Pilotentekort vs. werkloze piloten

Als ik de 'verhalen' mag geloven (die onder andere 19 of 77 verteld) is de situatie in azië voor de komende jaren zo goed dat je 'altijd daar nog heen kan' mocht je een airbus TR hebben... Is daar wat van waar?
 
Misschien moet thermal zijn eigen gegevens nog maar eens nalezen. 250 uur glider, inderdaad, jij weet hoe de grote luchtvaart werkt. Jij spreekt misschien op de vliegclub piloten die ook beroepsvlieger zijn, omdat ze dat zijn, zijn dat de succesverhalen.

Je kan het niet maken om in dit topic wat zelfs als belangerijk is gemarkeerd met zon lulverhaal op de proppen te komen. We hebben meer wat aan de verhalen van mensen die het traject zelf hebben doorlopen dan iemand die een beetje zweeft en wat hoort van anderen. Ikzelf heb gelukkig erg veel geluk gehad, maar dit betekent niet dat bv Kritisch'vriend en de vele andere op hun luie reet hebben zitten wachten tot er wat kwam.
 
Je kan wel lekker naar Azie gaan met je airbus TQ en 150.000 eurie schuld, maar daar ga je die schuld nimmer nooit niet mee terugbetalen, de gerenommeerde maatschappijen vragen een paar duizend uur en in china waar de grootste groei is zal je nooit meer dan een paar honderd dollar per maand verdienen, en met de huidige dollarkoers gaat dat geen succes worden vrees ik..............
Bovendien is het levensgevaarlijk met zon chinese captain naast je!
 
haha je spreekt uit ervaring? :D

ontopic : wordt je zo slecht betaald in azie? Dat zal toch wel meevallen vergeleken met bijvoorbeeld oostbloklanden (of tenminste landen in het oosten :p ) waar ook een paar van dit forum vliegen?
 
Last edited:
Ik spreek niet uit ervaring, maar heb wel wat verhalen gehoord van mensen die er gezeten hebben, ja het is echt zo erg met salarissen, niet overal, maar in china kost alles gewoon bijna niks, dus hoef je die locals ook bijna niks te betalen, 600 dollar voor een captain geloof ik. En bij de grotere maatschappijen kom je dan weer niet binnen zonder een paar duizend uur, dus dat gaat ook niet werken.
 
Misschien moet dit topic om mee te beginnen alleen maar eens beantwoord worden door mensen die een vliegopleiding hebben gedaan en de daarbij horende studieschuld hebben.

Misschien moet iemand gewoon eens met harde cijfers komen. Als die er niet zijn/komen, dan blijft iedereen verschillende dingen zeggen.
 
Misschien moet iemand gewoon eens met harde cijfers komen. Als die er niet zijn/komen, dan blijft iedereen verschillende dingen zeggen.

Ik denk dat de rode draad wel degelijk duidelijk is. Harde cijfers zijn nou eenmaal niet beschikbaar.
Het is echter wel zo dat de "beroepsvliegers" de newbee's proberen te helpen en waarschuwen waar het kan. Reden hiervoor is dat vele van ons de valkuilen al hebben gezien óf er zelf zijn ingetuind.
Tevens hebben wij ook in de "newbee-schoenen" gestaan en weten hoe makkelijk je dingen door een roze bril ziet en hoe makkelijk je dingen voor zoete koek slikt.

Doe er je voordeel mee. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en je kunt je geld maar één keer uitgeven. ;)
 
@Beer:

Ik denk ook dat het duidelijk is (ik spreek de algemene boodschap ook niet tegen). Wat ik wil zeggen, is dat zolang die cijfers er niet zijn, mensen elkaar in principe alles wijs kunnen maken. Tot die tijd zullen de "open-dag-mannetjes" de "newbees" hun mooie verhalen kunnen blijven vertellen. Een groot deel van die newbees zullen die verhalen liever geloven dan wat "de beroepsvliegers" hier vertellen. Veel van hen komen misschien niet eens op airwork.

Idee: Een online database waar vliegers zich (anoniem) kunnen registreren. Daar kunnen zij de gevolgde vliegopleiding kunnen invullen, of zij (en waar zij) een baan hebben gevonden, hoelang ze daarover hebben gedaan, enzovoorts. Al die gegeven worden over het totaal in grafieken/cijfers weergeven.
Misschien schrijft maar een heel klein deel van het totale aantal (niet-)vliegers zich daar in, maar zelfs al zijn het er een paar honderd, heb je een redelijke weergave van de aantallen. Aardig idee?
 
Feit blijft dat sommigen meer geluk hebben of hebben afgedwongen dan anderen. Het is dan pijnlijk toch wel erg naive visies van mensen te moeten lezen die eigenlijk niet weten waarover ze het hebben.

Helemaal mee eens. Sowieso hebben mensen nogal de neiging om het beroep piloot nogal te overromantiseren. Voor velen ist een kinderdroom en dat is een gedachte die veel mensen niet verliezen. Gevolg is inderdaad dat er nogal wat jonge en naïeve mensen starten met de opleiding zonder dat ze weten waar ze in terecht komen... Najah, mits ze niet afgekeurd worden bij de selecties omdat ze niet volwassen genoeg waren.
 
wrvh; er betaat een topic " voortgangsonderzoekje
Voor het overige moet er eiemand zijn die een site opzet, administered enz. En als het dan toch anoniem is, zijn de cijfers ook weer niet zo hard.
Geloof ons nou maar, er zijn er veel meer zoals de vriend van Kritisch. Je hoeft niet alles klakkeloos aan te nemen, maar je zal tijdens een vliegopleiding ook zien dat je soms gewoon iets moet accepteren "omdat het gewoon zo is". Je kan in de theorie les ook niet de hele tijd blijven discussieren.
 
Superpilut, ik heb nooit gezegd dat de vriend van Kritisch de enige is. Ik zeg ook niet dat ik 'jullie' statements/verhalen niet accepteer. Je leest niet goed wat ik schrijf.

Quote: "Je hoeft niet alles klakkeloos aan te nemen, maar je zal tijdens een vliegopleiding ook zien dat je soms gewoon iets moet accepteren "omdat het gewoon zo is". Je kan in de theorie les ook niet de hele tijd blijven discussieren."

Ik schrijf nu juist net dat zónder concrete cijfers, er discussie zal blijven bestaan. De (on)waarheid van verhalen kan dan immers nooit worden gecontroleerd. Iedereen gaat verschillende dingen aannemen, resultaat: discussie. Daarmee zeg ik absoluut niet dat Kritisch' verhaal (of dat van anderen) onwaar is.

(Wél dat sommige niet nader te noemen FTO's 'ongestraft' hun mooie (onzin)praatjes kunnen blijven houden)
 
.. en daarmee bedoelde ik dus, dat je ook zonder die nummertjes wel wat aan zou kunnen nemen van mensen die zelf talloze failures mee hebben gemaakt of van dichtbij hebben gezien sinds het moment dat ze hun vliegopleiding meer dan 10 jaar geleden af hebben gerond.
Ik val gelukkig in de tweede categorie, maar in de 7 jaar dat ik hier rondzweef heb ik zelfs op dit board wel eens de verhaaltjes gehoord. Maar ach, wat is dat nou waard zonder nummers.

Iemand moet ook de tegenwoordigheid van geest kunnen hebben om zelf de afweging te maken. Jij hebt dat schijnbaar al gedaan en weet dus volledig waar je aan begint. Anderen moeten dit ook zo doen.
Het is net als de go/no go als je tegen V1 zit. Soms zit het mee, soms zit het tegen.
Er bestaat geen heilige formule!
 
.. en daarmee bedoelde ik dus, dat je ook zonder die nummertjes wel wat aan zou kunnen nemen van mensen die zelf talloze failures mee hebben gemaakt of van dichtbij hebben gezien sinds het moment dat ze hun vliegopleiding meer dan 10 jaar geleden af hebben gerond.

Nee goed, helemaal waar. Cijfers kunnen echter wel een goed totaalbeeld geven. Ervaringen verschillen immers per persoon.
 
Er zijn overigens in het verleden al initiatieven geweest om te bijvoorbeeld de RLD of de VNV zo'n lijst op te laten zetten. Is tot noch toe op niets uitgelopen.
 
Thermal,

Ik snap dat het verhaal van mijn vriend bedreigend voor je is. Je zult echter op een gegeven moment moeten accepteren dat het leven niet zo maakbaar is als je nu wil geloven.

Ik wil alleen de naïeve verhalen van 'als het niet lukt heb er niet genoeg je best voor gedaan' of 'je moet ook niet gaan wachten tot er wat gebeurt' tot 'je moet wel bereid zijn over de grens te kijken' nuanceren.

Ik zou wel willen schreeuwen: bij twijfel, niet doen!

Ik heb heel veel respect voor de mensen die gaan voor hun droom en het nog waarmaken ook. Bedenk echter dat niet iedereen zo knap is (en zo veel geluk heeft). Dus pas op met het advies dat je geeft ... Het gaat om veel geld en belangen. Als iemand het echt wil (en kan), kiest 'ie er toch wel voor. Dus je hoeft echt geen reclame te maken voor dit beroep. Eerder anti-reclame. Als iemand ondanks alles er toch voor gaat, dan komt het waarschijnlijk wel goed ...

En voor de ervaren beroepsvliegers die wel snappen hoe het zit: thanx!
 
Mooie post, Kritisch!

Ik kan er ook wel van wakker liggen.

Mijn vriend is al wat ouder, dus dat zit al tegen. hij moet met wat 'extra's' komen om aangenomen te worden, dat extra is dan de juiste school.. Helaas zijn de 'juiste scholen' net zo streng in toelaten als Harvard of MIT (Ja echt waar! Harvard laat 9 a 10 procent toe, MIT 16 procent) Wat als hem dat niet lukt?? :wegkwijt:

Wat als hij dan naar Stella moet?? Die gaat uitbreiden zodat hij 499 jonge, enthousiaste klasgenoten/concurrenten erbij krijgt??:bwah:

Dan lig ik te zweten in bed. Als hij maar kan vliegen. als..als.. maak niet uit waar, al is het Nijlbaars in een Tupolev. als het maar vleugels heeft.. Nu zit het ons wel mee dat ik als kostwinner kan werken hebben we in ieder geval iets te eten.... :bwah:

Ok, we kunnen ervoor kiezen het niet te doen. De veiligste optie. Maar als we in de buurt van een jet zijn krijgt mij stugge vriendje iets extra's over zich heen. Hij IS piloot en een ander uniform dan een pilotenuniform zal hem slecht passen.:D Dus dat doen we alleen als het echt niet anders kan.

Zo, dat was mijn openhartige bui weer voor vandaag.
 
Last edited:
Hulde aan Kritisch voor deze post! Hulse ook aan Kazeven, voor je onvoorwaardelijke steun voor je vriend. Een beter copiloot kun je je niet wensen! ;) Nogmaals, dit topic moet verplichte kost zijn, voor wannabe's.

Offtopic: Volgens mij moeten we zo langzamerhand een apart forum voor de "WAG's" gaan openen.
 
Hulde aan Kritisch voor deze post! Hulse ook aan Kazeven, voor je onvoorwaardelijke steun voor je vriend. Een beter copiloot kun je je niet wensen! ;) Nogmaals, dit topic moet verplichte kost zijn, voor wannabe's.

Offtopic: Volgens mij moeten we zo langzamerhand een apart forum voor de "WAG's" gaan openen.

:):)
 
Wat als hij dan naar Stella moet?? Die gaat uitbreiden zodat hij 499 jonge, enthousiaste klasgenoten/concurrenten erbij krijgt??:bwah:

Dan lig ik te zweten in bed. Als hij maar kan vliegen. als..als.. maak niet uit waar, al is het Nijlbaars in een Tupolev. als het maar vleugels heeft.. Nu zit het ons wel mee dat ik als kostwinner kan werken hebben we in ieder geval iets te eten....

Allereerst alle , echt ALLE respect voor je steun aan je vriend, bewonderenswaardig.

Maar bedenken jullie je alsjeblieft alsjeblieft ( geen typo ) allebei eens heel goed of het deze ellende waard is.. Ja ellende ja , and there's loads more to come als je pech hebt - vooral als er weer een of andere jurk het op z'n heupen krijgt of die plas olie kleiner blijkt dan gedacht...

Geen doemdenken , geen poging tot demotivatie , geen zwartkijkerij mijnerzijds.
Enkel een welgemeend advies.

Zie de post over mensen met 100 a 150k schuld die NIET ergens vliegen.

Geloof NIKS van de " preferred supplier/vliegschool/pilotentekort/exclusieve cont(r)acten bij airlines " praatjes.
Meteen een goeie oefening om later het airline-management ook niet te geloven;)

mijn €0,02
 
mijn €0,02
Thanx!:kiss:

Ik heb geleerd de vliegschoolpraatjes met bergen zout te nemen. Daar is dit forum goed voor. Al geloof ik wel dat EPST een betere kans geeft dan Stella...geen garantie natuurlijk.

Wat wel een beetje gerust stelt is dat mijn vriendje technisch WO gedaan heeft. Als alles tegenvalt hoeft hij die 100k niet met burgers flippen terug te verdienen..
 
Back
Top