Stella Selectie

Dat is duidelijk bedankt, ik zal het zeker nog overwegen. :)

Over het algemeen zijn de resultaten van eyescan (waar ik het van plan ben te laten doen) heel goed... vaak (dit is subjectief) beter dan bij klinieken met Allegretto laser terwijl die toch 'beter' zou moeten zijn. (volgens verschillende ooglaser patienten ervaring sites op internet).

Ik onderga woensdag 6sept. een oog onderzoek bij een ander laser bedrijf, zodat ik goed kan vergelijken kosten, risco's, etc.
 
Last edited:
Ben net bij http://www.opticlinic.nl in amstelveen geweest.

Daar bieden ze een voornamelijk LASEK behandelingen aan maar door de 'aftercare' (kortom de goede medicijnen slikken) is de kans op littekenweefsel (word als het grote nadeel van LASEK beschouwd) nihil.
Dus heb je dan geen kans op loszitend flapje of op dat je constand moet druppelen (er worden bij LASEK geen zenuwen doorgesneden dus je traanvocht productie blijft gewoon gelijk).
De arts heeft vaker piloten behandeld (ook LASEK) met succes.
En de apperatuur is beter dan bij Eyescan (Allegretto).

Bij beiden kan ik 19 september al behandeld worden, toch twijfel ik nog, en ik moet redelijk snel kiezen nu. lastig dit :bwah:
 
vandaag oogonderzoek (voor de voor/na vergelijking) gehad door oogarts bij AEC bleek een goede keuze te zijn... ik heb verminderd contras bij mijn linker oog (wel gewoon binnen de norm)... als bijvoorbeeld was ondekt ná het laseren zou ik afgekeurd worden maar omdat ze nu weten dat ik het al heb voor het laseren kunnen ze niet zeggen dat het door het laseren komt en zal het geen probleem zijn bij de keuring (het zal waarschijnlijk zelfs beter worden).

Hij heeft ook uitgelegt dat omdat het mijn cilinder is wat zo afwijkt en niet de sterkte het geen probleem geeft als dit gelaserd wordt.


Verder heeft de arts van opticlinic vandaag nog naar mijn oog gekeken (op verzoek van hem) het schijnt dat het grote verschil tussen cilinder kan duiden op een zeldzamen oogaandoening waar het cilinder steets groter (ben de naam even vergeten) word (er kan dan dus niet gelaserd worden) nu moet ik mijn verleden van mijn oogsterkte laten zien zodat zij kunnen zeggen of het een risico is of niet.

Het is ook altijd wat hé... (maar we gaan gewoon vol vertrouwen door!)
 
Na uitvoerig overleg met opticlinic en op advies van een oogspecialist.
Heb ik besloten (op dringend advies) om de behandeling uit te stellen met minimaal 2 jaar. Dit omdat ik nu misschien een verhoogde kans zou hebben op keratoconus na de behandeling door de laser, dit komt mede door het grote verschil in cilinder tussen de ogen, en mijn 'jonge leeftijd'.

Een keratoconus is een afwijking waarbij het hoornvlies gaat verdunnen en mogelijk gaat uitpuilen zodat de sterkte kan gaan veranderen en onregelmatig gaat worden waarbij in ernstige gevallen een bril of contactlens geen optimale correctie meer biedt.

Er is bij mij momenteel GEEN sprake van keratoconus, maar er zijn factoren die er op wijzen dat dit MOGELIJK in de toekomst zou kunnen gebeuren, en naar mate ik ouder ben kunnen ze beter beoordelen of het een reële kans is. Er zijn nu nog te veel onzekerheden voor hun om een positief advies te geven over de behandeling.

En ik wil het risico ook niet verhogen om het te krijgen, want keratoconus leid gegarandeerd tot definitieve afkeuring.

dus ik ga nu proberen om een HBO opleiding te doen en daarna alsnog voor piloot te gaan (ik zal wel opnieuw door de selectie moeten dan :( )

Heel erg jammer dit, maar het is 'beter to be safe than sorrow' vooral met je oog(en)
 
Vandaag herkeuring van ogen gedaan, en viel nogal tegen.

Het bleek dat ik een bril nodig had, dus moest daarom perimetrie en ogentest overdoen.

Ik blijk een cilinderafwijking van -2.25 te hebben, en dat valt dus buiten de norm. (2.0)
Nu gaan we kijken of ik de CMT test (fase 1) over kan doen, omdat ik daar nogal laag op scoorde. Als deze nu wel voldoende is kunnen we bij het IVW gaan aankaarten dat ik wel degelijk veilig kan vliegen.

Behoorlijke domper dus vandaag.....:traantjes
 
:traantjes Wat een drama zeg. En ja, IVW (Instituut Vreemde Wezens ?) is uitvoerder van de JAA-JAR-FCL. (Europese luchtvaartwet)

In Amerika zijn de regels mbt ogen véél toegevelijker dan hier in Europa.
Zelf vind ik de JAA om te huilen gewoon wat zulke eisen aangaat.

Ik ga je héél veel succes wensen.
 
Hartelijk dank.
De JAA is inderdaad wel erg strict. HEt is niet voor niets natuurlijk, maar ik ben er zelf wel van overtuigd dat ik veilig kan vliegen als verkeersvlieger.

Het zou er om gaan dat ik dan heel misschien in mijn ooghoek een rood lampje zou kunnen missen met de rampzalige gevolgen van dien.
Ik weet zelf wat als ik door mijn rechter raam kijk in de auto, en voor mij stapt iemand op de rem dat ik dit heel goed kan zien. Heb het zo nu en dan wel eens en is nog nooit fout gegaan. (even heel hard afkloppen hoor).
Tevens zitten in de meeste vliegtuigen volgens mij de lampjes en alarmwaarschuwingen redelijk recht voor je.:eek:

Heel veel duimen dan maar, en in de loop van de ochtend weet ik meer.
 
Heel erg jammer dit allemaal Dmp.cc maar, ik moet zeggen: mijn complimenten voor je doorzettings vermogen!
 
Ik blijf ook gewoon doorzetten.

Het ging erom dat ik perimetrie pas de 3de keer wou lukken en dat mijn fase 1(oa aandachtsverdeling) niet voldoende was. Ik mocht hiermee wel de opleiding starten aangezien de rest wel erg goed was.
Dat fase 1 niet zo goed ging komt mogelijk doordat ik nog geen bril had toen en mij dus teveel op het lijntje moest focussen en zo geen tijd had voor andere dingen. Dit klinkt mij nu achteraf ook wel erg bekend.

Morgen mag ik fase 1 overdoen, en als deze voldoende is dan gaat het feest door en kan ik alsnog 19 oktober starten.

Iemand nog tips voor het onthouden van de letters?
Ondanks dat ik het al een keer "geoefend" heb zijn tips van harte welkom natuurlijk.
 
A.s. dinsdag Fase 1...

Alle (extra) tips zijn welkom :rt:

( ps. was vandaag heel erg warm daar... oef... )
 
faisj said:
A.s. dinsdag Fase 1...

Alle (extra) tips zijn welkom :rt:

( ps. was vandaag heel erg warm daar... oef... )

Zoals ik al in het andere topic zei: rust na je reis even een half uurtje uit om weer bij te komen.

Wat ook wel helpt is om van te voren je geheugen wat te trainen. Zo krijg je makkelijker een systeem voor jezelf om de aantallen van de letters te onthouden. Dit is het allerbelangrijkste van deze test. (Uiteindelijk is het wel een combinatie van alle drie hoor).
Lees ook de instructies voor je de test begint even goed door. Hier staan ook nog wat tipjes in.

Verder is het gewoon een spelletje. Probeer zo relaxt mogelijk dit te doen.
Ik zelf kreeg er zelfs lol in gisteren. Sommige gedeeltes is alleen het sturen van dat "trechtertje". Hou je arm op tafel en laat je hand op de joystick rusten. Ik zelf leg mijn duim bovenop en hou losjes mijn vingers eromheen. Op een gegeven moment krijg je er gevoel voor en dan kan je gewoon heel relaxt sturen. Dit is dan ook de progressie die ze interessant vinden denk ik. (sommige mensen krijgen dit gevoel namelijk nooit).

Verder nogmaals voor het onthouden van de aantallen: gewoon een systeempje voor jezelf bedenken en goed concentreren! Het onthouden en reageren is op dat moment belangrijker dan goed sturen. (en als het sturen relaxt gaat, zal dat ook geen probleem geven).

Heel erg veel succes!
 
Ik lig nu in bed met oorontsteking :(
I cant believe this :( :(

Ik ga morgen wel en ik hoop echt dat ik me beter voel....
 
Zou niet gaan als ik me niet lekker zou voelen...

Waarsch. zal je je lastiger kunnen concenteren wat de test negatief kan beinvloeden
 
faisj said:
Ik lig nu in bed met oorontsteking :(
I cant believe this :( :(

Ik ga morgen wel en ik hoop echt dat ik me beter voel....

Ik zou niet gaan! Wacht tot je beter bent. Als je je rot voelt of ziek bent presteer je echt zeker weten minder goed.

Als je ziek bent ga je straks ook niet vliegen!
 
yeahh!!! ik ben door naar Fase 2!! :rt:


A.s. dinsdag Fase 2...

Ik hoop dat ik weer wat (extra) tips van jullie mag krijgen. :)

Ps. THX PH-WIL !!!!
 
Last edited:
Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier op het forum (lees al wel een tijd mee) en heb vandaag bij Stella Aviation fase 2 van de selectie 'erg netjes' afgerond ;)

Volgende week woensdag fase 3.
Ik heb echter nog een vraagje over de medische keuring en dan over de oogafwijking. Ik draag geen bril/contactlenzen en met mijn rechteroog zie ik alles zeer scherp. Maar ik merk dat ik met mijn linkeroog vooral met lezen een minder scherp beeld heb. Ik kan met mijn linkeroog kleine letterjes op zo'n 1,5m afstand nog NET lezen als ik me erg concentreer.

Moet ik mij daar nu zorgen om maken (doe ik wel een beetje, maar moet natuurlijk niet ;)) nu ik de vorige berichten allemaal lees??

En is het nuttig om bij Hans Anders een oogtest te laten uitvoeren voordat ik aan de medische keuring begin??

Alvast mijn dank voor een reactie!!

Roy
 
En is het nuttig om bij Hans Anders een oogtest te laten uitvoeren voordat ik aan de medische keuring begin??


Hans Anders kan je wel van je geld afhelpen voor een matige bril na een slechte test of slechte contactlenzen.

Ga gewoon naar een echte opticien, bij Hans Anders mag je niet verwachten dat ze na 3 weken avondcursus echt wat weten. (Niet alleen de prijs is Anders !) :eek!:

F.
 
@Roy
Ik bleek een bril nodig te hebben tijdens de med, en heb 3 keer laten meten bij het shoppen. 1x Pearl (kwam redelijk in de richting, maar toch hoger dan nodig) 1x Hansje Difference ( kwam veeeeel lager uit, en moest er nog een tijd wachten ook) en uiteindelijk naar een echte opticién geweest hier omdat ik ook een Ray-Ban op sterkte wil. Deze hebben heel vakkundig gemeten en ook gewoon het verschil laten zien tussen hun meting en de 2 voorgaande. Ben blij dat ik daar geweest ben want het klopt precies allemaal. Voor mij dus: pas de hans difference.

Je kan bij het AEC ook een soort voorkeuring doen. Dan krijg je alleen ogen en oren en kan je zien of het zin heeft een keuring te doen. Dacht dat dit iets van 35 euro kost.

Welke sterkte en cilinder heb je ?
 
Welke sterkte en cilinder heb je ?

Dat zou ik dus niet weten. Misschien dat ik me aanmeld voor alleen de oogkeuring waar je het over hebt. Kunnen ze bij een 'echte opticien' ook de cilinder meten??

Roy
 
Back
Top