Vliegopleider Stella geeft geld terug bij uitblijven baan

Okay. De conclusie is dus dat er geen baangarantie is bij Stella, maar dat je daar zogenaamd wel voor mag betalen. Het wordt steeds gekker bij die club.

Het kosten plaatje van de opleiding gaat er dus zo uitzien:

Basis opleiding Euro 150 000 (incl rente, levensonderhoud en verzekeringen etc)
"Baangarantie" Euro 10 000
Type-rating Euro 25 000
Levensonderhoud Euro 8000 (tijdens onbetaalde stage)
--------- +
Totaal: Euro 193 000

En dan heb je nog steeds geen betaalde baan.

Succes aan diegene die dat met de huidige Terms and conditions in de luchtvaart willen gaan terug betalen!

Feit is ook dat dit bij andere scholen op het moment niet heel anders is. Bij andere vliegcholen ben je voor de opleiding ook een dergelijk bedrag kwijt voor de 'basisopleiding' zoals door jou aangegeven. Een typerating wordt ook voor andere studenten over het algemeen niet betaald. Ook is het lang niet altijd zeker dat deze studenten van andere scholen WEL langer mogen blijven dan 1 jaar/1 seizoen. Het levensonderhoud kost in die tijd ook geld voor die studenten. En ook in de tijd dat je op zoek bent naar een eerste baan moet je geld hebben voor een natje en een droogje.

Kortom, het is over het algemeen in de hele luchtvaart niet echt ideaal. Het enige verschil zou dan zijn dat Stella verzekert dat je met circa 700 uur, waarvan circa 500 op een jet. Op zoek kan gaan naar je eerste echte betaalde baan.

Natuurlijk is dit een beetje optimistisch, maar Stella wordt hier wel weer erg onderuit gehaald.
 
Feit is ook dat dit bij andere scholen op het moment niet heel anders is. Bij andere vliegcholen ben je voor de opleiding ook een dergelijk bedrag kwijt voor de 'basisopleiding' zoals door jou aangegeven. Een typerating wordt ook voor andere studenten over het algemeen niet betaald. Ook is het lang niet altijd zeker dat deze studenten van andere scholen WEL langer mogen blijven dan 1 jaar/1 seizoen. Het levensonderhoud kost in die tijd ook geld voor die studenten. En ook in de tijd dat je op zoek bent naar een eerste baan moet je geld hebben voor een natje en een droogje.

Kortom, het is over het algemeen in de hele luchtvaart niet echt ideaal. Het enige verschil zou dan zijn dat Stella verzekert dat je met circa 700 uur, waarvan circa 500 op een jet. Op zoek kan gaan naar je eerste echte betaalde baan.

Natuurlijk is dit een beetje optimistisch, maar Stella wordt hier wel weer erg onderuit gehaald.


Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen Aussie?


Als je 193000,- geleend hebt, tegen 6%, kun je per maand 1250 Euro van je NETTO salaris naar de bank gaan brengen voor de KOMENDE 25(!) jaar. Hoeveel wil je gaan verdienen na je opleiding?
 
Wat ik ermee wil zeggen? Dat het niet alleen bij Stella zo is dat je vreselijk veel geld naar de bank moet brengen. Dat dit bij andere scholen ook het geval is, waarvan in sommige gevallen in mindere mate. Om het simpel te zeggen.

Natuurlijk is die 1250 euro netto een immens bedrag, daarover ben ik het zeker eens. Alleen kwam het op mij over alsof dit alleen bij Stella zo is. Vandaar mijn reactie.
 
Als je 193000,- geleend hebt, tegen 6%, kun je per maand 1250 Euro van je NETTO salaris naar de bank gaan brengen voor de KOMENDE 25(!) jaar. Hoeveel wil je gaan verdienen na je opleiding?

Over een tijdje worden de opleidingskosten zo hoog dat je het tijdens je werkende bestaan (lees als: voor dat je met pensioen gaat) gewoon niet meer terugbetaald krijgt. Zeker als de T&C's down the drain blijven gaan. Vliegen kan wel een droom zijn, maar de poen terug aan de bank betalen straks ook.
 
Wat ik ermee wil zeggen? Dat het niet alleen bij Stella zo is dat je vreselijk veel geld naar de bank moet brengen. Dat dit bij andere scholen ook het geval is, waarvan in sommige gevallen in mindere mate. Om het simpel te zeggen.

Natuurlijk is die 1250 euro netto een immens bedrag, daarover ben ik het zeker eens. Alleen kwam het op mij over alsof dit alleen bij Stella zo is. Vandaar mijn reactie.

Het ging hier om de extra injectie van tienduizend euro, zodat je gegarandeerd nog eens vijfentwintigduizend kan dokken voor iets wat men blijkbaar noemt 'een baan'. Dat kan ik althans opmaken uit onder andere jouw bijdragen. Vind je dat niet op z'n minst een beetje vreemd?

Dokken voor vijfhonderd uur op een jet is geen baan. Het is uiterste desperatie.
 
Het ging hier om de extra injectie van tienduizend euro, zodat je gegarandeerd nog eens vijfentwintigduizend kan dokken voor iets wat men blijkbaar noemt 'een baan'. Dat kan ik althans opmaken uit onder andere jouw bijdragen. Vind je dat niet op z'n minst een beetje vreemd?

Dokken voor vijfhonderd uur op een jet is geen baan. Het is uiterste desperatie.

Die extra 10.000 euro, ja dat vind ik merkwaardig. Het bedrag dat je betaalt voor de typerating, daar heb ik minder moeite mee, omdat je hier het nog in ieder geval aan iets 'bruikbaars' uitgeeft.Dit alles is puur subjectief uiteraard.
 
Is het niet zo dat je (nu als voorbeeld dan) bij de KLS voor de opleiding 117.500 betaald? Daar bovenop dan (voor het rekensommetje hierboven) nog eens de living, rente etc +45k + dan evt restant voor de typerating 738/NG van rond de 8.000,- ?

Zit je ook zo op 170.000,-

Kom je ook nog op een redelijk bedrag uit, mocht je dan niet met je type aan een baan komen en je gaat naar een operator waar je zelf voor hun type + line training moet betalen ben je nog eens 25k kwijt. Kom je op 195.500,-

Het is dus volgens mij niet alleen Stella, maar heel de luchtvaart waar het nu over het algemeen duur is. Puur dat Stella meer ermee in het nieuws komt wil niet gelijk zeggen dat ze slecht bezig zijn. Tuurlijk het is duur en trekt positieve en negatieva aandacht, als in deze tijd deze dingen beloofd worden. Voorlopig word het hopen op een kleine lift en meer zwarte cijfers bij de maatschappijen anders word het voor de meeste een dure grap.

Dit alles uiteraard zoveel mogelijk subjectief proberen te nemen en niet gelijk te gaan bashen aub.
 
PH-JAA beschrijft de situatie zoals ik hem ook zie.

Feit blijft dat het inderdaad wachten blijft op betere cijfers in de branche...
 
Feit is dat alles deze praktijken ook een direkte invloed hebben op de vliegers die al wat langer meedraaien! Als er maar genoeg F/O's zijn die betalen en na een bepaalde tijd weer wegmoeten dan is dit interessanter voor airlines dan om voor langere tijd in mensen te investeren. Bedankt!

Met 700 uur TT en 500 uur 737 kun je het op de huidige arbeidsmarkt voor een goedbetaalde baan wel vergeten. Hoe willen al deze vliegers in godsnaam hun lening gaan terugbetalen? Erg naief....
 
Haha! Ik zie de aannamegesprekken bij de maatschappijen al voor me!

"Waarom betaalde u 10.000 euro extra bij de opleiding?"
-"voor een baan meneer."
"Waar betaalde u dan precies voor? U solliciteerd hier nu toch?"
--"uhe.."
 
Omgedraaide wereld.
Voor mij is het niet eens leuk meer om piloot te worden.
En ga niet zeggen dat ik niet gemotiveerd genoeg ben.
 
Je krijgt nu zowiezo bijna geen baan. En als de markt weer de lift in gaat duurt het toch nog wel even voor je een baan kan vinden. Een baan in Nederland kun je toch wel vergeten het komende decenia. Laten we eerlijk wezen.

Gewoon niet beginnen aan een opleiding, mits je bij een Cadetscheme binnen kan komen, we noemen de veel gediscuseerde MPL van een FlyBe . Of als je dan toch zo nodig moet, waarom dan niet in Duitsland waar de gemiddelde opleiding 70000 kost integrated, en dan praat ik over redelijk gerenomeerde opleiders. In de Duitse media wordt zelfs gesproken dat ze dat al enorme bedragen vinden. Moeten ze eens in Nederland komen kijken wat het hier kost, en dat terwijl het duurste gedeelte van de opleiding, het vlieggedeelte , veelal in de VS gedaan wordt, waar de uurprijzen aanzienlijk lager zijn dan in Nederland. Het is Überhaupt al belachelijk dat gemiddeld dus de kale opleidingskosten in Nederland minimaal 1,5 keer duurder zijn dan in omringende landen. Spanje ook gemiddeld 85000. OAA volgens mij ook iets in die geest. Natuurlijk leuk zo een Garantiefonds. Dat kan best handig zijn . Geef ik toe, maar zoiets mag nooit de reden zijn dat de opleiding zo een 35000 eukkies duurder is dan andere landen.

Als jong jongetje of meisje net van Havo VWO die aan een vliegopleiding wil beginnen, zou zowiezo verboden moeten worden. Misschien hard, maar ik heb zoiets, ga eerst eens wat levenservaring op doen. Op kamers. Studeren voor iets wat niet met luchtvaart te maken heeft. Als je dan al niets heb als je klaar ben met vliegopleiding, dan kun je in ieder geval nog een normaal betalende baan krijgen. Moet je natuurlijk niet zeggen dat je je F ATPL op zak heb, want anders lukt zelfs deze weg niet. Eerlijkheid komt in dit geval als laatst, maar soms moet je egoïstisch zijn.

De Praktijken van Stella keur ik net als vele anderen zeer af. BELACHELIJK om 10000 eu te vragen voor een "BAANGARANTIE". Wat neer komt op die 500 uur op een Jet en er vervolgens uitgetrapt te worden. Dit is zeker geen baangarantie. Want eerst betaal je 10000 eu voor een baan voor 500 uur plus de TQ van 25K. Dit maakt tesamen 35000. Of te wel, dat kun je dus nagenoeg bij iedereen doen. BAH Stella. Puur misbruik.
 
Basis opleiding Euro 150 000 (incl rente, levensonderhoud en verzekeringen etc)
"Baangarantie" Euro 10 000
Type-rating Euro 25 000
Levensonderhoud Euro 8000 (tijdens onbetaalde stage)
--------- +
Totaal: Euro 193 000

Ik waag me niet aan uitspraken over Stella maar gezien deze bedragen even een ongeneerde plug voor je opleiding in de VS:

FAA CPL SE & ME IR $60,000
Conversion JAA $20,000
Type rating en 500 uur via EagleJet:
# JAA B737 NG type rating course including aircraft base training and VAT

# Airline Operator Conversion Course

# 500 Hours of Actual B737 NG First Officer Experience during Airline Passenger Operations

# from €32,500 EUR / £28,800 GBP

Voor een totaal van 100K Euro


Voor dat bedrag heb je dezelfde uren en dezelfde baan garantie !
Het is me echt een raadsel waarom mensen vandaag de dag nog een volledige opleiding in NW Europa doen.
Er komt een tijd dat ik echt te moe wordt om dit maar steeds uit te leggen.
 
First Choice, schrik niet. Ik ken er genoeg die het hebben. Kan ze niet op alle vingers en tenen tellen. Het aantal dat 165K heeft kan ik al helemaal niet meer tellen.. (excl zelf TR betaald, gewoon kaal van de opleiding)

Echt niet te filmen. Zoveel mag het echt niet kosten. Dan is er gewoon echt iets fout gegaan in het beslissingsproces en ben je niet geschikt voor het beroep verkeersvlieger.

Het probleem neemt exponentieel toe. Bij een lening van 165K kan je met de huidige terms en conditions als je geluk hebt de rente net betalen, laat staan aflossen.

Je moet je ook afvragen wat je denkt te bereiken om via Stella een zomer baantje te kopen. De grootste B737 operator in Europe (Ryanair) wil je, als je met uren komt al niet meer hebben. Ook Air Berlin hebben nu een eigen scheme meen ik. Easyjet nemen ook alleen maar lowtimers aan. Die 500 uur en extra schuld drijven je alleen maar verder van je uiteindelijke doel.

Denk na voordat je hier je handtekening onder zet.
 
Inderdaad. Mensen, snap het nou eens. Het heeft totaal geen zin om een dure opleiding te doen als je niet veel beters in het vooruitzicht hebt dan het moeten kopen van een type rating en daarna een 'baan' van slechts 500 uur. Zo'n dure opleiding heeft dan totaal geen meerwaarde op een opleiding bij de eerste de beste aeroclub. Je houdt dan zoveel geld over dat je wel twee of drie typeratings kunt kopen.


De eerste de beste wannabe die dit tegenspreekt moet een ban krijgen (GRAPJE, maar begrijp alsjeblieft wat wij proberen te zeggen).
 
Inderdaad. Mensen, snap het nou eens. Het heeft totaal geen zin om een dure opleiding te doen als je niet veel beters in het vooruitzicht hebt dan het moeten kopen van een type rating en daarna een 'baan' van slechts 500 uur. Zo'n dure opleiding heeft dan totaal geen meerwaarde op een opleiding bij de eerste de beste aeroclub. Je houdt dan zoveel geld over dat je wel twee of drie typeratings kunt kopen.


De eerste de beste wannabe die dit tegenspreekt moet een ban krijgen (GRAPJE, maar begrijp alsjeblieft wat wij proberen te zeggen).

Wat ik al zei, ga dan naar Duitsland en haal daar je integrated F ATPL. Die gasten daar hebben een hele goed erkende opleidingscentra, waarna je na de opleiding Nederland daargelaten in heel de wereld mee aan de bak kan als er al banen zijn.

Even buiten dit verhaal, ben ik erg benieuwd naar de jongens en meisjes die begonnen zijn bij Tradewind in Servië. Daar heb ik al een hele tijd niets meer over gelezen, daar je bij hun voor 55000 euro klaar ben met je F Atpl. En volgens mij hebben zij ook soort van Garantie fonds. Alleen het risico is best wel klein, daar je investering behoorlijk laag is t.o.v. die Belachelijk dure NL opleiding waarin je eigenlijk totaal wordt opgelicht :stapelge: en in dit soort tijden geen meerwaarde hebben.

Ik wacht het af.

Gr

V1rotate
 
Modulair ik NL kan je ook voor ongeveer 50k klaar zijn. TR erbij en je zit op 80.000. Als je nou een baan hebt tijdens het eerste deel van de opleiding, PPL + ATPL theorie en hour building, dan hoef je "maar" een lening aan te gaan van ongeveer 50.000 euro. Lijkt me schappelijk en je hebt precies dezelfde papieren als de integrated student die een fors hogere schuld heeft.

- Nadeel: Je kan niet overal solliciteren omdat je modulair opgeleid bent.

- Voordeel: Je schuld is fors lager, waardoor je veel flexibeler bent om te gaan werken in delen van de wereld waar je veel minder betaalt krijgt, omdat je rente/aflossing per maand veel lager is.
 
Ik ga me ook niet bemoeien met de Stella discussie, maar....

Verschil USA met een opleiding aan een gerenommeerde opleiding in NL (KLS, NLS) is dat je daarna begint als F/O voor een kleine regional of een United Express voor $10000 pj...
Ik waag me niet aan uitspraken over Stella maar gezien deze bedragen even een ongeneerde plug voor je opleiding in de VS:

FAA CPL SE & ME IR $60,000
Conversion JAA $20,000
Type rating en 500 uur via EagleJet:


Voor een totaal van 100K Euro


Voor dat bedrag heb je dezelfde uren en dezelfde baan garantie !
Het is me echt een raadsel waarom mensen vandaag de dag nog een volledige opleiding in NW Europa doen.
Er komt een tijd dat ik echt te moe wordt om dit maar steeds uit te leggen.
 
Verschil USA met een opleiding aan een gerenommeerde opleiding in NL (KLS, NLS) is dat je daarna begint als F/O voor een kleine regional of een United Express voor $10000 pj...

Niet als Europeaan zonder greencard.

Kreeg gisteren nog de vraag van iemand van Stella waarom ik toch geen baan kon krijgen, ik had toch wel al 400 uur!
 
Pjotr, je leest niet goed.

FAA CPL SE & ME IR $60,000
Conversion JAA $20,000
Type rating en 500 uur via EagleJet

Het gaat om je vliegopleiding in de VS, conversion en daarna werken in Europa of elders.

En wat verdien je bij een Regional in Europa na je veel te dure opleiding met baan garantie?
Sarcasme knop uit.......
 
Back
Top