Stella Selectie

Ja ook daar meten ze je cilinder. Wellicht is het makkelijker als je eerst naar de opticien gaat om te meten. Als je verder gezond bent (dus geen rare ziekten of klachten) zou ik me niet druk maken over de keuring.
 
:stapelge: Aaaaargh, cillinders. Bij de initiële keuring (allereerste keuring) bekijken ze dat heel simpel met een systeem waar je in moet kijken, daar komt een uitdraai van waarbinnen het middelste van het oog in moet vallen.

Maar goed, cillinder-afwijkingen (astigmatism) mogen bij beroepskeuringen tot 2 dioptrie vallen, bij klasse-2 (sportvlieger) mag men tot 3 dioptrie gaan.

Is het 2.75 of 3.50 ofzo, dan géén beroepskeuring. Maar pre-operatieve chirurgie (laserbehandeling) wordt toegestaan.
Laseren kost wel veel, reken op iets van € 1400 per oog... :eek!:
 
Initiëel mag de cilinder afwijking -/= 2.00 zijn, en bij alle herkeuringen +/- 3.00. Dit weet je door gewoon simpelweg bij een goede opticiën binnen te stappen en je ogen te laten meten.
 
Dank jullie wel voor de reacties!

Ik ga zaterdag maar eens langs een goede opticien. Dan zien we wel ;)
Trouwens eerst maar eens fase 3 en het aannamegesprek halen voordat ik
aan de medical begin!

Roy
 
Vandaag heb ik fase 3 en het aannamegesprek gehad!
En ik ben aangenomen :D

Nu de medical nog, volgende week woensdag in Hoofddorp!

Roy
 
roy_aviation said:
Vandaag heb ik fase 3 en het aannamegesprek gehad!
En ik ben aangenomen :D

Nu de medical nog, volgende week woensdag in Hoofddorp!

Roy

He Roy, van harte gefeliciteerd met je aanname en welkom bij de club!

Wanneer ga je beginnen ?

En ga je huisvesting regelen daar?
 
Kan al beginnen in november, verder moet ik alles nog regelen, dus veel weet ik er ook nog niet van ;) Komt allemaal wel. Volgende week is er ook een presentatie van ABN Amro.

Maar ik denk wel dat ik daar in de buurt iets ga zoeken!

Roy
 
Gefeliciteerd!

PH-WIL said:
Roy je heb PB

heb het iets te maken met... :p
Vandaag hebben ik en een schoolgenoot uit de novemberklas ja gezegd tegen een huis op Teuge zelf.
Helaas is onze derde huisgenoot afgevallen in fase 3 en zijn we dus per direct op zoek naar een nieuwe huisgenoot.

Het gaat hier om het huis waar vroeger de havenmeester gewoond heeft.
Het is een bungalow met daarin 3 eigen kamers, een prima keuken en een redelijk grote woon-/eetkamer.

Als er dus nog iemand is die in oktober of november gaan starten bij SAA en tegen een zeer redelijk bedrag 400m van school, 50m van de studentenvereniging en vlakbij de runway wilt wonen, pb me dan even.

Het maandbedrag is niet veel hoger dan een kamer in Apeldoorn of Deventer huren!
:D
 
Last edited:
Even over die ogen? Mijn ogen zijn 1 jaar geleden compleet goed gekeurd bij de opticien. Maar ik begin pas met opleiding over iets minder dan 1 jaar. Moet ik nog vrezen voor afkeuring of kan dat niet zo snel?
 
:cool: Een opticiën die je ogen goedkeurd is totaal iets anders dan een officiële JAR-erkende Aero Medical Examiner (AME) die direct kan beoordelen of je ogen voldoen aan de eisen.

Het is niet anders, de JAR geldt ook als een wet, mensen die daar niet aan voldoen, lopen gelukkig geen risico op een boete of gevangenisstraf... :grijns:

Je kunt denk ik beter eens langsgaan bij zo'n keuringsinstituut. Uiteindelijk kom je daar toch terecht als je verder wilt in de luchtvaart.
 
Ik had specifiek gevraagd om alles te laten testen in verband met vliegen. Oogboldruk, kleurenblind, cilinderafwijking ect... En anders ben ik voor 19 euro genaaid :).
 
Ik had specifiek gevraagd om alles te laten testen in verband met vliegen. Oogboldruk, kleurenblind, cilinderafwijking ect... En anders ben ik voor 19 euro genaaid :).

Volgens mij wordt een opticien niet erkend door een vliegopleiding. Zoals Wp al zei, moet je toch echt een keuringsinstituut bezoeken.
 
Volgens mij wordt een opticien niet erkend door een vliegopleiding. Zoals Wp al zei, moet je toch echt een keuringsinstituut bezoeken.

Klopt, maar het is wel een indicatie dat het goed zit (zo zal je waarschijnlijk niet meer worden afgekeurd op sterkte en dergelijke als de opticien zegt dat je ogen goed zijn)

Maar net wat hierboven gezegt word, je weet het pas zeker bij de keuring
 
Ik meen dat je bij het AEC in Hoofddorp een soort mini-keuring kan laten doen. Kosten waren iets van 35 euro, en ze kijken dan naar gehoor en ogen. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Uiteraard kan er in een jaar wel één en ander veranderen, dus daar moet je dan wel weer rekening mee houden.
 
wel is het zo dat je mini keuring meetelt bij de echt initiele keuring mits je de initiele binnen bepaalde tijd doet en bij dezelfde instelling.

Dus als je de mini doet kan dat resultaat later ook officieel meetellen.
 
Back
Top