Koning Lucht
Well-known member
Tijd om mijn duit in het zakje te doen...
Ik wil eerst een post van mezelf quoten, uit een ouder topic.:
Ik denk dat concurrentie goed is, maar wat er op schiphol gebeurt, is verkapte bescherming van je eigen markt.
In zijn algemeenheid denk ik dat we op moeten passen dat we straks niet door de Chinezen/Koreanen en anderen over een ton gebogen worden...
Ook denk ik dat we als vliegers de problematiek vanuit een andere hoek kunnen/moeten bekijken. Uiteindelijk kunnen wij als vliegtuigbestuurders NIETS doen aan dit beleid. Wat voor mij uiteindelijk telt is hoe MIJN financiën er aan het eind van de maand voorstaan. Probeer dus voor een bedrijf te gaan werken waar je aan het eind van de maand het meeste overhoudt.
Ik wil eerst een post van mezelf quoten, uit een ouder topic.:
Ik ben zelf van mening dat Europa over het algemeen een heel groot probleem heeft. Dit probleem is mijns inziens een politiek probleem en niet zo zeer een economisch/financieel probleem. Het is met één woord samen te vatten: socialisme En dan specifiek alle sociale voorzieningen die er zijn voor iedereen die NIET bijdraagt aan de economie. Doordat mensen die WEL werken belast worden en mensen die niets bijdragen beloond, worden werknemers te duur....
Nou weet ik natuurlijk ook wel, dat KLM de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld is. Maar is het ook de beste? Ik zie een bedrijf dat met een redelijk verouderde vloot vliegt (ik meen 9 jaar gem.) De geboden service aan boord wordt door Skytrax als 3 sterren beoordeeld. Er worden ook geen megawinsten gemaakt, zeker niet wanneer het resultaat van Air France meegenomen wordt. De aandelenwaarde is met 90% gedaald over de laatste 4 jaar!
Ik denk dat de KLM heel veel te duchten heeft van haar concurrenten. Aan de ene kant is er de lowcost, die op de routes binnen Europa kan concurreren. Als we nog even terugdenken aan de tijd dat de vliegtaks werd ingevoerd en mensen massaal naar België en Duitsland uitweken om een paar tientjes op de vakantie te besparen… Daarnaast zijn er nog veel grotere concurrenten. Hierbij denk ik aan Emirates en in de toekomst ook Qatar Airways.
De uitbreidingsplannen van deze carriers (Emirates wil met 90 A380’s gaan vliegen en Qatar Airways heeft 55 A320NEO’s besteld) gaan elke verbeelding te boven. Waarom zijn deze carriers zo succesvol? Veel mensen zullen zeggen dat deze bedrijven oneerlijk kunnen concurreren, omdat ze staatssteun krijgen. Ik denk persoonlijk dat ze een aantal strategische voordelen uitbuiten.
In de eerste plaats de ligging van de hubs. De meeste groei is in Azië te verwachten. Er zal dus een enorme toename in het verkeer tussen Europa en Azië komen. Stel dat ik in Birmingham woon en familie in Achmedabad in Indië heb. Indien ik ervoor kies om met KLM te vliegen, zal ik van Birmingham naar Amsterdam moeten vliegen en dan overstappen op een vlucht naar Delhi. In Delhi zal ik met een lokale maatschappij door moeten vliegen naar Achmedabad. Echter, vlieg ik met Qatar Airways, dan moet ik weliswaar naar Manchester reizen, maar daarna kan ik een vlucht naar Doha nemen en daar op een rechtstreekse vlucht overstappen.
KLM zal NOOIT vliegtuigen kunnen vullen door van Amsterdam rechtstreeks naar Achmedabad, Trivandrum, Mumbai, Madras, Kolkata etc. te vliegen. Qatar Airways kan dit WEL omdat men in Doha overstapt en dus iedereen die vanuit Europa komt (en niet uitsluitend Amsterdam dus) in een vliegtuig kan stoppen.
In de tweede plaats zijn de inkomens in het Midden Oosten belastingvrij. Hierdoor zijn de kosten van vrijwel alle werknemers vele malen lager, dan in Europa. Een bagagelader in Schiphol houdt misschien netto 1200 Euro over. Maar dit kost het bedrijf ongeveer 3000 Euro. Bagageladers in het Midden Oosten kosten misschien 10% daarvan. Deels omdat ze minder verdienen, maar vooral omdat er geen inkomstenbelasting geheven wordt, waardoor het mogelijk wordt om voor dit geld aan de slag te gaan.
Ik denk dat concurrentie goed is, maar wat er op schiphol gebeurt, is verkapte bescherming van je eigen markt.
In zijn algemeenheid denk ik dat we op moeten passen dat we straks niet door de Chinezen/Koreanen en anderen over een ton gebogen worden...
Ook denk ik dat we als vliegers de problematiek vanuit een andere hoek kunnen/moeten bekijken. Uiteindelijk kunnen wij als vliegtuigbestuurders NIETS doen aan dit beleid. Wat voor mij uiteindelijk telt is hoe MIJN financiën er aan het eind van de maand voorstaan. Probeer dus voor een bedrijf te gaan werken waar je aan het eind van de maand het meeste overhoudt.