Origineel gepost door Jetblast
Stoelen, IFE programma's, beenruimte, leeftijd van de vloot, catering, noem op maar en ga maar door. Als je je personeel op thuisbasis ongestraft en zonder behoorlijke regelgeving (het zijn tenslotte geen van allen Emiraties) voor een hongerloontje door het stof kan laten gaan, immense belasting- en brandstofvoordelen hebt en bovendien geen overheid die je vrijheden als bedrijf constant aan het ondermijnen is ten behoeve van het milieu (lees staatskas) - integendeel zelfs - Durf ik te wedden dat, indien een KLM zich in eenzelfde 'playing field' zou bevinden, er niemand meer naar Emirates om zou kijken. Het is tenslotte wel allemaal een lege huls, zonder identiteit.
Is de seatpitch niet iets wat een maatschappij zelf kan beslissen?
Het ICE IFE systeem van Emirates wat in-house is ontwikkeld had KLM toch ook kunnen bedenken en in investeren?
De flatbeds die wij in business en first hebben is toch ook een keuze die de KLM had kunnen maken toen ze hun 777/330's kochten?
Volgens mij opereert EK volgens de EU-OPS / EASA standaard, net als KLM. Tevens worden al onze FTL's goedgekeurd door de overheden van de landen waar wij naar toe vliegen en zijn ze min of meer gebaseerd op de CAP 371 van de CAA.
Ik ga zeker niet voor een hongerloontje door het stof, veel van mijn collega's, waarvan een aanzienlijk deel wel Emirati is, ook niet. Het klopt dat ongeschoolde arbeid hier goedkoper is dan in Nederland, maar niemand dwingt mensen om hier aan het werk te gaan. Het feit dat er hier veel mensen min of meer als gastarbeider werken omdat in hun eigen land de condities nog veel slechter zijn is inderdaad een voordeel wat Emirates heeft. Als de arbeidsvoorwaarden en rust en werktijden regelingen e.d. zo slecht waren had EK de iets meer dan 1000 piloten die hier de afgelopen 2 jaar begonnen zijn denk ik niet gevonden. Een groot deel komt van Europese (lowcost) maatschappijen en ik heb nog maar heel weinig ex lowcost piloten getroffen die het hier harder werken vinden dan bij hun vorige werkgever.
Die belastingvoordelen waar je het over hebt geniet KLM zelf volgens mij ook. Is de tax in AMS op een transfer passagier niet bewust veel lager dan voor een passagier die in AMS in of uitstapt, en was dit niet heel bewust zo gedaan om onder andere EZY in de weg te zitten?
Over die brandstofvoordelen verwijs ik je graag naar een eerdere post en de link die daar in staat.
Dat de overheid de luchtvaart hier faciliteert om de economie te diversifieren klopt, het feit dat veel Europese overheden er bewust voor kiezen een andere koers te varen is geheel eigen keuze.
Ik denk niet dat EK snel uit AMS zal vertrekken, niet uit vrije wil in elk geval. Ik denk zelfs dat ze heel erg graag double / triple daily zouden willen vliegen, zoals bijvoorbeeld het geval is met CDG. Als ik naar de loads in de 380 kijk lijkt het er sterk op dat de vraag in elk geval erg groot is, de forward bookings lijken ook uitstekend. Ik vermoed echter dat hier een stokje voor wordt gestoken door KLM, die in plaats van hun eigen product aan te passen en hun service te verbeteren of kosten proberen te besparen liever gewoon de concurrentie buiten de deur houden en doen alsof hun neus bloed. Hebben we zoiets ook niet gezien met de operationele basis die easyJet dolgraag in AMS wil? Of zitten de EZY vluchten ook alleen vol met vakantiegangers?
Ik hoorde in Frankrijk bijzonder weinig geklaag met betrekking tot bedrijven als EK / EZY op CDG, en EK vliegt nu geloof ik 18x per week naar Parijs. Waarom zou het naar CDG (en al die andere hubs zoals LGW / LHR / FRA / MAD etc etc) wel kunnen, maar naar AMS niet? Het lijkt er sterk op een nogal goede KLM lobby....Die niks veranderd aan operationele verliezen binnen de AF/KLM groep.
Ik neem overigens aan dat niemand bij KLM staat te juichen over een mogelijke samenwerking met Etihad? Ik bedoel, als een bedrijf als EK wat geen staatsteun ontvangt buiten de deur moet worden gehouden, dan kan een bedrijf wat openlijk steun ontvangt van de overheid in Abu Dhabi toch niet als partner worden gezien?
Dat de het maatschappijen hier makkelijk wordt gemaakt klopt, maar dat is in heel veel landen met grote hubs zoals HK / KL / Singapore niet anders, overigens profiteert ook de KLM daar van, die geloof ik 2x per dag naar DXB vliegen....