PPL halen

Oeh ja dat klinkt wel heel erg tof. Echt iets om naar uit te kijken…. :) ben benieuwd!

Ik hoor je over een headset: hebben jullie daar nog tips voor? Ik zag een mooie Bose A20 maar heeft dat meerwaarde of zijn er wat… couranter modellen? :p
Ik heb zelf ook een Bose A20. Ze zijn vrij duur maar gaan echt 5+ jaar mee. De noise cancelling zorgt ook dat je geen gehoorschade zult krijgen van de single piston engine's lawaai. Want als je daar echt veel uren moet gaan maken dan kan je beter een noise cancelling headset hebben. Het is de investering echt waard en het verschil is heel duidelijk merkbaar.

Ik heb verder nooit iets anders geprobeerd dan de vliegschool te leen headsets en mijn A20 dus kan je persoonlijk niet vertellen of er betere zijn.
 
Kijk, goeie tip! En voor het vergelijk, wat voor headsets worden vaak door vliegscholen gebruikt? Ik heb er laatst 1 gehad die niet heel bijzonder was qua uiterlijk maar wel goed klonk (al heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal)
 
Kijk, goeie tip! En voor het vergelijk, wat voor headsets worden vaak door vliegscholen gebruikt? Ik heb er laatst 1 gehad die niet heel bijzonder was qua uiterlijk maar wel goed klonk (al heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal)
Ik denk dat mijn vliegschool de David Clark H10-13.4 gebruikt. ( Volgens internet hebben deze ook al 23.4DB noise reduction in de cockpit. Dus dat is ook al best prima. )

Het geluid van de motor stoort je niet echt tijdens de vlucht omdat je brein het automatisch soortvan negeert. Maar je gehoor gaat er op den duur wel last van krijgen.. Dat is iets om wel in de gaten te houden.
 
Actieve noise cancelling heeft wel meerwaarde bovenop de demping van gewone gesloten schelpen. Zeker in een metalen single engine kist, en nog meer als je zelf iemand bent die snel vermoeid kan raken van veel geluid. Of als je moeite hebt met de verstaanbaarheid van de RT.

Probleem van de Bose A20/A30 is dat je er tweedehands al gauw ook bijna de nieuwprijs voor neerlegt: ze zijn best gewild. En die nieuwprijs, die is best pittig. Je kunt even wachten, misschien worden gebruikte A20's nog wat goedkoper, nu de A30 uit is.

Ik heb zelf een noise cancelling Sennheiser, hier op het forum van iemand overgenomen. Een ouder model en dus ook wat goedkoper, maar werkt prima. Heeft alleen geen BT. Wel kun je er met draadjes vanalles op aansluiten en hij geeft RT automatisch voorrang op al het andere.

Maar een doodgewone groene David Clark kun je ook prima mee vliegen - vroeger vloog iedereen met zoiets - en die zijn tweedehands heel betaalbaar. Ligt nogal aan je budget dus.
 
Als je een beetje handig bent zijn er ‘ombouw’ kitjes om een gewone oude David Clark om te katten naar ANR.
Maar zeker in NL, Duitsland en België naar een tweedehands ANR te zoeken.
Best een ritje waard.
Wat op korte termijn ook werkt is een DC met oor plugs, die schuimen dingetjes.
Mijn vrouw vindt regelmatig dat de TV te hard staat.
Nou kan dat 2 dingen betekenen ;)
 
Hahahah

Dit vind ik wel waardevolle tips, goed geluid (of juist het gebrek eraan) vind ik belangrijk, maar ik had geen flauw idee welke set realistisch is. Ik heb wat gegoogled en nu is het een kwestie van een keuze maken, de DC of A20, compleet verschillend. En dan nog: 2e hands of niet.

Leuke dingen zo :)

Verder nog iemand tips over aan te schaffen spullen? Lineaal, protractor, wat voor tas hebben jullie, gebruiken jullie een mobiel apparaat met bepaalde software etc?
 
Weer appjes zijn heel handig.
Flight bags zijn serieus veel te duur.
Kan je net zo goed iets anders veel goedkopere voor gebruiken.
 
Ja ik vroeg me al af wat er bijzonder was aan een flight bag… maar als ik daar met m’n schattige oranje timberland rugtasje aan kom is het toch ook prima? Wat neem je zoal mee? Kaart, headset, zonnebril, trui/jas, hesje?
 
Nu we het over dat soort verschillen hebben, is me nog iets opgevallen. Als ik het goed gezien heb, is een C172 gecategoriseerd in geluidsklasse 5, terwijl een DR400 in klasse 3 staat. Nu zie ik dat dat op Seppe bijvoorbeeld het landings geld bij een terrein vlucht dan verdubbeld. Als je 200 landingen/t&g’s maakt, speelt dat ook wel mee denk ik. Of vinden jullie dat niet opwegen tegen de voordelen die een Robin of Cessna bied?
De kisten van de VCR hebben een diesel conversie gehad en zijn dus een stuk stiller dan een C172 met Avgas motor. De landingsgelden zijn dan over het algemeen ook lager dan een AVGAS kist.
 
Weer appjes zijn heel handig.
Ik persoonlijk gebruik AeroWeather. Heel fijn, ook als je nog een beetje nieuw bent en de METARs nog niet begrijpt kan je de gedecodeerde versie bekijken ( gratis!!!! )

Dan kan je hier ook een beetje mee oefenen om uiteindelijk wel de METARs te kunnen begrijpen ;)
 
Gecodeerde versie vind ik makkelijker omdat je het sneller kan scannen en je zoekt naar trefwoorden.
Maar dat vraagt ervaring.
Eigenlijk maakt het weer niet uit, we gaan toch wel ;)
 
De navigatiematerialen schaf je aan wanneer je daaraan toe bent. Ik zou me nu nog niet druk gaan maken over de juiste flight computer (rekenlineaal). Wie weet besluit je op een gegeven moment wel over te stappen naar LAPL.

Voor headsets is er nog één ander geitepaadje: Er zijn ombouwsets met mic, die van bestaande Bose noise cancelling headphones voor thuisgebruik, een vlieg-headset maken. Denk dat ik dat voor pax ga doen; mijn vriendin heeft twee van die Boses dus dan kost het alleen dat ombouwsetje.

Websites als metar-taf.com 'decoderen' trouwens ook voor je, nog een alternatief als je geen app wilt installeren. Geeft ook meteen de actieve runway erbij, waar je bij AeroWeather voor moet betalen.

Voor je theorie moet je dat 'decoderen' trouwens zelf kunnen, dus je kan dat ook al meteen gaan oefenen door dat soort hulpjes links te laten liggen en gewoon de ruwe METARs en TAFs van de KNMI te gaan decoderen met een lijst van afkortingen ernaast. Zorg sowieso dat je ruim de tijd inplant voor je vluchtvoorbereiding elke les - het viel mij best een beetje tegen hoe veel tijd daarin gaat zitten.

Bij twijfels over de wind kun je websites als Windfinder erbij pakken, of de Windy app. Windgegevens uit het Harmonie model zijn meestal het nauwkeurigst voor Nederlandse grondwind op de korte termijn (weet ik uit de zeilerij)
 
Die Bose A20 is een noise cancellation headset. Als je op het knopje drukt verdwijnt het motorgeluid van je oren. Wel zo rustig, zeker op lange vluchten. Kost wel een paar centen. Ik heb hem voor mezelf gekocht, maar voor passagiers heb ik tijdens de coronacrisis, toen de headsets van de club weggestopt waren om besmetting te voorkomen, drie van deze gekocht. Kostten toen $75, met invoerrechten erbij €100. Werkt ook prima. Nooit problemen mee.

Gangbaar bij vliegscholen is de David Clark. Die zijn herkenbaar aan de vaalgroene kleur. Nadeel van die dingen is dat de eigen headsets van de vliegschool er waarschijnlijk hetzelfde uit zien. Je kan ze per ongeluk verwisselen.
 
@berggeit, ik dacht dat je die lineaal etc al nodig had voor je theorie examens? Goeie tip, die site! Al wil ik het graag zelf kunnen, het begin is er maar er staan nog heel veel tekens in die ik niet begrijp. Maar dat zijn vast typefouten :D
De windfinder app ken ik ook, ook iets met boten..

Over die headset: ja dat word een knoop doorhakken. Ik ben er nog niet uit, jong gebruikte A20 of jong gebruikte DC. Ga me er eens verder over inlezen
 
@berggeit, ik dacht dat je die lineaal etc al nodig had voor je theorie examens?
Jazeker! Ben je al aan de het navigatie hoofdstuk van de theorie toe dan?

Mijn setje bestaat uit een flightcomputer (rekenwiel en koerslineaal) en zo'n wind protractor schijfje. Plus een potlood en goeie gum. En natuurlijk de VFR kaart van Nederland.

Ik heb het examen bij Orbit gedaan en daar stellen ze een rekenmachine beschikbaar. Dus ik had geen eigen rekenmachine nodig - thuis doe ik dat uit m'n hoofd of met een app.

De juiste flight computer moet bij het lesmateriaal passen wat je gebruikt. Vraag dat dus het liefst aan je theorie opleider. Er zijn kleine verschillen tussen de E6-B achtigen die in omloop zijn, en die kunnen vervelend zijn.

Ik heb zelf een oude Jeppesen "Metal CSG" (E6-B) die prima is voor PPL, maar een paar dingen kwamen niet helemaal overeen met het Orbit lesmateriaal en dat maakte het wel ingewikkelder. Voor ATPL heb je vziw een CRP-5 nodig met compressibility en mach-numbers enzo.
 
Voor ATPL heb je vziw een CRP-5 nodig met compressibility en mach-numbers enzo.
Hier moet je inderdaad op letten.
Rekenschijf heeft productie toleranties en een potlood streep heeft ook een dikte.
Tussen verschillende modellen rekenschijf kunnen hier afrondings verschillen door ontstaan. Koop dus de (ATPL) rekenschijf die door de trainingsopleider is aangeraden.
 
Oeh ja dat klinkt wel heel erg tof. Echt iets om naar uit te kijken…. :) ben benieuwd!

Ik hoor je over een headset: hebben jullie daar nog tips voor? Ik zag een mooie Bose A20 maar heeft dat meerwaarde of zijn er wat… couranter modellen? :p
Ik heb de Bose A30 aangeschaft en die doet het prima, alternatief voor mij was een 2de hands A20 maar die waren niet goed te vinden op marktplaats en de Lightspeed Delta Zulu (eigenlijk misschien een beetje spijt dat ik die niet heb genomen omdat die meer features biedt voor de prijs.... maar wel langere levertijd).
 
Ik heb de Bose A30 aangeschaft en die doet het prima, alternatief voor mij was een 2de hands A20 maar die waren niet goed te vinden op marktplaats en de Lightspeed Delta Zulu (eigenlijk misschien een beetje spijt dat ik die niet heb genomen omdat die meer features biedt voor de prijs.... maar wel langere levertijd).
Heb je ooit die A20 geprobeerd? Zo ja, raad je de A30 aan over de A20?
 
Heb je ooit die A20 geprobeerd? Zo ja, raad je de A30 aan over de A20?
Ik denk dat je niet te veel achter de marketing hype aan moet rennen.
Als je nog een “oude” 10 kan vinden, dat was al een geweldige vooruitgang.
Nadeel is wel dat ze waarschijnlijk geen warranty revisie meer doen.
 
Back
Top