Target Klu selectie training

Priest

New member
Na lang te hebben meegelezen nu toch eindelijk onder mijn steen vandaan gekropen en een account aangemaakt. Bij deze dus een goedemorgen, -middag, -avond of zelfs goedenacht.

Voor de burgerluchtvaart zijn er selectietrainingen genoeg, onder andere die van Schellinger, maar voor de luchtmachtselectie? Blijkbaar wel. Zo kwam ik eergisteren op de site http://www.f16pilootworden.nl, 'Speciaal op maat gemaakt voor de aspirant F-16 vlieger'. Dit bedrijf biedt twee selectietrainingpaketten aan.

Op de site allemaal lovende, geselecteerde reacties natuurlijk , Op Airwork is er over dit bedrijf echter weinig te vinden (ook na gebruik te hebben gemaakt van de zoekfunctie).

Weten jullie hier iets meer van af? Zoja, is/was de training zijn geld waard?

Ik hoor jullie reacties graag. :kerst:
 
Last edited:
Als je bestemd bent voor de functie vlieger, dan heb je zo'n wazige cursus op een wazig instituut niet nodig.
 
De training is zeker de moeite waard! Ik heb ook de eerste cursus gevolgd en je gaat een stuk meer voorbereid naar de selectie. Voor mij was het zeker de moeite waard!

Helaas ben ik gezakt op mijn coordinatietest maar met de nieuwe versie van Tjeerd, die je nu bij Target goed kunt oefenen, weet ik zeker dat je meer kans hebt!!

Nogmaals, het is echt een goede inverstering!!
 
Precies mijns inziens ook pure onzin. Zoals ze het zeggen: je hebt het of je hebt het niet, dat je nou een keer thuis gaat oefenen maar het programma van Tjeerd is normaal, maar zo`n hele cursus doen vind ik persoonlijk echt de grootste onzin die er is.
Als jij de aanleg hebt om vlieger te worden, dan blijkt dat wel uit je testen. Dan hoef je voorafgaand aan de test van KLU echt geen cursus te volgen.
Maar nogmaals dit is MIJN mening.

Silent-D out.

Edit: 1 team, 1 taak, 1 kans? Die eerste 2 kloppen ja maar 1 kans? beetje goedkoop smoesje om je voor zo`n cursus te lokken !?
Enorm veel jongens die nu de opleiding volgen , en dus door selectie heen zijn, zijn wel een keer afgekeurd geweest op een selectieonderdeel. Ik heb zelfs een verhaal gehoord van een jongen die na 3x zijn po1 haalde, en de rest van de selectie gewoon gehaald heeft.
 
Last edited:
Het is idd niet nodig, ze houden gewoon rekening met je ervaring / leeftijd / ... En als je eenmaal door de selectie heen bent, ben je nog niet zeker van je baantje als F-16 piloot. Verhaaltjes gaan rond van 50% afvalligen op de EMVO. Selectie is natuurlijk ook maar een momentopname, maar als je de cursus echt nodig hebt, dan ga je het denk ik nog heel moeilijk krijgen op de EMVO / in Amerika, of op de KMA. Maar goed ik begrijp het wel, je wilt er natuurlijk alles aan gedaan hebben.
 
Kata illustreert perfect dat zo'n voorbereidingscursus volslagen ontzin is. Ga alsjeblieft geen 500 euro uitgeven aan een aantal uur simulator training, en breng jezelf niet in de waan dat voorbereiding op de andere vlakken je een steek verder gaat helpen. Je kan misschien bij het ene ding (presentatie, groepsopdrachten) iets verder komen, maar dan val je vervolgens bij het gesprek met de psycholoog weer door de mand.

De plek waar ze simulator training aanbieden is trouwens wel goed hoor. Geen critiek op die club en hun instructeurs, maar voor de GVSS maakt het niet uit.

Alles dat je moet weten staat in het boekje, en je hebt tijd zat om de theorie en alle procedures uit je hoofd te leren en thuis droog te oefenen. Daar hoef je niet voor naar fancy metertjes te loeren die bewegen. Tijdens de GVSS heb je zo veel tijd om je voor te bereiden dat je zelfs tijd hebt je om te gaan zitten vervelen. (Gelukkig kon ik lekker in het zonnetje zitten om een beetje te proberen te ontspannen)

Als je jezelf niet kunt voorbereiden op het psychologisch onderzoek of de GVSS denk ik niet dat je het in je hebt om de hele opleiding door te komen.

En voor wat betreft PO1; dat kun je of dat kun je niet en kun je eventueel ook oefenen met de gratis tooltjes als je dat wilt. Volgens mij heb je altijd nog meer aan volledig uitgerust naar de selectie toe komen en je proberen te ontspannen. Vooral dat laatste heeft enorm veel effect op de coordinatie test.

Ter illustratie: ik heb PO1 2x gedaan. Tijdens de eerste keer had ik bij de Ruimtelijkinzicht test 1 fout, maar de 2e keer 4! Tijdens de 1e keer coordinatie test scoorde ik een 7, 5 en 3 en de 2e keer 3x een 9. 2 fout tijdens de luister test de 1e keer en de 2e keer 1 fout.

De eerste keer is de coordinatietest voor een groot gedeelte mis gegaan omdat ik snachts pas om 3 uur sliep, en om 6 uur mn bed uit moest, naar de wc moest en flink gespannen was. De eerste 5 minuten test gingen super slecht, en dat maakte me NOG MEER gespannen. De eerste 4 minuten gingen ok, en toen begon van de spanning mn been te trillen. Gek he dat het niet ging? ;) De 2e keer dat ik PO1 haalde heb ik nogal wat meer fouten gemaakt tijdens de ruimtelijk inzicht test. Ik snap het truukje tijdens die test heel goed, en zou hem denk ik foutloos kunnen maken. Alleen was ik de 2e keer zenuwachtig voor de coordinatietest die direct na de ruimtelijkinzicht test kwam, en lette daarom niet goed genoeg op!

Natuurlijk is wat ik zeg niet op iedereen van toepassing... maar ik denk dat het best kan gelden voor een hoop van ons. Ik vertel dit alleen maar om uit te leggen hoeveel stress en vermoeidheid een invloed kan hebben op je resultaten. Ik heb namelijk niet extra geoefend op de tests.
 
Last edited:
Bij de keuring kijken ze hoe JIJ bent, dus als dit Target jou kan veranderen zo het ideaal zijn, maar de wereld is helaas niet gevuld met vanille vla.. Kortom, je moet gewoon jezelf zijn bij die keuringen. Da's mijn mening tenminste.
 
Volgende dag:

Ik begrijp jullie punten. Ik ben ook van mening dat je niet in één dag het 'vlieggevoel' aanleert. Het 'vlieggevoel' is, in mijn ogen, dan ook zeker niet in een ééndaagse cursus bij een bedrijf zoals Target te krijgen/verdienen. Maar zoals ik in de bovenstaande reacties ook lees is in veel gevallen stress de grote boosdoener tijdens de selectie. Zelfs de beste mensen hebben daar soms last van.

De eerste keer is de coordinatietest voor een groot gedeelte mis gegaan omdat ik snachts pas om 3 uur sliep, en om 6 uur mn bed uit moest, naar de wc moest en flink gespannen was. De eerste 5 minuten test gingen super slecht, en dat maakte me NOG MEER gespannen. De eerste 4 minuten gingen ok, en toen begon van de spanning mn been te trillen. Gek he dat het niet ging? ;) De 2e keer dat ik PO1 haalde heb ik nogal wat meer fouten gemaakt tijdens de ruimtelijk inzicht test. Ik snap het truukje tijdens die test heel goed, en zou hem denk ik foutloos kunnen maken. Alleen was ik de 2e keer zenuwachtig voor de coordinatietest die direct na de ruimtelijkinzicht test kwam, en lette daarom niet goed genoeg op!

Natuurlijk is wat ik zeg niet op iedereen van toepassing... maar ik denk dat het best kan gelden voor een hoop van ons. Ik vertel dit alleen maar om uit te leggen hoeveel stress en vermoeidheid een invloed kan hebben op je resultaten. Ik heb namelijk niet extra geoefend op de tests.

Is zo een cursus dan niet handig om deze spanning weg te nemen tijdens de selectie. Je weet immers al hoe je het kan verwachten, zoiets ben je namelijk al tegengekomen bij zo'n cursus. Dit zal dan de uiteindelijk prestaties ten goede komen.

Maar dan speelt de vraag weer op. Is zo een 'spanningsweghaalcursus' de 275 euro waard?


:kerst:
 
opzich klopt dat,

je weet nu wat je kunt verwachten maar, nu heb je als nadeel dat je leercurve hoger begint, dus wordt het nog lastigster om elke vlucht nog beter te presteren:)
 
Volgende dag:

Ik begrijp jullie punten. Ik ben ook van mening dat je niet in één dag het 'vlieggevoel' aanleert. Het 'vlieggevoel' is, in mijn ogen, dan ook zeker niet in een ééndaagse cursus bij een bedrijf zoals Target te krijgen/verdienen. Maar zoals ik in de bovenstaande reacties ook lees is in veel gevallen stress de grote boosdoener tijdens de selectie. Zelfs de beste mensen hebben daar soms last van.



Is zo een cursus dan niet handig om deze spanning weg te nemen tijdens de selectie. Je weet immers al hoe je het kan verwachten, zoiets ben je namelijk al tegengekomen bij zo'n cursus. Dit zal dan de uiteindelijk prestaties ten goede komen.

Maar dan speelt de vraag weer op. Is zo een 'spanningsweghaalcursus' de 275 euro waard?


:kerst:

Ik denk niet dat het het geld waard is, aangezien er altijd eerst goed uit wordt gelegd wat je precies moet doen, en daarnaast krijg je ook bijna overal nog een aantal oefenopgaven vantevoren. Zo krijg je bij het ruimtelijk inzicht een (naar mijns inziens) veel te uitgebreide uitleg, bij de luistertest krijg je volgens mij 2 oefenreeksen en bij de hand oog voetcoordinatie mag je eerst 5 minuten vrij proberen de taartpunt op het kruisje te houden.

Ook bij de GVSS leer je al een hoop in de familarisatievlucht, en dat leek mij ook meer dan voldoende. En de dingen die je bij PO2 moet doen zijn volgens mij onmogelijk in 1 dag te verbeteren.
 
Coordinatie verbeter je met oefenen...
Je kan bijv ook gewoon vliegen met alleen je benen als je maar lang genoeg je benen als arm functie gebruikt (filmpje gezien op dumpert.nl :p)
3d test paar uur oefenen en iedereen kan het... maarja dat is idd niet de bedoeling
 
Ik ben het op alle punten eens, behalve met het feit dat je er absoluut niets aan hebt, namelijk: Het zou verdomd zonde zijn als je alle kwaliteiten hebt om vlieger te worden, een vlieghandje van hier tot tokio, maar geen houding kan aannemen tijdens een psychologisch interview, of iets heel doms zeggen. Ik ben van mening dat sommige mensen, die weten van zichzelf dat zij daar moeite mee hebben, dat net het zetje kan geven dat hun wel of geen F16 vlieger maakt bijvoorbeeld. 3D test oefenen etc is inderdaad allemaal overdreven, maar volgens mij wordt je er ziek van wat een psycholoog allemaal voor conclusies trekt door alleen maar naar je te kijken. Schrijf je met hanenpoten--> ben je een ongeordend persoon. Zijn je puntjes op de i rondjes, dan ben je seksueel gefrustreerd. Dat even terzijde:p maar ik denk dat ter voorbereiding op een interview het best handig kan zijn. Het gaat erom dat je niet leert hoe je het WEL moet doen, maar dat je leert wat je in ieder geval NIET moet doen.
 
Je zakt bij PO2 niet door 1 stom ding te zeggen. Sommige mensen worden er uit gegooid omdat ze niks weten van de opleiding, anderen worden enkel naar een infodag van de KMA gestuurd. Het is altijd pas die ene druppel waardoor ze er geen vertrouwen in hebben.

Weet de topic starter zeker dat deze niet verbonden is aan deze toko?
 
Back
Top