Voor wannabe's like me!

Dus omdat ik nu ook voor de opleiding AP&M wil gaan. En nu inmiddels in het keuringstraject zit en mezelf volledig wil geven voor deze opleiding/baan ben ik een wannabe?

Natuurlijk, het is een hoop geld. Ik weet dat het een klote tijd is. Overschot aan piloten. Maar dat is overal..
Ik heb een aantal MBO-4 diploma's voor logistieke en commerciële beroepen. Als starter op de arbeidsmarkt is het gewoon kut om een degelijke baan te krijgen.

En zou ik door de keuring heen komen, dan begin ik in september 2010 aan de opleiding. Als die is afgerond zijn we 4 jaar verder.
Midden 2014 zal de arbeidsmarkt wel weer verandert zijn.
Ups en Downs.
 
Doe alsjeblieft geen opleiding in NL, het prijsverschil tussen NL opleidingen en buitenlandse opleidingen is de laatste jaren alleen maar groter geworden!

Probeer de lufthansa vliegschool of ga naar de UK!

Nederlandse opleidingen zijn tegenwoordig pure geldklopperij en uiteindelijk sturen ze je naar een school in het buitenland waar je van dezelfde instructeurs les krijgt als de lokale studenten! Alleen betalen die wel effe 50000 euro minder!
 
Ik ga voor de KLS een jaar studeren (en P halen). Als ik dan geen werk vind, kan ik mijn studie afmaken en ernaast het spreekwoordelijke vakkenvullen.

Waarom een jaar studeren en dan vliegopleiding i.p.v. eerst die studie (bachelor is meestal 3 jaar) afmaken?!
Houd er wel rekening mee dat als je binnen 10 jaar je studie niet afmaakt (in het gunstigste geval dat je meteen een baan kunt vinden als piloot) je je studiefinanciering moet terugbetalen aan de IB-groep. Wat dan dus als extra kostenpost bovenop je andere lening komt...
 
Beste De Cock Pit,

Ik ken genoeg mensen die hun opleiding met succes hebben afgerond, maar sommige werken als taxichauffeur, sommige van hen werken in een schoenenwinkel. Ik ken mensen die een tweede lening nemen om hun eerste lening mee te betalen. Ik ken genoeg mensen die gewoon thuis zitten. Ik weet niet of je een eigen huis hebt (koop/huur), of je verantwoordelijkheden hebt, maandelijkse betalingen etc etc. Op den duur kost alles gewoon geld. en als je al in de schulden zit zonder baan.....

Kijk verder dan alleen NL. Kijk naar Duitsland of UK. Ik ben ook zo'n wanna be, maar ik heb een heel groot voordeel en dat is dat ik een universitaire opleiding heb afgerond. Ik ga in het buitenland mijn vliegopleiding doen en wel voor 1/4 prijs van Nederland. Ik verdien nu goed, zodat ik de opleiding meteen contact kan betalen.

Ik spreek genoeg piloten. Verlaag je risico's, bouw zo min mogelijk schuld op.

KLS, NLS, EPST, DFA zijn niet de enige vliegscholen. En KLM is niet de enige. Als je bijv alleen aan de KLM denkt, doe die opleiding dan niet. Wellicht werk je buiten NL, denk er goed over na.

Ik weet niet hoe oud je bent, dat is ook een factor
 
Als jij is goed leest, zie je dat ik nergens vraag wat ik moet doen of wat hun mening is. Ik geef alleen míjn mening over waarom ik het alsnog wil doen en dat ik sommige personen kort door de bocht vind wat betreft hun uitspraken.
En mijn keuze is al gemaakt.
Tip voor jou: lees goed door. No offence

@ San '85: Fijn dat jij het wel gewoon goed begrijpt als mededeling! :)

Groet

Sorry voor de onduidelijkheid, maar de laatste tijd zijn er veel wannabe's die vragen wat te doen, en daar is nou eenmaal geen sluitend antwoord op. Jij hebt inmiddels je keuze gemaakt, wat ik respecteer, maar wat ik probeer te zeggen is dat niemand weet wat de goede keuzes zijn. Maar dit topic zal waarschijnlijk weer de eindeloze discussie doen oplaaien: wat te doen? Ik zou zeggen tegen iedereen: denk goed na wat je doet, mocht je de keuze maken om selectie te doen: veel succes. Voor diegene die toch liever wachten: ga vooral in de tussentijd iets anders leuks doen;)
 
Sorry voor de onduidelijkheid, maar de laatste tijd zijn er veel wannabe's die vragen wat te doen, en daar is nou eenmaal geen sluitend antwoord op. Jij hebt inmiddels je keuze gemaakt, wat ik respecteer, maar wat ik probeer te zeggen is dat niemand weet wat de goede keuzes zijn. Maar dit topic zal waarschijnlijk weer de eindeloze discussie doen oplaaien: wat te doen? Ik zou zeggen tegen iedereen: denk goed na wat je doet, mocht je de keuze maken om selectie te doen: veel succes. Voor diegene die toch liever wachten: ga vooral in de tussentijd iets anders leuks doen;)

Oké, ik begrijp het. Ik ben het er trouwens helemaal mee eens dat er 'geen sluitend antwoord' is op de vraag: Wat moet ik doen?
Dat verschilt per persoon enorm. Bovendien heeft de een nét iets meer geluk met het vinden van een baan en zitten anderen op hetzelfde moment met een bakje gebakken peren van 150k.
En in de tussentijd iets anders doen KAN. Moet niet vind ik. Ik weet zelf dat het misschien wel de beste keuze is momenteel, maar het is het niet waard voor mij.

"Gaat ook op de bank zitten, zet de tv aan met de laptop op schoot en pakt een busje Pringles."

DCP!
 
Hey DCP,

Persoonlijk denk ik dat de studie AP&M de beste keuze is voor jou. Volgens mij heeft dit voor jou een aantal grote voordelen. Je zegt zelf al dat je motivatieproblemen zou hebben mocht je een studie doen, waar je (hopelijk) niets meer mee gaat doen. Met AP&M krijg je allerlei vakken die met de luchtvaart te maken hebben, waardoor je motivatie wel blijft. Daarnaast is het traject is opgesplitst (theorie, stage, theorie, KLS, afstuderen) waardoor de opleiding van 4 jaar een stuk sneller lijkt te gaan.

Het tweede voordeel is dat wanneer je mag beginnen met de studie het zo goed als zeker is dat je ook het vliegtraject mag gaan volgen na 1,5 en niet op de gebruikelijke wachtlijst komt (heb ik begrepen) mocht die er dan nog zijn.

Nog een voordeel welke al eerder is genoemd, is dat je dan wat ouder bent en wat meer levenservaring hebt opgebouwd. En natuurlijk het feit dat je 2 jaar later op de markt terecht komt met de kans dat de economie dan weer terug is op een hoger niveau. En mocht dit niet het geval zijn heb je toch een bachelor diploma waar je een goede baan kan vinden, zodat je niet met een AH salaris je rente/lening afbetaald, maar gewoon een degelijk salaris zodat je ook nog wat leuke dingen naast afbetalen kan gaan doen.

Ikzelf ben nu 24 jaar oud, heb mijn HBO Bouwkunde studie afgerond en heb nu 3,5 jaar werkervaring. Ik mag in april 2010 al beginnen bij de KLS en dus loop ik ook een redelijk risico om na de KLS zonder baan te komen staan als vlieger. Gelukkig is er in de branche waarin ik werk juist wel werk in deze economie (kostenadviseur). Daarom heb ik dus ook de keuze gemaakt om wel al dat geld te investeren, natuurlijk in de hoop dat het wel goed gaat over 2,5-3 jaar, maar wanneer dit niet het geval is weer kan terugvallen op mijn papiertje en werkervaring.

Ik hoop dat ik hiermee een positieve bijdrage heb geleverd aan dit topic!!!
 
Ik wil graag beginnen met het feit dat ik zelf een zogenoemde 'wannabe' ben. Daarnaast heb ik over een paar weken mijn GVSS voor de KLS en wil ik -ook al is de kans op een baan daarna heel, heeeeél schraal- nog steeds het risico nemen om voor 150k mijn papieren te halen.

Wil jij dus ook het risico nemen om te vliegen naar je bestemming met alleen de brandstof voor de trip terwijl het weer op de bestemming heel slecht is, en de kans dat je binnenkomt heel schraal is?

Ik begrijp dat het leven uit risico’s bestaat, en dat flatliners alleen maar wachten op de dood. Vind alleen nu wel dat het toch wel schokkend is hoe makkelijk wannabee’s enorme risico’s nemen. Van hen wordt later verwacht goede risico analyses te maken tijdens noodgevallen of een goede balans te vinden tussen veiligheid en commercieel belang van de baas......

Suc6 ermee....

Grtz Mike5

Ps. Als je niet je tijd wilt verdoen met een studie waar je toch geen energie in kan steken, kan je beter een jaar gaan reizen. Dit is een enorme aanvulling op je persoonlijke ontwikkeling. Je moet het zelf allemaal rooien, en pappa en mamma zijn er niet om je luier te verschonen. (Klinkt misschien kleinerend, maar dat bedoel ik niet zo) Daarna kan je altijd nog je geld over de balk gooien aan een vliegopleiding. Maar als persoon ben je een stuk sterker en kan je beter voor jezelf zorgen.
 
Last edited:
Wil jij dus ook het risico nemen om te vliegen naar je bestemming met alleen de brandstof voor de trip terwijl het weer op de bestemming heel slecht is, en de kans dat je binnenkomt heel schraal is?

Ik begrijp dat het leven uit risico’s bestaat, en dat flatliners alleen maar wachten op de dood. Vind alleen nu wel dat het toch wel schokkend is hoe makkelijk wannabee’s enorme risico’s nemen. Van hen wordt later verwacht goede risico analyses te maken tijdens noodgevallen of een goede balans te vinden tussen veiligheid en commercieel belang van de baas......

Suc6 ermee....

Grtz Mike5

Maar is dit op een gegeven moment niet een weloverwogen risico met de inschatting dat de markt over 2 - 3 jaar in ieder geval ERGENS een baan bied + de motivatie van het willen najagen van een droom?

Kortom, dat daarom dus toch de keuze wordt gemaakt?

En meer in het algemeen een vraag aan iedereen eigenlijk.

Er zijn al eerder dipjes / crisis geweest, wat maakt het deze keer anders?
 
Dat het tussen die dipjes door ook een naar beneden afglijdende schaal is geweest qua arbeidsvoorwaarden, en er dus een moment komt dat je in een huidige piek (mocht die er uberhaupt komen) nog steeds minder af bent dan 'toen' in een dip!

Ben zelf nog steeds erg blij dat ik het niet gedaan heb!
 
Jullie moeten eens stoppen met
gelul over dromen en overstappen naar de

realiteit!!!!

Veel ervaren vliegers op straat, condities met de dag
naar beneden, bedrijven over de kop, veel te groot
financieel risico etc

dat is de realiteit!!!!

Droom is ik wil vlieger worden op een 747, daar zet ik alles voor aan de kant
dus ook de realiteit
ik heb het goed getroffen met m'n carrière maar ook ik heb
weleens gedacht waar ben ik aan begonnen!!

Succes met je keuzes en houd ons op de hoogte
over 2 jaar post je hier hoe klote het allemaal is etc
ik hang hier 10 jaar rond en heb dit al vaker gezien
 
Iedereen is het er over eens dat het herstel langzaam zou gaan. Er worden nog steeds piloten ontslagen. Dus de markt voor vliegers krimpt nog steeds!!! Wel komen er elke maand nieuwe piloten extra bij. Ook worden er wereldwijd elke maand nog militair vliegers opgeleid, waarvan een deel in de toekomst de civiele luchtvaart instroomt.

Natuurlijk gaat de markt ooit weer groeien, wanneer is niet duidelijk. Alleen dat er voor vele jaren een overschot aan piloten zou zijn is wel duidelijk. Het is dom en arrogant om te zeggen dat er altijd wel werk in Azië is. Met de economische groei in die landen, wordt het ook voor de lokale bevolking mogelijk de piloten "droom" te verwezenlijken. Uiteindelijk willen die landen ook het liefst lokale mensen. Kijk nu eens naar de KLM. In Nederland is geen te kort maar een enorm overschot en wat zijn de eisen voor de KLM. Je moet van de KLS komen, Nederlands spreken, enz. Denk je echt dat als het aanbod van lokale mensen in Azië stijgt (en dat gaat gebeuren), de eisen voor ons Europeanen niet gaan veranderen?? Voordelen te over om lokale mensen aan te nemen i.p.v. die alles beter wetende, duren Europeanen....

Maar goed, mijn mening en mijn analyse is ook niet meer dan mijn mening en mijn analyse. Die is net zoveel waard en net zoveel waar als die van jou.

Grtz Mike5
 
En dat gelul over Azië!!!

Bij ons hebben de new hires 8000 uur zijn
captain geweest! Onze Coco hebben al 1000 uur nodig

de enige die lowtimers aan nemen in Azië zijn bottomend feeders
of bedrijven op zoek naar goedkope arbeidskrachten
je kan denken dat je goed betaald wordt maar je collega's
krijgen waarschijnlijk beter betaald
 
Alstublieft:

Düsseldorf (dts) - Die Düsseldorfer Fluggesellschaft Blue Wings hat am heutigen Mittwoch um 12 Uhr ihren Flugbetrieb endgültig eingestellt. Das bestätigte ein Sprecher der Airline gegenüber der "Rheinischen Post". 200 Passagiere, die heute Blue-Wings-Flüge von Düsseldorf nach Moskau und von Düsseldorf über Berlin nach Beirut gebucht hatten, werden in diesen Stunden entweder umgebucht oder sollen in den kommenden Tagen ihr Geld zurück bekommen, so der Sprecher. Genau so soll auch mit allen anderen Passagieren verfahren werden, die Flüge für die kommenden Tage und Wochen bei Blue Wings gebucht hatten. Wie die "Rheinische Post" weiter berichtet, hatte Blue Wings den Antrag auf Einstellung des Flugbetriebs selbst beim Luftfahrtbundesamt eingereicht. Als Grund nannte der Sprecher wirtschaftliche Schwierigkeiten der Airline, die 2008 noch mit über einer Million Passagiere schwarze Zahlen geschrieben hatte.
 
En dat gelul over Azië!!!

Bij ons hebben de new hires 8000 uur zijn
captain geweest! Onze Coco hebben al 1000 uur nodig

de enige die lowtimers aan nemen in Azië zijn bottomend feeders
of bedrijven op zoek naar goedkope arbeidskrachten
je kan denken dat je goed betaald wordt maar je collega's
krijgen waarschijnlijk beter betaald

Mag ik vragen waar in dit topic staat dat in Azië een grote vraag komt?
Inderdaad; nergens. Ga dus niet tegen ons -degene die in dit topic praten- zeggen dat we lullen over Azië.
Dankje.

Hiernaast weten wij ook prima dat de markt beroerd is, maar dat dat niet genoeg opweegt tegen de voordelen die wij denken te zien.
Een mening is een mening, dus respecteer dat.

Vriendelijke groet,
DCP
 
Hey DCP,

Persoonlijk denk ik dat de studie AP&M de beste keuze is voor jou. Volgens mij heeft dit voor jou een aantal grote voordelen. Je zegt zelf al dat je motivatieproblemen zou hebben mocht je een studie doen, waar je (hopelijk) niets meer mee gaat doen. Met AP&M krijg je allerlei vakken die met de luchtvaart te maken hebben, waardoor je motivatie wel blijft. Daarnaast is het traject is opgesplitst (theorie, stage, theorie, KLS, afstuderen) waardoor de opleiding van 4 jaar een stuk sneller lijkt te gaan.

Bedankt voor je reactie. Ik zit te denken aan AP&M, lijkt me ook wel leuk, maar ik weet het nog niet zeker..
Veel plezier in april als je mag beginnen!

DCP
 
Overal wordt gelult over banen in azie, ok misschien niet in fit
topic danwel ergens anders

nog een vraag? Wat zijn de voordelen?
Thuis zitten zonder werk
geen mogelijkheid om af te betalen
geen ervaring opdoen
een duur brevetpapiertje van 125000 euro
komt neer op 700-800 euro rentelast per maand
huis van ouders in verkoop

succes
 
Naar eigen mening komt het allemaal hier op neer:

De ervaren mensen hier proberen het koste wat kost mensen te waarschuwen om het niet te doen omdat het momenteel zeeeeeeer onverantwoord is.

Dat is dus basically het vervullen van de morele plicht en ik ben heel blij dat de mensen alhier dit doen.

Maar het punt wat ik opmaakte uit de post van de topic starter is alsvolgt:

Enough is enough

Het is fijn om te weten dat mensen ondanks dat ze ons niet kennen dusdanig begaan zijn dat ze ons waarschuwen voor alle desastreuse gevolgen van dien.

Maar deze zelfde mensen moeten op een gegeven moment ook kunnen zeggen "I've done my job, now its up to them".

Door blijven gaan met, zoals sommigen dit doen, termen als dom en naïef helpt in ieder geval niemand. Nog de wannabe's, nog om kracht te zetten bij de waarschuwingen van de ervaren vliegers hier.

Bottom line:

- Wannabe's (ja daar hoor ik dus ook bij) luister goed , want de ervaren vliegers waarschuwen je uit voorzorg niet om je te pesten of je droom lek te prikken.

- Ervaren vliegers, weet wanneer je genoeg gewaarschuwd hebt. En om het even heel simpel te zeggen, laat mensen zelf maar hun hoofd stoten.

Daar nog wel even aan toegevoegd dat ik er ook wel kan inkomen dat het misschien moeilijk is om te zien dat na alle adviezen en waarschuwingen vandien iemand al het advies in de wind slaat en het doet omdat hij simpelweg een droom heeft en pretendeerd alsof er niks aan de hand is.
 
Back
Top