Pilotentekort vs. werkloze piloten

Het muntstuk heeft niet twee kanten maar drie. Er is namelijk ook nog een rand.
.
Hoe bizar de konstatering ook kan zijn, ook goede, gekwalificeerde mensen kunnen tussen de wal en het schip terecht komen.
Dit heeft veel meer te maken met het net niet op het juiste moment op de juiste plaats zijn gecombineerd met een marktmechanisme waar je als carriere zoeker totaal geen invloed op kan uitoefenen, dan met de gedrevenheid van de betrokkene om de begeerde droom, goed betaalde, baan te bemachtigen.
Het verbaast me dan ook dat er hier en daar wat te gemakkelijk geponeerd wordt dat de onderhavige kandidaat, sollicitant, stagnerende carriere ontwikkeling, er niet genoeg voor gedaan zou hebben.
Cheers
Art
Goeie post, Art. Ik denk dat mensen die zeggen 'als x dit en dit maar gedaan had was hij er wel gekomen' eigenlijk hopen dat als zij maar dit en dit doen er zeker weten wel zullen komen.

Accepteren dat zelfs goeie gemotiveerde mensen de boot in kunnen gaan is accepteren dat dat bij jou ook zo kan lopen, ook al ben je nog zo hardwerkend initiatiefrijk en goed in vliegen..

En het 'doembeeld' dat jij schetst: In de luchtvaart moet $$$ verdiend worden, en er is meer aanbod dan vraag. Dus denk ik dat deze ontwikkeling er idd aan zit te komen...
 
Ik ben inmiddels halverwege de veertig en ga er maar van uit dat ik nog minimaal 15 jaar mag vliegen. Ben laat ingestapt en dus niet al 25 jaar bezig.
Toen ik, nog niet zolang geleden, met de opleiding begon werd er ook al gezinspeeld op "vliegen in de toekomst zonder piloten" en alle mogelijke tussenvormen hiervan. Het heeft mij er niet van doen weerhouden te stoppen met de opleiding.
Het is moeilijk iemand te adviseren wat hij/zij moet doen. Iemand stoppen die koste wat kost de luchtvaart in wil doe je niet makkelijk.
Het kan wellicht helpen door een realistisch beeld te scheppen van de toekomst verwachtingen, maar wie gaat dat doen? De scholen..., de luchtvaartmaatschappijen...., de vakbonden....? Ik denk géén van de drie, want ze hebben allemaal andere belangen danwel belangen die niet gebaat zijn bij het goed informeren over hun toekomst visie op de luchtvaart naar hun toekomstige studenten, medewerkers en leden. Tenzij ze een ander slag "piloot" kunnen aantrekken/opleiden. Eén die meer en meer een "proces operator" is /wordt in plaats van piloot en zich daar bij prettige voelt.
Ik hoop de komende jaren nog als piloot te mogen functioneren en niet, zoals ik dat op sommige dagen al ervaar, inderdaad meer een proces operator blijk te zijn.
 
Dit is een hartsikke informatief topic. Naar mijn mening zou het zelfs verplicht moeten zijn voor eenieder die de droom/wens koestert om piloot te worden.

Ik zit zelf echter zwaar in dubio: Ik zou heel graag piloot willen worden. Ik lees al een flinke tijd mee op dit forum en sinds een maand of twee post ik hier en daar wat. Als rookie van 17 hier op het forum is het zeer leerzaam en uiteraard ook leuk om mee te lezen. Sommige dingen vind ik echter 'verontrustend' , zoals:
Ik hoop de komende jaren nog als piloot te mogen functioneren en niet, zoals ik dat op sommige dagen al ervaar, inderdaad meer een proces operator blijk te zijn.

Met betrekking tot de toekomst vraag ik me het volgende af:
-In welke mate zal het beroep van van piloot nog hetgeen zijn wat het nu is.(Over volledige automatisering maak ik me geen zorgen, dit is vrijwel ondenkbaar)
-Zal een piloot over 20 a 30 jaar nog steeds een redelijk salaris ontvangen?(Met redelijk bedoel ik: In staat zijn om fatsoenlijk te kunnen leven en de 'traditionele' rol van broodwinner vervullen binnen een gezin, ik verwacht absoluut geen uitzonderlijk hoge bedragen)

Natuurlijk is en blijft het gissen naar de uitwerkingen van het een en ander op bovenstaande door de grote onvoorspelbaarheid binnen de luchtvaart, maar is er een indicatie te geven op basis van het verleden,mits er zich geen zaken voordoen als 9/11?

Binnenkort ga ik naar de open dag van EPST en ook daar het nodige vragen. Ook heb ik overwogen om ,indien ik wordt afgewezen op onvolwassenheid(mocht ik meedoen aan een selectie) eerst WO Economie en Rechten in 6 jaar te doen. Nu zit ik echter te denken om dit EERST te doen en dan te kijken of de 'kriebel' nog steeds aanwezig is.

Wat betreft het gequote stukje: ph-gjk, zou je misschien wat meer kunnen vertellen over waarom je dat dan voelt?
 
Last edited:
Met betrekking tot de toekomst vraag ik me het volgende af:
-In welke mate zal het beroep van van piloot nog hetgeen zijn wat het nu is.(Over volledige automatisering maak ik me geen zorgen, dit is vrijwel ondenkbaar)
-Zal een piloot over 20 a 30 jaar nog steeds een redelijk salaris ontvangen?(Met redelijk bedoel ik: In staat zijn om fatsoenlijk te kunnen leven en de 'traditionele' rol van broodwinner vervullen binnen een gezin, ik verwacht absoluut geen uitzonderlijk hoge bedragen)

Natuurlijk is en blijft het gissen naar de uitwerkingen van het een en ander op bovenstaande door de grote onvoorspelbaarheid binnen de luchtvaart, maar is er een indicatie te geven op basis van het verleden,mits er zich geen zaken voordoen als 9/11?

1) Wat weet je al van automatisering? Een vliegtuig kan al een volledige autoland uitvoeren. 90% van de tijd staat de autopilot aan. Op sommige toestellen wordt automatisch rudder gegeven als je een engine failure hebt enz...

2) Moeilijk te zeggen. Feit is wel dat over de laatste 20 jaar de arbeidsvoorwaarden alleen maar slechter geworden zijn.

3) Nee.

P.S. als je bij EPST toch vragen gaat stellen, vraag ze dan het volgende als ze over een piloten tekort beginnen. "Waarom moet ik 100k+ Euro investeren in een opleiding, als er zo'n piloten tekort aankomt? Maatschappijen zouden dan toch ook de helft kunnen betalen? Waarom staan ze niet bij de supermarkt te recruteren?"
 
@ Art, ik vind het goed dat je de "rand van de munt" beschrijft, maar ik vind dat je de toekomst voor een aspirant piloot er nogal slecht uitziet volgens jouw voorspelling. Ook bij ons op school is de discussie geweest over volledig ge-automatiseerd vliegen. Toch denk ik dat voor dit zal gebeuren er eerst volledig geautomatiseerde auto's, treinen en bussen moeten rondrijden voordat de gemiddelde aardbewoner in een vliegtuig stapt zonder piloot. Het is een soort van vertrouwenskwestie. Dit zie ik toch echt de komende decenia's nog niet gebeuren.

Dat het beroep van piloot minder wordt in secundaire arbeidsvoorwaarden en salaris dat is duidelijk. Maar dit moeten mensen ondertussen wel weten voor ze aan een opleiding beginnen. Tuurlijk zullen er altijd zijn die een ton lenen voor de "vrouwen en het geld", ik denk dat deze mensen dan ook nul onderzoek hebben gedaan voor de opleiding. Ik verdien absoluut geen top salaris, heb geen bijzonder goede secundaire arbeidsvoorwaarden op het moment, maar heb het wel elke dag bijzonder naar mijn zin, ik kom rond en dat is voor mij het belangerijkste. Als straks de schuld is weggewerkt, kan je prima leven van een piloten salaris.

Daarbij doet me jouw toekomstvisie een beetje denken aan een colum ik laatst las in een blad, "mensen onder de 45 vinden dat de wereld beter wordt, mensen boven de 45 denken altijd dat de wereld naar de klote gaat" ;).

IMHO
 
Het muntstuk heeft niet twee kanten maar drie. Er is namelijk ook nog een rand.

Zeventien uur van Dubai naar Houston en bij aankomst omdraaien en terug. Ik fantaseer hier niet, bij bepaalde maatschappijen wordt dit al ernstig overwogen.
Dit alles gaat gepaard met een verwoede aanslag op de gezondheid.
Ehm, dat is een werkdag van tenminste 34 uur (dan reken ik de voorbereiding van de vluchten niet mee). Is zo'n werkdag niet gewoon verboden??

Jeremy Clarkson zei ooit dat zoveel uur slaapgebrek gelijk stond met een halve fles whiskey soldaat maken. Ze gaan toch zeker geen mensen met een halve fles whiskey op laten rondvliegen?:wegkwijt::wegkwijt:
 
Art heeft helemaal gelijk....

Toekomst van ICA is volgens mij idd heen en terug... dus bv AMS - Singapore heen en weer. met 4 piloten (net zoals nu) maar dan je rust zodanig aanpassenDus de eerste crew doet de take-off en landing 6-7 uur rust in het midden, 2e crew heeft de laatste 4-5-6 uur rust en doet de take-off en landing op de terug weg... (geen coco's meer omdat je een volle crew nodig hebt...)

Een aantal CAA's hebben al toegezegd dat dit zou kunnen mits de rust faciliteiten voor crew aan boord ernstig verbeterd worden (meer humidity, was faciliteiten (shower), etc...)
 
Art heeft helemaal gelijk....

Toekomst van ICA is volgens mij idd heen en terug... dus bv AMS - Singapore heen en weer. met 4 piloten (net zoals nu) maar dan je rust zodanig aanpassenDus de eerste crew doet de take-off en landing 6-7 uur rust in het midden, 2e crew heeft de laatste 4-5-6 uur rust en doet de take-off en landing op de terug weg... (geen coco's meer omdat je een volle crew nodig hebt...)

Een aantal CAA's hebben al toegezegd dat dit zou kunnen mits de rust faciliteiten voor crew aan boord ernstig verbeterd worden (meer humidity, was faciliteiten (shower), etc...)
Nou ja met rustperiodes aan boord klinkt het al wat meer 'te doen' .
 
'Rusten' met een cabinedruk gelijk aan 8000' is toch wel wat anders dan thuis in bedje..

Grappig....ben op zoek naar een forum: 'Mijn man wil bij de belastingdienst werken en heeft er alles voor over'.....kan niets vinden :biertje:
 
Last edited:
1) Wat weet je al van automatisering? Een vliegtuig kan al een volledige autoland uitvoeren. 90% van de tijd staat de autopilot aan. Op sommige toestellen wordt automatisch rudder gegeven als je een engine failure hebt enz...

2) Moeilijk te zeggen. Feit is wel dat over de laatste 20 jaar de arbeidsvoorwaarden alleen maar slechter geworden zijn.

3) Nee.

P.S. als je bij EPST toch vragen gaat stellen, vraag ze dan het volgende als ze over een piloten tekort beginnen. "Waarom moet ik 100k+ Euro investeren in een opleiding, als er zo'n piloten tekort aankomt? Maatschappijen zouden dan toch ook de helft kunnen betalen? Waarom staan ze niet bij de supermarkt te recruteren?"


Wat betreft automatisering ken ik uiteraard de fijne details niet maar ik heb er wel een redelijk beeld van(o.a. dankzij National Geographic Channel,ik kijk heel vaak Aircrash Investigation). Ik weet ook dat het (voorlopig) nog niet te doen is om een vliegtuig zonder menselijke tussenkomst adequaat te laten reageren op eventuele noodsituaties, aangezien het onvoorspelbare niet is in te programmeren.

Wel grappig dat je over die 100K begint, ik was in oktober op een studiebeurs en ook de KLM Flight Academy was present. Een van de ouders stelde vervolgens precies die vraag en het antwoord van de door KLM FA gestuurde voorlichters was niet echt bevredigend. Wellicht komt dit omdat de 'voorlichters' net afgestudeerde studenten aan de KLM FA waren. Helaas staat het mij niet meer zo goed bij wat zij precies antwoordden. Ik zal het zeker bij EPST weer vragen,bedankt voor het herinneren!
 
In de UK worden wel sponsorships aangegaan, misschien zijn de Nederlandse maatschappijen daar (nog) niet aan toe, of omdat er (te) veel AI's op de markt afgezet worden. Maar het blijft een sterk punt, 100K betalen terwijl er een "tekort" is of dreigt aan te komen.
 
'Rusten' met een cabinedruk gelijk aan 8000' is toch wel wat anders dan thuis in bedje..
Zeker!! Maar het is ook weer niet zo erg als 34 uur onafgebroken bezig zijn..

Grappig....ben op zoek naar een forum: 'Mijn man wil bij de belastingdienst werken en heeft er alles voor over'.....kan niets vinden :biertje:
Hoi, ik ben een jongen van 18 en mijn absolute droom is werken bij de gemeentereiniging.

Nu ben ik me aan het orienteren op verschillende opleidingen en selecties. Ik heb al 360 euro aan een training uitgegeven om voor het psychologisch onderzoek te slagen.. Ik denk er ook over om een bedrijven terrein voor een paar uurtjes af te huren om me beter voor te kunnen bereiden op het parktijkgedeelte van de test.

Daarnaast heb ik verschillende boeken gelezen, waaronder 'de straat schoon, maar waarom door U?'
 
Bedankt Arthorizon,voor je ondersteuning. Daardoor voel ik me minder een roepende in de woestijn ...

Wat Arthorizon zegt is nu moeilijk voor te stellen, maar als je even terug kijkt ... We rammelen nu allemaal fanatiek op computers. Dat was 15 jaar geleden echt nog amper het geval. Internet was nog lang niet mainstream en e-mailen deden we ook nog niet. Het is een compleet andere wereld geworden ...

Ik kan me in dat opzicht dus best voorstellen dat een vliegtuig over nog eens 15 jaar geen piloten meer heeft maar systeemoperators. Wat zullen de consequenties zijn voor het beroep 'piloot', de arbeidsvoorwaarden en de opleidingen? Wat als dit nu eens echt de praktijk zal zijn?
 
Wel grappig dat je over die 100K begint, ik was in oktober op een studiebeurs en ook de KLM Flight Academy was present. Een van de ouders stelde vervolgens precies die vraag en het antwoord van de door KLM FA gestuurde voorlichters was niet echt bevredigend. Wellicht komt dit omdat de 'voorlichters' net afgestudeerde studenten aan de KLM FA waren. Helaas staat het mij niet meer zo goed bij wat zij precies antwoordden. Ik zal het zeker bij EPST weer vragen,bedankt voor het herinneren!

Oh, maar de KLM is SOMS, heel soms, in staat een eerlijk antwoord te geven op het bestaan van het 'pilotentekort':
"We schetsen expres een ruim beeld. Je moet nooit onder de groei zitten. We veronderstellen nu dat we ons korps met 1100 man uitbreiden. Maar dat staat niet vast. We hebben de afgelopen 20 jaar al verschillende keren een aannamestop gehouden, wegens oorlog, recessie of een virus. Dat kan zich ook in de toekomst voordoen. En ja, dat is wrang." Uit een Volkskrant-artikel dat Diana bijna een jaar geleden postte: http://www.volkskrantbanen.nl/oud/_dezeweek/werkleven/698242/Piloten-aan-de-grond.html
 
Het is goed dat er door ons nagedacht wordt over de toekomst en dan met name over de toekomst van het beroep "piloot". We moeten echter uitkijken dat we niet te veel "science fiction"beelden en doemscenarios gaan bekijken. Natuurlijk zal de technologische vooruitgang ook doordringen in de luchtvaartwereld, dit zal aan aanpassing van de werknemers vergen.Ik denk dat mensen niet zo snel in onbemande vliegtuigen zullen stappen. Indien de toekomstige technieken onbemande passagiersvliegtuigen veilig en betrouwbaar kunnen maken (ook in geval van noodsituaties) dan zal er misschien een probleem optreden voor de huidige uitoefening van het beroep "piloot". Tot die tijd is het leuk om hierover te filosoferen, maar meer ook niet. Er zal vroeger door de critici ook genoeg over het autopilotsysteem gezegd zijn en dat het beroep in gevaar kwam. Kortom, het beroep van piloot zal niet zo snel uitsterven de invulling zal in de toekomst anders worden, is dat erg?Ik denk van niet!
 
Hoi, ik ben een jongen van 18 en mijn absolute droom is werken bij de gemeentereiniging.

Nu ben ik me aan het orienteren op verschillende opleidingen en selecties. Ik heb al 360 euro aan een training uitgegeven om voor het psychologisch onderzoek te slagen.. Ik denk er ook over om een bedrijven terrein voor een paar uurtjes af te huren om me beter voor te kunnen bereiden op het parktijkgedeelte van de test.

Daarnaast heb ik verschillende boeken gelezen, waaronder 'de straat schoon, maar waarom door U?'


:haha:
Kazeven begint al een echte Airworker te worden met dat cynisme! :biertje:
 
Hoi, ik ben een jongen van 18 en mijn absolute droom is werken bij de gemeentereiniging.

Ik heb mezelf er ook al eens over verbaasd waarom er geen vuilniswagen simulator freaks zijn, maar wel flight simulator freaks (in de meest letterlijke zin van het woord).

Wat betreft die toekomst visie. Een reality check is goed, maar geldt dat niet voor ieder beroep dat je niet weet hoe het er over 10/15 jaar uitziet? Hadden accountants voorzien dat de bureaucratie op dit moment extreme vormen aanneemt, de pure elektronicagenieën kunnen voorzien dat tegenwoordig software het toverwoord is, de verpleegkundigen dat door de bezuinigingen er tegenwoordig van zorg weinig sprake meer is?

Moet je daarom geen accountant/verpleegkundige/electronicus worden? Verschil maakt de investering, zeggen we, 100K vs. 10K, maar aan de andere kant: na een zoveel jarige MBO/HBO/WO opleiding heb je òòk geinvesteerd, en sla je niet zomaar een andere richting meer in.
 
Ik heb mij laten vertellen door een ir. van de faculteit lucht- en ruimtevaarttechniek in delft een onbemande vlucht nagenoeg ondenkbaar is voor de commerciele luchtvaart.

Met name het gebrek aan vertrouwen bij de mens is hierbij doorslaggevend. De gedachte dat er niemand in de cockpit zit is onacceptabel voor ruwweg 70% van de passagiers. Mocht er IETS gebeuren dan zijn de inzittenden vrijwel zeker verloren. Technisch gezien is het misschien mogelijk, maar wat heeft het voor zin als het overgrote deel er geen vertrouwen in heeft?

Of een piloot meer een procesoperator is, is in principe al duidelijk. Vraag het de hedendaagse piloten! 90% van de tijd staat de AP erop en een vliegtuig kan al opzichzelf landen etc. etc. Voelen zij zich er minder piloot door? ik denk eerlijk gezegd van niet. Ze zitten er óók voor het geval het misgaat.

En dan het menselijke aspect, stel je zet 1 piloot/procesoperator in de cockpit. De systemen werken niet meer en de piloot krijgt een paniekaanval, raakt onbewust of wat dan ook. Het spreekt voor zich: er zullen altijd 2 mensen in de cockpit moeten blijven zitten. Dezen zullen ten alle tijden 'op het handje' moeten kunnen blijven vliegen en alert en professioneel moeten reageren. Ook de vliegtuigen moeten hiertoe in staat kunnen zijn.

En tot slot hebben we nog de huidige 'wereldvloot' en bestellingen. Stel er komt inderdaad een buitengewoon betrouwbaar onbemand vliegtuig. Voordat dit algemeen geaccepteerd is en wereldwijd in gebruik is genomen ben je misschien wel minstens 20 jaar verder. Om nog maar te zwijgen over wanneer dit uberhaupt MOGELIJK is. Dat betekent niet dat ineens elke mogelijke maatschappij massaal overstapt op dit type en besluit de huidige vloot waarin is geinvesteerd naar de schroothoop te brengen. Een eventueel ongeluk zou overigens desastreus zijn. Het laten vervangen van de vloot zal een langdurig proces zijn!

Conclusie: er zullen voorlopig, nagenoeg zeker, de komende 50/60 jaar (minstens) piloten moeten worden opgeleid. Of het beroep zal veranderen? Ongetwijfeld, maar alleen om workload te verlichten en processen te vergemakkelijken (<- is dat een woord? ;) ). Uiteindelijk zal het inderdaad steeds minder met vliegen te maken hebben, maar toch zullen de mensen die er in de cockpit zitten het moeten kunnen.
 
Back
Top