The party is over ?

arthorizon

New member
Naar aanleiding van een PS van Biscane naar FD in een ander topic, heb Ik eens even rondgekeken op de usual suspect forums en heb het volgende gevonden. Het is nogal somber.

United stopped hiring
Delta stopped hiring
Continental stopped hiring
Northwest stopped hiring
Expressjet stopped hiring
Skywest stopped hiring
ASA stopped hiring
FedEx stopped hiring
UPS has stopped hiring
Expressjet is offering pilots unpaid leave of absences
United is grounding 15-20 737 aircraft
Delta is grounding 10? mainline aircraft
Northwest is grounding 24 DC-9 aircraft
Regional flying has been cut substantially
Comair, Skywest, Expressjet, ASA, Mesa, and others have had their regional contracted flying hours cut.
Frontier sold 4 aircraft
Jetblue sold 6 aircraft

Kittyhawk went out of business
Maxjet went out of business
Focus went out of business
Skybus went of of business
Big Sky went out of business
Skyway went out of business
Aloha went out of business
Champion Air went out of business
ATA went out of business

Zelf heb Ik niet zo’n kijk op wat er in de Verenigde Staten in de airline industry gaande is maar wellicht kunnen Nederlandse Amerikanen hier even hun visie op geven. Of, ieder ander, die “in the know” is?
En gaat deze trend de Atlantische Oceaan richting oost over?

Cheers
Art
 
Ik denk dat het hier de komende tijd nog wel gaat mee vallen.

Ook al zijn we uiteraard afhankelijk van de Verenigde Staten, Heb het idee dat men hier al langere tijd wat voorzichtiger is met het oog op recessie.
Dat terwijl men dat in the US niet echt onder ogen wil zien tot dat het misschien al te laat is.

But we will see i guess..
 
Naar aanleiding van de kredietcrisis in Amerika, en de brug die daar een paar maanden geleden in ingestort, zijn een hoop interessante artikelen boven water gekomen (weet bron niet meer). Het blijkt dat het wegennet in de USA er slecht voorstaat, en dat ze iets van 17 miljard $$ nodig hebben om alleen al de meest dringende reparaties uit te voeren. Iets van 32 miljard $$ om het wegennet weer op peil te brengen.

Ik denk dat alhoewel dit aan de ene kant een bedreiging voor de economie is, ook wel weer een goede impuls zou kunnen geven. Moeten ze er wel in investeren.
 
DAL will take a loss on Comair (no buyers), and they will disappear, allowing DAL to post a huge hit on it's balance sheet and force a "the sky is falling" scenario on it's employees. If they can't succeed in forcing labor groups to merge with NWA, they will dip into BK in the next 2 years.
UAL and CAL will raise it's head again and XJET will be the lucky loser.
MESA is going to lose it's appeal in Hawaii and suffer another huge one in court, when Aloha gets it's day!
MESA will go into BK and will disappear, as even UAL leaves it twisting in the wind!
SkyWest will slow down, but will force any hits that it has to take on ASA. Overall, SkyWest will be fine.
RAH has already started pulling away from the 50 seat market and this will accelerate.
Colgan will grow with the Q400 and will expand it to UAL and others.

I am seeing this whole thing as a "market correction" art. "vraag en aanbood". It was long overdue for some (bs carriers like skybus) to go tits up. Regionals will keep hiring, for the most part due to attrition, less and less people are going to flightschool, cargo companies will keep growing, so the sky is not falling yet... We just got started in our "7 years up" cycle here, and I am not seeing this coming to an end any time soon. Plenty of jobs available still this side of the pond. LCC's are still hurting for people, all cargo outfits (big and small) will have to keep hiring as well for the next few years at least.

FD
 
Economic Meltdown

Economic Meltdown

Unfortunately what we have seen so far is only the tip of iceberg IMHO.

A lot of people still don't realise how close to disaster things came with the Bear Stearns fiasco. This could have (and still may) trigger a complete collapse of the US Banking system.

It's like a row of dominoes - once the first one goes all the rest go as well. Collapse of one Bank will trigger a run on the rest - they will be unable to meet their obligations.

The Economic malaise will definitely move East IMHO - the strong Euro is already causing problems.

How bad is it going to get? That's the question no-one can answer because nobody knows how bad the credit problems really are.

Personal opinion - it's going to be a rough ride. Least affected region will be Asia.

For the Aviation Industry - both US and Europe will see a declining market with a number of bankruptcies. A lot of people are going to lose their jobs. In Asia growth will continue albeit at a slower pace (infrastructure development needs to catch up in a lot of countries). Expect to job market to shift East where there will remain a demand for experienced people.
 
Inderdaad Art,

Je hebt helemaal gelijk. 8 Airlines in bijna 3 months. Rising fuel cost is de meest gehoorde kreet die zelfs bij Miami Air de kop op steekt. Ik kreeg van de week een company update waarin dit feit weer aangestipt werd. Miami Air is een charter die 8 jaar geleden besloot om de 727's te parkeren en over te stappen op 737-800's. Ze werden toen voor gek verklaard door juist de bedrijven die nu in moeilijkheid verkeren of al belly-up zijn gegaan. Dat neemt niet weg dat mensen toch naar andere airlines gaan en ze zelfs captains verliezen (oa yours truly). Ze zoeken nu naar first officers. Ze staan alleen niet echt in de rij om $32000 bruto per jaar te verdienen.
Zoals FD al zei is het een kwestie van supply and demand en survival of the fittest. De sterkste players blijven over. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de kosten per pax per mijl dan heeft bijvoorbeeld Southwest airlines de macht in handen. De majors struggelen nog steeds om maar een beetje in de buurt van SWA te komen. Er zullen straks nog de nodige bankruptcies/ mergers plaatsvinden waarna er een paar sterke gezonde players overblijven. Wel met de nodige saneringen (furloughs) binnen het bedrijf. Ook zie je dus de commuters uitbreiden en zoeken ze zelfs direct enry captains. In die sector gaat het goed. Daar is de demand groot.
Art, ik ben ook benieuwd of Europa de trent gaat volgen omdat ze meestal een jaar tot 2 jaar achter de States aanlopen. Of zouden ze leren van wat er nu gebeurd en er maatregelen voor nemen? Hoe lang gaat de rising fuel cost door totdat er niet meer rendabel gevlogen kan worden, Arkefly comes to mind.
Wat een industrie he? Las net nog een thread over pay for training. In de mid 90's werden gouden bergen beloofd want we zaten aan het begin van de upslope. Nou die was ver te zoeken nadat de training klaar was. Zou je de gok nog wagen? Amerika is in ieder geval not the place to be voor een junior pilot bij een major airline.

Cheers,
:cool: Biscane :cool:
 
Art, een reden dat vele grote maatschappijen de aannames hebben stopgezet is dat net een een paar maanden terug Congress de verplichte pensioneringsleeftijd van 60 naar 65 heeft gebracht. Dit heeft tot gevolg dat er bij Fedex, UPS, Alaska, Delta, United, NWA, AA er geen uitstroom in de top zal plaatsvinden. Ik heb met vliegers gesprokrn van de eerste 3 bedrijven en dat was precies de reden dat er gestopt was met aannames. De Vietnam-era vliegers zitten nu tegen de 60. Ook bij ons speelt dat probleem. Als de regel er 6 maanden later was gekomen waren er 10 man uit (en dat op een bestand van 240 vliegers, waarvan meer dan de helft in de laatste 3 jaar aangenomen en nog zeer jong is).
DL, UA, NWA, AA zijn ook nog eens aan het snoeien in hun vloot (en dat met volle kisten) zodat er nog eens minder vliegers nodig zijn. Het aantal klachten van de passagiers heeft ook een recordhooogte bereikt. On-time schijnt een toverwoord geworden te zijn, verloren baggage een nrmale zaak en annuleringen een te verwachten feit (900 gisteren bij AA om bedrading in de wheel well van MD80's te controleren) .
 
Art, Champion vliegt nog steeds. Gisteren de (opgewekte) crew het hotel zien binnen komen, vanmorgen de kist zien staan op MIA naast allerlei biz jets.
Frontier heeft wel vandaag Chapter 11 aangevraagd.
 
Wat? no kidding? talking about a whole different animal... Weet wel dat er nu 13 ipv 17 170's van republic voor F9 vanuit Denver vliegen.. Weet ook dat LYNX aan het dood bloeden is... Lynx zal overigens de eerste zijn die de deuren moet sluiten als Frontier echt begint te bloeden... Zonde van al die nieuwe Q400's...

Blijkbaar geen geintje dus..

Hey Abaco air, heeft dit gevlogen voor code share with you boys?


DENVER, April 11 /PRNewswire-FirstCall/ -- Frontier Airlines Holdings, Inc. (Nasdaq: FRNT - News) today announced that, following an unexpected attempt by its principal credit card processor to substantially increase a "holdback" of customer receipts, which threatened to severely impact Frontier's liquidity, Frontier and its subsidiaries have filed voluntary petitions for reorganization under Chapter 11 of the U.S. Bankruptcy Code.

Frontier intends to continue normal business operations today and throughout its reorganization process. Specifically, it expects to continue to:

-- Operate its full schedule of flights;
-- Honor tickets and reservations and provide refunds and exchanges as
usual;
-- Maintain its EarlyReturns frequent flyer program and other award-
winning customer service programs;
-- Provide employee wages, healthcare coverage, vacation, sick leave and
similar benefits without interruption; and,
-- Pay suppliers for goods and services received during the reorganization
process.


"Frontier is committed to delivering exceptional customer service and we intend to continue delivering on that promise with normal operations throughout our reorganization process," said Sean Menke, Frontier President and CEO. "To be clear, we filed for very different reasons than those of other recent carriers, and our customers and employees can be confident that we intend to keep on flying and providing outstanding service and products.

"Given the recent progress we have made towards strengthening our balance sheet and obtaining additional financing, it is truly unfortunate that we have had to take this action," Menke said. "We felt that Frontier would be able to withstand the challenges confronting the U.S. airline industry, which include unprecedented and significant increases in the cost of jet fuel and the impact of the credit crisis in the financial markets, without seeking bankruptcy protection. Frontier has continued to perform relatively well in this difficult environment, and contrary to the trend, we have not seen a decrease in consumer demand, as demonstrated by our record traffic and revenue in March. Unfortunately, our principal credit card processor, very recently and unexpectedly informed us that, beginning on April 11, it intended to start withholding significant proceeds received from the sale of Frontier tickets. This change in established practices would have represented a material change to our cash forecasts and business plan. Unchecked, it would have put severe restraints on Frontier's liquidity and would have made it impossible for us to continue normal operations. The automatic stay provision of the bankruptcy code prohibits the credit card processor from increasing its holdback, and we are prepared to litigate this issue if necessary.

"By filing for Chapter 11, we will now have the time and legal protection necessary to obtain additional financing and enhance our liquidity. Fortunately, we believe that we currently have adequate cash on hand to meet our operating needs while we take steps to further strengthen our company."

Frontier's Chapter 11 cases were filed today in U.S. Bankruptcy Court for the Southern District of New York. Frontier is filing motions with the Court seeking interim relief that will ensure the Company's continued ability to conduct normal operations, including the ability to:

-- Provide employee wages, healthcare coverage, vacation, sick leave and
similar benefits without interruption.
-- Honor pre-petition obligations to customers and continue customer
programs including its EarlyReturns frequent-flyer program.
-- Pay for fuel under existing fuel supply contracts, and honor existing
fuel supply, distribution and storage agreements.
-- Assume contracts relating to interline agreements with other airlines.
-- Pay pre-petition obligations to foreign vendors, foreign service
providers and foreign governments.
-- Continue maintenance of existing bank accounts and existing cash
management systems.
-- Use its existing cash on hand to fund post-petition obligations.


Frontier's principal bankruptcy counsel is Davis Polk & Wardwell.

More information about Frontier's Chapter 11 filing is available on the Internet at http://frontierairlines.com/restructure. Court filings and claims information are available at http://Chapter11.epiqsystems.com/frontier.

About Frontier Airlines Holdings, Inc.

Frontier Airlines Holdings, Inc. is the parent company of Denver-based Frontier Airlines. Currently in its 14th year of operations, Frontier Airlines is the second-largest jet service carrier at Denver International Airport, employing approximately 6,000 aviation professionals. Frontier Airline's mainline operation has 62 aircraft with one of the youngest Airbus fleets in North America. Frontier Airlines' mainline operations offers 24 channels of DIRECTV® service in every seatback along with a comfortable all coach configuration. In conjunction with its regional jet fleet, operated by Republic Airlines, and a fleet of ten Bombardier Q-400 aircraft operated by Lynx Aviation (a subsidiary of Frontier Airlines Holdings, Inc.), Frontier offers routes linking its Denver hub to 70 destinations, including 62 U.S. cities in 36 states spanning the nation from coast to coast; six cities in Mexico; one in Canada and one in Costa Rica. In November 2006, Frontier and AirTran announced a first-of-its-kind integrated marketing partnership that offers travelers the ability to reach more than 80 destinations across four countries with low fares, aboard two of the youngest fleets in the industry. For more in-depth information on Frontier Airlines, please visit its Web site at FrontierAirlines.com.

Safe Harbor Statement under the Private Securities Litigation Reform Act of 1995:

Statements contained in this press release that are not historical facts may be forward-looking statements as that item is defined in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Forward-looking statements involve risks and uncertainties that could result in actual results differing materially from expected results and represent the Company's expectations and beliefs concerning future events based on information available to the Company as of the date of this press release. The Company undertakes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements to reflect events or circumstances that may arise after the date of this press release. Additional information regarding risk factors that may affect future performance at the Company are contained in the Company's SEC filings, including without limitation, the Company's Form 10-K for its fiscal year ended March 31, 2007.
 
Ik las net dat FR komende winter 20 kistjes aan de grond gaat houden om brandstofkosten te besparen. Ben benieuwd welke maatschappij het eerste gaat in Europa.

Alitalia ? SkyEurope ?
 
Art -

Het is leuk en aardig dat je dit ballontje de lucht in weet te gooien, maar zet dat glaasje wijn eens neer and give us your 2 cents...
 
Grappig dat ze me 8 maanden geleden opbelden of ik oren had naar een 727 s/o slot....

Mooi reserve zitten in Detoilette, MI....
 
een aantal maatschappijen hangen aan een zijden draadje. Ik denk dat Vueling het niet land meer gaat trekken tenzij clickair ze over gaat nemen. I hoorde ook dat wizzair problemen heeft en dat air berlin het ook moeilijk heeft.
 
http://gannett.a.mms.mavenapps.net/...istId=playlist&maven_referralObject=712280977

Metro -

Lynx Airlines is eigendom (created by) Frontier airlines. Onder Frontier management in Denver, CO. In het leven geroepen om als feeder voor mainline F9 binnen een straal van 600 NM van Denver te vliegen met Q400's. Met name dus de mountain airports in Colorado, (dacht) Utah, South Dakota, Wyoming and New Mexico.

Eigendom van Frontier airlines dus, maar geen flowthru and/or back agreements verder.

Alles goed in Washington ?

FD

19,

http://www.youtube.com/v/Hoc16O6ElvU&hl=en
 
Last edited:
Back
Top