Stella Aviation Academy

Het antwoord op de vraag waarom die 10.000 niet terugbetaald wordt naderhand lijkt me nogal voor de hand liggend (kan overigens wel van de NL belasting afgetrokken worden). Het betreft hier niets meer dan een verzekering waarbij je het volledige opleidingsbedrag terug zou kunnen krijgen (exclusief de rente, die na totaal 6 jaar ook zomaar een ton kan zijn!). Stella kan dat alleen waarmaken als ze ondertussen een fonds van dat bedrag opgebouwd hebben om in slechtere tijden meerdere studenten terug te kunnen betalen. Jij krijgt ook niet de premie terug van je all risk autoverzekering als je, door zelf voorzichtig te rijden, geen ongelukken hebt gemaakt (goed, je krijgt wel een korting elk jaar initieel). Die premie is ook niet per se winst voor een verzekeringsmaatschappij, die gaat gebruikt worden voor een deel om de kosten te betalen voor mensen die juist wel ongelukken hebben gemaakt. Zo werken verzekeringen nou eenmaal. :duh:

Wat van belang is hierbij zijn de exacte voorwaarden, want er kunnen ook Stella instructeurs-banen aangeboden worden. En je mag een baan aanbod niet weigeren. Ik neem aan dat de opleidingskosten tot instructeur dan ook voor Stella zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de kosten voor een FI rating net als een TR elders worden gezien. Dat gezegd hebbende, ik begreep van het borrel bezoek dat het salaris voor een FI niet bar slecht is.

In het aanbreken van slechte tijden heb je dus de kans dat er op een gegeven moment enkel FI banen worden aangeboden. Eigenlijk zou je ook de werk condities (basis salaris etc) voor die FI baan van te voren moeten weten.

De cyclus van 7 jaar ken ik niet. Zover ik begrijp zijn het statistisch 4 goede jaren gevolgd door 5 slechte. Maar zoals we de laatste jaren zien wordt de normale cyclus niet echt meer aangehouden.

Waar het om gaat zijn dus de voorwaardes uit zowel het garantie contract als wellicht de condities als FI bij Stella. Als die geopenbaard kunnen worden, kunnen potentiële leerlingen van te voren hun conclusies trekken over dat gedeelte van het programma. En voor wat betreft de roze zonnebril met betrekking tot baantekorten (die kennelijk nog gaan komen net als de pensioengolf), dat lees ik graag later nog een keer door samen met MG als de storm wat geluwd is. Want op zich doet dat er niet toe als je toch al weet dat je een vliegopleiding wil volgen, je bewust bent van de markt risico's (hopelijk niet geïnformeerd door Stella dan wel te verstaan) en de mogelijke kosten en enkel wil weten wat voor voorwaardes en mogelijkheden een school heeft. Ik geloof overigens best dat de opleiding zelf van een goed niveau is. Ik denk zelfs beter dan de VFR gedeeltes in de VS van andere opleidingen, en ik weet wel zeker dat het beter is dan in Portugal. Maar of dat zo blijft zodra ex leerlingen die net klaar zijn meteen les gaan geven (waarbij wellicht de ervaren en duurdere FI's het schip moeten verlaten), is natuurlijk nog maar de vraag. Niet dat dat per se slechter zou zijn in vergelijking met de VS en elders nu...

Zou het wel fijn vinden als er wat minder met modder gesmeten zou worden overigens. Een discussie kan ook prima plaats vinden op basis van feiten, argumenten, ervaringen en statistieken zonder borst geklop. Je kan Stella Online wel proberen af te maken op het feit dat ze dit weekeinde vrij hadden (ik ook, sterker nog ik heb zomaar 7 dagen achter elkaar in rooster (nee, geen vakantie)), maar op dit moment is het nog steeds de enige school die poogt in te gaan op de harde discussies hier. Een beetje respect doet vaak wonderen (behaviour breeds behaviour, we kennen de CRM lessen nog wel toch?).
 
Hallo Nosig!

Jij en Stella noemen het een "verzekering", maar voor vrijwel iedere "verzekering" kan ik online shoppen, met anderen vergelijken en ook vaak de polisvoorwaarden op internet terugvinden of opvragen en krijg dan alle info netjes thuis gestuurd. Daarbij komt ook nog eens dat je bij een verzekering vrijwel altijd de mogelijkheid hebt dit in termijnen te betalen en de premie is meestal ook binnnen proporties. Ik weet niet wat jij voor je verzekeringen betaalt maar voor een gemiddelde wa inzittende verzekering (voor in de auto bijvoorbeeld), die dekking geeft tot 2,5 miljoen euro, betaal je meestal niet meer dan 40 euro per maand.
Nog een voorbeeld. Een overlijdingsrisico verzekering die 150.000 uitkeert en ik als begin veertiger afsluit, kost me voor een looptijd van 30 jaar 11000 euro oftwel 35 euro per maand. Dit ter vergelijking bij stella, daar betaal je 10.000 euro. Looptijd, 2 jaar opleiding, plus nog eens 3 jaar erna totdat er zou moeten worden uitbetaald, zijn totaal 5 jaar! Oeps...buiten proporties! Volgens mij heeft stella het over een baangarantie en niet over een baanverzekering.
Garantie is iets dat je krijgt als je ietst nieuws koopt! Een verzekering sluit je af, compleet met polisvoorwaarden, premieoverzicht van maandelijkse premie etc. Een verzekering kun je ook stoppen als zich veranderingen in de situatie voordoen.
Daarbij hebben officiele verzekeringen bepaalde eisen waar ze aan moeten voldoen, zodat je bij onregelmatigheden bij bepaalde instanties kan klagen en de "verzekering" kan laten toetsen.

Overigens denk ik dat Stella Online door het aantal posts door de bomen het bos niet meer kan zien. Misschien is het een idee dat Diana of een van haar handlangers een totale lijst van (kort en bondig) alle vragen maakt, waar Stella online op kan antwoorden. Dan worden er geen vragen over het hoofd gezien en dan heeft iedereen een beter overzicht.
 
Het antwoord op de vraag waarom die 10.000 niet terugbetaald wordt naderhand lijkt me nogal voor de hand liggend (kan overigens wel van de NL belasting afgetrokken worden).

Niet als je een oplettende belastinginspecteur krijgt.

Je mag namelijk enkel opleidingskosten aftrekken, en de kans is groot dat deze 10.000 niet als opleidingskosten worden gezien.
 
De laatste paar maanden begint de markt weer aan te trekken en de afgelopen 3 maanden zijn er studenten van Stella Aviation Academy aangenomen door eigen sollicitatie of geplaatst via de Pilot Provisioning afdeling bij onder andere RyanAir, EasyJet, Jet2, Lufthansa Italia, PrivatAir, AirBaltic, ArkeFly, Freebird, BoraJet, en meerdere Duitse Luchtvaartmaatschappijen

Maatschappijen noemen kan iedereen. Bij een aantal van de boven genoemde maatschappijen is niemand direct na het voltooien van de opleiding begonnen, ze hebben eerst ergens anders gewerkt om vervolgens bij de bovenstaande maatschappijen te solliciteren.

Als je de bovenstaande logica volgt, zoals Stella deze handteerd, krijg je wel een heel vertekent beeld waar de mensen direct na hun opleiding terecht kunnen.
Als bijvoorbeeld Epst dit zou doen zal het aantal mensen dat voor BA en Easy vliegt twee keer zoveel worden. Voor studenten gaat het om de eerste baan na de opleiding, dit is relevant, de rest niet. Ook voor de statistieken is het misleidend. Het gaat om het aantal mensen welke na de opleiding hun eerste baan vinden en niet hun 2de of 3de baan.
 
Waar het om gaat zijn dus de voorwaardes uit zowel het garantie contract als wellicht de condities als FI bij Stella. Als die geopenbaard kunnen worden, kunnen potentiële leerlingen van te voren hun conclusies trekken over dat gedeelte van het programma.

Ik ben het met Nosig eens. Ik heb het al twee keer eerder gezegd: als Stella slim is zetten ze dit contract voor baangarantie online, zodat er niet wild gespeculeerd wordt maar er op basis van feiten een discussie gevoerd kan worden. Voor alle betrokkenen een plus.
 
Zonder namen te noemen kan ik je garanderen dat Stella Aviation liegt in haar stelling dat ze bij één van de door haar genoemde maatschappijen studenten heeft geplaatst na de opleiding.

Maar zoals ik al vermelde, Nederlanse opleiders liegen uiteindelijk allemaal.
De ene heeft gewoon een betere marketingmachine dan de andere.

Je school naar een bier noemen, is al niet direct de sterkste start...
 
Dus zonder feiten, argumenten, bronnen of namen garandeer je iets.
Sorry maar laat het dan gewoon achterwege, zo maak je een discussie op een forum niet erg interessant.
 
Inhakend op dit stukje van Nosig:
Ik neem aan dat de opleidingskosten tot instructeur dan ook voor Stella zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de kosten voor een FI rating net als een TR elders worden gezien. Dat gezegd hebbende, ik begreep van het borrel bezoek dat het salaris voor een FI niet bar slecht is.

In het aanbreken van slechte tijden heb je dus de kans dat er op een gegeven moment enkel FI banen worden aangeboden. Eigenlijk zou je ook de werk condities (basis salaris etc) voor die FI baan van te voren moeten weten.

Voor zover ik weet veranderen de voorwaarden per keer dat er FI's vanuit de wachtlijst worden aangenomen. Zo hebben de heren en dames die een jaar of 3-4 geleden 'het aanbod' hebben gekregen om FI te worden bij Stella (na afronding van de opleiding dus) andere contracten dan de heren en dames die binnenkort wellicht als FI aan de slag gaan bij Stella.

Kortom is het dus moeilijk hier een pijl op te trekken, ik weet enkel dat er een soort van bonding in werking treedt m.b.t. FI opleidingskosten. Blijf je 3 jaar bekostigt Stella, zo niet betaal je zelf. Nog even ter verduidelijking, dit is geen feit dit is zoals ik het begrijp van andere jongens.
Ik vind het niet heel charmant om het startsalaris hier zo op het forum te posten, maar in mijn ogen is het een gemiddeld salaris. Bar slecht is het inderdaad niet, maar na het betalen van vaste lasten(huur, living, rente, verzekeringen) zul je niet veel over houden om je schuld mee af te lossen.

Misschien dat Stella Online zelf kan bevestigen of ontkennen dat dit klopt.
JM
 
Grappig...
Het is alweer na 5 uur. De eerste 9 tot 5 dag zit er alweer op.
Geen reactie meer van Stella Online.

Trek je conclusies :biertje:
 
B767-300ER, je was me voor, waarbij ik uitga van werkdagen van 09.00-18.00 uur :biertje:

Maar misschien maken ze op dit moment wel overuren in India :grijns:

De luchtvaart in India groeit explosief door de stijgende welvaart en liberalisering van de luchtvaartmarkt. Het aantal passagiers is het afgelopen jaar met een kwart toegenomen. Luchtvaartmaatschappijen hebben grote moeite om voldoende gekwalificeerd cockpitpersoneel aan te trekken om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...vetten_fraude_commerciële_luchtvaart_in_India
 
Wanneer heeft Stella weer een open dag?

Er zijn er verschillende op hun site te vinden ;) Naar ik zo kan zien zijn ze (op Teuge) elke twee weken op de woensdag.
Wou je er eentje bezoeken dan? Ik ga wel mee, haha ;)

Stella staat absoluut niet boven aan mijn lijstje van scholen om me bij aan te melden, maar een kijkje nemen kan nooit kwaad natuurlijk.

Wat ik zelf nog graag van StellaOnline zou willen weten, is wat er gebeurt wanneer zij mij een baan aanbieden ivm de baangarantie en ik deze niet aanneem. Dit bijvoorbeeld wegens de bijkomende kosten van een typerating. Word ik dan van de lijst afgegooid? Byebye baangarantie?
(Excuses als deze vraag al eens beantwoord is...)
 
Al is het puur om te zien wat er daar verkocht wordt als waarheid, wil ik best met je mee hoor Foohke... ;) Gezellig :biertje:
 
Dus zonder feiten, argumenten, bronnen of namen garandeer je iets.
Sorry maar laat het dan gewoon achterwege, zo maak je een discussie op een forum niet erg interessant.

Ik heb je approval niet nodig.

Stel ook voor dat je je wat minder arrogant opstelt gezien je geringe / geen ervaring in de sector.

Ik heb in ieder geval duidelijk gemaakt dat Stella liegt over minstens 1 van de maatschappijen waarbij ze zogezegd studenten heeft geleverd.
Doe er je voordeel mee...
 
Last edited:
Wat denken jullie nou allemaal zelf. Dat Stella hier komt om mooi duidelijk uit te gaan leggen hoe het nou allemaal zit en waarom Stella wel de goeie keuze is?

Volgens mij doe je Stella om een paar redenen:

1. Je hebt de selectie(s) van KLS, EPST, NLS (willekeurige volgorde) niet gehaald.
2. Je hebt je niet goed voorbereid en gelooft de verkooppraatjes van Stella en probeert het nergens anders.
3. Het maakt je toch niet uit want je kan de opleiding cash afrekenen dus kies je degene het dichtst bij huis.

De mensen uit categorie 1 en 2 komen naar Stella, of ze komen niet. Daar heeft Stella weinig invloed op. Maar de mensen uit categorie 2 kunnen ze wel beïnvloeden. Die mensen gaan niet eerst op Airwork een topic van inmiddels alweer 5 pagina's doorlezen of ze wel of niet naar Stella gaan. Hoe wolliger, hoe onoverzichtelijker en hoe slechter dit topic is te lezen, des te beter!

Dus die missie is geslaagd. Ze hebben een mooi topic gebouwd waar niet doorheen valt te komen dus de wellicht toekomstige leerlingen die nog net de moeite doen om naar Airwork te komen zullen nooit weten hoe het echt zit. Stella hoopt nu natuurlijk dat die leerlingen naar een open dag komen om de gladde verkooppraatjes aan te horen en zich gelijk aan te melden. Daar zullen ze wel over nagedacht hebben.
 
Zeg snotaap, ik heb je approval niet nodig.
Ik zie je wel hier voor de selectie... (ik hoop dat dat genoeg bron is)

Stel ook voor dat je je wat minder arrogant opstelt gezien je geringe / geen ervaring in de sector.

Ik heb in ieder geval duidelijk gemaakt dat Stella liegt over minstens 1 van de maatschappijen waarbij ze zogezegd studenten heeft geleverd.
Doe er je voordeel mee...

Wow. Wat ik zei was niet arrogant bedoeld. Vanwaar deze outburst? Het staat zo vreemd in een discussie als je het eerder vernoemde hardop zegt zonder uitleg. Zie mijn post gewoon als een algemene dat mensen hun woorden moeten onderbouwen. Ik kan niet ruiken wie jij bent of waar je werkt enzo

Snap je brongeving trouwens niet. Je werkt voor stella?

Excuses dat je mijn post verkeerd interpreteer, maar om me nou snotaap te noemen?
 
Last edited:
Back
Top