Pilotentekort vs. werkloze piloten

Die zullen meevallen. Ik weet nog niet hoe ik er tegen die tijd over denk, maar waarschijnlijk ga ik dan weer bij mijn ouders wonen (zolang ik niet werk).

En ja, ik begrijp wel waar je heen wilt. Ik begrijp dat je over dit soort dingen na moet denken. De zaken die in deze topic worden aangekaart moet je zeker niet negeren, maar ik hou niet van dat negatieve gedoe. Als je iets graag wil, dan moet je daar voor gaan. En tuurlijk, je moet daarin realistisch blijven. Maar je moet ook risico's durven nemen.
 
Wrvh, je hebt inderdaad goed begrepen waar ik heen wilde, maar aan de andere kant was het ook geen retorische vraag. Je kunt nu je maandlasten al berekenen, en wat mij betreft maak je de berekening voor twee scenarios: Op jezelf wonend in een huurflatje of bij je ouders thuis.

- Rente van je lening
- Verzekeringen (huis, ziektekosten, woning, loss of license, rechtsbijstand, aansprakelijkheid)
- Woonlasten
- Telefoonrekening (incl internet en TV abonnement)
- Auto (aanschaf, verzekering, belasting, brandstof, onderhoud)
- Boodschappen
- Eventueel verplichte aflossingen
- Geldig houden brevetten
- Abonnementen (ANWB, Donald Duck, Quote, Telegraaf, Flair)

Iedereen die een opleiding gaat doen, zou gewoon zo'n overzichtje moeten maken, desnoods met hulp van ouders. Als je dat al niet durft, dan zijn uitspraken over "risico's durven nemen" gewoon hete lucht. En dat is ook geen "negatief gedoe" (en dat is algemeen, niet persoonlijk voor jou, wrvh).

Dan zie je bijvoorbeeld direkt hoe je financiële situatie is na 12 maanden zonder baan, als je dus nog niets aan een eventueel garantiefonds hebt gehad. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je schuld zomaar van 150.000 euro naar 165.000 is gegroeid.
 
Iz:

Je moet er, ondanks mijn enigzins ongenuanceerde eerdere post, niet vanuit gaan dat ik over bovenstaande zaken niet al heb nagedacht. Ik woon nu al ruim 2 jaar op mezelf en ben me er dan ook heel goed van bewust welke kosten dit met zich meebrengt.
Daarnaast heb ik wat de lening betreft veel gesproken met een "close relative" die jarenlang een functie bij de KLS heeft bekleed welke zich in grote mate bezighoudt met de op dit topic beschreven problematiek. Je mag er vanuit gaan dat de betreffende persoon mij geen open-dag-praatjes verkoopt. De uitkomsten van de gesprekken die ik hem voerde vond ik niet extreem verontrustend, ik ben weliswaar gewaarschuwd (zo niet ook al door de verhalen in dit topic).

Ik ben het over het algemeen dan ook eens met de stelling dat iedereen die aan een vliegopleiding begint goed moet worden uitgelegd wat de risico's zijn van het aangaan van zo'n enorme lening. Desondanks ben ik van mening dat negativiteit de boventoon voert op dit topic.

Neem als voorbeeld eens de post van arthorizon. Op zich een mooi en duidelijk betoog over de problemen die spelen, en die wellicht in de toekomst komen zullen. Waar ik mij echter dan weer aan stoor is de negatieve toon van het geheel. Ik noem maar wat:

"Ondanks dat je maatschappij en je passagiers denken dat je slechts een verijdelde buschauffeur bent."

"U bent een resource geworden (...) U bent geen personeel meer met een naam maar een human resource number."

"het beroep van vlieger is er een naast alle anderen"

"Als dat is wat je wilt, en daarvoor een torenhoge schuld wil aangaan, met in het verschiet een maximaal boven modaal salaries in de toekomst, be my guest en geniet ervan."

En dit is nu precies wat ik bedoel. De post staat bol van dit soort stellingen. Dit klinkt alsof we allemaal maar gewoon niet meer moeten gaan vliegen. Dit noem ik geen duidelijke waarschuwing meer, dit klinkt als iemand die verbitterd is vanwege het feit dat het vliegen niet meer is wat het vroeger was. Elk enigzins positieve aspect van het beroep wordt onmiddelijk de grond in geboord met een vijfvoud aan negatieve aspecten. Het vliegen is veranderd, ja. Daar hoor ik mijn pa elke dag over klagen. Maar ik ken het niet anders. En ik vind het mooi.

Mijn kennis van (en ervaringen met) het beroep komen misschien niet in de buurt bij dat van jullie. Maar probeer het eens zo te bekijken. Er bestaat een verschil tussen waarschuwen en afkraken.
 
Ik kon hem tussen de downloads op Airwork onlangs ook niet terug vinden.
Airwork-member nielzzzo heeft deze Excel-sheet van Iz online beschikbaar gesteld op de volgende 2 links:
http://www.nielz.net/SalarisScenarios.zip
http://www.isfet.nl/SalarisScenarios.zip

Inderdaad een aanrader!

Naar mijn mening een geniaal bestandje, hulde. Één vraagje: zou iemand hier zo vriendelijk willen zijn de forumule te posten die ik over de forumule kan plakken die de belasting berekent zodat er over je bruto salaris tot 35000 euro 20% en over alles daarboven 41% wordt geheven. Zag al staan dat elke belastingschijf er heel mooi was ingeplakt. Nogmaals: topbestand, vooral hoe je kan zien hoe je banksaldo naar boven of naar beneden gaat / blijft gaan.

En wrvh.. good for you dat je er zo goed over nadenkt maar onthoud wel ff dat je je gedachtegang of keuze hier echt niet hoeft goed te laten keuren voordat ie çorrect is.
 
Naar mijn mening een geniaal bestandje, hulde. Één vraagje: zou iemand hier zo vriendelijk willen zijn de forumule te posten die ik over de forumule kan plakken die de belasting berekent zodat er over je bruto salaris tot 35000 euro 20% en over alles daarboven 41% wordt geheven. Zag al staan dat elke belastingschijf er heel mooi was ingeplakt. Nogmaals: topbestand, vooral hoe je kan zien hoe je banksaldo naar boven of naar beneden gaat / blijft gaan.

En wrvh.. good for you dat je er zo goed over nadenkt maar onthoud wel ff dat je je gedachtegang of keuze hier echt niet hoeft goed te laten keuren voordat ie çorrect is.

Typ eens op google in: "excel =als formule", kom je een heel eind ;)
 
@Kritisch

Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk heeft hij zijn vliegdroom, met 125.000 euro schuld, aan de wilgen gehangen

Ten eerste, ik zal je partner zeker niet veroordelen en gaan roepen ´eigen schuld´ of roepen dat ie een loser is. Maar als ik een droom zou hebben………………en 125 k schuld dan zou ik er echt alles aan doen om zo snel mogelijk in een stoel te komen. Al zou ik in een gare DC-3 ´rubber dogshit´ in China moeten rond vliegen. Als het echt je droom is, hoe kun je hem dan aan de wilgen hangen??

En heeft hij ook in het buitenland gekeken? Daar lees ik niks over. Om te verwachten dat je zonder ervaring in NL wel aan de bak komt is redelijk naïef. Dat is nu zo maar dat was toen ook al zo.

Sollicitaties gaan allemaal online, dus je verpletterende brief, je geweldige sociale vaardigheden en knappe kop zullen je niet helpen. En die truc met een smoes binnenlopen bij P&O kennen ze ook wel. Je zult een hele goede kruiwagen moeten hebben. En dan nog ken ik echt genoeg voorbeelden van piloten die zelfs met kruiwagen niet verder kwamen: vader captain bij KLM..... beste vriend ouders hoofd P&O bij Martinair....

Met alle respect maar sollicitatie beginnen alleen maar op het Internet. Je zult uiteindelijk toch moeten verschijnen in the flesh voor een keuring. Als je verwacht met een kruiwagen wel ergens binnen te komen heb je denk ik sowieso het verkeerd beroep gekozen. Dus ik weet niet wat voor soort ´piloten´ je bedoelt. Ja ze zullen niet aan je deur komen om te vragen of je AUB voor ze wilt gaan vliegen. Je moet je zelf wel verkopen.

ondanks hun beloftes die dus niet zwart op wit staan en ondanks de mooie praatjes, niets. Nog geen sollicitatiegesprek, Grading niets. Wachten heeft geen zin, want je wacht nergens op. Dat geldt voor Stella, EPST, KLS, ga zo maar door.

Wachten??? Ja als je gaat zitten wachten gebeurt er 1 ding. Namelijk helemaal NIKS!

Je moet het ZELF doen. Zij komen echt niet naar jou toe. Ik ken persoonlijk wel meer dan 30 man (en 2 vrouw) die nu hun droombaan hebben door deze scholen. Sommigen zijn ook in een moeilijke tijd beginnen. Maar ze hebben er allemaal wel hard voor moeten werken. Sommige hebben wel meer dan 500 sollicitaties de deur uitgedaan en hebben eerst enorme kutklussen in het buitenland aangenomen om te komen waar ze nu zijn. Maar als je gemotiveerd bent dan doe je dat.

Als je een goede voorbereiding doet en genoeg rondvraagt weet je dat je het ZELF moet doen. In deze business doet NIEMAND wat voor je tenzij je er heeeel veel geld voor betaalt.

Ik denk dat veel piloten die het uiteindelijk opgeven, omdat het geld of krediet bij de bank op is bijvoorbeeld, geen enkele behoefte hebben aan zo’n forum als dit. Blijkbaar hebben degenen die wel doorstromen geluk?

Hoeveel ´mislukte´ piloten ken jij? Ik ken alleen een heleboel ´gelukte´piloten maar die hebben me altijd wel verteld dat je er keihard voor moet werken en datt niks je komt aanwaaien.

Ik hoop dat je partner er in zijn ogen echt alles maar dan ook alles aan heeft gedaan om zijn doel te bereiken want die gedachte zou het allemaal wat dragelijker moeten maken. Nogmaals ik wil niet veroordelend overkomen maar als ik het verhaal zo lees dan komt het toch wat naief over (baan in Nederland verwachten en dan ook nog gaan zitten wachten tot de airlines langskomen????)

In ieder geval goed om te horen dat hij een succesvolle niewe carriere heeft opgebouwd en ik wens hem daar oprecht veel succes in.
 
Hoeveel ´mislukte´ piloten ken jij? Ik ken alleen een heleboel ´gelukte´piloten maar die hebben me altijd wel verteld dat je er keihard voor moet werken en datt niks je komt aanwaaien.

Korter door de bocht dan dit kun je bijna niet gaan...

Ik heb zelf mijn CPL/IR gehaald in augustus 2001. Een maand later klapte er een paar jurken de Twin Towers in en was het ook voor mij gedaan.
De hele wereld lag op z'n kop en er viel gewoonweg niks meer te vliegen voor lowtimers. Ik heb letterlijk 500 brieven verstuurd over de hele wereld en nul reply gehad. En dan tel ik de telefoontjes en bedrijven waar ik "spontaan" langs ben gegaan, niet eens mee.
Als vervolgens iemand teksten tegen mij had gezegd, als wat jij hierboven neerzet, had ik 'm loeihard voor z'n bek geramt.

Leuk dat jij nog een idealistisch beeld hebt van de luchtvaart, maar het wordt tijd dat je eens met beide benen op de grond komt staan. Ik ken er genoeg die "de crisis in de luchtvaart" niet hebben overleefd en noodgedwongen iets anders moesten gaan doen, met tonnen schuld achter hun naam. En dan kom jij even doodleuk vertellen dat het lag aan het niet hebben van een ruggengraad. Lager dan dit kun je in mijn ogen niet gaan.

Ik heb geluk gehad en iedere dag tel ik nog mijn zegeningen. Maar dat neemt niet weg dat jou hele verhaal ongefundeerd is en direct uit een droom wereldje gegrepen.
Je hoeft mijn verhaal niet te geloven, maar er zijn genoeg mensen op dit forum die het kunnen beamen. Doe er je voordeel mee...

Just my 2 cents...
 
En dan kom jij even doodleuk vertellen dat het lag aan het niet hebben van een ruggengraad. Lager dan dit kun je in mijn ogen niet gaan.

Dat zeg ik helemaal niet, dat maak jij er van. Ook goed, lees hoe je het wil weten.

Droomwereld? Zoals ik al zei, in mijn ´droomwereld´heb ik altijd te horen gekregen dat je in deze business niks kado krijgt en je moet er keihard voor vechten. Als het niet zo is dan hoor ik het graag.

Tja droomwereld, in Nederland wachten totdat er iemand langskomt om te vragen of je voor ze wilt vliegen lijkt me meer leven in een droomwereld.
 
Tja droomwereld, in Nederland wachten totdat er iemand langskomt om te vragen of je voor ze wilt vliegen lijkt me meer leven in een droomwereld.


Pffhoe, je bevindt je wel op glad ijs Thermal.
Waar baseer jij dit soort uitspraken in hemelsnaam op?
Als iemand zich hier naief gedraagt, dan ben jij het wel op dit moment. Er zit namelijk een aardig groot verschill tussen je droom achterna gaan en je meest grote nachtmerrie waarmaken.
 
Dat zeg ik helemaal niet, dat maak jij er van. Ook goed, lees hoe je het wil weten.

Droomwereld? Zoals ik al zei, in mijn ´droomwereld´heb ik altijd te horen gekregen dat je in deze business niks kado krijgt en je moet er keihard voor vechten. Als het niet zo is dan hoor ik het graag.

Tja droomwereld, in Nederland wachten totdat er iemand langskomt om te vragen of je voor ze wilt vliegen lijkt me meer leven in een droomwereld.

Lees je eigen verhaal nog maar eens goed. Dat is namelijk wel wat er staat, alleen omvat ik het even in één zin.

"Te horen gekregen" is geen ruk waard op dit forum. Zoveel mensen, zoveel verhalen. Misschien heb jij bij toeval alleen de succes stories gehoord, maar ik kan je ook de horrorverhalen vertellen. En vele met mij op dit forum.
Maar vervolgens sta je wel iemand af te breken omdat "jij hebt gehoord" dat het allemaal anders kan. En dat is meteen "where your story goes south in a hurry".
Je doet het overkomen alsof je de wijsheid in pacht hebt. En persoonlijk vindt ik dat een slechte zaak...
 
Om toch wat olie op het vuur te gooien: Moeten we het dan helemaal niet meer proberen?

We zitten inderdaad met een marktsituatie die soms ronduit belabberd te noemen is voor lowtimers, er zijn genoeg mensen die het verhaal van Beer kunnen onderschrijven.
Houd er alleen wel rekening mee dat de luchtvaartbranche, net als alle branches, conjnunctuurgevoelig is. Bij hoogconjunctuur (=goede economie) is er veel geld te besteden, gaan mensen meer op vakantie en ervaart de luchtvaart dus zeker ook de voordelen daarvan! Bij laagconjunctuur (= slechte economie) kan je idd situaties verwachten als wat Beer en vele anderen meegemaakt hebben. Over het algemeen is dit een golfbeweging waarbij er ongeveer 5 jaar zit tussen de pieken en dalen.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het niet altijd kommer en kwel is, maar dat het ook zeker niet altijd rozengeur en maneschijn is.

Ik kan me goed voorstellen dat jullie zo hard vallen over de reactie van Thermal, maar hij heeft ook wel een punt. Mensen met ruggengraat en doorzettingsvermogen kom je over het algemeen een stuk verder dan mensen die dat niet hebben. Waar Thermal rekening mee moet houden is dat de marktsituatie soms zo slecht is dat je zelfs met doorzettingsvermogen er niet komt. We moeten deze situatie niet eenzijdig bekijken, de waarheid ligt vaak in het midden en is van meerdere factoren afhankelijk. :cool:
 
Om toch wat olie op het vuur te gooien: Moeten we het dan helemaal niet meer proberen?


Nee natuurlijk niet. Het is sowieso geen kwestie van "gewoon proberen". Daar betrap ik veel jongelui op dat ze zo makkelijk denken over de opleiding en daarmee de schuld die ze aan gaan. Je moet alles goed overwegen voordat je deze verantwoordelijke beslissing kunt nemen.

Als je dat eenmaal gedaan hebt, dan moet je er helemaal voor gaan en in deze branche heb je nu eenmaal veel doorzettings- EN uithoudingsvermogen nodig.

Het zegt eigenlijk genoeg dat het beer uiteindelijk wel gelukt is om een baan in de luchtvaart te bemachtigen. Maar zoals hij zelf ook al aan geeft heeft hij ook geluk gehad. En ze zeggen wel eens geluk dwing je af, maar daar geloof ik dan weer totaal niet in! Wel is het natuurlijk zo dat als je alles op alles zet je veel meer kans maakt dan wanneer je een online sollicitatie plaatst en vervolgens achterover gaat zitten.

Daarnaast is een groot netwerk ook een belangrijk gegeven. Mensen reageren wel eens dat dat BS is, maar dat is gewoon niet waar! Natuurlijk kan een Captain bij de KLM zijn zoon niet in de kist krijgen door aan te geven dat het zijn zoon is. Maar ik ben er van overtuigd dat wanneer je insiders hebt bij een luchtvaart maatschappij, dat je CV dan echt wel hoger op de stapel komt te liggen wanneer een medewerker aangeeft dat het een bekende is en dat hij er vertrouwen in heeft. Zo werkt het in ieder branche.

Greetz,
PH-FLY
 
Misschien moet dit topic om mee te beginnen alleen maar eens beantwoord worden door mensen die een vliegopleiding hebben gedaan en de daarbij horende studieschuld hebben.
Het valt mij namelijk op dat de domste reakties komen van diegenen die geen CPL hebben.
Economische up- en downturns... Ach ja, altijd wel wat. Mensen blijven wel vliegen en vracht moet door de lucht blijven gaan. Het is meestal geen kwestie van capaciteits vergroting of vermindering maar een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden.
Anyway, de banenmarkt in de vliegwereld is een gevaln apart en een beetje mazzel moet je altijd hebben.
 
Het valt mij namelijk op dat de domste reakties komen van diegenen die geen CPL hebben. Economische up- en downturns... Ach ja, altijd wel wat. Mensen blijven wel vliegen en vracht moet door de lucht blijven gaan. Het is meestal geen kwestie van capaciteits vergroting of vermindering maar een aanpassing van de arbeidsvoorwaarden.

In beide stellingen zal een kern van waarheid zitten. De luchtvaart is niet gevrijwaard van conjunctuurgolven, het is de consument die met zijn bestedingspatroon bepaalt hoeveel vliegtickets en vrachtorders er gekocht en aangenomen worden. Hoe meer geld de consument heeft, des te sneller koopt hij een ticket of laat hij iets via luchttransport bezorgen. Daardoor neemt de vraag naar vluchten en dus naar piloten toe.
Ik weet ook dat de arbeidsvoorwaarden veranderen, denk maar aan de lange lange post van Art aan het begin van dit topic. Luchtvaartmaatschappijen zullen naast het aannemen van nieuwe piloten ook de capaciteit van hun huidige pilotenbestand 'optimaal' willen benuttten, wat dus vlottere turn-arounds inhoudt, minder vrije tijd tussendoor etc etc. Ik weet niet wat de exacte veranderingen zijn, maar daar heb je mij ook nooit uitspraken over horen doen.

Schrijf mijn posts niet weg als 'domme reacties' alleen op basis van het feit dat ik geen CPL heb, ik onderbouw mijn posts goed en ik doe geen uitspraken over zaken waar ik niets van weet. Ik stel voor dat we overigens het moddergooien verder hiertoe beperken ;).
 
Wat Superpilut is simpel... iedereen kent wel "verhalen" van mensen die een opleiding hebben gedaan en zus of zo terecht zijn gekomen.
Hier moet je echter niet op af gaan. In deze verhalen gaan vaak de "mindere kanten" van de opleiding of dergelijke verloren. Je "hoort" dus vaak maar een half en/of optimistisch verhaal.

Mensen die het pad zelf al een keer bewandeld hebben, kunnen in mijn opinie beter aangeven waar de valkuilen zitten. Je schetst anders mensen (bijv. mensen die bezig zijn met orienteren) een compleet verkeerd beeld.

En dat is nou precies waarom mijn broek afzakte van het verhaal van Thermal. Ik heb van héél dichtbij meegemaakt hoe sommige mensen huis en haard hebben verloren na een vliegopleiding. Die gevochten hebben tot ze gewoon niet verder meer konden. Die achter zijn gebleven met een schuld van anderhalve ton en veroordeeld zijn tot het betalen van een kleine 1000 euro per maand voor de komende 30 jaar, voor een droom die ze nooit werkelijkheid hebben kunnen maken.
Dan staat er iemand op die dit afdoet als:

Ja ze zullen niet aan je deur komen om te vragen of je AUB voor ze wilt gaan vliegen. Je moet je zelf wel verkopen.

Vervolgens komen de verhalen met "ik zou dit..." en "ik zou dat..." verteld door iemand die zelf nog niet eens dit pad bewandeld heeft. Alsof deze mensen anderhalve ton hebben betaald en vervolgens achterover gaan zitten met de armen over elkaar...
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, maar basseer die wel op feit, niet fictie!
 
Qbus, ik doelde meer op anderen vwb "dom".
Anyway, het was niet de bedoeling om een semi-akademische diskussie over de eventuele gevolgen van de koopkracht op het aannamebeleid van maatschappijen te voeren.
Feit blijft dat sommigen meer geluk hebben of hebben afgedwongen dan anderen. Het is dan pijnlijk toch wel erg naive visies van mensen te moeten lezen die eigenlijk niet weten waarover ze het hebben.
 
Back
Top