VNV sluit interne forum


Interessant ook dat het bestuur niet vermeld heeft dat de VNV (en individuele bestuurders) nu formeel blootgesteld is (zijn) aan de risico's van een schadevergoeding van tientallen miljoenen euro's vanwege het niet statutair en wederrechtelijk opzeggen van het RVA, dat past kennelijk nog niet helemaal in glasnost en perestrojka.

VNV is vorig jaar dan ook aansprakelijk gesteld voor gevolgschade, goh, dat ze dat nog niet gemeld hadden, je verwacht het niet he...

Nog steeds, maar ik begrijp dat jij het soms niet meer kan volgen.
 
Je kunt geloven wat je wilt, maar uiteindelijk draait het om de feiten. En het leuke van feiten is dat ze waar zijn, of je er nou in gelooft of niet.

Mee eens, ook jouw postings raak vaak kant nog wal in het MP dossier.
Feit blijft dat 250 vliegers en dus ook partners en kinderen in de kou zijn gezet door de KLM vlieger groepering.

Hoe dat precies gelopen is dan minder belangrijk, natuurlijk hadden zaken anders gekund of anders gemoeten, daar zou je nu precies een vakbondsbestuur voor moeten hebben wat boven de partijen stond en dat had moeten voorkomen.

Tragisch voor de MP vliegers en een blamage voor de VNV dat het niet gebeurt is, tekenend is dat Verhagen de ontslagen 'vergat' te vermelden in zijn nieuwjaarsstuk.
Geen van beide kandidaten is geschikt, beetje Hillary/Trump, je kiest om wie je vooral niet wilt hebben.
 
Nog steeds, maar ik begrijp dat jij het soms niet meer kan volgen.

Volgens mij volg jij het niet helemaal beste vriend.

Maar goed met de plaat voor jouw kop heb je dat niet eens door. Ik zou zeggen gooi die plaat nog eens op de grammofoon. Dan zeg ik daarna: alweer?

Blijkbaar is dit punt erg belangrijk voor je... beetje publiciteit opzoeken? Telegraaf: op pilotenfora ......
 
De KLM vlieger is er beter van geworden ten koste van de MP vlieger.
Het is wat het is.

Ik ben KLM vlieger. Kun je mij in een paar korte zinnen uitleggen hoe ik beter ben geworden van de Martinair integratie? Dit is geen sarcastische vraag, ik zit niet goed in de materie en wil het serieus weten.

Feit blijft dat 250 vliegers en dus ook partners en kinderen in de kou zijn gezet door de KLM vlieger groepering.

Is er onder die 250 vliegers dan iemand die zijn inkomen en huis zijn kwijtgeraakt dankzij de KLM vlieger groepering? Of maakt het voor vrouw en kinderen echt heel veel uit of hun partner of vader gezagvoerder of second-officer is op z'n werk?
 
Is er onder die 250 vliegers dan iemand die zijn inkomen en huis zijn kwijtgeraakt dankzij de KLM vlieger groepering? Of maakt het voor vrouw en kinderen echt heel veel uit of hun partner of vader gezagvoerder of second-officer is op z'n werk?

Er is volgens mij afgelopen jaar een groot aantal ex MP vliegers de laan uitgestuurd.
 
Er is volgens mij afgelopen jaar een groot aantal ex MP vliegers de laan uitgestuurd.

Het is een valide vraag. De KLM-vlieger krijgt volledig onterecht de zwarte piet toegespeeld. De KLM-vlieger is er ook niet op vooruit gegaan met de gang van zaken, integendeel zelfs: deze kwestie heeft bakken en bakken met geld gekost, geld dat er om te beginnen niet eens was. Geld dat geïnvesteerd had moeten worden in de vloot en in het bedrijf.

3-holer gaat tegenwerpen dat de functie-inschaling van de A330 onhoog is gegaan en dat we daardoor hebben geprofiteerd, al dan niet ten koste van de Martinair-vliegers. Dat is natuurlijk niet zo, maar als het al zo zijn, dan toch zeker niet ten koste van de Martinair-collega's. Het is één van de zaken die uit de wrakstukken van het RVA zijn overgebleven, net als bijvoorbeeld dat de betreffende overstappers in dienst zijn gebleven. Volgens mij zijn de pensioenen van de MP-ers er ook aanzienlijk op vooruit gegaan, maar dat weet ik niet 100% zeker dus ik laat me graag corrigeren als dat niet zo is. Dat maakt allemaal verder weinig uit, maar het toont aan dat niet alles uit het RVA overboord is gegooid, en dat er niet alleen de goodies voor de KLM-vliegers zijn uitgepikt.

Tot slot zie ik elke dag drie blauwe KLM 747ERF's bij Martinair staan. 'nough said.
 
VNV sluit interne forum

Er is volgens mij afgelopen jaar een groot aantal ex MP vliegers de laan uitgestuurd.



Hoeveel daarvan heeft gebruik gemaakt van de vertrekregeling en hoeveel is daadwerkelijk ontslagen?

Met het risico om een parallelle discussie op te starten: Hoe zat het met het aanbod voor een collectieve inlever-ronde (waarover gestemd moest worden) om iedereen binnenboord te kunnen houden? Er zijn zelfs mensen die VNV na afloop van de stemronde hebben gebeld met de vraag of ze hun nee-stem alsnog konden veranderen in een ja-stem. Omdat ze tegen hun eigen verwachting in toch zelf werden afgespiegeld. Hoe solidair ben je dan?
 
Het is een valide vraag. De KLM-vlieger krijgt volledig onterecht de zwarte piet toegespeeld. De KLM-vlieger is er ook niet op vooruit gegaan met de gang van zaken, integendeel zelfs: deze kwestie heeft bakken en bakken met geld gekost, geld dat er om te beginnen niet eens was. Geld dat geïnvesteerd had moeten worden in de vloot en in het bedrijf.

3-holer gaat tegenwerpen dat de functie-inschaling van de A330 onhoog is gegaan en dat we daardoor hebben geprofiteerd, al dan niet ten koste van de Martinair-vliegers. Dat is natuurlijk niet zo, maar als het al zo zijn, dan toch zeker niet ten koste van de Martinair-collega's. Het is één van de zaken die uit de wrakstukken van het RVA zijn overgebleven, net als bijvoorbeeld dat de betreffende overstappers in dienst zijn gebleven. Volgens mij zijn de pensioenen van de MP-ers er ook aanzienlijk op vooruit gegaan, maar dat weet ik niet 100% zeker dus ik laat me graag corrigeren als dat niet zo is. Dat maakt allemaal verder weinig uit, maar het toont aan dat niet alles uit het RVA overboord is gegooid, en dat er niet alleen de goodies voor de KLM-vliegers zijn uitgepikt.

Tot slot zie ik elke dag drie blauwe KLM 747ERF's bij Martinair staan. 'nough said.

Het antwoord op die vraag is dat er van de 250 MP vliegers uit het RVA nu nog 95 over zijn binnen MP der rest vliegt nu elders waar, zoals gezegd waren er vorig jaar 35 gedwongen ontslagen voor de rest gold eerder weg gaan of ook ontslagen worden.

Het MP pensioen is door het afbinden van de senioriteistlijst in 2007 (ERF1 protocol en volgend) niet meer te betalen aangezien het een garantiecontract is afhankelijk van de groepsgrote en er daardoor dus ook geen geld (meer) is voor indexatie, kortom MP vliegers zijn daarnaast de algemene aftopping van pensioen in NL extra op achteruit gegaan.
Ook was in het RVA een achteruitgang van WRR afgesproken en een versobering van de vakantieregeling, dat is allemaal gebleven, maar wat er tegenover stond, een KLM contract kwam niet.

De F3000 op de A330 is een stukje van de compensatie, maar waar de broodroof zit is dat die 3xERF die bij MP staat eigenlijk 4xERF was, echter was er bij de KLM slecht productie voor 2,3 machines, feitelijk was er binnen KLM cargo op de FF voor 2008 overtolligheid. Die is met die machines overgeheveld naar MP.

MP had 6x767 aan pax productie, daarvan is zonder enige compensatie 2x7676 (de canada productie) naar KLM verschoven.
Daarna is de 4x767 productie naar KLM gegaan inruil voor de 4xERF machines.
Deze productie heeft tot een grotere taartpunt geleid binnen de joint venture met AF en DL; de KLM productie is structureel verhoogd.

In het RVA zat dus al een oneerlijke component.

Daarnaast zou er 1:1 gegroeid kunnen worden op de vracht, echter was een dergelijke groei voor niet mogelijk op de PAX voor MP-vliegers zonder verlies van senioriteit/functie.

Er waren productie afspraken tussen KLM en AF op PAX en op vracht, MP was daar niet in betrokken, echter moest door de krimp van AF FF ook in bij KLM gekrompen worden.
Dat had natuurlijk bij KLM moeten plaatsvinden, aangezien MP geen productie afspraken had met AF. Dat zou dan dus op Pax moeten plaatsvinden.
Dat wilde de VNV niet en weigerde dan ook jarenlang om nieuwe productie afspraken met AFKL en SNPL te maken.
Hierdoor is de krimp volgend vanuit de productieafspraken tussen AF en KL volledig op de MP vlieger afgewenteld.

De krimp kwam deels omdat AF en KL gewoon slecht zijn in het verkopen van FF, maar voor een zeer grootdeel ook door de grotere capaciteit van de belly vracht.
AFKL voerde een strategie in die Belly/Combi first inhoud.
In 2013 zijn alle vrachtcontracten van MP overgegaan naar KLM, hiermee verschoof ook steed meer MP productie naar de belly en de Combi.
Grafiek is bijgevoegd en is een afzetting van de RTFK's van MP vs KLM, op basis van de officiële cijfers uit KLM en MP jaarrekeningen. Het is daadwerkelijk gevlogen productie.

Resumerend:
- De KLM vlieger heeft zijn eigenovertolligheid van 60 man op de FF bij MP verwerkt
- De KLM vlieger met de MP passage productie structureel meer productie in de joint venture heeft gekregen
- De krimp die KLM vliegers eigenlijk hadden moeten opvangen vanuit de productie afspraken met AF is volledig afgewenteld op de MP vliegers.
- Er al jaren lang productie verschuift van de FF naar de Belly/combi; er vind broodroof plaats, ipv van dat de MP vlieger door de krimp die daardoor op de FF plaatsvindt een plekje krijgt binnen de KLM worden ze ontslagen.

Dan bij de MP vliegers:
- Is MP gekrompen van 250 naar 95 vliegers, en van 11 machines in het RVA naar 3 nu.
- Hebben zij geen KLM contract, maar wel de krimp voor de KLM vliegers opgevangen.
- Hebben zij een slechter pensioen.
- Moesten ze 1% levensloop inleveren
- Hebben een slechtere WRR
- Hebben een slechtere vakantieregeling

Q-nimbus doet het allemaal als onzin af, het is de hardliners ten voeten uit, alles is voor bassie en rest kan stikken.
Voor de KLM-vlieger zijn er enkel voordelen, terwijl de MP vlieger ontslagen werd.


ps en ja er zijn zeker ex MP vliegers die hun huis moesten verkopen, ook zijn er gezinnen en relaties op kapot gelopen omdat de vlieger moest emigreren voor zijn werk.
Echt iets om trots op te zijn als KLM groepering.
En natuurlijk is er inkomens verlies, Norwegian betaald nu eenmaal maar 60% van een MP salaris, pensioen kan je op je buik schrijven.

Ga je emigreren verlies je alle sociale voorzieningen in NL, pensioen moet je zelf regelen, geen AOW opbouw, geen Loss of Licence die bij KLM en MP prima geregeld was en je moet maar zien of de belastingdienst je niet gewoon als Nederlands belastingplichtige aanmerkt.

Kortom de schade loopt financieel in de tonnen, de sociale schade is niet te overzien.
 

Attachments

  • image001.jpg
    image001.jpg
    7 KB · Views: 0
Last edited:
Hoeveel daarvan heeft gebruik gemaakt van de vertrekregeling en hoeveel is daadwerkelijk ontslagen?

Met het risico om een parallelle discussie op te starten: Hoe zat het met het aanbod voor een collectieve inlever-ronde (waarover gestemd moest worden) om iedereen binnenboord te kunnen houden? Er zijn zelfs mensen die VNV na afloop van de stemronde hebben gebeld met de vraag of ze hun nee-stem alsnog konden veranderen in een ja-stem. Omdat ze tegen hun eigen verwachting in toch zelf werden afgespiegeld. Hoe solidair ben je dan?

NSF het was niet vrijwillig, mij werd gewoon door hoofdvliegdienst verteld dat ik bij de groep zou zitten die ontslagen werd dus als ik weg kon dat ik daar zeker over na moest denken.

Als collega's niet 'vrijwillig' weg waren gegaan was de groep die ontslagen werd gewoon veel groter. Daarnaast kregen 'vrijwillig' vertrekkers ook nog eens minder geld mee.

Kortom het is een lul-verhaal dat het vrijwillig was, je baas verteld je dat jij volgend jaar geen baan meer hebt omdat ze kisten gaan parkeren, dan heb je twee keuzes, of nu weg met een beperkte zak met geld maar dan wel in een markt die nog enigszins keuzes biedt of wachten tot dat je ontslagen wordt.

Resultaat van allebei is dat je geen baan hebt bij MP.

Puur en alleen vanwege hebzucht en eigenbelang van de KLM-vlieger groepering.
 
Met het risico om een parallelle discussie op te starten: Hoe zat het met het aanbod voor een collectieve inlever-ronde (waarover gestemd moest worden) om iedereen binnenboord te kunnen houden? Er zijn zelfs mensen die VNV na afloop van de stemronde hebben gebeld met de vraag of ze hun nee-stem alsnog konden veranderen in een ja-stem. Omdat ze tegen hun eigen verwachting in toch zelf werden afgespiegeld. Hoe solidair ben je dan?

NSF vind je het zelf nou niet hypocriet om het woord solidariteit in de mond te nemen terwijl de KLM vlieger groepering, waaronder jijzelf in 2015 de deur definitief dicht gegooid hebben voor de MP vliegers?

MP is ten dode opgeschreven, zoals je zelf al stelde zal de FF uitbesteed gaan worden.
Het enige wat men gedaan zou hebben is het versoberen van de arbeidsvoorwaarden waarbij je bij ontslag later ook een lager vergoeding krijgt.

Een van de redenen waarom de AVV als alternatieve vakbond naar voor is geschoven is omdat de VNV al bezig was om de ontslag voorwaarden zoals in de MP cao stonden los te laten, daar is in de wanbestuur resolutie al een voorschot opgenomen omdat te voorkomen.
De MP vlieger mocht niets meer kosten, dat ging ten koste van de KLM vlieger
 
Volgens mij volg jij het niet helemaal beste vriend.

Maar goed met de plaat voor jouw kop heb je dat niet eens door. Ik zou zeggen gooi die plaat nog eens op de grammofoon. Dan zeg ik daarna: alweer?

Blijkbaar is dit punt erg belangrijk voor je... beetje publiciteit opzoeken? Telegraaf: op pilotenfora ......

Nee dank je, zulke 'vrienden' hoef ik niet.

Ik heb geen enkele behoeft aan publiciteit, nooit gehad en zoek ik ook nooit op, als ik dat wilde zou ik Yteke wel bellen ipv hier te posten.

Het gaat om het weerleggen van klinkklare onzin en het blootleggen van de eigen zuchtige manier van de waarheid verdraaien van zowel het bestuur als een aantal hardliners.

De meest forum lezers trekken hun eigen conclusies en juist dat is waar ik het voor doe, een gedeelte zal het af doen als onzin, een andere gedeelte zo zou maar eens kunnen denken dat de VNV wel een heel vies spelletje gespeeld heeft.
 
VNV sluit interne forum

KLM had wat mij betreft nooit Martinair moeten overnemen. Dat ze dat avontuur wel zijn aangegaan, kennelijk niet eens om er mee te verdienen, maar om een concurrent uit de markt te halen, is voor hun eigen risico en verantwoordelijkheid.

Die verantwoordelijkheid moet KLM zelf dragen en niet op haar vliegers proberen af te wentelen. Daarom vond ik het ook krokodillentranen van Hartman.

Zoals je weet is de relatie tussen KLM en haar vliegers de laatste jaren ernstig bekoeld. En daarvoor was de verhouding ook al behoorlijk zakelijk.

Onder aan de lijst aansluiten was het maximum wat de KLM vliegers hadden te bieden aan hun VNV collega's. Behoud van baan, salaris en zelfs een kleine verbetering van pensioen is wat de overstappers van KLM hebben gekregen. Ongekend in de luchtvaart. Dankzij Hartman (onder niet geringe druk van VNV. Die overeenkomst met de BWK's was er dus wel: suppletiebetaling).

Vervolgens ging er op dit dossier een andere wind waaien: VNV ging begrijpelijkerwijze over op risicobeheersing en Elbers werd CEO. 'Window of opportunity' voor de MP vliegers was weg en de sterfhuisconstructie ging op volle kracht door.

Voor de Martinair vlieger een zeer hard gelag. Begrijpelijk dat je dan iemand de schuld wilt geven. Ik blijf het onredelijk vinden de KLM vlieger daarvoor te gebruiken. Blauwe pas was echt teveel risico geworden, er waren en zijn nog steeds (ex)MP vliegers die het volste recht menen te hebben op de linkerstoel van de B777. En je hebt er maar één nodig voor een rechtszaak.

Voor wat het waard is: Mocht KLM in een vergelijkbare positie komen met AF, en de KLM vliegers zouden moeten stemmen over A inleveren of B gedwongen ontslagen, dan ben ik er van overtuigd dat een meerderheid voor A zou gaan.

Het woord is nu aan de rechter.
 
En laten we niet vergeten dat in de aanloop naar het RVA KLM twijfels had over de kwaliteit van de MP vliegers. KLM wilde daarom dat alle overstappers de volledige selectie zouden doen, inclusief grading.

VNV heeft toen na vele overlegrondes weten af te dwingen dat de overstappers helemaal geen selectie hoefden te doen.
 
Onder aan de lijst aansluiten was het maximum wat de KLM vliegers hadden te bieden aan hun VNV collega's. Behoud van baan, salaris en zelfs een kleine verbetering van pensioen is wat de overstappers van KLM hebben gekregen. Ongekend in de luchtvaart.

Wat bedoel je met 'ongekend in de luchtvaart'? Er zijn genoeg grote overnames, waar men gewoon netjes een integratie van de lijsten doet met een bepaalde sleutel. Niks onderaan. Ze nemen productie en kisten mee, dus hoezo onderaan? Dat KLM voornemens was om de boel te ontmantelen, dat is toch niet de vliegers van MP aan te rekenen?
 
Nee dank je, zulke 'vrienden' hoef ik niet.

Ik heb geen enkele behoeft aan publiciteit, nooit gehad en zoek ik ook nooit op, als ik dat wilde zou ik Yteke wel bellen ipv hier te posten.

Het gaat om het weerleggen van klinkklare onzin en het blootleggen van de eigen zuchtige manier van de waarheid verdraaien van zowel het bestuur als een aantal hardliners.

De meest forum lezers trekken hun eigen conclusies en juist dat is waar ik het voor doe, een gedeelte zal het af doen als onzin, een andere gedeelte zo zou maar eens kunnen denken dat de VNV wel een heel vies spelletje gespeeld heeft.

Poep verhaal 3-holer. Van alles wat je verteld is de aansprakelijkheidsstelling van VNV het minst interessante en dat is het punt waar je maar op blijft hameren.

Dat kan m.i. twee dingen betekenen:
A. Je hebt een agenda op dit gebied
B. Je kan echt belangrijke zaken niet onderscheiden van onbeduidende zaken
 
VNV sluit interne forum

Wat bedoel je met 'ongekend in de luchtvaart'? Er zijn genoeg grote overnames, waar men gewoon netjes een integratie van de lijsten doet met een bepaalde sleutel. Niks onderaan. Ze nemen productie en kisten mee, dus hoezo onderaan? Dat KLM voornemens was om de boel te ontmantelen, dat is toch niet de vliegers van MP aan te rekenen?



Ongekend was de hoge beloning die niet bij de functie paste.

Ja, het is gebruikelijk dat lijsten in elkaar worden geschoven. Maar dat is altijd op basis van een zekere gelijkwaardigheid of balans.

Die was er nu niet, kennelijk omdat er een plan lag om Martinair te ontmantelen. Nee, daar kon de Martinair vlieger natuurlijk helemaal niets aan doen. Maar de KLM vlieger evenmin.
 
Onder aan de lijst aansluiten was het maximum wat de KLM vliegers hadden te bieden aan hun VNV collega's. Behoud van baan, salaris en zelfs een kleine verbetering van pensioen is wat de overstappers van KLM hebben gekregen. Ongekend in de luchtvaart. Dankzij Hartman (onder niet geringe druk van VNV. Die overeenkomst met de BWK's was er dus wel: suppletiebetaling).

Vervolgens ging er op dit dossier een andere wind waaien: VNV ging begrijpelijkerwijze over op risicobeheersing en Elbers werd CEO. 'Window of opportunity' voor de MP vliegers was weg en de sterfhuisconstructie ging op volle kracht door.

Voor de Martinair vlieger een zeer hard gelag. Begrijpelijk dat je dan iemand de schuld wilt geven. Ik blijf het onredelijk vinden de KLM vlieger daarvoor te gebruiken. Blauwe pas was echt teveel risico geworden, er waren en zijn nog steeds (ex)MP vliegers die het volste recht menen te hebben op de linkerstoel van de B777. En je hebt er maar één nodig voor een rechtszaak.

Voor wat het waard is: Mocht KLM in een vergelijkbare positie komen met AF, en de KLM vliegers zouden moeten stemmen over A inleveren of B gedwongen ontslagen, dan ben ik er van overtuigd dat een meerderheid voor A zou gaan.

Het woord is nu aan de rechter.

Die wind was ingegeven door een door en door slecht VNV bestuur, KLM wilde het RVA niet opgezegd hebben, de MP vliegers ook niet, er lag een ander SBA, maar dat wilde het VNV bestuur niet meer na het gewonnen kort geding.

Het VNV bestuur is verantwoordelijk voor het afhouden van een nieuwe deal, die wilde niet, dat was onder Eurlings die zeker wel wilde.

Rekken tot Elbers kwam en ja toen werd het nog weer anders.

De KLM vlieger groepering is medeverantwoordelijk voor het debacle, dat jij je eigen geweten schoon wil houden snap ik, maar er is teveel schade om het weg te wuiven, jullie wisten hoe het zat en zoals je al aan gaf heb jij persoonlijk nee gezegd in die vergadering in 2015.
Het was weg kijken en mee gaan met het VNV bestuur terwijl jullie wisten dat het stonk.
Bij de KLM LR wel een advocaat die vragen beantwoorde maar bij de MP LR werd dat geweigerd.

Het is allemaal te makkelijk NSF.
 
Ongekend was de hoge beloning die niet bij de functie paste.

Ja, het is gebruikelijk dat lijsten in elkaar worden geschoven. Maar dat is altijd op basis van een zekere gelijkwaardigheid of balans.

Die was er nu niet, kennelijk omdat er een plan lag om Martinair te ontmantelen. Nee, daar kon de Martinair vlieger natuurlijk helemaal niets aan doen. Maar de KLM vlieger evenmin.

Als dat zo was dan heeft het VNV bestuur misbruik gemaakt van die situatie door een akkoord in elkaar te sleutelen dat die paar kisten die er dan nog waren aan de MP vliegers te onfutselen, dat is ordinaire diefstal.
 
Die wind was ingegeven door een door en door slecht VNV bestuur, KLM wilde het RVA niet opgezegd hebben, de MP vliegers ook niet, er lag een ander SBA, maar dat wilde het VNV bestuur niet meer na het gewonnen kort geding.



Het zal nooit formeel naar buiten komen, maar ik weet dat KLM blij was dat het RVA opgezegd was.

Laten we het over een andere boeg gooien. Ik was in de LR en nu nog steeds niet, geen voorstander meer van een blauwe pas voor de MP vliegers. Vanwege SCB. Dus wat dat betreft mag je mij de schuld geven.

Wat had jij als VNV president destijds verzonnen om mij op andere gedachten te brengen als KLM vlieger (die sterk van mening is dat de VNV er aan de arbeidsvoorwaarden kant primair is voor de carrière)?
 
Back
Top