The party is over ?

Ik blijf bij m'n statement.
En ik bij de mijne, ik heb niet voor een van mijn typeratings betaald, zal het ook nooit van plan zijn. Heb wel een keer anderhalf jaar niet gevlogen omdat ik weigerde voor een typerating te betalen. Maar ik wil ook niet zo'n airline mannetje zijn, ik behoud liever mijn eigen zelf. Zo slecht is dat niet en ik vermaak me uitstekend, vooral als ik naar de bank ga :biertje:

Wat ben ik blij dat ik eigenwijs ben gebleven en gewoon heb gedaan wat ik doe.
 
Maar ik wil ook niet zo'n airline mannetje zijn, ik behoud liever mijn eigen zelf.

:confused: Wat bedoel je daar nu weer mee?

Mijn standpunt gaat ook niet over of het terecht is dat je voor je eigen type rating betaalt, maar dat als je vlieger wil worden je daar wel vast rekening mee houdt en dat je nog lang aan je schuld kunt vastzitten.

Q, ja ik kom wel eens in Badhoevedorp, hoezo?
 
Laten we weer even "on topic" gaan, is de party nu over of niet, want met die vraag zijn we begonnen.
Nomaals, dit topic gaat niet over doemdenken en mysantropen, maar is contemplatief, en zeker niet egalitair.
Dat de bijdragen soms wat moroos,(mooi woord he), overkomen is inherent aan een party die wellicht over is.

De bedoeling van het topic is de ontwikkelingen in de luchtvaart industrie te volgen die invloeden, gaan, hebben op de werkgelegenheid en arbeidsomstandigheden van beroeps vliegers en zij die het willen worden.
De ontwikkelingen gaan snel en externe faktoren, olie prijs en recessie, gaan een heel nadukkelijke rol spelen.
Er is een heel andere dynamiek onstaan die geen vergelijking heeft met wat er na 9/11 gebeurd is.

Na 9/11 is de luchtvaart uit een diep dal gekomen en de toekomst zag er weer veelbelovend uit, zodanig zelfs dat in 2007 in verschillende board rooms de champagne ontkurkt werd vanwege de maga winsten. Party time.
In de board rooms anno 2008 blijft de Dom Perignon echter in de koelkast staan.
Men is bezorgd, en terecht. Er worden drastische maatregelen genomen en ontkennen dat de olie prijs substantieel van invloed gaat zijn is struisvogelachtig.

Northwest en Delta gaan samen, en niet omdat ze van elkaar houden.
United is al op de dansvloer en Lufthansa en BMI zijn reeds verloofd.
Consolidatie is het woord van de dag en dat gaat gevolgen hebben. Vluchten kan niet meer en the going gets tough.

Is er nog een toekomst voor beginnende vliegers, natuurlijk is die er, en degenen die het vak ambieeren moeten zich niet laten ontmoedigen, maar zich wel weten te realiseren dat het geen wandeling in het park zal zijn. Als Airwork en de betreffende topics op dit board aan dat besef kunnen bijdragen dan hebben we het hier inderdaad niet over doemdenken en zwaarmoedige taal uitslaan maar over een positieve bijdrage aan de meningsvorming.

Hieronder staat een link naar een beschouwing in FlightGlobal waar met name de Deputy CEO van Ryanair tamelijk openhartig is.

http://www.flightglobal.com/article...h-fuel-prices-lead-to-airline-casualties.html

Cheers
Art
 
Art -

NWA en DAL gaan samen??? Ik geloof dat je senior buddies at DAL dat denken, en geloof me I have heard all the rumors, maar ik heb nog geen official bronnen gehoord aangaande a potential merger...

Begin van het einde als die 2 lijsten samen moeten gaan...
 
Last edited:
FD,

Dit even lezen. Goede fles wijn er op dat ze Congressional approval krijgen.

http://www.chicagotribune.com/business/chi-mon_merger0414apr14,1,1444203.story?track=rss

En vervolgens, United met Continental.

En,

NEW YORK - Oil prices rose sharply Friday on news that a ship under contract to the U.S. Defense Department fired warning shots at two boats in the Persian Gulf.
Crude prices rose on initial reports that a U.S. ship had fired on two Iranian boats; the news raised concerns that a conflict between U.S. and Iranian forces could cut oil supplies from the region.
The news was enough to send light, sweet crude for June delivery up to $119.55 before the contract retreated to settle up $2.46 at $118.52 a barrel on the New York Mercantile Exchange.

En,

http://www.oil-price.net

Zie in bovenstaande tabel rechtsonder de year forecast. Niet echt bemoedigend.

Het heeft er allemaal mee te maken.
Vandaar dat flesje,:biertje:

Cheers
Art
 
FD,

sorry even deze thread niet gelezen.. tot nu..

Ik heb binnen Airtran niks gehoord over de Frontier-perikelen en evt. gevolgen voor ons. Ik denk wel dat daarom onze stockprice geheel onderuit is gegaan (en ook door een analyst die zich vergist had zoals zovelen in de US: bankrupt ATA = Airtran ...NIET DUS)

Afijn, we gaan rustig door.. broekriem aan.. Amerika begint versnelt te wennen aan de hoge brandstofprijzen die al jaaaaaren in de rest van de wereld gelden. En daarnaast is er cutthroat competition.. en we wensen elkaar geen prijsverhoging. Gevolg : 60% meer betalen voor brandstof.. maar 20% prijsverhoging.. dat werkt niet. We hebben 9 prijsverhogingen gehad sinds januari.

Overigens. We (Airtran Airways)nemen geen nieuwe vliegtuigen tot eind 2009, plannen zijn aangepast en ze plannen nu op minimaal $110.- per barrel.

Onze laatste initial class voor dit jaar is halverwege training.

en nu iemand met wat beter nieuws please...

Abaco-Air
 
Goed nieuws?

Kijkje online weet me te vertellen dat de aandelen het volgende doen:

MESA 0.50 (+0.03)
AAI 3.19 (- 0.03)
JBLU 4.97 (- 0.04)
NWA 7.62 (+ 0.06)
LUV 12.91 (+ 0.18)

(en google staat op 552.12)

Goed nieuws? het goede nieuws is dat FD een paar dagen de bergen in gaat, en het elke dag 25C is bij FD buiten, goed nieuws is dat FD niet in zuid Virginia was vandaag and the fact that I saved a bunch of money switching to Geico car insurance.. In luchtvaart land aan onze kant van de plomp valt er niet veel aan goed nieuws te melden vandaag.

Continental heeft overigens vandaag officieel (wall street journal) United Airlines terug naar huis gestuurd.

Die 2 gaan voorlopig niet trouwen Art. Vergeet ook niet dat Chicago based United Airlines haar upper management genoeg vriendjes (old college roommates and stuff) bij de Chicago tribune hebben zitten... Je moet wat doen om je aandeeltjes te redden..

Maargoed ook, want United zou een slechte echtgenote zijn die veels te veel andere mannen genaaid heeft in haar leven. Trouw dan met Virgin America ! :grijns: At least she is brand new, young and naive ! :grijns:

Art, when everything is said and done zeg ik dat UAL met de US Airways/ America West combo samengaat...
Daar staat mijn flesje rode wijn op. I'll take that bet with you.

FD
 
Last edited:
Vergeten we het toepassen van alternatieve brandstoffen niet?
het ziet er goed uit voor de ontwikkeling van GTL. De vraag is alleen wanneer. Sinds de oliecrisis in de jaren 70 hebben luchtvaartmaatschappijen de kans gehad om te investeren in alternatieve brandstoffen. jammer genoeg wordt er pas de laatste jaren flink in geinvesteerd.

was trouwens de A-380 niet van een materiaal gemaakt dat flink bijdroeg aan de fuel-efficiency? dan zou er dus meer winst gepakt kunnen worden op long-haul vluchten.

http://www.aviation.com/technology/080401-alternative-jet-fuels.html

ik hoop dat men snel die coconut olie in gaat zetten. Liefst binnen 3 jaartjes!
 
Willem, ook wel gehoord van de wereldwijde voedselcrisis mede veroorzaakt door cocosnoot en suikkerriet brandstoffen e.d., denk niet dat dat helemaal de oplossing is, die algenbrandstof waar men een stuk minder ver mee is heeft meer potentie denk ik.
 
The bad news: ooit gehoord van peak-oil?
The good news: in 2016 gaat waarschijnlijk de eerste kernfusie reaktor draaien die energie levert in plaats van kost...

Het is in ieder geval duidelijk dat de olieprijs zware impact heeft of de vlieg industrie (op alle industrien zo ongeveer, behalve manden vlechten?), dus er zal iets gedaan moeten worden om vraag/aanbod weer wat meer in balans te brengen. En anders wordt het een droevig feestje.
 
The bad news: ooit gehoord van peak-oil?
The good news: in 2016 gaat waarschijnlijk de eerste kernfusie reaktor draaien die energie levert in plaats van kost...

Toevallig in de Cite de Science in Parijs een expositie over gezien. Positief ingeschat:

2016 operationeel.
5 jaar draaien om goede (veiligheids)procedures te ontwerpen
5 jaar draaien om ervaring op te doen en onderzoeken waar verbetering mogelijk is
2026 begin bouw versie reactor op basis van vorige 10 jaar. Bouwtijd 10 jaar.
2036 draaien nieuwe reactor.
5 jaar draaien om de procedures te verbeteren en meer ervaring op te doen
2041 mogelijk een goede blauwdruk voor een generatie 1 fusiereactor, levert in ieder geval energie op. Bouwtijd nog steeds 10 jaar.
2051 mogelijk meerdere van de generatie 1 reactoren af, deze leveren een fractie van wat we nu aan nucleaire energie opwekken
2055-2060 blauwdruk versie 2 reactor, veel efficienter. Bouwtijd 5-7 jaar.
2065-2070 eerste versie 2 reactoren af. Nu kunnen ze bewezen worden, en dan mogelijk meerdere gebouwd worden. Als ze goed blijken te werken:
2075-2080 veel reactoren gebouwd en ze gaan, op wereldniveau, een deuk in een pak boter slaan qua energie opwekken.

Die was een expositie van het onderzoeksorgaan dat dat ding nu aan het bouwen is. En ze noemden het zelf een positief beeld.....

Ik zou er niet teveel op hopen voor ons huidige probleem. Zeker als je peak oil meeneemt.....

Gegroet!
 
Peak Oil

Peak Oil

The bad news: ooit gehoord van peak-oil?

Yep - heard this before. More scaremongering IMHO.

In Alberta, Canada they have the Tar Sands - contains more oil than the entire reserves of Saudi Arabia.

There's loads of oil - there's a lack of refining capacity. The current high prices are caused by speculators. There's no reason for the current prices IMHO.
 
Tar Sands

Tar Sands

Not as good as it seems !

Zag onlangs een reportage over de ontginning van deze olie.
Moraal van het verhaal : kost meer energie om het te ontginnen dan dat het opbrengt (ok, je hebt wel olie, maar tegen welke prijs) + heel slecht voor het milieu en gezondheid (aantal kankergevallen in de omringende woonsteden was angstaanjagend)

De oorspronkelijke indianen zijn niet tevreden, maar kunnen niet op tegen de billiondollar oilcompanies met hun legertje 'specialisten' en advocaten !
 
There's loads of oil - there's a lack of refining capacity. The current high prices are caused by speculators. There's no reason for the current prices IMHO.

Helemaal mee eens. Er is ook een mega veld bij Brazilië gevonden en ook daar ging de prijs niet van dalen. Ik heb niet de illusie dat we weer terug gaan naar de US$ 20,-, maar dit gaat ook nergens over.:(
 
Nog even terugkomend op het LCC verhaal.

Een paar weken geleden stond er een interview met Andrew Harrison in de krant. Deze man is de Chief Exicutive van Easyjet. In het interview werd hem ook gevraagd waarom Easyjet geen/weinig fuel surcharge heeft.

Het antwoordt was best verrassend. Als Easy een fuel surcharge van 10% zou toepassen dan zou de loadfactor van 80+% afnemen tot 60%. Zodoende dus minder cash genereren en voor meer problemen zorgen.

49015. Misschien kan jij hier op reageren maar overal op het net is te lezen dat de Easy vloot in winter 08/09 5 kisten minder zal hebben dan in winter 07/08. Tevens zal de ex GB vloot en de 737 vloot versnelt uitgefaseerd worden. En de levering van nieuwe A319's zou op verzoek van Easy vertraagd zijn.

Koning Lucht ook eentje voor jou. Er schijnen bij Thomsonfly 10 kisten uitgefaseerd te worden. En 140 vliegers moeten eruit, waarvoor nu een volutary severance scheme wordt opgezet. hopelijk geen gedwongen ontslagen.

Als ik nu aan een vliegopleiding zou moeten beginnen dan zou ik er toch nog eens goed over nadenken. Zou er zeker voor zorgen dat ik nog iets achter de hand had, elektricien of loodgieter misschien. Niet de meest glamorous banen die er zijn maar daar zit tenminste nog een beetje toekomst in.
 
Back
Top