Voor wannabe's like me!

Tipje. Als je al piloot wil worden.

Ga al vroeg beginnen om bijbaantjes te regelen naast je school. Je weet als goed is al van jongs af aan dat je piloot wil worden. Werk hard naast je school. Spaar geld. I.P.V. je geld te verspillen aan een PS3 en al die dure spellen. Zorg ervoor dat je je levensonderhoud zo min mogelijk hoef te financieren. Dat is namelijk nutteloos rente verspilling.

Ik ben wel wat ouder, maar ben nu werkzaam in een bedrijf in de telecom. Daarnaast een eigen bedrijf. En spaar zodoende een hoop geld om straks zo min mogelijk te hoeven lenen. In ieder geval niet het levensonderhoud. Daarna door het overige wat ik overhoud zo snel mogelijk af te lossen. Zodat rente die ik moet betalen snel laag is.


Mijn Motto. Elke euro die je niet hoef te lenen hoef je ook niet af te lossen.

Just my 2 cents.

Nu even op de bank plaats nemen en mijn zak nibbits openen met een heerlijke baco, genietend van de tweestrijd tussen de ''ouwe rotten'' in het vak en de wannebees, waar ik ook onder val. Helaas, maar ook weer gelukkig. God wat ben ik blij dat ik vroeger mn school heb verpest en pas nu bezig ben met voorbereiden op vliegopleiding. En straks in het bezit van aardige zak met geld, zodat de druk bij mij in ieder geval niet zo groot is en de bank in mn nek.

JB
 
Hiernaast weten wij ook prima dat de markt beroerd is, maar dat dat niet genoeg opweegt tegen de voordelen die wij denken te zien.
Een mening is een mening, dus respecteer dat.

Wat zijn dan de voordelen die jij ziet?

De voordelen die jij ziet, zijn er alleen als je ook daadwerkelijk een baan hebt. Daar is het waar wij nu juist voor waarschuwen.

Het is net zoals verliefdheid, het duurt vaak maar kort. Je trouwt met het mooiste meisje uit je dromen, maar uiteindelijk worden we allemaal oud en lelijk.

Als jij het wel verantwoord vindt om er zoveel geld tegen aan te gooien, ook al is de kans dat het slecht voor je afloopt nu vele malen groter dan de jaren hiervoor. Moet je het gewoon doen. Persoonlijk word ik er geen cent rijker of armer van met de keuze die jij maakt. Sympathie moet je alleen niet van me verwachten als je over 2 a 3 jaar hier loopt te klagen (zoals KLIKO al eerder zei) dat je situatie zo uitzichtloos is. Iedereen heeft uiteraard het recht op zijn eigen keuzes. Je moet alleen niet om advies vragen, en als het dan niet het advies is wat je wilt horen hier over zeuren. Dan moet je gewoon advies inwinnen bij de vliegscholen.

Grtz Mike5
 
Ik heb het al lang afgeleerd om wannabe's te waarschuwen.
Ik sta nu aan de zijlijn, observeer hen, en lach in m'n vuistje.
 

Je kan het niet sportief vinden, maar soms is het wel vermoeiend. Want 99% van wat er gezegd wordt tegen wannabee’s over de risico’s wordt in de wind geslagen, en afgedaan als een te zwarte kijk.

Sommige mensen staan aan de zijlijn en lachen om de zoveelste zelfde discussie, waar de wannabee’s denken dat het nastreven van een droom het ultieme is wat je in je leven kunt doen. Voor elk project geldt dat de voorbereiding het succes bepaald.

In Amsterdam wordt een Noord-Zuid lijn aangelegd. Het was een “droom” van een aantal ambtenaren die geen goede voorbereidingen getroffen hadden en weinig kennis van zaken hadden.... Deze droom wordt betaald van ons geld. Jou droom van je eigen geld. De keuze voor een vliegopleiding moet niet gebaseerd worden op emoties. Maar moet een wel overwogen zo objectief mogelijke beslissing zijn.

Zoals ik de luchtvaart nu en de komende 5 jaar zie, kan ik niet begrijpen dat mensen nu op die basis een vliegopleiding beginnen. Nogmaals dat is mijn mening dat is niet een feit.

Dus nogmaals DCP, wat zijn volgens jou de voordelen die het doen van nu een vliegopleiding die 150k verantwoorden?
Hoe zie jij de toekomst en wat klopt er dan niet aan mijn analyse voor de komende jaren volgens jou?

Economisch analisten verwachten dat het 5 tot 8 jaar duurt voordat de luchtvaart weer terug is naar het niveau van 2007. In de tussentijd zijn nog vele mensen opgeleid en maar een handje vol met pensioen gegaan. Veel mensen die met pensioen wilde gaan moeten zelfs doorwerken omdat hun pensioenen in rook zijn opgegaan.

Grtz Mike5
 
Als je er dan toch aan begint, en financiert
geen rente over rente want dan ishet einde zoek
 
Zogenaamde 'wannabee's' of mensen die op korte termijn zullen beginnen met een opleiding zullen altijd een andere kijk op de situatie hebben dan mensen die het afraden. Eigenlijk ook altijd alleen maar een mening of marktbeeld die een dergelijk risico van 150K zou rechtvaardigen. Het maakt in feite niet zoveel uit wat men hier plaatst als advies. Een steunbetuiging van een 'mede-wannabee' of mede-toekomstig student op dit forum wordt zwaarder meegewogen dan van een ervaren vlieger die zich hier hardop afvraagt of je wel moet starten met een opleiding.

klein voorbeeldje van naïviteit:

2 weken terug in gesprek geraakt met een huidige student aan de NLS. Hij was nog in de eerste 4 maanden van zijn opleiding en vroeg me of KLM/KLC nog mensen aanneemt momenteel. En of ik verwachtte dat hij wel kans maakte na zijn opleiding over 1,5 jaar...
Ben je dan wel goed bij je hoofd of zie je werkelijk alleen maar wat je wilt zien? Komop...
 
klein voorbeeldje van naïviteit:

2 weken terug in gesprek geraakt met een huidige student aan de NLS. Hij was nog in de eerste 4 maanden van zijn opleiding en vroeg me of KLM/KLC nog mensen aanneemt momenteel. En of ik verwachtte dat hij wel kans maakte na zijn opleiding over 1,5 jaar...
Ben je dan wel goed bij je hoofd of zie je werkelijk alleen maar wat je wilt zien? Komop...

Corrigerende tik gegeven?
 
Het is m.i. ongezond om je hele leven al je centen opzij te zetten voor een vliegschool. Ontspanning is minstens net zo belangrijk als je droom achterna gaan. Wat heb je aan je droom als je ongelukkig bent?
 
Ik kan me ook wel voorstellen dat er mensen (studenten) zijn, die dit serieus vragen. Het is deels dat ze alleen maar zien wat ze willen zien, omdat ze nog op school zitten en nog niet zelf hebben ondervonden hoe een ontzettend lastige tijd dit is om te vliegen.
Het staat te ver van ze af en op school zit je in een totaal andere wereld dan waarin je zit als je eenmaal van de school af bent. De verhalen die je hoort en hier wel of niet leest staan niet dichtbij genoeg om de realiteit te zien.
Er is natuurlijk ook een deel wat misschien de realiteit niet wil zien..
En er zal natuurlijk ook een (groot) deel van de studenten zijn die zich maar al te goed beseft in wat voor situatie ze zich bevinden maar begonnen zijn in een tijd dat er nog geen sprake was van een 'crisis'...

Zorg dat je een weloverwogen keus maakt, met de minste financiële risico's (want een bank is nooit je vriend ook al komen ze zo over als je over een lening komt praten), en een backup plan waarmee je in de toekomst ook vrede mee hebt mocht het hele vliegavontuur (tijdelijk) op een laag pitje komen te staan.
 
Het is m.i. ongezond om je hele leven al je centen opzij te zetten voor een vliegschool. Ontspanning is minstens net zo belangrijk als je droom achterna gaan. Wat heb je aan je droom als je ongelukkig bent?

Dat doen de meeste studenten toch wel, daar is die lening toch voor?? (Note the sarcasm..) Ken er genoeg die een duurdere auto rijden dan ik!

Das opzich niet zo moeilijk, zo'n spannende auto heb ik ook weer niet.....maar ik zou toch andere prioriteiten hebben in het geval dat er een zwaard van Damocles ter waarde van 150K boven mijn hoofd hangt dan een mooie auto en stappen!
 
Dat doen de meeste studenten toch wel, daar is die lening toch voor?? (Note the sarcasm..) Ken er genoeg die een duurdere auto rijden dan ik!

Das opzich niet zo moeilijk, zo'n spannende auto heb ik ook weer niet.....maar ik zou toch andere prioriteiten hebben in het geval dat er een zwaard van Damocles ter waarde van 150K boven mijn hoofd hangt dan een mooie auto en stappen!

natuurlijk hebben ze een duurdere auto dan jij!! (daar is toch die lening voor...)

als je op een vliegopleiding zit dan moet je zeker een Big Shiny Grote Auto hebben anders hoor je er niet bij ;)
 
Tja. Als je het helemaal zonder emotie bekijkt is het eigenlijk altijd helemaal krankzinnig om 150.000 Euro te gaan investeren in een opleiding zonder garantie op een baan. Dit betekent dus dat IEDEREEN die de afgelopen zoveel jaar (wanneer is baangarantie bij de KLS afgeschaft) in NL zijn opleiding gedaan heeft getikt is. Ik denk dat dat ook niet een helemaal reeel beeld is. Zeker als je terug kijkt en ongetwijfeld zal zien dat de overgrote meerderheid gewoon een vliegende baan heeft. Nu zal er vast geroepen worden dat tijden veranderen enz. maar op elk moment kan de markt ineens omslaan. Ook in de meest gunstige tijden zit je als wannabe een kleine 2 jaar verwijderd van een baan. Kan veel gebeuren in die tijd....
Ik ben in 2006 met mijn opleiding begonnen en heb enorm veel geluk gehad. Of het nu de moeite waard is durf ik niet te zeggen. Het is op zijn zachts gezegd een riskante onderneming. Dat er door veel wannabe's te licht wordt gedacht over de risico's van zo'n enorme lening staat als een paal boven water. Dat zie je niet alleen hier, maar heb ik ook gezien op open dagen van scholen en bij gesprekken met andere wannabe's. Dit geldt natuurlijk lang niet voor allemaal. Daarom begrijp ik de frustratie van sommige ook wel. Er wordt af en toe over de wannabe gesproken alsof het een pikkie van 14 is met zijn slaapkamer vol met vliegtuig posters die rukkend naar Top Gun kijkt en geen flauw idee heeft hoeveel een brood kost, laat staan wat een jaarsalaris is. Een beetje nuance kan ook wel...
Dus: wannabe's denk er goed over na, laat je informeren en snap dat de ouwe rotten jullie alleen proberen te waarschuwen voor fouten (die ze vaak zelf hebben gemaakt). Ouwe rotten: snap dat sommige wannabe's echt wel weten waar ze mee bezig zijn, ga vooral door met waarschuwen maar enige nuance mag soms ook wel.

Zo. Genoeg gelul, tijd voor een group hug....
 
. Dit geldt natuurlijk lang niet voor allemaal. Daarom begrijp ik de frustratie van sommige ook wel. Er wordt af en toe over de wannabe gesproken alsof het een pikkie van 14 is met zijn slaapkamer vol met vliegtuig posters die rukkend naar Top Gun kijkt en geen flauw idee heeft hoeveel een brood kost, laat staan wat een jaarsalaris is. Een beetje nuance kan ook wel...
Dus: wannabe's denk er goed over na, laat je informeren en snap dat de ouwe rotten jullie alleen proberen te waarschuwen voor fouten (die ze vaak zelf hebben gemaakt). Ouwe rotten: snap dat sommige wannabe's echt wel weten waar ze mee bezig zijn, ga vooral door met waarschuwen maar enige nuance mag soms ook wel.

Zo. Genoeg gelul, tijd voor een group hug....

Precies wat ik ook bedoelde met mijn post op de vorige pagina.

:)
 
natuurlijk hebben ze een duurdere auto dan jij!! (daar is toch die lening voor...)

als je op een vliegopleiding zit dan moet je zeker een Big Shiny Grote Auto hebben anders hoor je er niet bij ;)

Haha, dan heb jij mijn nieuwe nog niet gezien! Die is pas Big Shiny en Snel! :yeehaa: :)blabla: Ding komt amper vooruit, maar de stoelen zijn wel lekker! :grijns: )
 
Ben het eens met von Richthofen...

Sinds de overheid haar aandeel in vliegopleidingen heeft teruggetrokken en de RLS heeft verkocht aan de KLM (1991) is de bijdrage door de Ab-Initio langzaam opgeschroefd tot het prijspeil dat nu wordt gehanteerd. Nagenoeg iedereen die de afgelopen jaren een baan in de luchtvaart heeft gevonden, heeft daarvoor een substantieel deel van het risico moeten dragen. Dit risico is voor de studenten die nu werkloos zoekende zijn in weze niet anders dan de jongens die de afgelopen jaren wel een baan vonden in de luchtvaart.

Waar ik wel van schrik is de onwetendheid van sommige Ab-Initio's. Hoewel ik Airwork regelmatig scan, haal ik toch het overgrote deel van mijn informatie uit andere bronnen die soms dichter bij het vuur staan. Ik vindt dat ook een verplichting voor mezelf, en heb daarom weloverwogen de KLS gekozen als opleidingsinstituut en mijzelf voorgenomen dat ik niet kostte wat kost mijn vliegbrevet moest halen. Enkel EPST had ik nog als tweede keus maar daarna zou ik geen ander opleidingsinstituut uitkiezen. De een noemt het gebrek aan motivatie, ikzelf zie het echter als realiteitszin en behoudend in mijn ambitie om bepaalde risico's te verkleinen.

p.s. ik heb ook klasgenoten die om de haverklap op vakantie gaan of een dure auto hebben terwijl ze alles van de bank lenen en geen eigen vermogen (of een klein spaarcentje) hebben opgebouwd en nu dus met een exorbitante lening zitten die voorlopig nog niet afgelost is...... Ben ik blij dat ik relatief sober heb geleefd en dat nog wel even ga doen om mijn financiële schade te beperken.
 
Ben het eens met von Richthofen...

Sinds de overheid haar aandeel in vliegopleidingen heeft teruggetrokken en de RLS heeft verkocht aan de KLM (1991) is de bijdrage door de Ab-Initio langzaam opgeschroefd tot het prijspeil dat nu wordt gehanteerd. Nagenoeg iedereen die de afgelopen jaren een baan in de luchtvaart heeft gevonden, heeft daarvoor een substantieel deel van het risico moeten dragen. Dit risico is voor de studenten die nu werkloos zoekende zijn in weze niet anders dan de jongens die de afgelopen jaren wel een baan vonden in de luchtvaart.

Ben ik dan weer niet met je eens, de afgelopen jaren kostte een vliegopleiding lang niet zoveel als dat ie nu doet. En om nou te zeggen dat de lonen zijn meegestegen lijkt me niet reeël.

Dus het risico voor diegenen die nu in zouden stappen is niet gelijk aan dat van de mensen die er al zitten. Voor de niet zo snuggeren onder ons: Het risico is nu dus vele malen groter!!!!!

De kans dat jij je 'investering' terugverdient is veel kleiner dan dat ie in het verleden was. Reken maar eens uit wat je in totaal betaalt voor je opleiding, inclusief de rente over 20 jaar. Heb al bedragen van boven de 3 ton voorbij zien komen! Lees: Een (Netto) jaarsalaris of 10 als je geluk hebt dat je bij een redelijke carrier terechtkomt!! :passed:

In het verleden behaalde resultaten zijn géén garantie voor de toekomst!
Dat er mensen zijn die een paar jaar geleden een ton hebben geleend en daardoor nu een vliegende baan hebben betekend niet dat als jij een ton (zeg maar anderhalf) leent dat je ook een vliegende baan kunt verwachten!

Lees dat maar een keer of 10 door, totdat 'ie doordringt...
 
@ Surferboy,

Achteraf lullen en vingertje wijzen is niet de reactie die ik van jou had verwacht. Lees eerst mijn post en die van "Von Richthofen" maar eens door voordat je appels met peren gaat vergelijken en gaat roepen "in het verleden behaalde resultaten...."

In hoofdlijnen gaat het erom dat die dip ook volgend jaar had kunnen komen, of allang voorbij had kunnen zijn. Ik schaar mijzelf onder een groep 'werklozen' die goed geïnformeerd aan een vliegopleiding zijn begonnen en zich neerleggen bij het feit dat de markt nu even tegen zit. Niets meer niets minder.......

In weze ben ik niet anders dan de horden studenten die de jaren daarvoor wel direct een baan vonden doordat de markt stukken beter was dan nu. Als je echt zo mans bent en mensen voor gek verklaard dat ze 150K investeren, mag je je commentaar ook richten aan die gasten die nu wel een baan hebben en lachend elke maand met plezier hun beroep uitoefenen..... Voor hetzelfde geld zaten zij thuis op de bank en had ik m'n droombaan te pakken....

Met nieuwe inzichten is het makkelijk om te zeggen dat ik twee jaar geleden nooit aan een vliegopleiding had moeten beginnen, maar daar ging het niet over...

Read again..... (10x)
 
Back
Top