Target Klu selectie training

Sjakies,

1) Niemand heeft ooit beweerd dat een dergelijke voorbereiding een garantie is dat je door de selectie komt. Geen clue hoe mensen hier aan die wijsheid denken te komen. Compleet off topic overigens.

2) Zweefvliegen is duur, believe you me, heel wat duurder dan een dagje voorbereiden. Ik heb het zelf 7 jaar gedaan en heb er heel wat krantenwijkjes voor moeten lopen. Het heeft me trouwens wel geholpen om mezelf te leren kennen en een vlieggevoel te ontdekken.

3) Wannabe's doen bij wijze van spreken een dubbele moord voor een plekje in een F-16/AH-64 maar trekken een vies gezicht en komen met ongestaafde wijsheden aan als om een voorbereiding gaat. Kan ik echt niet bij, serieus niet. De kans dat je er door heen rolt is al heel klein. Een normaal denkend en 3000% gemotiveerd persoon wil vooral dan toch 'optima forma' aan de start verschijnen?

Vooral in de luchtvaart gaat het credo 'Fail to prepare, then prepare to fail' meer op dan ergens anders.

4) Last one...: Stel, je ligt eruit en je hebt je niet voorbereid voor die paar honderd euro. (Wat een kapitaal op een mensenleven.) Wedden dat je je de paar jaar daarna afvraagt of je het wel had gehaald met een voorbereiding? Heerlijk lijkt me dat, zo'n schuldgevoel...:huilt:

5) I quote:

"En met onzin bedoel ik dat niet dat je er niets aan hebt, maar ook zonder zo`n training zou je de selectie moeten kunnen halen wanneer dat niet lukt zullen ze daar later in de selectie dan wel opleiding toch wel achterkomen."

No disrespect, maar je hebt weinig clue als je zo'n opmerking plaatst. De achterliggende gedachte van een selectievoorbereiding is blijkbaar aan je voorbij gegaan.

Fly safe,
K.
 
Sjakies,

1) Niemand heeft ooit beweerd dat een dergelijke voorbereiding een garantie is dat je door de selectie komt. Geen clue hoe mensen hier aan die wijsheid denken te komen. Compleet off topic overigens.

2) Zweefvliegen is duur, believe you me, heel wat duurder dan een dagje voorbereiden. Ik heb het zelf 7 jaar gedaan en heb er heel wat krantenwijkjes voor moeten lopen. Het heeft me trouwens wel geholpen om mezelf te leren kennen en een vlieggevoel te ontdekken.

3) Wannabe's doen bij wijze van spreken een dubbele moord voor een plekje in een F-16/AH-64 maar trekken een vies gezicht en komen met ongestaafde wijsheden aan als om een voorbereiding gaat. Kan ik echt niet bij, serieus niet. De kans dat je er door heen rolt is al heel klein. Een normaal denkend en 3000% gemotiveerd persoon wil vooral dan toch 'optima forma' aan de start verschijnen?

Vooral in de luchtvaart gaat het credo 'Fail to prepare, then prepare to fail' meer op dan ergens anders.

4) Last one...: Stel, je ligt eruit en je hebt je niet voorbereid voor die paar honderd euro. (Wat een kapitaal op een mensenleven.) Wedden dat je je de paar jaar daarna afvraagt of je het wel had gehaald met een voorbereiding? Heerlijk lijkt me dat, zo'n schuldgevoel...:huilt:

5) I quote:

"En met onzin bedoel ik dat niet dat je er niets aan hebt, maar ook zonder zo`n training zou je de selectie moeten kunnen halen wanneer dat niet lukt zullen ze daar later in de selectie dan wel opleiding toch wel achterkomen."

No disrespect, maar je hebt weinig clue als je zo'n opmerking plaatst. De achterliggende gedachte van een selectievoorbereiding is blijkbaar aan je voorbij gegaan.

Fly safe,
K.

True.. True.. :grijns:
 
Koentje, niets aan toe te voegen.

Silent-D, jij zit op dit forum elke enigszins nieuwe kandidaat terecht te wijzen over hoe die zich in zou moeten lezen en hoe weinig verstand van zaken ze wel niet zouden hebben (al meerdere malen aan gestoord). Dit is in de luchtvaart een erg onverstandige houding.

Ik zou je aanraden om lekker je snavel te leren houden (zeker over zaken waar je iets over meent te weten, terwijl een ieder met enigszins verstand van zaken wel anders weet) en bij het onwaarschijnlijke geluk dat je door de selectie van de KLu heenkomt nog stijver je kaken op elkaar houden en lekker je best doen om er niet uitgepoept te worden zoals min of meer 50% van de kandidaten die uberhaubt aan de opleiding mogen beginnen.

Kazimierz, zeker weten! Natuurlijk is het een baan met een CAO, maar slecht gemotiveerde types zijn niet de mensen die deze baan weten te bemachtigen. En die indruk krijg ik eenbeetje uit dit topic. Mensen lijken hier slecht te begrijpen hoe veel je uberhaubt op moet offeren voor een brevet, laat staan voor een militair brevet. En ja, natuurlijk moet je verdomde dankbaar zijn dat je extragratis een opleiding mag volgen van een miljoen. Om dat te bereiken mag je zelf ook wel wat investeren denk ik, al is het alleen al voor het idee. Het gaat niet om de garantie dat je slaagt, maar dat je je kans van slagen zo groot mogelijk maakt.

Het zijn overigens ook altijd de types met nul uren die mij komen vertellen dat je 'hét' wel of niet hebt. Als dat zo zou zijn, waarom heeft de KLu dan in godesnaam zo'n uitgebreid selectietraject waar je op meerdere onderdelen dan ook meermalen terug mag komen. Zelfs ogen mogen tegenwoordig gelaserd worden. De GVSS is 6 sessies! Een bepaalde basisaanleg heb je nodig, maar wat je veel meer nodig hebt is capaciteit om te leren en intellectueel vermogen. Zo simpel zit het, aan de rest valt wel te sleutelen.

Dan gaat een newbie als Silent-D mij niet vertellen dat zo'n voorbereiding je niet kan helpen of dat het "geen zin" heeft omdat het straks niet zo stoer klinkt bij zijn vriendjes mocht hij binnen raken. Het kan in elk geval voorkomen dat je meerdere malen voor één onderdeel terug hoeft te komen. De Luchtmacht doet de rest wel.
 
Last edited:
Als je zeker weet dat je dit wil gaan doen dan lijkt 275 euro me kleingeld. Bedenk nou zelf. Als ze je nu de keuze zouden geven, voor 275 E en iets meer dan 4 jaar de ballen uit je broek werken mag je F-16 vliegen. (Of een appache, chinook of cougar, zou ik ook voor tekenen). Kost je verder niks, en o ja voor ik het vergeet, je krijgt ook nog salaris tijdens de opleiding. Iedere redelijk denkend mens die ooit over vliegen heeft nagedacht zegt ja. En natuurlijk geeft zo'n test je niet het vliegershandje, maar als dat nou net de voorbereiding is die nodig is om jou door die test heen te helpen. Waarom niet.

Voor mij staat nog niet vast dat ik ga solliciteren, maar wat wel vast staat is dat als ik dat doe, Target er een cursist bij heeft. Als defensie zou vinden dat die test de waarheid verdoezelt waardoor de selectie niet meer goed functioneert, dan zou die cursus allang zijn verdwenen of als dat niet kan zou de selectie zijn verandert.

En nogmaals wil ik niet zeggen dat iemand die 'het' niet heeft door die cursus opeens wel over vier jaar in dike f-16 kan zitten. Maar als je niet weet of je 'het' hebt, dan zul je er zeker zitten. Dus ik zeg als je het geld hebt doe het dan. Maar natuurlijk moet je wel alle andere dingen (GVSS boekje) extensief hebben voorbereid. Zou toch zonde zijn, heb je GVSS gehaald en heb je niet nagedacht over het antwoord op de onvermijdelijke vraag over het doden van mensen.
 
Als je zeker weet dat je dit wil gaan doen dan lijkt 275 euro me kleingeld. Bedenk nou zelf. Als ze je nu de keuze zouden geven, voor 275 E en iets meer dan 4 jaar de ballen uit je broek werken mag je F-16 vliegen. (Of een appache, chinook of cougar, zou ik ook voor tekenen). Kost je verder niks, en o ja voor ik het vergeet, je krijgt ook nog salaris tijdens de opleiding. Iedere redelijk denkend mens die ooit over vliegen heeft nagedacht zegt ja. En natuurlijk geeft zo'n test je niet het vliegershandje, maar als dat nou net de voorbereiding is die nodig is om jou door die test heen te helpen. Waarom niet.

Voor mij staat nog niet vast dat ik ga solliciteren, maar wat wel vast staat is dat als ik dat doe, Target er een cursist bij heeft. Als defensie zou vinden dat die test de waarheid verdoezelt waardoor de selectie niet meer goed functioneert, dan zou die cursus allang zijn verdwenen of als dat niet kan zou de selectie zijn verandert.

En nogmaals wil ik niet zeggen dat iemand die 'het' niet heeft door die cursus opeens wel over vier jaar in dike f-16 kan zitten. Maar als je niet weet of je 'het' hebt, dan zul je er zeker zitten. Dus ik zeg als je het geld hebt doe het dan. Maar natuurlijk moet je wel alle andere dingen (GVSS boekje) extensief hebben voorbereid. Zou toch zonde zijn, heb je GVSS gehaald en heb je niet nagedacht over het antwoord op de onvermijdelijke vraag over het doden van mensen.

Ik blijf bij het advies dat ik eerder heb gegeven. Als je het geld hebt zoek dan een oud KLu vlieger en ga met hem vliegen. Dat zijn mannen van het zelfde caliber als die de PVS afnemen, en zij kunnen goed bepalen of je een vliegershand hebt of niet.

Dus; als je zo'n voorbereiding afweegt neem dan mijn suggestie ook mee. Je krijgt namelijk al bijzonder veel informatie over het selectietraject, en bij vragen kun je altijd individueel met het CML praten, of hier je antwoord vinden.
 
Priest, ik ben wel erg nieuwsgierig naar hoe jouw selectie verloopt. Heb je ondertussen PO1 al gehad?


Ja, ik ben door PO1 gekomen met mooie cijfers. Ook de GVSS ging prima. Ook daar ben ik erg blij mee. Voor mij heeft Target dus wel geholpen. De trainingen hebben mij goed voorbereid en ik kijk dan ook met goede moed uit naar het vervolg van de selectie. ;)

Groeten!
 
Ik blijf bij het advies dat ik eerder heb gegeven. Als je het geld hebt zoek dan een oud KLu vlieger en ga met hem vliegen. Dat zijn mannen van het zelfde caliber als die de PVS afnemen, en zij kunnen goed bepalen of je een vliegershand hebt of niet.

Dus; als je zo'n voorbereiding afweegt neem dan mijn suggestie ook mee. Je krijgt namelijk al bijzonder veel informatie over het selectietraject, en bij vragen kun je altijd individueel met het CML praten, of hier je antwoord vinden.

Dat is trouwens ook een goed idee, ik had jou reply niet gelezen. Ik heb wat geskipt.

Albert Jan
 
Op Teuge zit een goede!

Ik weet zo de naam van zijn school niet, moet te googlen zijn. De vliegclub teuge is van hem, hij is zelf F16 vlieger geweest en geeft nu speciale PVS trainingen.

Red
 
Op Teuge zit een goede!

Ik weet zo de naam van zijn school niet, moet te googlen zijn. De vliegclub teuge is van hem, hij is zelf F16 vlieger geweest en geeft nu speciale PVS trainingen.

Red

Op Vliegclub Flevo vliegen er twee. Een vloog bij de Luchtmacht Gloster Meteors, en de ander Hawker Hunters en Starfighters. Best wel van de oude stempel zegmaar. Geven nu les op de vliegclub, Martinair vliegschool, is examinator en geven ook formatievlieg training aan een aantal clubleden.
 
Ik wil mijn post van bijna een jaar geleden even flink bijschaven. Ik heb toch besloten op het laatste moment om deze training bij Target te doen, en geloof mij, het helpt degelijk wel! Het is ook zeker geen geldklopperij. Ik kan nu na het behalen van PO1 ook zeggen dat het erg effectief is. Ik denk dat iedereen die deze training gedaan heeft dat kan zeggen. De training wordt gegeven door een oud F-16 vlieger die echt weet waar hij mee bezig is. Je wordt gewoon op elk aspect van PO1 & PO2 voorbereid (Selectief luisteren, coordinatie, groepsopdrachten (zelfde als bij PO2) en presentaties (ook exact hetzelfde als bij PO2).Daarnaast krijg je gewoon onwijs veel tips (ECHT veel, we hadden een Powerpoint van wel 80 slides) over hoe jij met een psycholoog praat (denk aan je motivatie, vliegereigenschappen en of jij dit hebt etc). Daarnaast deden wij zelf ook groepsopdrachten en moesten we ook een presentatie van 3 min geven met ook 3 min voorbereidingstijd. Ik denk ook zeker dat ik dankzij deze training PO1 goed heb afgerond. En geloof me, het is het geld dik waard. En als jij graag vlieger wilt worden, heb jij dat er wel voor over (althans, ik vond het een goede investering).

Zo heb ik het in ieder geval ervaren!:)
 
Last edited:
Wellicht kun je het commentaar even uitleggen? - Het lijkt namelijk alsof je van mening bent dat iedere kandidaat-vlieger god op zijn knieën moet danken voor een plek en daar ook zo mee om moet gaan.. Jachtvlieger worden is gewoon een baan waar iedereen op mag solliciteren. En, omdat het een gewone baan is, mag ook elke aspirant-vlieger dergelijke trainingen links laten liggen en zelfs halverwege de opleiding te stoppen.

Het is wellicht onrechtvaardig in de ogen van de belastingbetaler en de afvaller, maar aspirant-officieren zijn ook gewoon mensen met een CAO..

Even een oude koe uit de sloot halen.

Je hebt natuurlijk gelijk over dat ook vlieger 'gewoon' een baan is.
Maarre als jij straks operationeel bent en voor de 4de keer op uitzending gaat (en 4-5 maanden per jaar van huis bent). Denk je dan ook dat je kan zeggen; neuh ik heb nu even geen zin hierin. Waarop ik doel is dat je als vlieger toch een apart leven hebt waar je veel meer voor over moet hebben dan een normale baan. En dus zul je er soms net even wat meer moeite in moeten stoppen. Zo'n training kan je net even dat extra zelfvertrouwen geven (of het echt helpt in het midden gelaten). Trouwens voor een normale baan kan sollicitatietraining ook best handig zijn en dat kost ook gewoon geld en tijd.

Al met al vind ik het een apart post voor iemand die pas net komt kijken.
 
Even een oude koe uit de sloot halen.

Je hebt natuurlijk gelijk over dat ook vlieger 'gewoon' een baan is.
Maarre als jij straks operationeel bent en voor de 4de keer op uitzending gaat (en 4-5 maanden per jaar van huis bent). Denk je dan ook dat je kan zeggen; neuh ik heb nu even geen zin hierin. Waarop ik doel is dat je als vlieger toch een apart leven hebt waar je veel meer voor over moet hebben dan een normale baan. En dus zul je er soms net even wat meer moeite in moeten stoppen. Zo'n training kan je net even dat extra zelfvertrouwen geven (of het echt helpt in het midden gelaten). Trouwens voor een normale baan kan sollicitatietraining ook best handig zijn en dat kost ook gewoon geld en tijd.

Al met al vind ik het een apart post voor iemand die pas net komt kijken.

HAHAHA! Thanks gast!
Ja, ik kom net kijken.. shit happens. En over je post .. Joh!

Heb ik ooit gezegd dat je er geen moeite voor moet doen?
Heb je mij ooit horen beweren dat je er bij je uitzending het bijltje bij neer kan gooien?
Heb je mij horen beweren dat die training voor iedereen volkomen nutteloos is?

Nope.
En ja.. ik ben inderdaad geen 50 en heb geen 100 sollicitaties achter de rug..
My comments are what one can consider as personal opinion..
-ongezouten en banaal! Haha! - Maar bedankt voor je post! Houdt het een beetje een spannende discussie..

En die koe is inderdaad bejaard..
 
Ik heb hier nog een punt over en dan vind ik het wel mooi:

Natuurlijk ben je wie je bent en kun je zelf niet veranderen. Maar je kunt jezelf wel verbeteren, je zwakke punten aanscherpen, je sterke punten laten overheersen of simpelweg leren hoe met selecties om te gaan. En dat zijn juist de zaken die je leert bij een goede selectievoorbereiding.

Een zeer terechte zin van Koentje, dit klopt namelijk helemaal. Ik had namelijk geen idee hoe ik met zo'n sollicitiatiegesprek moet omgaan, of een presentatie in 3 minuten verzinnen. Dit soort dingen hebben we daar hard aan gewerkt, aan het eind van de dag kon ik een presentatie van 2:40 vol lullen (met goede structuur) of een Circusshow dat afgelast moest worden. En hoe je goed met een psycholoog praat:"Waarom wil je bij de luchtmacht en niet bij de marine?" , "Wat zijn de eigenschappen van een vlieger?" , "Heb jij die eigenschappen?" en "Waar blijkt dat dan uit?". Daarnaast ook het non-verbale gedeelte; erg belangerijk! Als je deze training doet ben je in mijn ogen maximaal voorbereid, veel meer kan je ook niet doen (naast thuis zelf trainen). En als je het dan haalt, is het die 275 ballen dik waard!

Ook mijn excuses voor het plukken van de oude koe uit de sloot!:D
 
HAHAHA! Thanks gast!
Ja, ik kom net kijken.. shit happens. En over je post .. Joh!

Heb ik ooit gezegd dat je er geen moeite voor moet doen?
Heb je mij ooit horen beweren dat je er bij je uitzending het bijltje bij neer kan gooien?
Heb je mij horen beweren dat die training voor iedereen volkomen nutteloos is?

Nope.
En ja.. ik ben inderdaad geen 50 en heb geen 100 sollicitaties achter de rug..
My comments are what one can consider as personal opinion..
-ongezouten en banaal! Haha! - Maar bedankt voor je post! Houdt het een beetje een spannende discussie..

En die koe is inderdaad bejaard..

Tja even goede vrienden hoor je moet het zelf weten. Je kwam alleen over als iemand op de KMA die vrijheid blijheid de opleiding doet en wel ziet waar het schip strand. Enne als je tegenwoordig soms de kritieken van asp. vliegers op de KMA hoort dan gaan je tenen krom staan hoor haha.

Maar zo niet dan veel succes nog ermee en met de EMVO.
 
Tja even goede vrienden hoor je moet het zelf weten. Je kwam alleen over als iemand op de KMA die vrijheid blijheid de opleiding doet en wel ziet waar het schip strand. Enne als je tegenwoordig soms de kritieken van asp. vliegers op de KMA hoort dan gaan je tenen krom staan hoor haha.

Maar zo niet dan veel succes nog ermee en met de EMVO.

Haha.. mooi! - Aspirant vliegers zijn inderdaad niet altijd de meest eenvoudige personen om mee te werken.. maar lol heb ik nog altijd! - Helaas ga ik mag pas over 2 jaar mijn kunsten/f**k ups laten zien op de EMVO...

Nog ideeën om de aspiranten bij de schaven dan? - want we willen wat meer imago terugbrengen in het leventje op de KMA zandbak!

All the best to you! - Cheers
 
Back
Top