PPL halen

BartFarmer

New member
Goedemorgen allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb besloten een account aan te maken en toch dit onderwerp te posten, ondanks dat veel onderwerpen al besproken zijn. De situatie is voor iedereen anders.

Over mezelf
Al vanaf klein wilde ik graag vliegen, maar wilden en konden mijn ouders de vliegopleiding niet financieren. Inmiddels ben ik 28 jaar en heb ik een baan waarin ik het erg naar mijn zin heb. Het salaris is prima, het werk ontzettend leuk en meer baanzekerheid kun je als werkende niet krijgen. Verder woon ik samen in de omgeving van Rotterdam, hebben we een mooi huis en werken we allebei gewoon lekker.
Toch (je voelt het misschien al aankomen) blijft de luchtvaart kriebelen.

Onlangs heb ik wederom mijn opties bekeken om bij een grote Airline aan de slag te gaan en ik heb besloten dat dit niet meer voor mij weggelegd is. Ik ben niet bereid om veel op het spel te zetten en een onzekere periode tegemoet te gaan. 2 jaar intern past niet bij mijn huidige situatie en een grote schuld aan gaan zonder enig vooruitzicht op een baan wanneer ik het modulair zou doen, is het me ook niet waard.

PPL halen
Zo kom ik op het volgende. Ik zou wel heel graag mijn PPL halen en na een periode uitzoekwerk kom ik hier op het forum om een andere visie te krijgen op de ideeën die ik heb en jullie input te krijgen op een aantal zaken.

Mijn idee:
Mijn idee is om mijn PPL te halen en lekker een toestel te huren en te vliegen. Toen ik dit tegen mijn vriend vertelde zei hij dat hij dat eigenlijk ook wel wilde. Dus misschien worden het 2 PPL kandidaten.

Tijdens het halen van de PPL hoop ik meer zicht te krijgen op het wereldje. Op dit moment is het geven van instructie ook onderdeel van mijn werkzaamheden en ik hou de optie (en mijn ogen en oren) open om na het behalen van de PPL wellicht part-time op commercieel niveau iets te gaan doen. (uiteraard na het behalen van papieren, hour building etc) Ik heb hier van alles over gelezen, maar nog steeds een slecht beeld van de mogelijkheden. Daarom benoem ik hem heel voorzichtig als optie. Mijn primaire doel is lekker zelf vliegen maar wellicht kunnen jullie iets vertellen over de kans om op commercieel niveau iets te doen?

Na een periode uitzoekwerk heb ik inmiddels een hoop duidelijk, waarmee ook weer andere vragen ontstaan. Ik zal ze hieronder even nummeren.

1. Samen een PPL halen is natuurlijk mega duur. Alhoewel er misschien een duo korting te regelen is ergens haha. (serieus, gebeurt dat weleens?) Als we samen een weekendje weg willen is het wellicht slim om 2 gebrevetteerde mensen aan boord te hebben. Ook lijkt het ons leuk om zoiets samen te doen. Wat zijn jullie ideeën hierover?

2. Niet meer relevant, zie vraag 4.

3. Dan heb ik een aantal PPL aanbieders gevonden en ik heb ze gesorteerd:

3.1 Zelfvliegen.nl in Lelystad. Is redelijk voordelig (ik heb van elke aanbieder een som gemaakt van het totaal) Deze ziet er ook goed uit en heeft mijn voorkeur voor nu. Ook omdat je na afronden lid kunt worden en voordelig een kist kan huren. Dat is overigens bij meer aanbieders zo.
3.2 Vliegopleiding.nl in Lelystad. Zit een RT opleiding bij. Staat niet bij de overige aanbieders. Is dat gebruikelijk dat dit er wel bij zit, of juist niet?
3.3 Wings over Holland in Lelystad. Komt betrouwbaar over en lees ik goede dingen over.
3.4 Vliegclub Flevo in Lelystad. Staat geen prijs bij, maar ziet er wel leuk uit.
3.5 Vliegclub Rotterdam. Heeft geen prijs erbij staan, is wel dicht bij huis.

In Belgie (Hoevenen) zag ik ExecutiveFlight en Dutch Aviation Partner (onderdeel van). Maar na het lezen op dit forum ben ik daar een beetje huiverig voor geworden.

Hebben jullie aanraders/afraders wat betreft bovenstaande aanbieders, of juist nog goeie die ik niet heb genoemd? Verder valt het me op dat het best lijkt te schelen hoeveel er word aangeboden in de opleiding, maar uiteindelijk komen ze allemaal rond dezelfde prijs uit als ik dan zelf de ontbrekende onderdelen erbij doe. (soms wel RT cursus, soms wel met theorie, soms wel met landingsgeld etc) Wat betreft Lelystad: dat kost wat meer tijd en daarom wil ik bij deze aanbieders ook bekijken of ik bijvoorbeeld zelf of op afstand de theorie kan halen en of ik meerdere lessen op 1 dag kan doen (of samen lessen). Wellicht zitten er nog clubs juist onder Rotterdam? Ik heb vliegclub Eindhoven gevonden, maar deze was 5k duurder dan de rest, omdat ze standaard al 70 uur rekenen ipv 45.

4. We overwegen ook samen naar Amerika te gaan voor een paar weken, maar ik heb niet echt duidelijke info kunnen vinden of kunnen zien waar de winst dan in zit, naast veel meer geregel. Kunnen jullie hier iets over zeggen? De koers is natuurlijk weer gewijzigd en ook GB zit niet meer in de EU dus een aantal topics die ik heb gelezen waren verminderd relevant en online kan ik moeilijk iets vinden.


Ik neig nu van het (samen) doen van een proefles en vanaf daar verder, stap voor stap. Maar voordat we daar aan beginnen ben ik wel heel benieuwd naar het bovenstaande, ook omdat ik graag een proefles wil doen bij een aanbieder die dan de rest van de opleiding kan en wil oppakken als het van beide kanten bevalt.

Groeten! Bart
 
Hallo Bart,

veel info over het zoeken van de juiste vliegopleiding vind je in https://mzeroa.lpages.co/blueprint/. Kost haast niks. Het belangrijkste is dat je een goede klik hebt met je instructeur, anders kost het gewoon veel meer uren.

Je noemt een club die 70 uur rekent en andere clubs die 45 uur rekenen. Dat laatste is het wettelijk minimum, maar dat lukt vrijwel niemand. Ga uit van 55-60 uur. Lessen met iemand samen (en ook altijd achterin meevliegen als de ander les heeft) gaat sneller. Je hebt dan waarschijnlijk minder uren nodig. Korting krijg je niet, maar het levert sowieso winst op.

zelfvliegen.nl = vliegopleiding.nl. Die club opereert onder verschillende namen en websites zonder dat duidelijk aan te geven.

Ik vlieg zelf op een Diamond DA40 TDI. Dat is een vliegtuig die met Jet-A1 ("kerosine") vliegt en ook nog een motormanagementsysteem heeft waardoor je veel minder voor je brandstof betaalt dan bij een ouderwetse Cessna of Piper. Daarvoor kun je terecht bij Wings over Holland (de importeur), Nimbus Air of Vliegclub Rotterdam.

Nadeel van een vliegclub is dat je lid moet worden en dat er dan vaak van je verwacht wordt dat je dan wat corvee / bardienst / enz. doet. Voordeel is dat je mee kunt met clubvluchten. Zelf ben ik niet zo'n clubmens, dus ik zou daar nooit voor kiezen, maar er is niks mis mee als jullie daar wel voor kiezen.

Een paar weken Amerika levert je een ervaring op van veel mooiweervliegen in korte tijd. Nadeel is dat het dan in het begin heel lastig is om in Nederland in de herfst en lente de luchtvaartweerberichten goed te kunnen interpreteren. Mijn beeld bij een goede vliegopleiding is dat die een jaar duurt omdat je dan in alle seizoenen les hebt. Als je je brevet hebt moet je ook in alle seizoenen blijven vliegen om het veilig te houden, dus begin daar in de opleiding al mee.

Er zullen ongetwijfeld anderen reageren die weer andere meningen hebben.
 
Ik zou aanraden om te lessen waar je gaat vliegen. Het voordeel van de VS is marginaal voor “alleen” een PPL en er is veel meer voordeel voor een 0-CPL Multi engine.
Ik zou een carrière voorlopig nog niet 100% uitsluiten. Hard werk met een baan erbij maar het is door genoeg anderen modulair gedaan. Je kan in 4-5 jaar klaar zijn en er zijn nog genoeg die pas midden 30 beginnen.
Er is genoeg voordeel aan met twee personen werken ook financieel.
Met zijn tweeën leren, groundschool, briefings voor en na de vlucht en met elkaar meevliegen en na elkaar lessen.
Doe zal niet met alle lessen kunnen maar met zeker driekwart wel.
Je keer echt heel erg veel van elkaars fouten.
Je boekt het vliegtuig en de instructeur voor 4 uur en je lest allebei anderhalf uur.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties! Wat betreft het club lidmaatschap, neem ik aan dat het alternatief is om bijvoorbeeld naar Wings over Holland te gaan en daar een kist te huren? En begrijp ik dan goed dat het 'voordeel' is dat je de corvee diensten over slaat, maar daar tegenover staat (nadeel) dat je wat club activiteiten 'mist' en een wat hogere uurprijs betaald? Ik noem voordeel en nadeel, maar ik begrijp dat dit heel persoonlijk is en maar net moet zijn wat je zoekt. Daar ben ik nog niet over uit.

Die Diamond is een mooi ding trouwens! Is het kiezen van een 'les kist' belangrijk, als in: zit daar veel verschil in en heeft het verder gevolgen voor als je eenmaal gebrevetteerd bent?

Wat betreft het Amerika verhaal is dat nu redelijk duidelijk. Het PPL traject lijkt me ook mooi om wat langer van te genieten, dan alles er in een paar weken doorheen rammen. Al overweeg ik wel om de theorie zelfstandig te doen en een opleider te zoeken die het daarmee eens is. Ik werk onregelmatig waardoor het heel lastig is op vaste tijden beschikbaar te zijn, ik kan redelijk leren en vind theorie vooral ook heel leuk.

Ik heb overigens nog 2 clubs op EHHV gevonden, die er ook wel aardig uit zien! Betreft Aeroclub Hilversum-Amsterdam (ACHA) en vliegschool Hilversum. Hebben het over totaal andere (totaal)bedragen op hun site, maar ziet er allebei wel aardig uit. Iemand daar ervaringen mee/tips over?

Europe-American: wat betreft je argument over het beroepsmatige deel heb je gelijk. Daarom sluit ik het niet helemaal uit, maar wil ik vooral een pas op de plaats doen en rustig gaan ontdekken wat er mogelijk is in de sector en op persoonlijk vlak.

Bedankt voor jullie input zo ver!
 
Dank jullie wel voor jullie reacties! Wat betreft het club lidmaatschap, neem ik aan dat het alternatief is om bijvoorbeeld naar Wings over Holland te gaan en daar een kist te huren? En begrijp ik dan goed dat het 'voordeel' is dat je de corvee diensten over slaat, maar daar tegenover staat (nadeel) dat je wat club activiteiten 'mist' en een wat hogere uurprijs betaald? Ik noem voordeel en nadeel, maar ik begrijp dat dit heel persoonlijk is en maar net moet zijn wat je zoekt. Daar ben ik nog niet over uit.

Een vliegclub heeft over het algemeen geen lagere uurtarieven, maar meer mogelijkheden om een toestel langer mee te nemen. De verhouding tussen aantal reserveringsuren en aantal vlieguren ligt bij een club gunstiger omdat ze geen winst hoeven te maken. Bij een verhuurder mag je bijvoorbeeld een toestel twee uur meenemen voor ieder vlieguur, bij een club is dat vaak drie uur. Tijdens de opleiding merk je niks van dat verschil, maar als je daarna gaat huren wel.

Die Diamond is een mooi ding trouwens! Is het kiezen van een 'les kist' belangrijk, als in: zit daar veel verschil in en heeft het verder gevolgen voor als je eenmaal gebrevetteerd bent?

Als je ergens lest en dan vervolgens ergens anders gaat huren moet je daar door de verhuurder worden uitgecheckt. De verzekering verplicht de verhuurder om zelf te bepalen of je wel kunt vliegen. Een brevet tonen is niet genoeg. Als je net je opleiding hebt afgerond duurt zo'n checkout een uurtje of zo. Stap je over op een ander type toestel, dan kan dat wel oplopen tot drie uur, zeker als je beginner bent. Dan krijgt zo'n checkout meer het karakter van een conversietraining.

Als je die Diamond echt mooi vindt kun je ook eens kijken naar een participatie bij de Diamond Flyers (www.diamondflyers.nl). Je betaalt eenmalig 1/20 deel van de dagwaarde van het vliegtuig en wordt dan mede-eigenaar. Je kan dan tegen kostprijs vliegen. Als je met z'n tweeën bent moet je er wel twee kopen, want die participaties staan op naam en alleen participanten mogen er mee vliegen.
 
Oh ja dat zijn wel goeie toevoegingen. Zeker dat uitchecken, of die soort van conversietraining, is wel een ding. Om dat na de opleiding één keer te doen is wel oke, maar niet om mee aan de gang te blijven. En het lijkt me ook niet wenselijk om steeds bij een andere club/toestel aan te komen. Kun je wel bevoegd zijn om op 2 toestellen te vliegen? Stel dat ik lid word van een club en alleen of samen op een 2-zitter wil vliegen maar wel af en toe familie of (vlieg)vrienden mee wil nemen in een 4-zitter?

Wat betreft die Diamond, prachtig toestel, heb ik gelezen dat er 8000 inleg is, 750 per jaar en dan 125 per vlieguur. Dat vind ik best wel aan de prijs. Als ik bijvoorbeeld naar ACHA (club in Hilversum) kijk, kun je daar een (weliswaar ander) toestel huren voor 125 per uur en 200 lidmaatschap per jaar. Dat scheelt aanzienlijk.
Wat betreft die 8000 inleg, is het zo dat dat bijvoorbeeld de helft afschrijft in 5 jaar? Want als ik daarmee reken kom ik op 800 per jaar afschrijving, 750 vaste lasten (totaal 130 per maand) en dan moet er nog gevlogen worden. Of reken ik hiermee compleet mis?

Overigens ben ik dit weekend even wezen buurten bij VCR. Leuke sfeer! Wel dure huurprijzen na het behalen van het brevet (225 p/u en 280 lidmaatschap pj). ACHA heeft voordeliger prijzen, maar bied weer geen PPL aan, dat gaat via een partner.

Een realistisch scenario lijkt me het halen van de PPL in Rotterdam, dicht bij huis, en dan na brevettering even kijken wat ik ga doen. Wellicht is ACHA erna ook een optie.

EDIT: kleine aanpassing is dat ik de prijslijst van ACHA zie, die niet alleen voordelig zijn met toestelhuur, maar daardoor ook minder kosten rekenen voor het PPL. Alleen werkt dat geloof ik met externe instructeurs etc en zal ik misschien meer zelf moeten regelen, zoals de RT cursus. Iemand ervaring mee? Misschien bel ik ze binnenkort eens voor wat meer info, want ik ben wel benieuwd hoe dat werkt. Club ziet er in ieder geval leuk uit.
 
Last edited:
Oh ja dat zijn wel goeie toevoegingen. Zeker dat uitchecken, of die soort van conversietraining, is wel een ding. Om dat na de opleiding één keer te doen is wel oke, maar niet om mee aan de gang te blijven. En het lijkt me ook niet wenselijk om steeds bij een andere club/toestel aan te komen. Kun je wel bevoegd zijn om op 2 toestellen te vliegen? Stel dat ik lid word van een club en alleen of samen op een 2-zitter wil vliegen maar wel af en toe familie of (vlieg)vrienden mee wil nemen in een 4-zitter?

De meeste clubs/verhuurders hebben daar regels voor. Je kunt op meerdere types vliegen, maar per type moet je de laatste zoveel maanden zoveel uur gevlogen hebben of zoveel landingen gemaakt hebben. Voldoe je daar niet aan, dan kun je weer een checkout doen. Als je meer ervaring hebt en wel bent blijven vliegen op een soortgelijk toestel (twee/vierzitter van zelfde merk) blijft zo'n checkout vaak beperkt tot even drie landingen met een instructeur.

Wat betreft die Diamond, prachtig toestel, heb ik gelezen dat er 8000 inleg is, 750 per jaar en dan 125 per vlieguur. Dat vind ik best wel aan de prijs. Als ik bijvoorbeeld naar ACHA (club in Hilversum) kijk, kun je daar een (weliswaar ander) toestel huren voor 125 per uur en 200 lidmaatschap per jaar. Dat scheelt aanzienlijk.
Wat betreft die 8000 inleg, is het zo dat dat bijvoorbeeld de helft afschrijft in 5 jaar? Want als ik daarmee reken kom ik op 800 per jaar afschrijving, 750 vaste lasten (totaal 130 per maand) en dan moet er nog gevlogen worden. Of reken ik hiermee compleet mis?

Je vergelijkt appels met peren. Voor een DA40 participatie betaal je de prijs die je met de vertrekkende participant afspreekt. De adviesprijs op de website is 8000-8300 euro. Je bent daarmee eigenaar van 1/20 deel van het vliegtuig, of eigenlijk 1/60 deel van drie vliegtuigen. Ik heb mijn participatie in 2013 gekocht voor 11.500 euro. De daling van de dagwaarde gaat steeds langzamer. De adviesprijs die nu op de site staat staat er al jaren ongewijzigd. DA40's zijn courante toestellen. Er is veel vraag naar tweedehands DA40's, maar weinig aanbod. De prijs zal niet zo gauw zakken.

De vaste lasten van 750 euro per jaar zijn voor stalling, onderhoud, verzekering en soortgelijke kosten. Bij verhuurders zitten die kosten in de huurprijs. Dan mag je bijvoorbeeld niet van Lelystad naar Teuge vliegen, fietsen huren en de hele dag over de Veluwe fietsen en 's avonds weer terugvliegen. Zo'n vluchtje duurt namelijk maar een kwartier en dan neem je de kist de hele dag mee terwijl je maar een half uur betaalt. Dan komen ze geld tekort voor de vaste kosten. Bij de stichtingen mag zoiets wel, want de vaste kosten zijn al betaald.
 
Eenmotorige vliegtuigen hebben net zoveel verschillen als dat er overeenkomsten zijn.
Er is veel standaard maar instrumenten kunnen verschillen in hoe ze werken en waar ze geplaatst zijn. Verschillen in gewicht, limitaties, hoe een deur sluit etc etc etc.
Hoe meer ervaring je krijgt hoe minder die verschillen uitmaken.
Verhuurders zijn door hun verzekering verplicht om te controleren of jij veilig kan vliegen.
Maakt niet uit of dat op hetzelfde type van hetzelfde vliegtuig is bij het bedrijf naast de deur.
Bij de eerste twee vliegscholen waar ik werkte varieerde de vloot genoeg om leerlingen alleen solo te laten op het registratie nummer wat we die dag of de dag ervoor hadden gevlogen.
 
Last edited:
Ook tussen de DA40 diesels onderling zijn er behoorlijke verschillen. Glass cockpit versus steam gauges, dat soort dingen. Totaal andere panel indelingen ook.

Qua huurprijzen (en dus ook lesprijzen) zijn tweezitters goedkoper dan vier. Door de veel hogere aanschafprijzen zijn de diesels nog niet echt goedkoper om mee te lessen dan de traditionele Cessna, die je werkelijk óveral kunt huren en waarschijnlijk iets eenvoudiger te leren is. Maar die Diamonds is wel mooier spul.

Ik denk dat je het prijsverschil tussen 2 en 4 zits wel terugverdient als je met z'n tweeën gaat lessen en als backseater bij elkaar mee gaat. Daar leer je ook veel.

Al met al goed advies om eerst maar een plek te kiezen dus.
 
Ik vlieg zelf op een Diamond DA40 TDI. Dat is een vliegtuig die met Jet-A1 ("kerosine") vliegt en ook nog een motormanagementsysteem heeft waardoor je veel minder voor je brandstof betaalt dan bij een ouderwetse Cessna of Piper. Daarvoor kun je terecht bij Wings over Holland (de importeur), Nimbus Air of Vliegclub Rotterdam.

De VCR heeft al een tijdje geen DA40 meer. Wel een aantal Robins DR40 en twee Pipers P28A, alle op JET-A1. En nog een aerobatic Robin 200, op AVGAS. De Rotterdamsche Aeroclub vliegt wel met Diamonds DA40.

Nadeel van een vliegclub is dat je lid moet worden en dat er dan vaak van je verwacht wordt dat je dan wat corvee / bardienst / enz. doet. Voordeel is dat je mee kunt met clubvluchten. Zelf ben ik niet zo'n clubmens, dus ik zou daar nooit voor kiezen, maar er is niks mis mee als jullie daar wel voor kiezen.

Bij de VCR hebben we geen verplichte diensten. Je kunt je lidmaatschap invullen zoals je zelf wilt. En ook dan ben je welkom bij clubvluchten en andere activiteiten.
 
Goedenavond,

Een wat late reactie deze keer.

@PPP, ik begrijp het. Al geloof ik nog steeds niet dat het me dan waard is. Ik zou dan nog steeds veel uren moeten maken om het eruit te halen. Ik lees dat ACHA stelt dat je doordeweeks 2, in de weekenden 3, uur moet vliegen per 8 uur reservering en je de mogelijkheid hebt om hem in overleg langer mee te nemen.

Wat betreft de uitleg over het vliegen op verschillende types is het ook wel helder, denk ik. Dat brengt me wel op het volgende: hoeveel uur vliegen jullie per jaar? Zowel meevliegen als PIC? Het lijkt me tof om ook op een vierzitter te kunnen vliegen ivm vrienden/familie/reizen, en dus op 2 toestellen te kunnen vliegen. Want zoals berggeit terecht opmerkt heb ik gezien dat er inderdaad een behoorlijk prijsverschil tussen zit dus als ik alleen of samen ga, is het zonde om daar een vierzitter voor te gebruiken.


Die uitleg kreeg ik ook bij VCR! Leek me een bijzonder aardige club. Alleen iets duurder weer. Ik heb ACHA ook gemaild met de vraag of het mogelijk is om eens te overleggen over het PPL/lidmaatschap als ik daar een keer langs kom. Dan kan ik goed vergelijken.
 
Hey BartFarmer,

Ik vlieg zelf professioneel en ben al een tijdje weg uit Nederland. Een kleine aantekening van mijn kant. Hou er rekening mee dat je uren waarbij je meevliegt, niet kunt loggen. Deze uren tellen dan ook niet mee voor de vereiste uren om je brevet te verlengen...

Heb zelf een paar jaar op Rotterdam rondvluchten gedaan voor Kroonduif (2002-2005). Er hing toen een erg goede sfeer op het veld. Ik hoop dat dat nog zo is.

Groet KL.
 
Ja die is helder! Maar meevliegen met een vliegmaatje is wel leuk!
Van wat ik van dat uurtje en een kopje koffie kon zeggen was de sfeer erg gemoedelijk, maar verder heb ik 0 referentiekader haha
 
Wat betreft de uitleg over het vliegen op verschillende types is het ook wel helder, denk ik. Dat brengt me wel op het volgende: hoeveel uur vliegen jullie per jaar? Zowel meevliegen als PIC? Het lijkt me tof om ook op een vierzitter te kunnen vliegen ivm vrienden/familie/reizen, en dus op 2 toestellen te kunnen vliegen. Want zoals berggeit terecht opmerkt heb ik gezien dat er inderdaad een behoorlijk prijsverschil tussen zit dus als ik alleen of samen ga, is het zonde om daar een vierzitter voor te gebruiken.

Ik vlieg zo'n 30 uur per jaar zelf. Daarnaast vlieg ik regelmatig mee met iemand die op een ander toesteltype vliegt en die ook wel eens met mij mee vliegt. En ik vlieg met hoogvliegers, waarbij altijd familie achterin meevliegt. Altijd op vierzitters. Ik heb een participatie op een DA40 en mijn vliegmaat is lid van Vliegclub Flevo, waar ze ook alleen vierzitters hebben. Afwisselen met tweezitters is in mijn geval niet handig, want dan moet ik duur gaan huren. Bovendien vlieg ik solo naar een ander veld, doe daar een rondje met een hoogvlieger en vlieg dan weer solo terug. Voor die solovluchten kun je dan niet ineens van toestel gaan wisselen. Gemiddeld kost een vlieguur €150,=. De site zegt €125,= per uur, maar daar zit nog geen landingsgeld bij. Bovendien moet je het stuk taxiën naar de pomp ook betalen want de tacho loopt door en die uren tellen niet mee als vlieguren. Met de jaarkosten, de keuring en wat kaartmateriaal en app updates zit ik dus rond de €5000,= per jaar.
 
Even een kanttekening in het 2-4 zitter verhaal.
Als we als voorbeeld een C152 nemen die hebben doorgaans een useful load van rond de 500lbs.
Ik heb denk ik zware botten want met een lichte jas en vliegtas zit ik op 230lbs.
Als ik mijn vrouw in bikini meeneem kan ik net onder volle tanks weg zonder weekend tas of andere bagage.
Als ik daarentegen een goede vriend van mij meeneem krijgen we net de deurtjes dicht met 10 gallon brandstof, da’s nog geen uurtje met een korte reserve.
Bij een vorige vliegschool hadden we twee C152’s die 100lbs scheelden in hun empty weight. Een kon ik wel met een bepaalde leerling vliegen en de andere niet met volle tanks in elk geval.

In het kort, de meeste tweezitters zijn niet “twee volwassenen + volle tanks”.
De DA-20C1 met de Continental IO-240 was daar een leuke uitzondering op, heel leuk vliegtuigje.

De meeste 4-zitters in General Aviation zijn ook geen echte vier zitters behalve als je twee kinderen meeneemt.
Met drie volwassenen in een vierzitter zit meestal al tegen de limieten aan en al helemaal niet van een (natte) grasbaan.
Je performance gaat al snel het raampje uit als je een beetje begint te laden.
Ik zou aanraden om te lessen op een vierzitter, en om te scholen naar een tweezitter voor de korte solo vluchtjes na je brevet.
 
Last edited:
@PPP, ja helder. Dat komt overeen met wat ik had uitgerekend. Ik reken met 24 vlieguren en kwam ook iets lager uit. Ik vind het wel interessant wat nou een realistisch aantal uren is. Maar er is maar 1 manier om erachter te komen.. Heb inmiddels contact gehad met ACHA en ga daar binnenkort eens langs.

@Europe-American, volgens mij vliegen zij met de C1, zal er eens op letten. Anders word het lessen op een vierzitter, want ik ben niet dik maar 2 gemiddelde volwassenen word al lastig dan, met een opgegeven payload van 265 kg ongeveer waar nog 110kg brandstof bij moet (uit mijn hoofd)
 
Wij kunnen jou natuurlijk niet gaan vertellen hoe veel jij daadwerkelijk gaat vliegen... dat ligt er echt helemaal aan wat je wilt en gaat doen. Wil je tochten maken door heel Europa op elk moment dat er een kist beschikbaar is, of ga je alleen drie keer per zomer een rondje boven je eigen woonplaats vliegen en misschien nog een keertje boven de bollenvelden?

Reken er daarbij ook op, dat ongeveer de helft van wat je nu denkt te willen vliegen, gecanceld zal worden door het weer. En een deel van de andere helft misschien doordat je eigen enthousiasme ook wat afneemt?

Verder zal het ook sterk van je budget afhangen. Ook bij clubs is vliegen een dure hobby.

De Katana's van ACHA zijn gewoon de 80pk Rotax met zwarte klepdeksels. Maar daar is echt niks mis mee hoor, het is alsnog een veel sportiever toestel dan een Cessna 150/152/172. Ik heb twintig (les)uur op zo'n Katana, en zou er zo weer in stappen na m'n examen. De krachtige maar dorstige Continental versie is in Europa heel zeldzaam.

Payload van het exemplaar waar ik mee vloog (515kg empty) was 215kg. Maar een volle tank (74l usable) weegt niet meer dan 53kg. Dan nog kan-ie misschien niet helemaal vol, maar dat hoeft ook niet voor de gemiddelde lesvlucht. Het wordt alleen ingewikkeld als je voorganger hem helemaal afgetankt heeft voor een solo rondje om de kerk...
 
Last edited:
Oh dat geeft al een beter idee, bedankt voor je aanvulling! Hoe werkt dat eigenlijk? Is het de bedoeling dat je je toestel zelf volgooit voordat je gaat? Bij een huurauto (lekker vergelijk ook he) is het de regel dat je hem afgetankt inlevert, maar ik begrijp dat dat bij vliegtuigen precies andersom werkt?

Ja dat het prijzig is, is een feit en gelukkig geen geheim, waardoor ik me er goed op kan voorbereiden. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar toestel types en kosten. Ik hou ervan om alles om te rekenen naar maand/jaar bedragen. Ik heb wat scenario's uitgeschreven (elke week een rondje om de kerk tot tochten, vakanties en om de week een dagje weg). Dus ik denk een aardig idee te hebben van de kosten, waarmee ik uiteindelijk met 24 uur reken. Dat zal misschien meer of minder zijn (zeker in het begin). Die vervolgkosten vind ik belangrijk omdat, als blijkt dat je het niet kunt betalen, je eigenlijk geld weggegooid hebt omdat je je PPL niet eens geldig kunt houden. Ik kom rond de 350 per maand uit, 24u vliegen per jaar overland en lokaal, incl keuring, LPE, instructeur, reiskosten etc. Niet meegerekend eventuele omscholingskosten. Natuurlijk helemaal los van het halen van de PPL.

Ja hoop binnenkort echt eens bij ACHA langs te gaan en mss gelijk een stukje te vliegen in zo'n DA20! Ben heel benieuwd.

Verder ben ik stiekem ook echt nog verder aan het kijken naar de opties om mijn CPL te halen. Maar het is heel lastig om uit te vogelen hoeveel behoefte er is aan CPL'ers, dus dat kost nog wat uitzoekwerk. Het lijkt me prachtig om uiteindelijk betaald te vliegen, al is het 'maar' part-time :=}
 
ID01696-7736-1-512-2021-Diamond-DA20-C1-Eclipse-Aircraft.jpg
De krachtige maar dorstige Continental versie is in Europa heel zeldzaam
Wij vlogen gemiddeld over een jaar 4.7 gallon/uur. Vliegschool gebruik en gemiddelde van 2 kistjes.
Dat is de helft van een C172 en 20kts sneller
Honderden vrilles mee gedaan ook :D
 
Oh dat valt alles mee!

Net even contact gehad, ik pas niet in de Katana met mijn 192cm dus het word de c172.

Heeft er iemand trouwens ook nog een idee waar ik kan zoeken naar participaties? Elke keer als ik zoek kom ik uit bij de participatiewet maar een goed overzicht heb ik vooralsnog niet gevonden. Want na het halen van de PPL gaat het vliegen pas echt beginnen en ook die opties ben ik allemaal aan het bekijken. (Al blijft mijn voorkeur vooralsnog uitgaan naar de opmerking: les waar je gaat vliegen)
 
Last edited:
Back
Top