Laten we weer even "on topic" gaan, is de party nu over of niet, want met die vraag zijn we begonnen.
Nomaals, dit topic gaat niet over doemdenken en mysantropen, maar is contemplatief, en zeker niet egalitair.
Dat de bijdragen soms wat moroos,(mooi woord he), overkomen is inherent aan een party die wellicht over is.
De bedoeling van het topic is de ontwikkelingen in de luchtvaart industrie te volgen die invloeden, gaan, hebben op de werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden van beroeps vliegers en zij die het willen worden.
De ontwikkelingen gaan snel en externe faktoren, olie prijs en recessie, gaan een heel nadukkelijke rol spelen.
Er is een heel andere dynamiek onstaan die geen vergelijking heeft met wat er na 9/11 gebeurd is.
Na 9/11 is de luchtvaart uit een diep dal gekomen en de toekomst zag er weer veelbelovend uit, zodanig zelfs dat in 2007 in verschillende board rooms de champagne ontkurkt werd vanwege de maga winsten. Party time.
In de board rooms anno 2008 blijft de Dom Perignon echter in de koelkast staan.
Men is bezorgd, en terecht. Er worden drastische maatregelen genomen en ontkennen dat de olie prijs substantieel van invloed gaat zijn is struisvogelachtig.
Northwest en Delta gaan samen, en niet omdat ze van elkaar houden.
United is al op de dansvloer en Lufthansa en BMI zijn reeds verloofd.
Consolidatie is het woord van de dag en dat gaat gevolgen hebben. Vluchten kan niet meer en the going gets tough.
Is er nog een toekomst voor beginnende vliegers, natuurlijk is die er, en degenen die het vak ambieeren moeten zich niet laten ontmoedigen, maar zich wel weten te realiseren dat het geen wandeling in het park zal zijn. Als Airwork en de betreffende topics op dit board aan dat besef kunnen bijdragen dan hebben we het hier inderdaad niet over doemdenken en zwaarmoedige taal uitslaan maar over een positieve bijdrage aan de meningsvorming.
Hieronder staat een link naar een beschouwing in FlightGlobal waar met name de Deputy CEO van Ryanair tamelijk openhartig is.
http://www.flightglobal.com/article...h-fuel-prices-lead-to-airline-casualties.html
Cheers
Art