Vliegopleider Stella geeft geld terug bij uitblijven baan

Om deze zaak gelijk maar even op te helderen. Naar wat ik heb gehoord staat er niets van dat alles in 'de kleine lettertjes'. Sterker : wanneer men na aangenomen wordt bij een airline, en na 1 jaar weer ontslagen wordt, dat de vlieger dan automatisch weer in het garantiefonds terechtkomt.

Na alle voorwaarden te hebben doorgekregen lijkt het erop dat dit toch zeker wel een oprechte, goed bedoelde zet is geweest van Stella. TBC.
 
Yak52,
Wanneer Stella 36 maanden na afronding van de opleiding geen baan voor je heeft gevonden krijg je het opleidingsbedrag vergoed. Dus de 104.500 Euro. De extra 10.000 ben je wel kwijt. Ervan uit gaande dat je studie 2 jaar duurt kan Stella 5 jaar rente trekken over je inleg. Zelfs een briljant belegger zal het niet lukken om daar structureel de opleidingskosten mee te dekken.

nb. info komt grotendeels van de stella site.

Die 10.000 extra heb je na 2 jaar zonder baan ook al teruggekregen.
 
Maar waar betaal je nu uiteindelijk die 10.000 euro dan voor?
Als je van een andere vliegschool komt is de kans op een baan net zo groot (oftewel klein) en hoef je dit bedrag toch ook niet te betalen?
Wat doet Stella dan voor dit bedrag? Want je betaalt toch ook al voor die typerating?
Hoe zit het nu met de leerlingen van Stella die dit bedrag niet kunnen(of willen) betalen? Krijgen die nu automatisch zowieso geen baan?

Cheers!
 
Yak52,
Wanneer Stella 36 maanden na afronding van de opleiding geen baan voor je heeft gevonden krijg je het opleidingsbedrag vergoed. Dus de 104.500 Euro. De extra 10.000 ben je wel kwijt. Ervan uit gaande dat je studie 2 jaar duurt kan Stella 5 jaar rente trekken over je inleg. Zelfs een briljant belegger zal het niet lukken om daar structureel de opleidingskosten mee te dekken.

nb. info komt grotendeels van de stella site.

Ik lees het ja, ik ging nog uit van de constructie van enkele maanden geleden.
Zou dat contract graag willen lezen...
 
Het baangarantie principe is heel simpel. Als je wilt dat stella meehelpt met een baan zoeken moet je 10k extra dokken. Vinden ze een baan voor je of vindt je zelf een baan dan verdient stella 10k extra aan je. Daarnaast maken ze geen verlies op de gene die geen baan vinden, ze geven die 10000 euro gwoon terug:haha::haha::haha:.

En daarnaast klinkt het op het eerste gezicht gewoon mooi, baangarantie:duh:

Tenminste voor degene die in de roze stella wolkjes aan het zweven is:haha::haha::haha:

Dr zit een slimme vent achter stella, die heeft weer eens 10000*300=3.000.000 winst per jaar EXTRA weten te realiseren mbv het woord ''baangarantie'':haha:

(tenminste zo denk ik dat het eraan toe gaat, het is altijd beter om het kwade in vreemde mensen te zien dan het goede)
 
again, dit gaat er om dat je de garantie krijgt dat bij het uitblijven van een baan na een x aantal jaar het COMPLETE opleidingsbedrag terug krijgt.
 
WhoAmI, je met smilies-doorspekte post draag niet echt bij aan de topic. Zoals BMJ inderdaad opmerkt, is de garantie tegenwoordig dat je je hele opleidingsbedrag terug krijgt.

Blijkbaar denken sommige mensen dat dit een ongegeneerd-Stella-bashing topic is, maar dat is het NIET. Hoewel ik zelf ook zeer kritisch ben over deze opleiding is gegronde kritiek uiten en mogelijke valkuilen bespreken iets heel anders dan kort-door-de-bocht opmerkingen rondslingeren. Juist door niet eens kloppende uitspraken als "3.000.000 winst per jaar extra" te doen, verlaagt men de kwaliteit van gegronde argumenten hier. Sterker nog, door te wijzen op feitelijke onjuistheden en, tja, domme opmerkingen, kun je eigenlijk de hele thread afdoen als zijnde doorspekt met onjuistheden en stemmingmakerij.

Het is, zoals sommigen hier ook al zeggen, zeker makkelijk voor onervaren mensen om lekker mee te lullen en hun mening te spuien, maar dat lijkt me alleen maar negatief te werken en het vervuilt de discussie ook. Dus als eerste, zorg dat je je feiten uitzoekt en dat als je speculeert, dat ook aangeeft door te zeggen "het is mogelijk dat.." of "pas op dat.." in plaats van speculaties te presenteren als feiten.
 
@Iz
Goeie post! Er wordt een hoop gesuggereerd, maar is er nu niemand die zich in het stadium bevind van deze procedure bij Stella en meer kan vertellen. Dus echt momenteel eea aan den lijve ondervind. Nu is iedereen aan het speculeren, want hier zit immers vast en zeker een valkuil achter, en leren we geen feiten kennen.
Heeft Stella nu een punt of wordt iedereen om de tuin geleid? En nu maar hopen dat hier geen emotionele antwoorden opvolgen, maar meer "ervaringsdeskundigen" wat gaan roepen. Daar schieten de jongens en meisjes die nu beslissingen moeten gaan nemen meer mee op.
 
'Het lijkt me' (sorry voor de eventuele vervuiling Iz) eigenlijk vrij simpel. De tijd zal het leren, of dit contract moet je op kunnen vragen om in te kijken of iets dergelijks. Speculeren over het hoe en wat is leuk en aardig, maar pas over 5 jaar zal werkelijk blijken hoeveel er waar is van de beloften die nu gemaakt worden.
Ik zie niet in hoe we, door maar veel te discussieren, de haken en ogen achter deze slimme marketing truc kunnen achterhalen.
 
Als Stella zo zeker van haar zaak is, waarom verlagen ze de opleidingskosten dan niet met pak weg 15.000 Euro? En als jij binnen 3 jaar een goede vaste baan hebt, betaal je het restant. Dan zouden ze zich pas echt van de andere vliegscholen onderscheiden dmv prestatie en niet dmv een grote mond!
Waarom doen ze dit niet? Nou, waarschijnlijk omdat ze het gewoon niet kunnen waarmaken!
De contructie die er nu is komt erg onbetrouwbaar en klantonvriendelijk over.
Het lijkt er dan ook meer op dat het financieel misschien niet zo goed gaat en men op een drastische manier (over de ruggen van de leerlingen/klanten) extra geld probeert te vergaren.

Vergeet overigens niet, dat als je nu die 10.000 inlegd en de toko failliet gaat of door wat voor redenen dan ook wordt opgedoekt, je die 10.000 zowieso kwijt bent!!!
Nu raak je hem kwijt doordat er vast in de komende paar jaar weer een prijsverhoging komt die met die 10.000 euro "verrekend" gaat worden. Kun je naderhand WEER 10 ruggen extra gaan lappen. Onverwachte prijsverhogingen hebben we al vaker gezien bij Stella.
 
Het is, zoals sommigen hier ook al zeggen, zeker makkelijk voor onervaren mensen om lekker mee te lullen en hun mening te spuien, maar dat lijkt me alleen maar negatief te werken en het vervuilt de discussie ook. Dus als eerste, zorg dat je je feiten uitzoekt en dat als je speculeert, dat ook aangeeft door te zeggen "het is mogelijk dat.." of "pas op dat.." in plaats van speculaties te presenteren als feiten.

Juist, dat komt zeker de kwaliteit van het forum ten goede, wat uiteindelijk een beter beeld kan geven van luchtvaart anno 2010 aan de beginners, ALS ze het willen zien. Ik hoop het..
 
Ben bijna een jaar van Airwork weggeweest wegens persoonlijke omstandigheden (blijf het een ontzettend goede website vinden!), maar het niveau van wannabe's, onwetenden, blijft me steeds weer verbazen :confused:

Ik neem het niet op voor Stella, noch boor ik ze de grond in. Ik weet niets van dat contract of baangarantie, of geld terug, maar punt blijft dat Stella hier toch wel meer verantwoordelijker bezig is dan voorheen. Puntje van kritiek vind ik alleen dat je 10K moet bijbetalen voor een zogenoemde baangarantie. Vrije markt, je kent het wel, maar punt blijft wel dat je dan twee soorten groepen hebt, en dat kan, naar mijn mening, alleen maar tot conflicten leiden.

Als je baangarantie wilt, ga je naar Air France (alhoewel het cadetship programma op het moment op slot zit, zal er een topic over maken), Lufthansa Flugschule, CTC Wings, Cathay Pacific, of weet ik veel welke er nog meer zijn. Wanneer je van mening bent 10K meer te betalen voor een "baangarantie" ben je helemaal gek tenzij dit een "security bond" voor de maatschappij is. Aldus mijn mening.

Iz, heb een boek in de VS gekocht wat heet "Generation Me." Zeer interessant, en velen die in die leeftijdscategorie vallen op dit forum voldoen aan dat profiel ;) Niet te hard werken, maar wel alles willen. Ja hallo!!

:rt:
 
Iz, heb een boek in de VS gekocht wat heet "Generation Me." Zeer interessant, en velen die in die leeftijdscategorie vallen op dit forum voldoen aan dat profiel Niet te hard werken, maar wel alles willen. Ja hallo!!

...ach, dat zeiden onze ouders ook over ons. Wat _dat_ betreft is er niets veranderd. :)
 
Als Stella insider is dit voor mij een optelsom van 1+1.
Zij zijn het afgelopen jaar bezig geweest met het maken van afspraken met airliners, vooral in Turkije. Een zeer groot aantal van de oudleerlingen hebben op deze manier een baan kunnen vinden. Tenminste als je 500 uur voor 25.000 een goede deal vindt. (Aanvullende lening voor de rente niet meegeteld)
De "betere" leerlingen gaan naar een airliner waar een DLR verplicht is en krijgen bij het halen hiervan een beter contract, de anderen worden door Stella geselecteerd en zien hun werkgever pas op de eerste werkdag. Omdat Stella sinds kort ook TQ kan verzorgen (in samenwerking met IFTC Turkije), loopt het betalen van de TQ via de bankrekening van Stella.
Er wordt gezegd dat de 500 uur eventueel verlengt kan worden, maar (dit is subjectief) met het oog op de baangarantie van tientallen aspirant piloten lijkt mij dit vrij sterk.
Al met al zitten hier veel voordeel in voor meerdere partijen, maar ik betwijfel of de leerlingen hier bij horen.
Wel denk ik dat je met 500 heavy twin meer kans maakt bij een nieuwe werkgever, dus in dit opzicht is het het overwegen waard. Jammer voor de mensen die hier nog eens 10.000 extra voor moeten betalen. Was je twee jaar eerder begonnen, had het je niets gekost:)
 
Toch te ziek voor woorden,

10.000 zodat zij moeite voor je doen.. zodat je vervolgens nog eens 25.000 kan betalen voor een ''baan'' die naar 500 uur hoogst waarschijnlijk ophoudt?!

Of je kan aan de slag als instructeur zodat het probleem alleen maar gevoedt wordt..

Betaal je geen 10.000 dan moet je toch maar even kijken wat je gaat doen neem ik aan..

Ik zeg.. helemaal niet hoeven te kiezen en mooi een andere school doen.. of je aanmelden voor een internationaal cadetprogramma..
 
@lampje

500 uur means fuck all!!!
En dit is dus GEEN baangarantie
Dit is een STAGE plaats
Maar Stella verkoopt het leuk
 
Tering, wat triest dat een bedrijf zich zo verlaagt om over de rug van arme studenten rijk te worden en zichzelf voordoet alsof het super goed bezig is door een baangarantie aan te bieden.

En kan je de baan weigeren als je geen geld kan regelen voor de TQ?

Kan de VNV geen afkeurende brief sturen naar Stella en op de VNV website zetten?
 
Okay. De conclusie is dus dat er geen baangarantie is bij Stella, maar dat je daar zogenaamd wel voor mag betalen. Het wordt steeds gekker bij die club.

Het kosten plaatje van de opleiding gaat er dus zo uitzien:

Basis opleiding Euro 150 000 (incl rente, levensonderhoud en verzekeringen etc)
"Baangarantie" Euro 10 000
Type-rating Euro 25 000
Levensonderhoud Euro 8000 (tijdens onbetaalde stage)
--------- +
Totaal: Euro 193 000

En dan heb je nog steeds geen betaalde baan.

Succes aan diegene die dat met de huidige Terms and conditions in de luchtvaart willen gaan terug betalen!
 
First Choice, schrik niet. Ik ken er genoeg die het hebben. Kan ze niet op alle vingers en tenen tellen. Het aantal dat 165K heeft kan ik al helemaal niet meer tellen.. (excl zelf TR betaald, gewoon kaal van de opleiding)
 
Back
Top