Ryanair vliegers krijgen gewoon betaald, Brookfield contracters niet. Op de korte termijn is dat vervelend, maar het aantal uren wat ze per jaar vliegen blijft gelijk, dus op het totaal maakt het niet uit. De uren worden alleen iets anders verdeeld. Met de expansie dit jaar vliegt bijna iedereen maximaal. De CEO maakt begin juni de toekomst plannen bekend. Vandaar dat ik in een andere thread ook adviseerde om de Options nog even vast te houden.
Ryanair heeft al in een heel vroeg stadium de beslissing genomen om niet steeds de komende paar uur af te wachtten, maar meteen een aantal dagen vooruit te plannen om efficienter te kunnen zijn. Daarom waren we de eerste maatschappij die al hun passagiers in hotels had zitten en de enige die ze exact op de hoogte kon houden via SMS. Ik moet zeggen dat de manier waarop dit allemaal afgehandeld is me erg meeviel. Easyjet heeft iets vergelijkbaars gedaan.
Natuurlijk opereren wij (Easy en Ryan) veel efficienter dan de flag carriers die ook nog eens met ICA zitten en daardoor kunnen we in dit soort situaties onze passagiers een betere service bieden.
We hebben meer vluchten om ze op om te boeken en we zijn ook niet zo afhankelijk van een single base of hub. Aan de andere kant heeft het langere vliegverbod boven de UK en Ierland wel weer veel meer problemen opgeleverd.
Overigens klopt het artikel waar deze thread mee begon niet.
De passagiers hebben de keuze gekregen; of een volledige refund, dezelfde dag, maar dan zelf onderdak en vervoer regelen, of een hotel op kosten van Ryanair en de terugreis door Ryanair geregeld. Die laatsten zitten lekker in hun hotel te bieren tot ze gebeld worden. De bedoeling is iedereen voor het weekend thuis te hebben.
De pax in het voorbeeld heeft echter voor een refund gekozen, vandaar ook dat ze op een vliegveld in de rij staat en dat ze pas in Mei naar huis kan. Ze heeft waarschijnlijk een nieuwe ticket moeten boeken en we zitten voorlopig vol.
Verder heeft Ryanair achter de schermen heel veel invloed uitgeoefend om het luchtruim weer open te krijgen. Sommige bedrijven gaan nu een beetje met de eer strijken, terwijl het meer een joint effort was.