Uitbreiding Schiphol in gevaar door conflict

Concurreren doe je met meer dan alleen de prijs.
........
Bijv. het verschil in beenruimte wat door B767-300ER al genoemd wordt maar ook het verschil in bagage dat je mee mag nemen (23 tov 30), het IFE programma etc.
..........
Klanten voelen zich graag 'speciaal', en iets kleins als een glimlach van de steward(ess) of een 'how are you?' doen wonderen om de verwachtingen van passagiers te 'overtreffen'.

Stoelen, IFE programma's, beenruimte, leeftijd van de vloot, catering, noem op maar en ga maar door. Als je je personeel op thuisbasis ongestraft en zonder behoorlijke regelgeving (het zijn tenslotte geen van allen Emiraties) voor een hongerloontje door het stof kan laten gaan, immense belasting- en brandstofvoordelen hebt en bovendien geen overheid die je vrijheden als bedrijf constant aan het ondermijnen is ten behoeve van het milieu (lees staatskas) - integendeel zelfs - Durf ik te wedden dat, indien een KLM zich in eenzelfde 'playing field' zou bevinden, er niemand meer naar Emirates om zou kijken. Het is tenslotte wel allemaal een lege huls, zonder identiteit.

Denken we met z'n alleen nou echt dat KLM, of iedere andere Europese legacy carrier wat dat betreft, niet minstens het serviceniveau van een Emirates of Qatar zou willen nastreven? Natuurlijk wel! Echter zulke ticketprijzen, met die service en vlootleeftijd, BESTAAN in een normale concurrentiepositie gewoonweg NIET!

Althans niet op een eerlijke manier. Simpelweg logische redenatie, is geen bewijs voor nodig. Wie dat niet ziet is stekenblind.
 
KLM wordt door NL ook bevoordeeld, daar transfer passagiers minder te hoeven betalen dan opstappende passagiers te AMS. DUs overal gebeurd wel wat.

VWB de rest van je argumenten: Waarom redden een SQ, CX, MH etc het dan wel?
Kwa service kan er echt geen airline tippen aan de Aziaten.

VWB je argument kwa prijzen: Waarom kost een retourtje BCN afgelopen mei juni bij de KLM mij ruim 200 euro en was ik bij EZY voor ff 80 euro klaar? Krijgt EZY ook subsidies en oneerlijke concurrentie? Ja tuurlijk is de service bij EZY minder. bij EZY moet je een broodje kopen en bij KLM krijg je die, inderdaad gratis. 120 euro voor een broodje vind ik veel geld. Als je dat niet ziet, ben je inderdaad steke (n) blind.
 
767-300ER, vergeet niet dat de ticketprijs sterk afhankelijk is van het aantal stoelen dat nog beschikbaar is. Weinig beschikbare stoelen resulteert in een hoge ticketprijs.
Wellicht was een KLM ticket een aantal maanden eerder veel goedkoper.
 
777-300ER said:
767-300ER, vergeet niet dat de ticketprijs sterk afhankelijk is van het aantal stoelen dat nog beschikbaar is. Weinig beschikbare stoelen resulteert in een hoge ticketprijs.
Wellicht was een KLM ticket een aantal maanden eerder veel goedkoper.

Je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt met stoelprijzen. En volgens mij werkt EZY ook zo.
Heb de prijzen een maand of 4 gevolgd voordat ik boekte.
Maar als jij een KLM retour vind van onder de 80 euro naar Barcelona dan hoor ik het graag van je. Een ticket van 100 euro is dan al 25% duurder.
Zoals gezegd. Duur broodje! ( en nee Transavia low cost was voor een retour toen der tijd ook niet onder de 100 euro! Alleen het Spaanse veuling kwam in de buurt met circa 90 euro. Veuling is ook geen dure airline overigens)
 
SYD is geen KLM bestemming dus dat vergelijkt wat lastig, daar het laatste gedeelte van de vlucht wordt ondergebracht bij een SKy team partner..
Singapore wel. EK volgens jou 6 tientjes goedkoper, meer beenruimte, meer bagage, betere service.

(En foohke, voor ons ben zuunige Nederlanders is vaak de prijs wel van doorslaggevend belang)

True, misschien een niet zo handig gekozen bestemming.
Maar mijn punt is dat het verschil niet groot is. EK was 60 euro goedkoper richting SIN op de opgegeven dagen,met vertrek een dag eerder was het ongeveer gelijk en drie dagen later was KL weer iets goedkoper. Voor de een-keer-per-jaar op vakantie mensen zal de prijs waarschijnlijk wel een doorslaggevende factor zijn, voor degene die vaker vliegen, en dus meer bekend zijn met het verschil in service van de verschillende maatschappijen, zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om 60 euro neer te leggen voor een (momenteel) beter product.
 
Stoelen, IFE programma's, beenruimte, leeftijd van de vloot, catering, noem op maar en ga maar door. Als je je personeel op thuisbasis ongestraft en zonder behoorlijke regelgeving (het zijn tenslotte geen van allen Emiraties) voor een hongerloontje door het stof kan laten gaan, immense belasting- en brandstofvoordelen hebt en bovendien geen overheid die je vrijheden als bedrijf constant aan het ondermijnen is ten behoeve van het milieu (lees staatskas) - integendeel zelfs - Durf ik te wedden dat, indien een KLM zich in eenzelfde 'playing field' zou bevinden, er niemand meer naar Emirates om zou kijken. Het is tenslotte wel allemaal een lege huls, zonder identiteit.

Denken we met z'n alleen nou echt dat KLM, of iedere andere Europese legacy carrier wat dat betreft, niet minstens het serviceniveau van een Emirates of Qatar zou willen nastreven? Natuurlijk wel! Echter zulke ticketprijzen, met die service en vlootleeftijd, BESTAAN in een normale concurrentiepositie gewoonweg NIET!

Althans niet op een eerlijke manier. Simpelweg logische redenatie, is geen bewijs voor nodig. Wie dat niet ziet is stekenblind.

Je hebt blijkbaar geen idee hoe het bij Emirates werkt.

Verder zul je je toch eens moeten gaan realiseren dat de wereld veranderd.
 
Ik begrijp de discussie niet helemaal over de prijs/service. De kisten zitten 89% vol. Capaciteit werd zelfs vergroot deze maand. Blijkbaar kiezen er nog steeds flink wat consumenten voor KLM?
Hoe zou je dat moeten verklaren in de geest van de voorgaande berichten?

N bezettingsgraad van 89% halen is niet zo heel ingewikkeld. Uiteindelijk is maar een ding belangrijk, hou je onder de streep nog wat over..!
Het heeft er alle schijn van dat er bij het merendeel van die 89% geld bij gaat gezien de verliezen die gemaakt worden.
Personeelskosten die per gevlogen uur een factor drie hoger liggen helpt de KLM ook niet echt...
Emirates een vakantie vlieger noemen valt voor mij onder het kopje; n kat in het nauw maakt rare sprongen!
Het gebrek aan concurrentie en overdaad aan genoten bescherming breekt de groep nu op en het zal nog veel pijn doen wil het het vege lijf nog redden in de huidige vorm
 
Volgens mij worden hier een aantal dingen door elkaar gehaald;
Alders tafel; politiek is de groei afgestopt op 510.000 vlieg bewegingen, waarbij in de toekomst 570.000 verwacht worden. Schiphol is een van de motoren van onze economie, om in de toekomst mee te blijven doen als knooppunt is men toen gaan overleggen waar de prioriteit moet liggen.
Cq; sommige vliegbewegingen niet op Schiphol, hub functie eerst (Nederland is er bij gebaat om zo veel mogelijk rechtstreekse verbindingen op het land te hebben). KLM is nu dus terug gegaan naar die tafel om te zeggen; hadden we niet afgesproken dat we de slots gingen verdelen volgens een bepaalde sleutel?

Concurrentie; natuurlijk is 1 of 2 A380's onhandige concurrentie op je thuis haven, maar Wings; KLM heeft geen gebrek aan concurrentie. KLM vervoert merendeel transfer passagiers, op bijv Schubbekutteveen International probeert KLM passagiers te vangen die dan via SPL naar Verwegistan International worden door gevoerd. Dat spelletje speelt Emirates, BA, IB, LH etc etc; dat zijn de concurrenten.

Dat spel valt alleen te spelen door maatschappijen met heel veel bestemmingen. Als je dan op je mainport de concurrentie gaat faciliteren en helpen kan het zo maar zijn dat uiteindelijk KLM een AMS-DXB niet meer kan volhouden.
Met een oneindig aantal A380s binnenkomend bij Emirates moeten ze die toch ergens kwijt en op de AMS route krijgen ze hem misschien makkelijk vol. Maar AMS staat nou niet echt bekent als de luchthaven met het grootste business of first demand. Het heeft eeuwen geduurd voordat Emirates op Amsterdam begon; zo makkelijk zijn ze ook weer weg. Als tegen die tijd KLM een nieuw SN Brussels Airlines is geworden en Schiphol een Zaventem.. dan is het te laat.

De concurrentie positie waar niet alleen KLM maar ook LH, IB, BA inzitten waarbij, terwijl Europa allang niet meer de leading economie is in de wereld, toch de Europeesche unie denkt emissie trading schemes te moeten beginnen, hoge security kosten door berekent etc etc is niet de schuld van de maatschappijen maar van een zich in zich zelf kerende maatschappij.
Andere netwerk maatschappijen hebben daar minder last van als hun hub niet in Europa ligt.

Als KLM het niet redt in dit spel dan komt daar echt geen andere netwerk maatschappij voor terug op Schiphol; NL mist gewoon de thuis markt.
Daar mag best wat protectionisme tegen over staan. Het effect van de hoeveelheid rechtstreekse verbindingen op de Nederlandse economie mag onderhand toch wel bekend zijn.
In dat opzicht heeft, mijn inziens, KLM gelijk; Emirates voegt niets toe op Schiphol.
 
Last edited:
Als KLM de DXB route niet vol kan houden dan zullen ze of hun product moeten aanpassen of hiervoor een andere wel winstgevende route in de plaats nemen, dat heet markt werking. Het probleem met klm/shithol is dat het altijd een relatief gesloten markt is geweest met relatief weinig pax die hun reis beginnen of eindigen in AMS.

Ik blijf het zeggen, als je kijkt naar LHR/LGW dan zie je dat de situatie die nu langzaam op AMS ontstaat daar al jaren is. De concurrentie is moordend. Immers zijn er in London genoeg pax die dit als vertrekpunt of aankomst punt hebben. Worden hierdoor BA, Virgin, Monarch, Easy en andere maatschappijen voorgetrokken ten opzichte van KLM, Luftwaffe, Alitalia, etc. niet dat ik weet, sterker nog het is bij wet verboden voor ATC om een bepaalde maatschappij voorrang te geven tijdens de vlucht. De slotverdeling op LHR is volledig gebaseerd op marktwerking.
Sterker nog met de huidige regels sponsort BA de transfer pax in AMS voor KLM, weet zeker dat KLM niet de transfer pax in LHR sponsort.

Waarom denkt KLM altijd dat het zielig is? Als ze niet kunnen concurreren in de huidige tijd, jammer...

Vertel mij eens waarom BA het op een LHR wel kan zonder protectionisme en KLM het op AMS niet zou kunnen?

In dat opzicht heeft, mijn inziens, KLM gelijk; Emirates voegt niets toe op Schiphol.

Ik hoop dat je het laatste niet meent, behoorlijk arrogant, mocht je het wel menen heeft de klm brainwash course goed gewerkt :stapelge:....
 
Jumbo, dank voor je reply. Ik kan je op los gekoppelde punten geen ongelijk geven, maar bij elkaar opgeteld ben ik het niet met je eens.

Als de DXB route door marktwerking niet houdbaar blijft; idd. Dan zal KLM de route sluiten en een andere route openen. Echter; als er heeeel veel Emirates achtige maatschappijen KLM routes aanvallen blijft er van KLM niets over. (ja idd marktwerking)

LHR/LGW en AMS zijn wel maar ook niet te vergelijken; het grote verschil is de grote thuismarkt en opstappers. KLM kan niet zonder overstappers; zonder zouden er misschien 4 of 5 ica routes overblijven

Toen ook nog de politiek door geluids en milieu vraagstukken besloot dat Schiphol niet ongelimiteerd mocht groeien, maar ze WEL Schiphol als mainport en banen motor wilden behouden is men gaan kijken hoe dan Schiphol in zijn huidige vorm te laten bestaan; de Alders tafel afspraken.
Als Nederland KLM en Schiphol in haar vorm wil behouden of laten groeien zal ze toch een andere instelling moeten innemen. Niet alleen naar Emirates, maar ook in Brussel naar de EU.

Ik vind (inderdaad 'mijn') KLM niet zielig en ik ben zelf ook niet van termen als Schiphol en KLM hebben ruzie. (Ruzie heb ik bijvoorbeeld met mijn broertje, niet met een bedrijf.)

Als Nederland zou besluiten geen inkomsten belasting meer te heffen en een bedrijf geen pensioenlasten hoeft af te dragen, dan zou KLM het ineens stukken makkelijker krijgen tov maatschappijen uit het midden oosten. Kosten van personeel bestaan uit meer dan het loon vs gevlogen uren.

En ja; ik meen wat ik zei over Emirates op Schiphol; maar dan moet je wel goed lezen waar ik dat mee heb beargumenteerd; afspraken Alders tafel; Schiphol gericht op zo veel mogelijk directe verbindingen en de main port functie ->voegt Emirates aan die afspraak wat toe? Nee; want er vliegen nu inc Emirates 5 maatschappijen AMS-DXB. (Emirates, KLM, Garuda, Arkefly, HV)
De "Nederlander" denkt snel; hey een nieuwe concurrent van de KLM; dan zal de KLM haar tarieven wel verlagen of betere service moeten gaan leveren (nog afgezien of de service zo slecht is). Maar volgens mij staat de gemiddelde Nederlander er niet bij stil dat uiteindelijk dat kan betekenen dat de KLM het niet volhoudt. Wat dat voor onze reislust, reiskosten en Schiphol inhoudt mag toch wel te begrijpen zijn?
KLM komt regelmatig in het nieuws als zij afspraken op de Alders tafel ter sprake brengt, het ministerie vraagt hoe dat nou zit met freedom rechten en vracht via Schiphol etc. Of aankaart dat Schiphol meer winst maakt dan de KLM (lees meer aan een KLM passagier verdient dan de KLM) en toch haar tarieven wil verhogen. Maar ook KLM mag wel eens een discussie starten.
 
Origineel gepost door Jetblast
Stoelen, IFE programma's, beenruimte, leeftijd van de vloot, catering, noem op maar en ga maar door. Als je je personeel op thuisbasis ongestraft en zonder behoorlijke regelgeving (het zijn tenslotte geen van allen Emiraties) voor een hongerloontje door het stof kan laten gaan, immense belasting- en brandstofvoordelen hebt en bovendien geen overheid die je vrijheden als bedrijf constant aan het ondermijnen is ten behoeve van het milieu (lees staatskas) - integendeel zelfs - Durf ik te wedden dat, indien een KLM zich in eenzelfde 'playing field' zou bevinden, er niemand meer naar Emirates om zou kijken. Het is tenslotte wel allemaal een lege huls, zonder identiteit.

Is de seatpitch niet iets wat een maatschappij zelf kan beslissen?

Het ICE IFE systeem van Emirates wat in-house is ontwikkeld had KLM toch ook kunnen bedenken en in investeren?

De flatbeds die wij in business en first hebben is toch ook een keuze die de KLM had kunnen maken toen ze hun 777/330's kochten?

Volgens mij opereert EK volgens de EU-OPS / EASA standaard, net als KLM. Tevens worden al onze FTL's goedgekeurd door de overheden van de landen waar wij naar toe vliegen en zijn ze min of meer gebaseerd op de CAP 371 van de CAA.

Ik ga zeker niet voor een hongerloontje door het stof, veel van mijn collega's, waarvan een aanzienlijk deel wel Emirati is, ook niet. Het klopt dat ongeschoolde arbeid hier goedkoper is dan in Nederland, maar niemand dwingt mensen om hier aan het werk te gaan. Het feit dat er hier veel mensen min of meer als gastarbeider werken omdat in hun eigen land de condities nog veel slechter zijn is inderdaad een voordeel wat Emirates heeft. Als de arbeidsvoorwaarden en rust en werktijden regelingen e.d. zo slecht waren had EK de iets meer dan 1000 piloten die hier de afgelopen 2 jaar begonnen zijn denk ik niet gevonden. Een groot deel komt van Europese (lowcost) maatschappijen en ik heb nog maar heel weinig ex lowcost piloten getroffen die het hier harder werken vinden dan bij hun vorige werkgever.

Die belastingvoordelen waar je het over hebt geniet KLM zelf volgens mij ook. Is de tax in AMS op een transfer passagier niet bewust veel lager dan voor een passagier die in AMS in of uitstapt, en was dit niet heel bewust zo gedaan om onder andere EZY in de weg te zitten?

Over die brandstofvoordelen verwijs ik je graag naar een eerdere post en de link die daar in staat.

Dat de overheid de luchtvaart hier faciliteert om de economie te diversifieren klopt, het feit dat veel Europese overheden er bewust voor kiezen een andere koers te varen is geheel eigen keuze.

Ik denk niet dat EK snel uit AMS zal vertrekken, niet uit vrije wil in elk geval. Ik denk zelfs dat ze heel erg graag double / triple daily zouden willen vliegen, zoals bijvoorbeeld het geval is met CDG. Als ik naar de loads in de 380 kijk lijkt het er sterk op dat de vraag in elk geval erg groot is, de forward bookings lijken ook uitstekend. Ik vermoed echter dat hier een stokje voor wordt gestoken door KLM, die in plaats van hun eigen product aan te passen en hun service te verbeteren of kosten proberen te besparen liever gewoon de concurrentie buiten de deur houden en doen alsof hun neus bloed. Hebben we zoiets ook niet gezien met de operationele basis die easyJet dolgraag in AMS wil? Of zitten de EZY vluchten ook alleen vol met vakantiegangers?

Ik hoorde in Frankrijk bijzonder weinig geklaag met betrekking tot bedrijven als EK / EZY op CDG, en EK vliegt nu geloof ik 18x per week naar Parijs. Waarom zou het naar CDG (en al die andere hubs zoals LGW / LHR / FRA / MAD etc etc) wel kunnen, maar naar AMS niet? Het lijkt er sterk op een nogal goede KLM lobby....Die niks veranderd aan operationele verliezen binnen de AF/KLM groep.

Ik neem overigens aan dat niemand bij KLM staat te juichen over een mogelijke samenwerking met Etihad? Ik bedoel, als een bedrijf als EK wat geen staatsteun ontvangt buiten de deur moet worden gehouden, dan kan een bedrijf wat openlijk steun ontvangt van de overheid in Abu Dhabi toch niet als partner worden gezien?

Dat de het maatschappijen hier makkelijk wordt gemaakt klopt, maar dat is in heel veel landen met grote hubs zoals HK / KL / Singapore niet anders, overigens profiteert ook de KLM daar van, die geloof ik 2x per dag naar DXB vliegen....
 
Last edited:
Jetblast, dat zijn heel wat harde woorden richting Emirates. Ik laat even in het midden of je daar gelijk in hebt of niet. Maar what about easyJet. Waarom durft de KLM daar niet mee te concurreren? Hoe zie jij dat? Waarom moet low cost koste wat kost zoveel mogelijk buiten de deur gehouden worden door Schiphol (onder druk van de KLM)?

Je kunt het niet gooien op oneerlijke concurrentie zoals je het doet met EK. Maar waarop dan wel?
 
49015; ook hier geldt weer; Alders tafel.
Als de low cost vrij spel krijgt op SPL dan neemt dat met de huidige limiet aan grote van Schiphol een hoop capaciteit in de overstap pieken van de netwerk functie weg. Dit ondermijnt de positie van KLM (minder capaciteit in de overstap flows is minder overstappers is minder vliegen is minder KLM) en de overheid heeft bepaald dat een groot netwerk en een netwerk carrier van belang zijn voor Nederland.

Stel dat de politiek had gezegd; Schiphol mag onbelemmerd groeien, dan wordt er een tweede Kaag baan neergelegd, kan Schiphol naar 2plus2 banen ipv 2+1 (starten/landen), is er meer capaciteit per uur en kunnen andere maatschappijen meer ruimte krijgen. Maar dat mag niet.
 
Het lijkt er op alsof er overal een excuus voor wordt gezocht LARSPL. Is het niet de vermeende oneerlijke concurrentie van EK, dan horen 'vakantievliegers' opeens niet meer thuis op Schiphol. Precies zoals het maar uitkomt. Als low cost er niet thuishoort, waarom ging de KLM dan zelf de low cost tour op met Basiq Air? Waarom wordt Transavia wel gefaciliteerd op Schiphol? En bovendien, waarom hebben omwonenden ook een zegje in het Aldersakkoord? Maakt het hen echt uit of er een oranje, blauwe of witte vogel boven hun huis vliegt, of is dat slechts een slim politiek trucje om ook de bewoners achter het karretje van de KLM te spannen?


Geen ongebreidelde groei van de luchtvaart op Schiphol, maar een selectieve groei. Daarnaast een pakket aan hinderbeperkende maatregelen en vele miljoenen euros naar enkele dorpskernen die in de knel zaten zoals Zwanenburg, Amstelveen en Aalsmeer. Dat was de kern van het akkoord dat in 2008 werd gesloten tussen bewonersgroepen, luchtvaartsector en overheden.


P.S. Laat één ding duidelijk zijn. De KLM moet vooral wat aan haar IT-structuur doen. Ik heb nog nooit een ticket kunnen boeken zonder hapering, storing of vertraging. De KLM-website is verreweg de slechtste (airline)website die ik ken, los van het IT-debacle van vandaag ;)
 
49015; ook hier geldt weer; Alders tafel.
Als de low cost vrij spel krijgt op SPL dan neemt dat met de huidige limiet aan grote van Schiphol een hoop capaciteit in de overstap pieken van de netwerk functie weg.

Nee dat zie je fout, de slots worden schaarser, lees duurder waardoor het bijna niet meer betaalbaar is voor lowcost. Deze zullen dan bekijken of het houdbaar is of niet. Maar de slot prijzen moeten wel gelijk zijn voor iedereen. Opnieuw kijk naar LHR hoeveel lowcost maatschappijen vliegen daarop en waarom??:yeehaa:
 
ALs ik het allemaal zo lees dan is het voor de KLM een grof schandaal dat EK door de overheid wordt geholpen aldaar, en is het allemala maar heel normaal dat de overheid hier kiest voor de KLM om schiphol te benoemen als mainport voor transfers ipv op en afstappers. Ook een vorm van verkapte staatststeun.

Volgens mij is er maar 1 oplossing, om KLM concurrerend te krijgen met de rest zullen de kosten naar beneden moeten (en wellicht de prijzen ook) en de service omhoog.
Om dat te kunnen bewerkstelligen zal de gehele organistatie tegen het licht moeten worden gehouden en kijken of alles nog wel gebeurd " volgends de huidige tijd" ....
 
Nee dat zie je fout, de slots worden schaarser, lees duurder waardoor het bijna niet meer betaalbaar is voor lowcost. Deze zullen dan bekijken of het houdbaar is of niet. Maar de slot prijzen moeten wel gelijk zijn voor iedereen. Opnieuw kijk naar LHR hoeveel lowcost maatschappijen vliegen daarop en waarom??:yeehaa:

Da's een beetje flauw, want LHR is onderdeel van een keten van airports, elk met een min-of-meer eigen functie. Amsterdam moet alles in z'n eentje behappen. De poging om van Lelystad nog een soort London City te maken (= business-airport) werd toentertijd door de toenmalige minister van verkeer en blahblahblah milieuvriendelijk om zeep geholpen. We hebben hier gewoon maar 1 mainport, met weliswaar een riant netwerk aan landingsbanen (kijk voor de grap ff naar Frankfurt, Muenchen of Schoenefeld), maar toch maar 1 vliegveld.

Toch blijft deze poging van KLM een beetje een vreemd smaakje houden, EK te verwijten vooral vakantiegangers rond te vliegen. Het zou, zover ik weet, de eerste en enige chartermaatschappij met A380's in reguliere diensten zijn.

Ik zie EK weliswaar ook liever gaan dan komen, maar ja.. Doe dan een serieuze poging en probeer ze op een andere manier hun goedkope brandstof en dikke staatssteun af te troggelen.

Kan ook een poging van een zomerhulpje op de rechtsafdeling geweest zijn... :)
 
Ik zie EK weliswaar ook liever gaan dan komen, maar ja.. Doe dan een serieuze poging en probeer ze op een andere manier hun goedkope brandstof en dikke staatssteun af te troggelen.

Wederom.......

Misschien kan je inhoudelijk reageren op de link die ik en 27K geplaatst hebben en je statement dan herschrijven?
 
Back
Top