Pilotentekort vs. werkloze piloten

Want? Dat aantal mensen dat per jaar met pensioen gaat betekent niet dat de KLM een gelijk aantal mensen gaat aannemen... Is afhankelijk van de groei... op dit moment zijn ze alleen maar blij dat er mensen met pensioen gaan, denk ik zo!

Dat snap ik ook Einstein, mijn post was alleen bedoeld om het 'pensioengolf' verhaal dat veel vliegscholen gebruiken om nieuwe leerlingen te werven onderuit te halen.
 
jo,

weet iemand het totaal aantal vliegers van de klm?

ik schat ongeveer 2300
dus in 2010 is dat dus 2% wat met pensioen gaat

en dan is er nu een overschot van 350!!!
 
wauw,

een tsumami aan pensioenen bij de klm<- sarcasme

wel 1.7 % wat in 2010 weg gaat
 
Vergeet niet dat er een significant deel van de vliegers 80% of zelfs 67% werkt. Er zijn dan misschien wel 2734 vliegers, maar dat zijn geen 2734 full-time banen.
 
Prima stukje documentaire.
Heeft er niemand vriendjes bij de TV die zou kunnen vragen of dit een keer uitgezonden zou kunnen worden?
 
Wat me wel opvalt, is het feit dat, wanneer er functies vrij komen, er vrijwel alleen captains gezocht worden. Zo staat er regelmatig een advertentie in de krant, wie er captain wil worden bij bush-desert airways, zo'n low budget maatschappij. Ook AA zoekt captains trouwens, dus wie € 80.269,80 per jaar wil verdienen en minimaal 5000 hours total time, waarvan 3000 hours on transport category aircraft and 500 a320, voor jou geen banentekort meer.


Mijn vraag is eigenlijk meer; hoe komt het dat ze naar mijn idee meer captains nodig hebben dan net afgestudeerden? Je zou zeggen, iedere captain die weggaat, komt een co voor in de plaats, en daar hebben ze een nieuwe voor nodig. Zeker nu de luchtvaart weer een beetje aantrekt...
 
Mijn vraag is eigenlijk meer; hoe komt het dat ze naar mijn idee meer captains nodig hebben dan net afgestudeerden? Je zou zeggen, iedere captain die weggaat, komt een co voor in de plaats, en daar hebben ze een nieuwe voor nodig. Zeker nu de luchtvaart weer een beetje aantrekt...

Allereerst gaan er meer captains met pensioen (of stoppen met vliegen c.q. worden afgekeurd) dan first-officers. Ten tweede is er niet echt een markt voor pas afgestudeerden. Zijn voor veel maatschappijen meer een inkomstenbron dan een volwaardig vlieger. En wat denk je zelf? Stel je gaat na je vliegschool in verweggiestan vliegen (al dan niet met een gekochte typerating en/of urenplan), na een jaar of zes ben je eventueel klaar om geupgrade te worden. Denk dat je dan wel iets meer richting (oorspronkelijk) huis zult gaan. In de nederlandse markt zullen veel vliegers (co, co-co of captain) terug komen voor eender welke baan bij een NL maatschappij. Verder is het voor veel maatschappijen handig om ervaring in te huren. Om dat zelf op te bouwen zijn ze heel lang bezig, als het al lukt. Een moderne luchtvaartcultuur en -mentaliteit kun je nu eenmaal niet kweken, maar alleen in een zeer lang (>10 jaar?) tijdsbestek opbouwen, tijd die er niet altijd is.
 
Mijn vraag is eigenlijk meer; hoe komt het dat ze naar mijn idee meer captains nodig hebben dan net afgestudeerden? Je zou zeggen, iedere captain die weggaat, komt een co voor in de plaats, en daar hebben ze een nieuwe voor nodig. Zeker nu de luchtvaart weer een beetje aantrekt...

Bij grote maatschappijen met senioriteitsprincipe wordt er onderaan de 'foodchain' ingestapt. Dus die zullen niet werven met captainsposities (tenzij ze moeilijk intern op te vullen zijn zoals CAPT F50 bij KLM destijds. Verder stroomt alles intern door.

Wat kleinere/nieuwere partijen werken vaak iets minder volgens senioriteit en laten je de typerating zelf betalen. Vandaar eerder zoektocht op de vrije markt dan interne doorstroming. Zeker voor een nieuwe maatschappij zoals Amsterdam Airlines waar nog geen 2 jaar gevlogen wordt (en de co's waarschijnlijk te weinig ervaring hebben om door te stromen)
 
Piloten zoeken werk

Wel een brevet, maar geen baan. Steeds meer piloten zitten werkloos thuis. Maar wel met een schuld van zo'n anderhalve ton.

Anderhalve ton
In Nederland worden er eigenlijk te veel piloten opgeleid. Door de economische crisis komen net afgestudeerde piloten nu helemaal niet meer aan het werk. Zo'n duizend piloten zijn werkloos maar hebben na de dure opleiding wel een schuld van gemiddeld zo'n anderhalve ton. Ze nemen dan ook allerlei baantjes aan om in ieder geval de rente te kunnen betalen. Een rente die wel 700 á 800 euro per maand kan bedragen.

Bekijk de uitzending van nova voor als je het gemist hebt. Een must voor iedereen die overweegt een pilotenopleiding te gaan volgen.
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/8039/Piloten zoeken werk
 
Piloten zoeken werk

Wel een brevet, maar geen baan. Steeds meer piloten zitten werkloos thuis. Maar wel met een schuld van zo'n anderhalve ton.

Anderhalve ton
In Nederland worden er eigenlijk te veel piloten opgeleid. Door de economische crisis komen net afgestudeerde piloten nu helemaal niet meer aan het werk. Zo'n duizend piloten zijn werkloos maar hebben na de dure opleiding wel een schuld van gemiddeld zo'n anderhalve ton. Ze nemen dan ook allerlei baantjes aan om in ieder geval de rente te kunnen betalen. Een rente die wel 700 á 800 euro per maand kan bedragen.

Bekijk de uitzending van nova voor als je het gemist hebt. Een must voor iedereen die overweegt een pilotenopleiding te gaan volgen.
http://www.novatv.nl/page/detail/uitzendingen/8039/Piloten zoeken werk

Is al een uitgebreid draadje over geopend.
 
Wel Tandartsen tekort, aldus BNR Radio . ;).

Zelfde profiel voor nodig als bij Piloot. Maar dan wel VWO uiteraard. Valt lekker in te verdienen.
 
Back
Top