Het is een valide vraag. De KLM-vlieger krijgt volledig onterecht de zwarte piet toegespeeld. De KLM-vlieger is er ook niet op vooruit gegaan met de gang van zaken, integendeel zelfs: deze kwestie heeft bakken en bakken met geld gekost, geld dat er om te beginnen niet eens was. Geld dat geïnvesteerd had moeten worden in de vloot en in het bedrijf.
3-holer gaat tegenwerpen dat de functie-inschaling van de A330 onhoog is gegaan en dat we daardoor hebben geprofiteerd, al dan niet ten koste van de Martinair-vliegers. Dat is natuurlijk niet zo, maar als het al zo zijn, dan toch zeker niet ten koste van de Martinair-collega's. Het is één van de zaken die uit de wrakstukken van het RVA zijn overgebleven, net als bijvoorbeeld dat de betreffende overstappers in dienst zijn gebleven. Volgens mij zijn de pensioenen van de MP-ers er ook aanzienlijk op vooruit gegaan, maar dat weet ik niet 100% zeker dus ik laat me graag corrigeren als dat niet zo is. Dat maakt allemaal verder weinig uit, maar het toont aan dat niet alles uit het RVA overboord is gegooid, en dat er niet alleen de goodies voor de KLM-vliegers zijn uitgepikt.
Tot slot zie ik elke dag drie blauwe KLM 747ERF's bij Martinair staan. 'nough said.
Het antwoord op die vraag is dat er van de 250 MP vliegers uit het RVA nu nog 95 over zijn binnen MP der rest vliegt nu elders waar, zoals gezegd waren er vorig jaar 35 gedwongen ontslagen voor de rest gold eerder weg gaan of ook ontslagen worden.
Het MP pensioen is door het afbinden van de senioriteistlijst in 2007 (ERF1 protocol en volgend) niet meer te betalen aangezien het een garantiecontract is afhankelijk van de groepsgrote en er daardoor dus ook geen geld (meer) is voor indexatie, kortom MP vliegers zijn daarnaast de algemene aftopping van pensioen in NL extra op achteruit gegaan.
Ook was in het RVA een achteruitgang van WRR afgesproken en een versobering van de vakantieregeling, dat is allemaal gebleven, maar wat er tegenover stond, een KLM contract kwam niet.
De F3000 op de A330 is een stukje van de compensatie, maar waar de broodroof zit is dat die 3xERF die bij MP staat eigenlijk 4xERF was, echter was er bij de KLM slecht productie voor 2,3 machines, feitelijk was er binnen KLM cargo op de FF voor 2008 overtolligheid. Die is met die machines overgeheveld naar MP.
MP had 6x767 aan pax productie, daarvan is zonder enige compensatie 2x7676 (de canada productie) naar KLM verschoven.
Daarna is de 4x767
productie naar KLM gegaan inruil voor de 4xERF
machines.
Deze productie heeft tot een grotere taartpunt geleid binnen de joint venture met AF en DL; de KLM productie is structureel verhoogd.
In het RVA zat dus al een oneerlijke component.
Daarnaast zou er 1:1 gegroeid kunnen worden op de vracht, echter was een dergelijke groei voor niet mogelijk op de PAX voor MP-vliegers zonder verlies van senioriteit/functie.
Er waren productie afspraken tussen KLM en AF op PAX en op vracht, MP was daar niet in betrokken, echter moest door de krimp van AF FF ook in bij KLM gekrompen worden.
Dat had natuurlijk bij KLM moeten plaatsvinden, aangezien MP geen productie afspraken had met AF. Dat zou dan dus op Pax moeten plaatsvinden.
Dat wilde de VNV niet en weigerde dan ook jarenlang om nieuwe productie afspraken met AFKL en SNPL te maken.
Hierdoor is de krimp volgend vanuit de productieafspraken tussen AF en KL volledig op de MP vlieger afgewenteld.
De krimp kwam deels omdat AF en KL gewoon slecht zijn in het verkopen van FF, maar voor een zeer grootdeel ook door de grotere capaciteit van de belly vracht.
AFKL voerde een strategie in die Belly/Combi first inhoud.
In 2013 zijn alle vrachtcontracten van MP overgegaan naar KLM, hiermee verschoof ook steed meer MP productie naar de belly en de Combi.
Grafiek is bijgevoegd en is een afzetting van de RTFK's van MP vs KLM, op basis van de officiële cijfers uit KLM en MP jaarrekeningen. Het is daadwerkelijk gevlogen productie.
Resumerend:
- De KLM vlieger heeft zijn eigenovertolligheid van 60 man op de FF bij MP verwerkt
- De KLM vlieger met de MP passage productie structureel meer productie in de joint venture heeft gekregen
- De krimp die KLM vliegers eigenlijk hadden moeten opvangen vanuit de productie afspraken met AF is volledig afgewenteld op de MP vliegers.
- Er al jaren lang productie verschuift van de FF naar de Belly/combi; er vind broodroof plaats, ipv van dat de MP vlieger door de krimp die daardoor op de FF plaatsvindt een plekje krijgt binnen de KLM worden ze ontslagen.
Dan bij de MP vliegers:
- Is MP gekrompen van 250 naar 95 vliegers, en van 11 machines in het RVA naar 3 nu.
- Hebben zij geen KLM contract, maar wel de krimp voor de KLM vliegers opgevangen.
- Hebben zij een slechter pensioen.
- Moesten ze 1% levensloop inleveren
- Hebben een slechtere WRR
- Hebben een slechtere vakantieregeling
Q-nimbus doet het allemaal als onzin af, het is de hardliners ten voeten uit, alles is voor bassie en rest kan stikken.
Voor de KLM-vlieger zijn er enkel voordelen, terwijl de MP vlieger ontslagen werd.
ps en ja er zijn zeker ex MP vliegers die hun huis moesten verkopen, ook zijn er gezinnen en relaties op kapot gelopen omdat de vlieger moest emigreren voor zijn werk.
Echt iets om trots op te zijn als KLM groepering.
En natuurlijk is er inkomens verlies, Norwegian betaald nu eenmaal maar 60% van een MP salaris, pensioen kan je op je buik schrijven.
Ga je emigreren verlies je alle sociale voorzieningen in NL, pensioen moet je zelf regelen, geen AOW opbouw, geen Loss of Licence die bij KLM en MP prima geregeld was en je moet maar zien of de belastingdienst je niet gewoon als Nederlands belastingplichtige aanmerkt.
Kortom de schade loopt financieel in de tonnen, de sociale schade is niet te overzien.