Pilotentekort vs. werkloze piloten

PH-FLY

New member
Ik weet het, er is al veel over gesproken, aan de ene kant het sprookje dat er een pilotentekort aan het ontstaan is en aan de andere kant het grote aantal werkloze piloten die wel in het bezit zijn van de juiste papieren, maar niet aan de bak komen.

Kan iemand mij vertellen of de werkloze piloten ergens geregistreerd staan (IVW ofzo)? Want er wordt wel altijd geroepen dat er een hoop mensen niet aan de bak komen, maar aantallen worden er niet genoemd. Het lijkt me dat dit toch ergens bekend zou moeten zijn...

Thanks!
 
Nee die worden niet geregistreerd. Er zijn namelijk 'welkloze' piloten die wel een baan hebben, maar niet vliegen. Het CWI weet hier daardoor niets van. Het IVW houdt zich al helemaal niet bezig met wie werk heeft, alleen wie een brevet heeft (en of ze wel betaald hebben voor het papiertje).

Helaas, het zou handig zijn!
 
Dat is dan ook meteen het enige waar ze goed in zijn bij het IVW! :grijns:

Oh nee, dat is niet waar. Ze zijn ook goed in het verhogen van de prijzen voor hun "diensten"... :passed:

Ik bedoelde overigens ook CWI...

Maar dat is nou precies mijn punt, net als vliegscholen die mooie verhaaltje ophangen over het aanstaande tekort, zijn er lotgenoten met papieren, die (om welke reden dan ook) niet aan een baan als vlieger komen en dan gaan roepen dat er zoveel mensen niet aan een baan komen. Concrete cijfers zijn niet bekend.

Greetz,
PH-FLY


Nee die worden niet geregistreerd. Er zijn namelijk 'welkloze' piloten die wel een baan hebben, maar niet vliegen. Het CWI weet hier daardoor niets van. Het IVW houdt zich al helemaal niet bezig met wie werk heeft, alleen wie een brevet heeft (en of ze wel betaald hebben voor het papiertje).

Helaas, het zou handig zijn!
 
Ik kan er persoonlijk zo een stuk of 12 al opnoemen die nog geen werk hebben. De eerste was gelijk klaar met mij en de laatste vorig jaar.

Er zijn altijd mensen die niet direct een baan vinden in de 'grote' luchtvaart. Ik heb ook bijna 2 jaar moeten wachten (en op een chieftain door europa vliegen) voor ik kon beginnen bij een airline.

Het is misschien (maar) 20% die geen werk vind. En dat zijn nogal wat mensen!
idd jammer dat het niet wordt geregistreerd.
 
Het probleem met het "pilotentekort" is er wel, maar op een heel andere manier dan scholen uitleggen.

Er is een zekere vergrijzing gaande, die piloten gaan met pensioen...Wat raak je dan kwijt: ervaren captains, instructors en examinatoren. Geen f/o's. Elke airline komt zo aan f/o's, maar voordat die captain zijn, zijn ze wel weer wat jaar verder. En dat is meer het probleem volgens mij.

Je kan me toch niet vertellen dat je echt denkt dat er een tekort is aan low-timers als we zelfs in NL een school hebben die 500! leerlingen per jaar wilt gaan opleiden, vanwege "het pilotentekort"
 
Ik ben het helemaal met je eens Honeywell!

Wat betreft die 500 piloten per jaar, ik weet niet hoe serieus we die pilotenfabriek moeten nemen. In ieder geval niet zo serieus als menig cursist (ben ik bang) wel doet. Er is nu eenmaal veel capaciteit nodig om in grote getale op te kunnen leiden. En dan heb ik het slechts over kwantiteit en niet eens over kwaliteit (kan ik ook niet over oordelen natuurlijk, maar heb er wel een idee bij)!

Nadeel van dergelijke praktijken is natuurlijk wel dat de stapels met sollicitatiebrieven op het bureau bij een maatschappij alleen maar groter en groter worden. Zie daar dan nog maar eens bovenop te komen!



Het probleem met het "pilotentekort"
is er wel, maar op een heel andere manier dan scholen uitleggen.

Er is een zekere vergrijzing gaande, die piloten gaan met pensioen...Wat raak je dan kwijt: ervaren captains, instructors en examinatoren. Geen f/o's. Elke airline komt zo aan f/o's, maar voordat die captain zijn, zijn ze wel weer wat jaar verder. En dat is meer het probleem volgens mij.

Je kan me toch niet vertellen dat je echt denkt dat er een tekort is aan low-timers als we zelfs in NL een school hebben die 500! leerlingen per jaar wilt gaan opleiden, vanwege "het pilotentekort"
 
Is natuurlijk wel een prachtige strategie van de vliegscholen, dat "kweken" van een eigen markt. Toch heb ik het idee dat de vliegscholen dit maar al te graag in stand willen houden, die geruchten/roddels/berichten. Daar komt de zon immers ook niet voor niets op.

Winds,

WvdB
 
Inderdaad WvdB. Daarom is het ook zo jammer dat er geen keiharde cijfers beschikbaar zijn!

Greetz,
PH-FLY


Is natuurlijk wel een prachtige strategie van de vliegscholen, dat "kweken" van een eigen markt. Toch heb ik het idee dat de vliegscholen dit maar al te graag in stand willen houden, die geruchten/roddels/berichten. Daar komt de zon immers ook niet voor niets op.

Winds,

WvdB
 
Ik kan er persoonlijk zo een stuk of 12 al opnoemen die nog geen werk hebben. De eerste was gelijk klaar met mij en de laatste vorig jaar.

Heeft dat uitsluitend te maken met de markt, of soms ook met de personen in kwestie? M.a.w. het kan natuurlijk zo zijn dat er ook mensen zijn met een (f)ATPL op zak maar die er geen donder van bakken bij intakes etc.

Zelf heb ik het idee dat de mensen die momenteel hun opleiding afronden redelijk veel kansen hebben... In mijn omgeving zie ik mensen direct doorgaan met een (door de maatschappij betaalde) TR, dus gewoon geen wachttijd o.i.d.

En het opkomen van de VLJ in Europa, dat biedt toch ook nieuwe kansen?

Maar ik denk idd. dat sommige scholen de boel rooskleuriger doen voorkomen dan het is...
 
Ik word hier ook wel eens wanhopig van, ik zie slechts 2 extreme perspectieven. Perspectief 1 er is zo'n pilotentekort dat bij wijze van spreken mensen op klaarlichte dag ontvoerd worden om klaargestoomd tot captain te worden,
Perspectief 2 is dat iemand die auditie bij IDOLS doet een grotere kans heeft om zijn droom waar te maken. :grijns:

Ik denk dat er verschillende effecten mee spelen. Een vliegschool wil zijn produkt verkopen, en iemand die een nare ervaring heeft gehad zal meer van zich laten horen (om anderen te waarschuwen). Maar hierdoor mis ik wel het grote plaatje een beetje.

En dan nog, zelf als je percentagens hebt zeggen die nog weinig. Want wat zegt 1 percentage over de verschillende leeftijdsgroepen? Hoe liggen die kansen bij de leeftijdscategorie 25 tot en met 30? En zijn er bij de werklozen onevenredig veel die niet naar het buitenland willen/kunnen? Hoe zijn de kansen voor de mensen die overal wel alles willen doen, als het maar vliegt?

Een follow-up studie zou hier handig zijn, 200 man bij verschillende scholen volgen en kijken waar ze terechtkomen.
 
Wat ik me afvraag, is die school die 500 piloten gaat kweken, is dat nou niet een "gevaar" voor leerlingen die nu beginnen aan, laat ik even zeggen "kwalitatief", betere scholen als EPST, KLS, NLS? Of is het zo dat als straks een sollicitant bij een commissie van aanname bij bv lufthansa met bv een KLS diploma en een Stella diploma naast elkaar gelegd worden de keus dan duidelijk is? Wat denken jullie hierover?
 
Wat ik me afvraag, is die school die 500 piloten gaat kweken, is dat nou niet een "gevaar" voor leerlingen die nu beginnen aan, laat ik even zeggen "kwalitatief", betere scholen als EPST, KLS, NLS? Of is het zo dat als straks een sollicitant bij een commissie van aanname bij bv lufthansa met bv een KLS diploma en een Stella diploma naast elkaar gelegd worden de keus dan duidelijk is? Wat denken jullie hierover?

Dat de pilotenmarkt in nederland erg vol gaat worden met low-timers mag voor zich spreken.

Neem de volgende situatie: Een airline wil bijvoorbeeld 12 co's aannemen en is bereid low-timers aan te nemen. Afdeling personeel trekt het digitale sollicitatie bestand open en zoekt op low-timer en krijgt 400 a 500 resultaten (als het er al niet meer gaan worden) De kans dat dan net JIJ wordt uitgenodigd (let wel, nog niet aangenomen) is dan heel klein.

Ik zie vaak gezegd worden dat er, zoals jij ook zegt, kwalitatief betere scholen zijn. Dit kan zo zijn, maar ook een stella met 500 leerlingen hoeft geen slechte kwaliteit te bieden. Alleen ze verzadigen de markt en dat weten ze zelf ook. Ik denk niet dat de kwaliteits verschillen groot zullen zijn. Alleen als je nu in Nederland begint met een vliegopleiding zou ik er niet op rekenen (hoe goed de markt ook) dat je binnen een jaar of 2 een echte baan hebt. En je zult echt moeten gaan denken aan bijvoorbeeld azie etc. Daarbij komt nog dat als er per jaar 650 (stella plus andere scholen) werkloze low-timers op de markt komen dat bedrijven voor rondvluchten op texel en lelystad etc dan gewoon echt niet meer gaan betalen voor vliegers, want iedereen wilt wat uurtjes maken. Denk niet dat het de luchtvaart, wat al een *** business is om aan een baan te komen profijt heeft aan een pilotenfabriek.

IMO
 
Daarbij komt nog dat als er per jaar 650 (stella plus andere scholen) werkloze low-timers op de markt komen dat bedrijven voor rondvluchten op texel en lelystad etc dan gewoon echt niet meer gaan betalen voor vliegers, want iedereen wilt wat uurtjes maken.

Toch zijn er ook low timers nodig om F/O's die doorgroeien naar de plekken van gepensioneerde Captains op te vullen. Daarnaast groeit de markt nog steeds en de zakenjet markt groeit ook redelijk sterk.

Persoonlijk hoor ik nogsteeds positieve geluiden om me heen en zijn er nog volop kansen. Als het niet in nederland is dan wel in het buitenland... Tja, je wilt vliegen of je wilt het niet, als low-timer ben je nou eenmaal niet in de postitie om eisen te gaan stellen.

Maar je zult het echt zelf moeten doen, jezelf waardevol maken. Ik weet dat er mensen zijn die hun CV met een standaard brief naar 50 adressen hebben gestuurd en vervolgens thuis zijn gaan zitten wachten op een mooie baan... :bwah:

Wat bepaalt overigens of een school een "kwaliteit" school is of niet?
 
Vergeet niet dat je de negatieve verhalen hier niet snel zult horen, de leerlingen zijn zolang ze geen baan hebben toch altijd nog enigszins afhankelijk (evt. sollicitaties via de opleiding) van de school waar ze de opleiding hebben gevolgd.
 
Ik kan er persoonlijk zo een stuk of 12 al opnoemen die nog geen werk hebben. De eerste was gelijk klaar met mij en de laatste vorig jaar.

Er zijn altijd mensen die niet direct een baan vinden in de 'grote' luchtvaart. Ik heb ook bijna 2 jaar moeten wachten (en op een chieftain door europa vliegen) voor ik kon beginnen bij een airline.

Het is misschien (maar) 20% die geen werk vind. En dat zijn nogal wat mensen!
idd jammer dat het niet wordt geregistreerd.

Als mensen die al een tijdje klaar zijn met hun opleiding hier (anoniem) posten hoeveel mensen uit hun klas goed terecht zijn gekomen, hebben we wellicht iets van een kleine steekproef...:rt:
 
Dat klinkt als een verstandig besluit RoaldL. Mag ik vragen wat voor jou de reden was om je in eerste instantie bij Stella aan te melden en niet bij de scholen waar je nu alsnog voor wilt gaan?
 
Waar ik een beetje bang voor ben is, zoals hierboven al is beschreven, of die 500 per jaar niet een probleem gaan opleveren voor mensen bij EPST, KLS en NLS (om maar een paar te noemen). Niets ten nadele van de stella leerlingen, ik wens ze allemaal een baan toe om die schuld weg te werken, maar het pilotentekort (mocht daar al sprake van zijn) is toch niet zó schrijnend dat we er 700 per jaar alleen al in Nederland moeten opleiden?

Zo raakt de markt behoorlijk verzadigd en jaagt Stella een paar honderd man ernstig de schulden in... Dan vraag ik me af of het nog wel 'veilig' is (als je daar uberhaupt al van mag spreken, het is en blijft de luchtvaart) om over een jaar nog te beginnen bij welke vliegschool dan ook?
 
EPST regelt volgens mij voor min of meer alle leerlingen een baan in de UK, dus daar zal je er weinig last van hebben, KLS zal je er alleen last van krijgen als je niet bij KLM wordt aangenomen, NLS weet ik niet precies hoe het zit, maar volgens mij komen daar de meeste leerlingen via CAE aan een baan, dus denk ik dat vooral de Stella studenten een probleem gaan hebben.
 
Back
Top