PPL halen

Ik denk dat je niet te veel achter de marketing hype aan moet rennen.
Als je nog een “oude” 10 kan vinden, dat was al een geweldige vooruitgang.
Nadeel is wel dat ze waarschijnlijk geen warranty revisie meer doen.
Absoluut, ik gebruik nu de A20. Heb hem laatst moeten repareren voor €500.. ( was alleen een draadje beetje los aan t worden ) en ze hebben bijna heel de headset gerepareerd. Dus is als goed als nieuw nu.
Ben niet van plan om te upgraden naar A30, maar mocht ik ooit de keuze moeten maken dan wil ik wel weten of het waard is 😁
 
Als ik nog even op de openingspost mag reageren..

Mijn idee is om mijn PPL te halen en lekker een toestel te huren en te vliegen. Toen ik dit tegen mijn vriend vertelde zei hij dat hij dat eigenlijk ook wel wilde. Dus misschien worden het 2 PPL kandidaten.
Top-idee, met tweeën stimuleer je elkaar.

1. Samen een PPL halen is natuurlijk mega duur. Alhoewel er misschien een duo korting te regelen is ergens haha. (serieus, gebeurt dat weleens?) Als we samen een weekendje weg willen is het wellicht slim om 2 gebrevetteerde mensen aan boord te hebben. Ook lijkt het ons leuk om zoiets samen te doen. Wat zijn jullie ideeën hierover?
"Slim" weet ik niet. Je bent per slot van rekening capabel bevonden om alleen te sturen. Wel is het veel ontspannener als je taken kan verdelen en elkaar scherp houdt. Daarbij is het ook gewoon leuker om samen te vliegen en een ervaring op te doen.

Qua kosten: Een voorbeeldige leerling met een neus voor de juiste aanbiedingen, grote beschikbaarheid en veel inzet zal niet veel meer dan 15k kwijt hoeven zijn. Ben je minder flexibel, heb je andere prioriteiten of leer je gewoon niet zo snel, dan gaan de kosten omhoog. Van de andere kant de doorlooptijd ook, dus heb je ook meer tijd om het geld te verdienen.

3. Dan heb ik een aantal PPL aanbieders gevonden en ik heb ze gesorteerd:
[Lelystad/Rotterdam/Hoevenen, ExecutiveFlight]
Let vooral op dat het een beetje bereikbaar is. Van deze drie is er minstens één die meer dan een half uur rijden is voor je. Als je al een uur door het autoverkeer hebt moeten worstelen, is de zin om te vliegen verdwenen. En reken erop dat je die rit een keer of honderd moet maken.

Persoonlijk (vanuit Breda gezien) vond ik ExecutiveFlight bij een kennismaking niet betrouwbaar, dan maakte Breda Aviation een betere indruk. Uiteindelijk ben ik bij een club (APCK) uitgekomen, omdat ik wél een clubmens ben blijkbaar en het gevoel daar goed was.
 
Hallo allemaal!
Dank weer voor jullie reacties. Ik ben een tijdje stil geweest omdat ik mezelf wat tijd wilde gunnen om het een en ander uit te vogelen, en het ziet er naar uit dat er nog veel meer tijd nodig gaat zijn haha.

Wat mij tot nu toe geremd heeft, is de gedachte: PPL gehaald en dan? Stiekem is het betaald vliegen nog steeds aan het knagen. Daarom ben ik ook dat aan het onderzoeken.

Hieronder heb ik de vrijheid genomen om (heel brutaal) mijn doel maar hardop te formuleren.
Mijn doel zou niet per se zijn om uiteindelijk in een A320/B737 cockpit te belanden, maar wat me heel tof lijkt is, al dan niet part-time, zakenvluchten uit te voeren. Eventueel naast mijn huidige baan, die ik dan part-time ga uitvoeren.

Wat ik nu probeer uit te vogelen is welke brevetten er nodig zijn om dat soort toestellen te vliegen en wat de markt een beetje is met bijbehorende salarissen. Dit om uit te rekenen of ik mijn investering er überhaupt uit ga krijgen. Dit blijkt zeer lastig te achterhalen, maar dat gaat misschien wel lukken. Uiteindelijk moet het financiële plaatje kloppen, als ik betaald wil vliegen.

Overigens ben ik een aantal weken geleden wezen heli vliegen. Dit vond ik prachtig, maar pakte me toch niet zoals fixed wing vliegen doet. Die knoop is doorgehakt.

Verder ben ik voornemens in ieder geval voor een modulaire opleiding te gaan, 22 tot 27 maanden ergens intern kost teveel geld omdat ik dan de inkomsten uit mijn huidige baan misloop. En het liefst volg ik de opleiding in de buurt (Breda bijvoorbeeld) of in perioden per blok. Ik las eerder op het forum iemand die voor hour building naar de USA ging, voor zijn CPL, gezien de kosten.

Kortom, huiswerk te doen :)
 
Wil je dat vanuit Nederland doen?

Bedenk dan wel dat uitgerekend zakenvluchten enorm onder druk staan van klimaatactivisme. Klevers, belastingen, klanten die weglopen omwille van hun imago.

Mijn ongeinformeerde mening: Doen als het je passie is die geld mag kosten. Als je tegenslag en teleurstelling kan accepteren. Maar als je uitgangspunt een met enige zekerheid kloppend financieel plaatje is... met het Nederland van 2025-2030+ als vaststaande thuisbasis... dan vraag je denk ik te veel.
 
Ga er van uit dat de opleiding en brevetten hetzelfde zijn als voor ‘Verkeersvlieger’.
Hou de volgende zaken in de gaten:
  • Zaken charter is een hele krappe markt in Europa
  • Ervaringseisen kunnen flink veel hoger zijn vanwege verzekerings polissen voor dit type vliegtuigen.
NetJets Europa neemt naar verwachting tot de zomer ‘24 geen FO’s meer aan maar hun minimale eisen zijn:

EASA Class 1 Medical - Minimum 1500 hours total flight time - Minimum 500 hours multi-crew with multi-engine flight time; (Single Seat Military Pilots are exempt from the 500 hour MP/ME requirement) - Current and clear Criminal Record for the last 5 years (not older than three months. Every entry in the criminal record needs to be evaluated and approved by NJE) - Up-to-date Logbook

Kortom, je moet ergens anders al 500 uur Multi crew gevlogen hebben.
 
Hallo allemaal!
Dank weer voor jullie reacties. Ik ben een tijdje stil geweest omdat ik mezelf wat tijd wilde gunnen om het een en ander uit te vogelen, en het ziet er naar uit dat er nog veel meer tijd nodig gaat zijn haha.

Wat mij tot nu toe geremd heeft, is de gedachte: PPL gehaald en dan? Stiekem is het betaald vliegen nog steeds aan het knagen. Daarom ben ik ook dat aan het onderzoeken.

Hieronder heb ik de vrijheid genomen om (heel brutaal) mijn doel maar hardop te formuleren.
Mijn doel zou niet per se zijn om uiteindelijk in een A320/B737 cockpit te belanden, maar wat me heel tof lijkt is, al dan niet part-time, zakenvluchten uit te voeren. Eventueel naast mijn huidige baan, die ik dan part-time ga uitvoeren.

Wat ik nu probeer uit te vogelen is welke brevetten er nodig zijn om dat soort toestellen te vliegen en wat de markt een beetje is met bijbehorende salarissen. Dit om uit te rekenen of ik mijn investering er überhaupt uit ga krijgen. Dit blijkt zeer lastig te achterhalen, maar dat gaat misschien wel lukken. Uiteindelijk moet het financiële plaatje kloppen, als ik betaald wil vliegen.

Overigens ben ik een aantal weken geleden wezen heli vliegen. Dit vond ik prachtig, maar pakte me toch niet zoals fixed wing vliegen doet. Die knoop is doorgehakt.

Verder ben ik voornemens in ieder geval voor een modulaire opleiding te gaan, 22 tot 27 maanden ergens intern kost teveel geld omdat ik dan de inkomsten uit mijn huidige baan misloop. En het liefst volg ik de opleiding in de buurt (Breda bijvoorbeeld) of in perioden per blok. Ik las eerder op het forum iemand die voor hour building naar de USA ging, voor zijn CPL, gezien de kosten.

Kortom, huiswerk te doen :)
Sorry, maar je plan is niet realistisch vanwege de volgende redenen:

Voor het vliegen van zakenjets/turboprops zijn dezelfde papieren nodig als voor verkeersvliegtuigen. Het verschil zit hem in de typerating. De typeratings voor zakenvliegtuigen zijn vaak duurder dan b.v. een A320 of B737 typerating. Dat komt omdat er vaak veel minder beschikbare simulators zijn.

Zakenvliegen en "general aviation" zijn in Europa ten dode opgeschreven. Het is officieel beleid van de EU om deze takken van industrie de nek om te draaien. Het gevolg is dat het heel erg moeilijk is je brood in deze sectoren te verdienen.

Zoals @Europe-American hierboven al schrijft, de ervaringseisen voor het vliegen van zakenvluchten zijn fors. De verzekering is gedeeltelijk verantwoordelijk hiervoor. Je kunt dit werk "er niet (even) part-time bij doen".
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie eerlijke reacties. Na wat gesprekken gevoerd te hebben met anderen hierover, ben ik overtuigd dat dat hem gewoon niet gaat worden.

Ik blijf het dus bij mijn PPL houden. Zojuist heb ik gesproken met een vliegschool hier op Gran Canaria, waar we vaak komen, en waar de prijzen gunstiger liggen en ook de omstandigheden fijner zijn. Komende week komt er een tweede gesprek.

Voor nu zijn er wel een aantal zaken uit te vogelen, waaronder hoe ik dan aan een Nederlands brevet kom etc. Ik ben daar nog steeds niet veel wijzer uit geworden. Anyways, het onderwerp is dus nog niet doodgebloed ondanks de lange stilte, en word vervolgd.
 
Back
Top