The party is over ?

Zie mn filmpje... MESA heeft in 1 jaar 700-nogwat piloten verloren !!! geloof me op regionaal nivo blijven ze aan deze kant van de plomp echt wel aannemen de komende paar jaar...
 
FD, volgens mijn vrouw 6 inches sneeuw zaterdag, en dat in april. Verder alles goed. Voor mij was het een paar dagen Miami met een tripje naar San Jose, Costa Rica, militair vluchtje naar Frankfurt Hahn met een aansluitend autoritje naar Brussel, de 'bullet' - heen en terug high speed naar Lagos gedaan, met de blauwe naar Accra, terug naar AMS, daggie in een zeer duur (en dus weinig luxe) hotel in Den Haag, en nu weer in Brussel (295 euro per nacht in de holiday inn op het vliegveld!). Woensdag naar huis.
 
Het is niet alleen de olie prijs, er is meer, lees onderstaande link.


http://www.reuters.com/article/mergersNews/idUSL1935170820080419


Er komen nu voorzichtige geluiden dat er overcapaciteit is ontstaan.
Blijkt nu dat het aankoop beleid van carriers en de gevulde orderboeken van de vliegtuigbouwers helemaal ontsporen ten aanzien van de verwachte passagiers groei?
Als dat zo is, hebben we dan de laatse meldingen van megawinsten gezien?
zie,
http://www.arabianbusiness.com/516535-emirates-air-profit-surged-40-pct-last-year--paper

Of, als the party over is in de Westerse landen, gaat de party dan juist beginnen in het Midden en Verre Oosten?

In de Westerse landen komen er forse consolidaties en mergers die kosten besparingen met zich mee moeten brengen gepaard gaande met personeels inkrimping. Aankoop opties worden niet omgezet in orders en bestaande orders
worden geevalueerd.
Aan de andere kant van de wereld is het nog ieder voor zich maar ook daar kan je op termijn alleen maar stoelen vullen als er genoeg aanbod van warme lichamen is.
De onstane party zou wel eens van korte duur kunnen zijn.

En dan Ome Art,? Zult U zeggen.
Wel, dan worden er vliegtuigen geparkeerd, gaan de stoel prijzen fors omhoog, krijgen de LCC's het steeds moeilijker en zullen we met zijn allen de aankomende recessie moeten uitzingen.
Het vaak gehoorde argument dat als er minder geld te besteden is passagiers juist naar LCC's uitwijken is niet helemaal doordacht.
LCC's zullen hun prijzen naar boven moeten bijstellen en Mega Carriers door middel van verdergaande consolidatie naar beneden.

And there you have it. De carriers met de sterkste kas positie gaan de dienst uitmaken en de rest moet huilend toekijken.
And till there will be blood there will be pain.

Mijn twee Ringits.

Cheers
Art
 
VJ -

Lang verhaal kort, the end justifies the means ? Is dat de strekking van je betoog/opsomming ?
 
FD,

Thanks voor je samenvatting (maak me soms ook schuldig aan te lange langdradige posts, dit is te rechtvaardigen aangezien ik dit voor mijn werk ook moet doen)
 
Bedoelde dit verre van sarcastisch. Probeer puur te achterhalen wat de strekking is van je verhaal. In andere woorden; hoor je liever niet de "doem" scenarios ? Maakt dit het makkelijker als potentieel piloot in opleiding om 150K te rechtvaardigen voor je opleiding?
 
Nu, vraag ik je als jurist zijnde, klopt het niet vaak dat waar rook is allicht vuur is?

Aan het eind van de rit moet een ieder voor zichzelf bepalen of het het risico waard is. Plain and simple.

Cheers.
FD
 
OK, even iets neerzetten voordat Ik (weer) verkeerd begrepen ga worden.

Art is geen doemdenker en geen mysantroop. Ben op 55 jarige leeftijd vrijwillig opgestapt en heb sindsdien geen vliegtuig meer bestuurd. Ik had er geen hekel aan, verre van dat maar het was mooi geweest en het was tijd om andere leuke dingen te doen. Had het trouwens mijn echtgenote beloofd toen we trouwden, dus a man has to do what a man has to do.

Heb het geluk gehad dat mijn hele karriere een aaneensluiting was van geweldige ervaringen, zeer goede, zeg maar uitmuntende arbeidsvoorwaarden, riante werk en rusttijden en nooit, maar dan ook nooit hoeven te betalen voor welke opleiding of rating dan ook. Ekonomische golfbewegingen? Nooit wat van gemerkt. Mijn laatste jaar inkomen was, even omgerekend, 200,000 Euro netto, plus vijf bedroom villa en Lexus FWD van de zaak. Plus de laatste vijf jaar ieder jaar een forse bonus wegens goed gedrag. Bij zo'n baas loop je niet zomaar weg. Heb drie avonden tot diep in de nacht met hem in de majlis gezeten om hem uit te leggen wat ik verder met mijn leven wilde. Toen hij het uiteindelijk begreep mocht Ik gaan. Heb je het over de tijd van je leven, wel that was it.

De ontwikkeling die Ik echter zie voorbijkomen geven me beslist geen goed gevoel, dit ondanks de huidige opleving in delen van de wereld.
Het onderliggende fundament klopt niet en daar zit de pijn.
Nergens op dit board heb Ik ooit beweerd dat men geen vlieger meer moet worden. Als je perse wil, go, het blift eeen pracht beroep.
Wel probeer Ik steeds aan te geven, don't go there with your eyes wide shut.

Alles klar jetzt ?

Cheers
Art
 
Ondertussen aan exact de andere kant van de wereld:

Roller Merlin; [url said:
www.pprune.org/forums/showthread.php?t=323582][/url]

Pilot Shortage in news again
Pilot shortage leaves ski town without wings (News.com)
By Chris Pritchard April 21, 2008 12:00am

YOUR flight's been canceled? You're not alone – and the situation could be worse.

For instance, there'll be something missing from Australia's highest-altitude airport at the Victorian ski resort of Mount Hotham during this year's season: the destination's entire scheduled air service has been scrapped.

Trying to cobble together alternatives, tourism officials suggest skiers fly instead to Albury and use road transfers from there.

"Or you could charter a light aircraft to get here," suggests a helpful information aide.

Mount Hotham is Australia's highest-profile victim of cuts to regional air services.

But, elsewhere across the country, the impact is also prompting muttered curses.

A few destinations have lost all services while others make do with fewer flights.

In places where timetables remain largely intact, a rising number of individual flights get the chop. What's more, planned expansion to new airports is on hold.

Regional centres bear the brunt of cutbacks but occasional flights are also cancelled on inter-city trunk routes.

The culprit this time isn't high fuel prices. It's a shortage of pilots - and experts maintain there's no solution on the horizon.

"We've been warning about this for a long time," says Colin Rodgers, president of the Aircraft Owners and Pilots Association of Australia. "But our predictions have fallen on deaf ears. As a country we've dropped the ball."

A prime cause of the aviation staffing pickle, says veteran airman Rodgers, is the cost of training.

"It's too high - it costs a young person around $100,000 to train to be a pilot.

"After they're trained on a small aircraft, if they want a career in the industry they begin with a small airline flying light aircraft in remote areas. They build up their hours and move on to one of the major regional airlines serving big towns.

"Next stop," says Rodgers, "is flying jets for one of the big national carriers. Some pilots make a very good career of this - while others move on to international flying for Australian or foreign airlines.

"There are many Australian pilots all over the world. Cathay Pacific and Emirates are just two foreign carriers with large numbers of Aussies working for them."

It's Rodgers' belief that pilot training has been a low priority for successive governments.

"If the politicians thought of it at all they believed any problems would sort themselves out. Well, they haven't.

"Politicians and bureaucrats certainly didn't foresee the predicament we're in today - with cancelled flights all over the place."

He urges more training facilities and greater financial help for would-be pilots.

"These measures should be put in place right away," he says. "But even if a greater emphasis is placed on training immediately, the situation won't change overnight. After all, it takes time to train pilots."

Rodgers' exasperation is shared by Derek Sadubin, chief operating officer of the Centre for Asia Pacific Aviation.

"There's no quick fix," he notes. "We've talked about this for ages. Some helpful measures have been taken such as raising retirement ages to 65.

"But, overall, what's needed is greatly expanded training of young pilots.

"Meantime, we can expect more spikes in the incidence of cancellations - particularly on marginal routes when carriers decide they're unable to crew these flights.

"Complaints about airlines poaching pilots from other airlines are likely to increase."

Just how bad is the situation? Regional Express (Rex) estimates Australia will need an additional 1800 pilots over the next two years but will train well under half that number.

Rex, like all big operators in Australia (including QantasLink), has cancelled some flights.

As jobs open up at large airlines, small airlines often find it very difficult to recruit and keep pilots. (But the drift to big airlines isn't strong enough to end pilot shortages there.)

Little airlines in remote areas are hardest hit. Analysts expect some to go to the wall over the next 12 months.

Overseas, four United States airlines closed in recent weeks. Oasis Hong Kong Airlines, a long-haul budget carrier serving London and Vancouver, also stopped flying.

In all cases, rising fuel prices were blamed - but industry sources say difficulty obtaining pilots in an employees' market was also a factor.

In nations such as India, the Philippines and South Africa, an exodus of sorely-needed pilots wanting fatter pay-packets is blamed on poaching by other countries' airlines.

In Manila, the Philippines capital, the lament is often heard that the country spends considerable sums training pilots - who then leave in droves.

South African pilots, like Australians, often head to well-paying Middle Eastern airlines.

South African aviation websites feature success stories of pilots who have migrated to Australia. Jetstar and V Australia (Virgin Blue's not-yet-flying international offshoot) have recruited pilots from South Africa, say these websites.

An industry think-tank estimates Asia - where start-up low-cost carriers are fuelling rapid growth - will have a shortfall of 10,000 pilots by 2010.

The booming aviation industries of China and India, in particular, are desperately short of pilots.

China trains about 600 pilots annually but needs more than twice that many to keep up with demand, according to an analysis by the Beijing University of Aeronautics and Astronautics.

India requires 450 pilots immediately and will need 4500 more over the next five years, according to the Centre for Asia Pacific Aviation.

Even if extra pilots became available today - and this won't happen - there wouldn't be enough to soak up the shortfall, either in Australia or overseas.

"It's an inconvenient situation that's going to be with us for a while," observes the Centre for Asia Pacific Aviation's Sadubin.
 
Last edited:
VJ zou je dat verhaal eens kunnen opschrijven en in de 'hoe word ik piloot' of 'piloot in opleiding' plaatsen?
Denk dat dat zeer zeker van bijdrage kan zijn in het huidige klimaat en een aantal 'tieners' de oogkleppen wegneemt.
 
En dan Ome Art,? Zult U zeggen.
Het vaak gehoorde argument dat als er minder geld te besteden is passagiers juist naar LCC's uitwijken is niet helemaal doordacht.
LCC's zullen hun prijzen naar boven moeten bijstellen en Mega Carriers door middel van verdergaande consolidatie naar beneden.

And there you have it. De carriers met de sterkste kas positie gaan de dienst uitmaken en de rest moet huilend toekijken.
And till there will be blood there will be pain.

Mijn twee Ringits.

Cheers
Art

Art, zou je kunnen uitleggen waarom LCC het moeilijker gaan krijgen dan megacarriers? Wat is uberhaupt een megacarrier? Zijn LCC's als easy of Ryan ook megacarrier met meer dan 150 vliegtuigen elk? En wat gebeurt met de carriers die niet low cost zijn en ook niet mega?

Hebben megacarriers per definitie de sterkste kaspositie? En zoals Phoenix het ook vraagt, waarom gaat de prijs bij megacarriers volgens jouw naar beneden terwijl we overal juist het tegenovergestelde zien? Alle Megacarriers rekenen extra geld voor een fuel surcharge vanwege de hoge olieprijs. easyJet bijvoorbeeld niet. Waarom zou dat zijn?
 
Het blijft speculeren, mar als de brandstofkosten zo hoog blijven is er een kans dat dit sneller invloed zal hebben op LCC dan op luchtvaartmaatschappijen die ook long haul doen. Simpelweg omdat LCC's met kleinere winstmarge's werken.
Bij een maatschappij als LH of KLM zorgen 20% van de passagiers (degene die business class long range vliegen) voor 80% van de winst. Als je dit segment als LCC niet bedient, ben je dus gevoeliger voor financiele tegenslagen, omdat je een kleinere buffer hebt. Anderzijds bestaat het gevaar dat LCC's de short haul markt van Legacy's kunnen overnemen, vanwege de lagere kosten.
who will tell... Geen bedrijfstak zo dynamisch als de luchtvaart.
 
Ben benieuwd welke maatschappij het eerste gaat in Europa.

Alitalia ? SkyEurope ?

Alitalia zal net zolang gesponsord worden door de italiaanse overheid tot er een overname kandidaat gevonden is.

Ik denk zelf eerder aan Flyglobespan.com en Jet2.com. Beide maatschappijen hebben het moeilijk maar ze zijn niet alleen er zijn er meer in de UK!
 
Back
Top