Stella Aviation Academy

Omdat dit een overeenkomst tussen twee partijen is en wij die uit concurrentie overwegingen graag voor onszelf en de student houden. Wij plaatsen geen persoonlijke dingen over de student op het net en wij willen graag dat de concullega's niet alles weten en dus dat de student ook dingen die wij niet willen/kunnen publiceren niet plaatst.

Ondanks dat komen we er echt op terug met meer details dus even geduld :snore:

Concurrentieoverwegingen? Ik dacht dat Stella van mening was dat (bijna) alleen Stella deze garantie kon geven vanwege zijn grootte? Of zoals Stella het zelf zegt:

Waarom doen we het: omdat we een van de weinige partijen zijn die financieel sterk genoeg zijn om het te doen (solvabel).

Verder: hoe persoonlijk is deze overeenkomst met studenten als iedereen hetzelfde contract krijgt? Het lijkt me dan ook best kunnen om het contract gewoon op internet te publiceren, om studenten van te voren er een afweging over te laten maken. Dat is toch niet meer dan normaal? Je mag over een product dat aan honderden mensen wordt aangeboden de voorwaarden toch gewoon publiceren, zodat daar met een kritisch oog naar gekeken kan worden? Ik kan de polisvoorwaarden van mijn verzekering toch ook gewoon op internet vinden?

Tot slot:
En nogmaals aan de student de keus!
Zorg er dan ook voor dat die student een weloverwogen keus kan maken.
 
Last edited:
Deze blijft terugkomen dus even voor de duidelijkheid: tot eind 2009 was dit het geval voor experienced en Ab Initio's vliegers bij SunExpress. Onder druk van de lokale concurrentie in de Turkse markt, waar iemand met ervaring meteen veel meer waard is en meteen over wil stappen, is Sun Express hier voor Ab Initio's mee gestopt. Onze TRTO heeft beide groepen getraind: ervaren en ab initio. Er zijn volgens SunExpress alleen ervaren mensen van buiten aangenomen en daarvan is de rating gebond. Alle Ab Initio's die zijn aangenomen kwamen alleen van Stella op een paar lokale jongens na en die hebben dus vanaf 2009 hun eigen rating betaald.

Dit is nu de derde keer en het begint een beetje vervelend te worden. ALLE nieuwe piloten, met en zonder ervaring, van alle nationaliteiten krijgen de type rating van SunExpress met een bond van vijf jaar. ALLEEN Stella leerlingen betalen EUR 25.000, nota bene te betalen aan Stella.

Onzin ook dat alle ab initio's van Stella komen. De afgelopen maanden heb ik heel wat keren als safety pilot op de jumpseat gezeten met nieuwe F/O's. Als die dan vertellen dat ze de hele training betaald hebben gekregen, voel ik me behoorlijk in mijn k*nt gen^^id.

Stella Online, vertel geen onwaarheden. Als jullie duidelijkheid willen scheppen voor nieuwe leerlingen, wees dan ook duidelijk.

Groet, PH
 
"Mooi" voorbeeld hiervan is de al eerder genoemde deal waarbij de betreffende Turkse airline blijkbaar nog integer genoeg is om voor hun zelf aangenomen vliegers de type rating te betalen maar Stella zelf hun eigen mensen laat betalen voor die type rating, en dan de vermoorde onschuld spelen dat zij dergelijke pay-for-training praktijken niet kunnen veranderen.

Iz, ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat.
 
Die een belachelijk aantal mensen opleidt tot vlieger. In een markt waarin schoolverlaters steeds minder kiezen voor een beroepsopleiding en liever een sjieke baan met stropdas en leaseauto zoeken (een trend die al 10 jaar of langer bezig is) zet ik persoonlijk mijn vraagtekens bij de strengheid en drempel van de selectie. Die vraagtekens worden alleen maar versterkt doordat dit de enige opleiding is die het lef heeft om studenten te brandmerken als tweederangsvlieger (het toegegeven "turbopropprofiel"). Sowieso hadden die studenten, hoe jammer ook, nooit door de selectie moeten komen.

Bottom line: Voor veel afgestudeerde vliegers zal het een persoonlijk levensdrama worden als ze niet aan een baan komen, door (a) de grote aantallen concurrenten en (b) bij sommigen de mogelijk sub-par vliegerkwaliteiten.

Bottom line 2: De markt wordt overspoeld met no-time vliegers, die uiteindelijk wanhopig genoeg zijn om elke slechte deal te pakken die ze kunnen vinden. Dat is niet alleen slecht voor de jongens en meisjes die van andere scholen komen, maar zet de arbeidsvoorwaarden nog verder onder druk. "Mooi" voorbeeld hiervan is de al eerder genoemde deal waarbij de betreffende Turkse airline blijkbaar nog integer genoeg is om voor hun zelf aangenomen vliegers de type rating te betalen maar Stella zelf hun eigen mensen laat betalen voor die type rating, en dan de vermoorde onschuld spelen dat zij dergelijke pay-for-training praktijken niet kunnen veranderen.
Precies! Het zonder scruples op de markt dumpen van cadets met 200 uur in hun logboek leidt er juist toe dat dit soort praktijken alleen maar toenemen. Helaas is dat 'the big picture' waar StelaOnline blijkbaar liever niet op reageert. Nee, dan kunnen ze zogenaamd ineens niets aan de achteruithollende arbeidsvoorwaarden in de luchtvaart doen:
Nee A319 we kunnen ECHT niets aan je CAO doen… :traantjes )

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Dan deze nog:

Het is speculatie, maar ik acht het niet onwaarschijnlijk dat Stella een kickback krijgt van die maatschappij: Zo van, dat scheelt ons mooi de kosten voor een type rating, hier heb je 10K, maar dat is dus speculatie. We hebben dit wel eerder zien gebeuren in luchtvaartland.

Klopt dat is speculatie :biertje:
Klinkt niet echt als een ontkenning van StellaOnline... :rolleyes:
 
Jongens en meisjes. Stop er mee.
Stella is een grote liegende bende. Hebben jullie op cruciale vragen echt een antwoord gezien?
Ze zoeken zelf wat dingen uit om op te reageren, plaatsen een smilie en zijn vervolgens weer weg op zoek naar het volgende smoesjes.

Deze lui worden in luchtvaartland echt niet meer serieus genomen. Wordt nu ook tijd dat alle leerling vliegers in spe dit ook gaan doen en naar een andere school gaan, GEEN Stella.

Diverse kids van collega's zitten op vliegscholen elders. NIEMAND kiest voor Stella. Zegt genoeg dat mensen, al jaren werkzaam in de serieuze luchtvaart, deze school links laten liggen. Dat moeten jullie ook doen, stopt het vanzelf deze wanpraktijken.

B767, well said.
 
Wat ik mij dan afvraag: Heeft de Stella-leerling die verteld werd geld neer te leggen voor z'n TR bij SXS zich wel afgevraagd of dat zuivere koffie is? Achteraf kun je namelijk weinig rechtzetten... behalve Stella alsnog negatief neerzetten. Als mij verteld word dat ik 30k moet neerleggen voor een TR bij GWI, en ik weet dat van de KLS bijv. iedereen erin komt zonder te betalen dan ga ik daar wel een vraagje over stellen bij het schoolbestuur. Of ligt de druk zo hoog bij Stella dat als je zoiets vraagt ze gelijk zeggen dat ze wel een ander zoeken oid?

Neemt niet weg dat het gewoon een slechte zaak is... Veel plezier bij SXS!
 
Voor deze speciale gelegenheid ben ik toch maar eens op nader onderzoek uitgegaan. De naam van de directeur van Stella zette me hiertoe aan. De man zijn naam is aan meerdere takken van de luchtvaart verbonden.

In de verleden tijd was hij directeur van de International Financing & Flight Training Centre, afgekort IFTC, dat beginnende studenten (jaja, zelfde concept als bij Stella) een baangarantie bood. Voor een kwart miljoen gulden kreeg de student zijn opleiding plus de zekerheid dat hij een baan kreeg, al was het maar bij het in piloten gespecialiseerde uitzendbureau PARC waarmee IFTC een contract had.

In de tegenwoordige tijd is hij behalve directeur van Stella voorzitter van de standaardisatiecommissie van IVW. Hij is dus een man met meerdere petten. Niemand in luchtvaartland neemt de lui van Stella nog serieus, zoals Sjakie stelt in zijn post # 365, maar de man met zijn meerdere petten weet er toch wel voor te zorgen dat men niet om hem heen kan.

Zie:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844...11/21/Piloot-lijkt-meer-op-luchtmanager.dhtml
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-N...op_Groningen_feestelijk_geopend_fotoreportage
 
Wat ik mij dan afvraag: Heeft de Stella-leerling die verteld werd geld neer te leggen voor z'n TR bij SXS zich wel afgevraagd of dat zuivere koffie is? Achteraf kun je namelijk weinig rechtzetten... behalve Stella alsnog negatief neerzetten. Als mij verteld word dat ik 30k moet neerleggen voor een TR bij GWI, en ik weet dat van de KLS bijv. iedereen erin komt zonder te betalen dan ga ik daar wel een vraagje over stellen bij het schoolbestuur. Of ligt de druk zo hoog bij Stella dat als je zoiets vraagt ze gelijk zeggen dat ze wel een ander zoeken oid?

Neemt niet weg dat het gewoon een slechte zaak is... Veel plezier bij SXS!

Ons werd werd gezegd dat de TR door SXS betaald zou worden. Na het eenmaal halen van de DLR kregen we het bericht dat Stella onze TR zou verzorgen. Binnen een dag lag de rekening a 25000 euro op de mat. Geloof me we, we hebben hier heel veel discussie met Stella over gehad. Vanuit Stella werd tegen ons gezegd take it or leave it. In de markt waar we op dat moment in zaten hadden we weinig keuze en zijn de meeste er ook mee akkoord gegaan. Ik sta nog steeds achter mijn keuze en heb het prima naar mijn hier in Turkije, ik ga hier ook geen discussie aan over het wel of niet betalen van een TR. Genoeg maatschappijen doen het, de voorwaarden die wij hier hebben zijn velen malen beter dan die van vele Europese maatschappijen! Maar wat mij wel steekt is dat er veel onwaarheden aan vooraf gegaan zijn en ik het TR bedrag aan Stella heb moeten betalen en niet aan SXS. Daarnaast zijn er hier Nederlandse en Duitse collega's die later dan mij in dienst gekomen zijn en alleen een bonding met SXS hebben. Ik ken de waarheid rondom deze situatie vanuit SXS en daarom zou ik graag willen zien dat Stella Online hier een eerlijk antwoord over geeft.
 
Ik ben benieuwd naar een reactie. Wordt het niet tijd om kleur te bekennen?
Ik denk door zo een zaken niet toe te geven dat veel wannabe's (als Stella al op hun lijstje stond) een mooie lijn door Stella trekken.
 
Ik ben benieuwd naar een reactie. Wordt het niet tijd om kleur te bekennen?
Ik denk door zo een zaken niet toe te geven dat veel wannabe's (als Stella al op hun lijstje stond) een mooie lijn door Stella trekken.

Jammer genoeg zijn er nog tig mensen die naar Google gaan, intikken: "Vliegopleiding" en hopla: Stella staat als eerste resultaat in Nederland met al z'n verkooppraatjes. Baangarantie? Mooi! Ik zeg doen.
 
Beste Stella,

Nog steeds geen antwoord op mijn post #219.

Maar had btw nog een vraagje. Een bekende van me, hier ook een tijdje actief geweest, gaat zijn opleiding bij Stella doen. Dus, uw Academy heeft nog eens 100k+ binnen. Congratz. Maar nu het volgende. Deze persoon, werd verzekerd door de directeur (aannamegesprek), dat de aankomende student ooit bij KLM zou gaan vliegen, als hij al wat ervaring heeft (lees: 3k+TT). Er is natuurlijk geen contract getekend e.d. over deze afspraak maar dit werd er hem verteld. Hoe kan iemand van Stella zulke mensen zou garanderen dat ze ooit bij de blauwe gaan vliegen? Ik heb hem uitgelegd dat hij echt niet in aanmerking zal gaan komen als hij van Stella af komt en een baan heeft gehad als F/O met 3k+. Oke ik kan de toekomst niet in gaan kijken, maar hoe kan Stella zulke verhalen vertellen aan de aspiranten als hier helemaal geen zicht op is? Hoe gaan jullie met zulke procedures om?
 
KLM neemt geen stella studenten aan...

Dat weet jij, dat weet ik...en waarschijnlijk de rest van vliegend nederland (inclusief het bestuur van stella:yeehaa::biertje::duh:), maar die heerlijk jonge onwetende aspirant vliegers die zich daar aanmelden voor een gesprekje kan je met deze leugens gemakkelijk in hun achterste pakken, zolang ze maar 100K+ en de 10K 'baangarantie' komen inleveren..

krijgen ze ook nog een nieuwe roze bril mee naar huis na afloop van het gesprek..haha

Stella, SCHANDE!
 
Vind de manier van schrijven van Stella Online ook niet erg toepasselijk. Als je serieus genomen wilt worden zou ik op z'n minst een iets zakelijkere manier van schrijven hanteren...
 
Geen onderbouwing nodig. Dat weet heel vliegend Nederland, behalve de wannabe die zich niet eerst verdiept en alle commerciele praatjes blind geloofd.

Maar wat leidt u er dan toe dat de KLM juist geen (ex)studenten van Stella zouden gaan aannemen?

Een aantal redenen:
1. Overschot aan piloten bij KLM
2. Eerst van de KLS afnemen
3. KLS op? Genoeg andere vliegscholen BUITEN Stella om..
 
Kan me nog wel een mooi marketing stukje op de website van Stella herinneren waarbij een student zijn droom vertelde "later wil ik bij KLM gaan vliegen". Niet gelogen, want het is (en blijft?) een droom. Maar de indruk wordt wel gewekt dat de markt zeer transparant is en dat je na Stella bij KLM aan de slag kunt....
 
De selectieprocedure voor de functie van Verkeersvlieger bij KLM en KLM Cityhopper wordt uitgevoerd door de afdeling Human Resources van KLM Flight Operations.

Vacatures worden in de regel ingevuld door afgestudeerde ab-initio vliegers van de KLM Flight Academy, de preferred supplier van KLM. De afgelopen jaren waren er ook instroommogelijkheden voor ervaren vliegers, vooral bij KLM Cityhopper.


Aanname-eisen voor ervaren vliegers

Er worden de komende jaren geen vacatures verwacht voor de functie van ervaren vlieger. Indien vacatures ontstaan, worden deze in eerste instantie ingevuld met ab-initio afgestudeerden van de KLM Flight Academy.

Van sollicitanten vragen wij een volledig afgeronde, geïntegreerde vliegopleiding. Kandidaten met een volledig afgeronde vliegopleiding bij de KLM Flight Academy, NLS, Koninklijke Luchtmacht en Marine komen in aanmerking voor de selectieprocedure.


bron: http://www.klm.com/jobs/nl/werken_in_de_lucht/piloot/ervaren_vliegers/ervaren_vliegers.html
 
Back
Top