Nosig
Active member
Het antwoord op de vraag waarom die 10.000 niet terugbetaald wordt naderhand lijkt me nogal voor de hand liggend (kan overigens wel van de NL belasting afgetrokken worden). Het betreft hier niets meer dan een verzekering waarbij je het volledige opleidingsbedrag terug zou kunnen krijgen (exclusief de rente, die na totaal 6 jaar ook zomaar een ton kan zijn!). Stella kan dat alleen waarmaken als ze ondertussen een fonds van dat bedrag opgebouwd hebben om in slechtere tijden meerdere studenten terug te kunnen betalen. Jij krijgt ook niet de premie terug van je all risk autoverzekering als je, door zelf voorzichtig te rijden, geen ongelukken hebt gemaakt (goed, je krijgt wel een korting elk jaar initieel). Die premie is ook niet per se winst voor een verzekeringsmaatschappij, die gaat gebruikt worden voor een deel om de kosten te betalen voor mensen die juist wel ongelukken hebben gemaakt. Zo werken verzekeringen nou eenmaal. :duh:
Wat van belang is hierbij zijn de exacte voorwaarden, want er kunnen ook Stella instructeurs-banen aangeboden worden. En je mag een baan aanbod niet weigeren. Ik neem aan dat de opleidingskosten tot instructeur dan ook voor Stella zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de kosten voor een FI rating net als een TR elders worden gezien. Dat gezegd hebbende, ik begreep van het borrel bezoek dat het salaris voor een FI niet bar slecht is.
In het aanbreken van slechte tijden heb je dus de kans dat er op een gegeven moment enkel FI banen worden aangeboden. Eigenlijk zou je ook de werk condities (basis salaris etc) voor die FI baan van te voren moeten weten.
De cyclus van 7 jaar ken ik niet. Zover ik begrijp zijn het statistisch 4 goede jaren gevolgd door 5 slechte. Maar zoals we de laatste jaren zien wordt de normale cyclus niet echt meer aangehouden.
Waar het om gaat zijn dus de voorwaardes uit zowel het garantie contract als wellicht de condities als FI bij Stella. Als die geopenbaard kunnen worden, kunnen potentiële leerlingen van te voren hun conclusies trekken over dat gedeelte van het programma. En voor wat betreft de roze zonnebril met betrekking tot baantekorten (die kennelijk nog gaan komen net als de pensioengolf), dat lees ik graag later nog een keer door samen met MG als de storm wat geluwd is. Want op zich doet dat er niet toe als je toch al weet dat je een vliegopleiding wil volgen, je bewust bent van de markt risico's (hopelijk niet geïnformeerd door Stella dan wel te verstaan) en de mogelijke kosten en enkel wil weten wat voor voorwaardes en mogelijkheden een school heeft. Ik geloof overigens best dat de opleiding zelf van een goed niveau is. Ik denk zelfs beter dan de VFR gedeeltes in de VS van andere opleidingen, en ik weet wel zeker dat het beter is dan in Portugal. Maar of dat zo blijft zodra ex leerlingen die net klaar zijn meteen les gaan geven (waarbij wellicht de ervaren en duurdere FI's het schip moeten verlaten), is natuurlijk nog maar de vraag. Niet dat dat per se slechter zou zijn in vergelijking met de VS en elders nu...
Zou het wel fijn vinden als er wat minder met modder gesmeten zou worden overigens. Een discussie kan ook prima plaats vinden op basis van feiten, argumenten, ervaringen en statistieken zonder borst geklop. Je kan Stella Online wel proberen af te maken op het feit dat ze dit weekeinde vrij hadden (ik ook, sterker nog ik heb zomaar 7 dagen achter elkaar in rooster (nee, geen vakantie)), maar op dit moment is het nog steeds de enige school die poogt in te gaan op de harde discussies hier. Een beetje respect doet vaak wonderen (behaviour breeds behaviour, we kennen de CRM lessen nog wel toch?).
Wat van belang is hierbij zijn de exacte voorwaarden, want er kunnen ook Stella instructeurs-banen aangeboden worden. En je mag een baan aanbod niet weigeren. Ik neem aan dat de opleidingskosten tot instructeur dan ook voor Stella zijn, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat de kosten voor een FI rating net als een TR elders worden gezien. Dat gezegd hebbende, ik begreep van het borrel bezoek dat het salaris voor een FI niet bar slecht is.
In het aanbreken van slechte tijden heb je dus de kans dat er op een gegeven moment enkel FI banen worden aangeboden. Eigenlijk zou je ook de werk condities (basis salaris etc) voor die FI baan van te voren moeten weten.
De cyclus van 7 jaar ken ik niet. Zover ik begrijp zijn het statistisch 4 goede jaren gevolgd door 5 slechte. Maar zoals we de laatste jaren zien wordt de normale cyclus niet echt meer aangehouden.
Waar het om gaat zijn dus de voorwaardes uit zowel het garantie contract als wellicht de condities als FI bij Stella. Als die geopenbaard kunnen worden, kunnen potentiële leerlingen van te voren hun conclusies trekken over dat gedeelte van het programma. En voor wat betreft de roze zonnebril met betrekking tot baantekorten (die kennelijk nog gaan komen net als de pensioengolf), dat lees ik graag later nog een keer door samen met MG als de storm wat geluwd is. Want op zich doet dat er niet toe als je toch al weet dat je een vliegopleiding wil volgen, je bewust bent van de markt risico's (hopelijk niet geïnformeerd door Stella dan wel te verstaan) en de mogelijke kosten en enkel wil weten wat voor voorwaardes en mogelijkheden een school heeft. Ik geloof overigens best dat de opleiding zelf van een goed niveau is. Ik denk zelfs beter dan de VFR gedeeltes in de VS van andere opleidingen, en ik weet wel zeker dat het beter is dan in Portugal. Maar of dat zo blijft zodra ex leerlingen die net klaar zijn meteen les gaan geven (waarbij wellicht de ervaren en duurdere FI's het schip moeten verlaten), is natuurlijk nog maar de vraag. Niet dat dat per se slechter zou zijn in vergelijking met de VS en elders nu...
Zou het wel fijn vinden als er wat minder met modder gesmeten zou worden overigens. Een discussie kan ook prima plaats vinden op basis van feiten, argumenten, ervaringen en statistieken zonder borst geklop. Je kan Stella Online wel proberen af te maken op het feit dat ze dit weekeinde vrij hadden (ik ook, sterker nog ik heb zomaar 7 dagen achter elkaar in rooster (nee, geen vakantie)), maar op dit moment is het nog steeds de enige school die poogt in te gaan op de harde discussies hier. Een beetje respect doet vaak wonderen (behaviour breeds behaviour, we kennen de CRM lessen nog wel toch?).