Stella Selectie

Dmp.cc

New member
Beste mensen,

Ik volg al enige maanden dit forum en heb er zeer veel nuttige informatie opgedaan.

En nu is het binnekort mijn beurt om selectie te doen bij een Luchtvaart school.

Ik ben naar vele scholen in NL geweest en vond stella er als 1 vd beste uitkomen. Daarom ga ik daar ook binnekort selectie doen.

Ik heb een datum gekregen voor fase 1 en nu heb ik daar een vraag over...

Ik heb meerdere keren op dit forum gelezen dat je het best Selectie kan doen in pak, nu vraag ik mij af of dit ook al aan te raden is voor fase 1, sensomotorische test, want ik verwacht dat je alleen in zoeen kamertje ff achter de PC moet laten zien dat je aanleg hebt en en daarna weer naar huis mag gaan, ik weet niet of dat lekker gaat in pak, of raaden jullie mij aan om ook hier in pak te komen voor het algehele beeld.

yours DM
 
zou wel in pak gaan als ik jou was. Je moet later tog ook in uniform vliegen en het geeft aan dat je het serieus neemt. Maar je kan wel je jasje uitdoen en over je stoel hangen ofzo, heb je dr minder last van
 
zou zeker in pak komen.

Zoals al gezegd, later wordt er ook van je verwacht dat je er representatief uitziet. Jasje kun je natuurlijk uittrekken voordat je aan de testen begint.

Groet Koning
 
Hej hallo,

fijn om te horen dat er meerdere mensen zijn die net zoals mij de mening delen dat SAA een fijne school (lijkt) te zijn om toegang te krijgen tot de wereld van de luchtvaart.
Ik heb 3 weken geleden mijn keuring voor de 1e fase gehad. Ik ben in pak naar de keuring gegaan, achteraf blijkt dit niet veel uit te maken, maar je kunt beter 'te net' naar de keuring gaan dan in een oude spijkerbroek en t-shirt (misschien alleen mijn mening!).
Verder kan ik je melden dat de test zelf niet erg moeilijk is, althans, het moet je liggen.


Misschien dat je al precies weet wat je te wachten staat, maar hier volgt een samenvatting:

test stap 1) je moet met een joystick (die alleen naar links en rechts kan) proberen door een parcourse te bewegen zonder de 'zijkanten' te raken. Niet moeilijk, kwestie van vaste hand en inzichtvermogen.

test stap 2) je krijgt een drukknop in je linkerhand en 4 'target' letters. Nu krijg je ongeveer 7 minuten lang allerlei letters te horen. Als je je target letter hoort, moet je op de knop drukken. Dit is niet moeilijk. Echter! aan het eind moet je invullen hoe vaak je welke target letter hebt gehoord!

test stap 3) doe beide teststappen samen!

Aan het eind van de test (test stap 1 t/m 3 moet ongeveer 6 keer herhaald worden) krijg je de uitslag.

Hier kun je precies zien hoe je voortgang etc. was.

Ik hoop dat ik je zo verder heb kunnen helpen!

(PS: ik heb de test gehaald en heb binnenkort fase 2)
 
nou fase 1 gedaan, op zich heel simpel en ongeveer net als hierboven beschreven.

Alleen het onthouden van hoevaak je de letters hebt gehoord had ik heel wat moeite mee, ik kon me er lastig op concentreren en ik had het onderschat.

Dus ik weet niet zeker of ik wel door ben, als ze het zwaar aanrekenen waarschijnlijk niet maar ik blijf hopen :)

Ik hoor binnekort het antw.
 
Last edited:
Dmp.cc said:
Alleen het onthouden van hoevaak je de letters hebt gehoord had ik heel wat moeite mee

Ik hoor binnekort het antw.

Inderdaad, je mist hier een letter.

Lijkt me nogal logisch dat je het totaal aantal letters niet kan onthouden, daar is het brein simpelweg niet capabel genoeg voor. Die heeft namelijk ook limited storage net zoals de harde schijf op je computer.
Voor de beeldvorming, hoevaak kwamen die letters cq targets pak weg voorbij? Meer of minder dan 7?
 
PET said:
Die heeft namelijk ook limited storage net zoals de harde schijf op je computer.

Strikt genomen is dat onjuist. Ik heb begrepen dat de opslagruimte van het menselijk brein zo goed als onbeperkt is. Opgeslagen indrukken gaan elkaar echter overschaduwen waardoor sommigen na verloop van tijd niet meer 1-2-3 kunnen worden opgehaald. Herhaling is daarom belangrijk.

Beetje off topic maar evengoed erg interesssant;)

groeten!
Clown
 
Clown, je hebt gelijk. Ik was niet duidelijk in mijn formulering. Je hebt inderdaad de episodic memory, long term memory en je short term memory (vul me aan als ik er een mis).
Voor die test gebruik je uiteraard je short term memory, gebleken is dat de capaciteit bij mensen zo tussen de 5-9 items ligt. Nu is de vraag natuurlijk (en zo medisch ben ik ook weer niet opgeleid) wordt een letter die meerdere keren voorkomt als 1 item gezien of kan je de letter per keer als item beschouwen. Het lijkt mij dat je hersenen volledig saturated raken als je in korte tijd veel informatie te verwerken krijgt en daarvan ook nog eens moet selecteren wat je wel en niet moet onthouden.

Voor wat betreft de indrukken waar clown het over heeft denk ik dat deze worden opgeslagen in de episodic memory, een ervaring cq. indruk zoals je dat stelt.

Nu ga ik wel erg ver offtopic, het voornaamste is dat je die test haalt.
 
Heb hem gehaald, het was kandje boord maar volgens hun bleek ik op het eind het toch iets beter te doen. pfew op naar fase 2

iemand hier nog info over?
 
Gefelici!

Fase 2 is op de andere computer zoals je waarschijnlijk weet. De test is onder te verdelen in twee stukken, waarin in deel 1 een aantal dingen aan bod komen. Zowel ruimtelijk inzicht alswel hoofdrekenen, onthouden enz. Daarna is het tweede deel meer psychologisch (en duurt ongeveer even lang). ff copy paste van de stella site:

Fase 2. Bestaat uit 2 delen:
A. Capaciteitenonderzoek
Hierbij wordt gekeken naar:
-ruimtelijk en technisch inzicht
-fouten analyse
-uitkomsten schatten (hoofdrekenen)
-abstract denken
B. Psychologische test
-persoonlijkheid van de kandidaat
-communicatieve- en contactuele eigenschappen
-emotionele stabiliteit
-leiderschap
-theoretisch en praktisch niveau
-denkvermogen
-redeneervermogen.

Het staat er allemaal mooi, maar het blijft gewoon goed invullen ;)
Nog een kleine tip: (tenminste voor mij was het wel weer nodig :p: ) oefen het hoofdrekenen thuis nog een aantal keer goed. Verder is het een kwestie van helder nadenken. En vooral bij de psych test jezelf zijn, het komt vanzelf toch weer naar voren in de gesprekken met/op de school.

succes met fase 2
SB
 
Last edited:
Mijn tipje van de 'spreekwoordelijke sluier'. :kiss:

Je hebt zoals Steen Bak al zei verschillende onderdelen die aan bod komen. Zorg ervoor dat je na iedere fase even een korte pauze neemt om op adem te komen. Ik ben na de test met natuurkundige vragen naar mijn idee te snel doorgegaan met de ruimtelijke inzicht test waardoor ik halverwege die test het even helemaal gehad had.

Verder, goed slapen, lekker zitten en maken die test!

Ciao Mike
 
En 'yours truly' is door naar fase 3...

Fase 3. De Grading
Deze test omvat twee vliegsessies en vindt plaats op een
simulator. Er wordt met name gekeken naar de mate waarin je in staat bent om progressie te laten zien, met andere woorden: het geleerde in praktijk weet te brengen.

Vraagje ik heb redelijk wat ervaring in FS zal het hierdoor voor mij moeilijker worden dan voor iemand die het bv nooit doet want ze kijken naar de leercurve
 
Last edited:
Die Frasca waar je de grading op doet is totaal anders dan Flightsim. Je moet je niet zo druk maken over de grading. Goed het boekje leren, metname de scancyclus bij de verschillende handelingen (klimmende/dalende bochten etc) want daar krijg je vragen over.

Ik was ook bezig vanaf FS 2.0 ofzo maar dat is gewoon heel anders, het enige voordeel is dat je weet wat de instumenten doen etc.

Succes!
 
Ik ben bij Stella ook door naar de Grading :). Succes ermee!!

Niet dat mijn bericht waarde heeft voor dit topic maar ik ben zo blij!!!!!
 
boffert said:
Ik ben bij Stella ook door naar de Grading :). Succes ermee!!

Niet dat mijn bericht waarde heeft voor dit topic maar ik ben zo blij!!!!!

Maakt toch niet uit joh! Je mag blij zijn! :biertje:
jij ook succes!
 
goed gedaan allemaal ik heb vorig maand selectie gedaan bij stella en aangenomen en ook door de keuring heen=) ik ga morgen fase 1 bij KLS doen is dat veel anders dan bij stella?

anders start ik bij stella in september
 
Back
Top