Pilotentekort vs. werkloze piloten

OK, ik begrijp het 19 of 77.
Ik heb het te makkelijk gehad en daarom moet ik mijn mond dichthouden.

If you'll re-read my second paragraph you'll see I'm happy for you that you have a decent job with good T&C's. I certainly don't hold your success against you.

You are free to post your opinion - no issue there - just as I'm free to challenge your views/disagree with you.

I'm disagreeing with your views and opinions - I'm not attacking you as an individual. It's unfortunate you seem to be taking it personally.

I don't know what it is to be Captain at KLM - how could I without experiencing it myself?

There is a difference between knowledge and understanding.

Sorry to read it has been a rough ride for you until now. Hope for a better future.
I hope you understand that it will be far worse for people joining the industry now. I've never had large debts/never paid for a Type Rating/always worked for a salary I could live on.

Starting salary at one Dutch Airline is the same as what I was earning in 1993 - pension appears to be the same as well (it was awful in 1993).

Als jullie liever azijn willen blijven pissen, ga je gang. De vraag is of iemand daar beter van wordt. Denk het niet.
I am a realist - I'm not going to present a false picture to people. There is too much of that already. I share my experiences so people can get a realistic picture of the industry. People need to know what they are getting themselves into.

People can't make informed decisions without knowing what the consequences may be.

Unfortunately the picture at the moment is not a very positive one. I'm not going to pretend otherwise.
 
Last edited:
natuurlijk heb ik een hekel aan Martinair vliegers. Ik ben tenslotte KLM captain!!! Zal mij een zorg zijn dat ze kinderen en hypotheken hebben......................... Als jij zo over mij denkt zegt dat meer over jou dan over mij. Zonde dat je het hart onder de riem voor de mannen op de wachtlijst, op deze manier uitlegt.

Dat heb ik helemaal niet gezegd. Ik heb alleen maar gevraagd of je van mening bent dat een cadet die 200 uur heeft rond gevlogen op een licht vliegtuig in KLM kleuren voorrang zou moeten hebben op een collega vlieger met wellicht jaren vliegervaring van een dochter onderneming van KLM. Maar goed, als jouw voorspellingen uitkomen dan zijn de "wachtlijsters" zo aan de beurt want de vliegers zijn binnenkort niet aan te slepen. Dus waar maken we ons eigenlijk druk over?

Ik ben overigens per sessie 8,5 uur kwijt met heen en weer rijden erbij. Hou er ongeveer 1 McDonalds met 4 man netto aan over. Als ik de afschrijving van de auto mee zou nemen nog minder. Kwalificeert dat als (bijna) gratis?

Dat kwalificeert dan inderdaad als liefdewerk en daar heb je mijn respect voor!

Als jullie liever azijn willen blijven pissen, ga je gang. De vraag is of iemand daar beter van wordt. Denk het niet.

Ik denk dat iemand die deze discussie volgt wellicht op zoek is naar informatie. Die informatie komt van verschillende mensen. Iedereen met een andere achtergrond, andere ervaringen, werkgevers en dus met verschillende meningen. Jammer dat je de mensen die jouw mening niet delen voor azijnpissers uitmaakt die jouw hersenloze verwijten naar je hoofd gooien.
 
Uit het stella topic gehaald, ter lering:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=uv-Idcxkt90[/YOUTUBE]
 
Goed filmpje en zo waar, echter hadden ze het aan kunnen zien komen voor ze naar een vliegschool als Stella gingen.

Ik heb een aantal mensen gehoord die Stella zijn gaan doen na bij andere vliegscholen afgewezen te zijn. Wonderbaarlijk is niemand van deze mensen afgewezen bij Stella, is Stella de enigste Nederlandse opleider waar iedereen de "selectie" haalt?
 
Ik ken wel iemand die het simgedeelte bij Stella niet gehaald heeft, omdat zijn "instructeur" (leerling daar) hem vertelde dat hij een bocht of steepturn moest draaien (IMC) op 500 voet, maar zelf was vergeten dat je dan zelfs rond EHBK wel eens tegen een toren of heuvel aan zou kunnen knallen. Crash = grading niet halen, kon niets aan veranderd worden... whatever :confused:. Hij heeft geen spijt van het niet halen en is nu nog modulair bezig (zelfde baankansen, minder schuld).
 
Uit het stella topic gehaald, ter lering:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=uv-Idcxkt90[/YOUTUBE]

GEWELDIG die statement op 1:58. 'De kosten zijn in .... o.h.a. lager dus ze kunnen dan ook daadwerkelijk gaan aflossen op hun studieschuld'. Ik vraag me dan af wat een beginnend vlieger in zeg Indonesië verdiend? Gebaseerd op een onderbuikgevoel zeg ik, wat een grap!

Wijzen ze potentiële studenten er dan ook op het feit van de "dure" euro? Als je in USD betaald wordt moet je vandaag voor iedere 1000 euro rente 1347 usd verdienen.
 
Als je als website claimt 'luchtvaartnieuws' te verkopen en je noemt ICAO ICOA, dan kan ik je niet serieus nemen.
 

Wanneer een vliegschool dit nieuws wilde gaan promoten zag ik dit op mijn Facebook:

9sb9za.png


In your A** B*TCH!

Good job!!
 
Last edited:
Ja ok, ik dacht dat die 300 nls'ers enkel als voorbeeld gegeven werden:) Mijn excuses voor de slechte interpretatie.
 
Een artikel waarin geschreven wordt dat er op de kop af:rolleyes: 229.676 nieuwe vliegers nodig zijn....twijfelt duidelijk aan zijn eigen geloofwaardigheid.
 
pilot shortage...?

pilot shortage...?

Jawel!

Er is hoop. Maar niet voor ab-initio's die uitgaan van een ticket to the right seat zonder daarvoor werk te (willen) verzetten.

Economisch ontwikkelingen verminderen vacatures, maar dat wil niet zeggen dat er geen reden is voor optimisme. Je ziet al een geleidelijke shift van een 'wachtlijster' bij een major naar een actieve bij een low cost carrier.

Ik ben altijd een aanhanger geweest van een systeem zoals dat in de VS al decennia werkt v.w.b. het opleveren van copiloten bij een regional. Graduates van een vliegopleiding met college degree vinden emplooi als instructeur om de volgende lichtingen op te leiden. In korte tijd wordt er een enorme ervaring opgedaan in de luchtvaart. Wat in EU vaak wordt minachtend wordt vertaald met '1.000 uur in een C152 op downwind' is in werkelijkheid een weerspiegeling van vliegervaring in allerlei situaties, met allerlei studenten, waarin er van de instructeur flexibiliteit, inleving en didactisch vermogen wordt vereist die hem (m/v) dwingt boven de materie te staan, ie. de luchtvaart te kennen.

Voordat ik velen over me heen krijg: natuurlijk is niet alles koek en ei aan de overkant. De afgelopen 10 jaar zijn piloten heen en weer geslingerd tussen overnames en faillissementen en zijn velen daadwerkelijk gestopt met hun vak. Met de komst van Southwest airlines heeft de low-cost industrie wortel geschoten in de Amerikaanse luchtvaart met alle gevolgen van dien.
Dit is echter vergelijkbaar met de situatie in de EU van tegenwoordig. Met het verschil dat piloten die in de VS zijn getraind een veel lagere opleidingsschuld hebben. Daar hebben ze dan zelfs een college degree bij. Hoger opgeleid dus.

De fout ligt m.i. bij luchtvaartscholen die een veel te rooskleurige toekomst voorspiegelen niet alleen aan kandidaten, maar ook aan de banken die leningen geven. Elke school claimt dat hun opleiding de snelste en beste weg is naar de rechter stoel van ..... (vul maar in).

Terecht vraagt een ab-initio zich af wat de verdiensten zullen zijn en hoe groot de kans op werk is na afzwaaien van vliegopleiding. De kosten zijn immers immens. En de rente / aflossing moet betaald worden.

Waar liggen de mogelijkheden?
Boeing denkt dat er bijna 500.000 piloten nodig zijn tot 2029. Waarvan een slordige 100.000 in de VS alleen al. De 65 regel die door Bush overnight werd ingevoerd resulteert het komende jaar al tot een hausse in pensioneringen.
ME luchtvaartmaatschappijen als Emirates, Ethihad en Qatar kunnen hun cockpits niet vullen.
Asian carriers hebben een nog groter probleem.
Ja, ze eisen bovenop basis brevet een pak uren. En soms turbo-jet ervaring.
En dat is precies het probleem in de EU. Piloten worden de arbeidsmarkt gezet zonder enige ervaring. En er is ook geen mogelijkheid die ergens op te doen: de meeste EU vliegopleidingen doen hun opleiding (deels) in de VS waar enthousiaste jonge Amerikaanse piloten de EU kandidaten graag opleiden om daarmee de broodnodige ervaring op te doen voor een volgende positie -bij ME carriers bijvoorbeeld.
Waarom trainen de EU piloten de EU kandidaten niet inde VS? Nee, INS kan zeer zeker meewerken. Een M-1 of J-1 visum geeft mogelijkheden om, na eigen opleiding, ervaring op te doen voor terugkeer naar eigen land. Het past echter niet in de opleidingen van de EU scholen. En dat is dan ook precies het probleem.

Er is op korte termijn een cultuuromslag nodig in de luchtvaart in de EU en in Nederland in het bijzonder.
Werkgevers in de VS kijken naar de verhouding van vlieguren na het behalen van solo per jaar tot aan sollicitatie om een motivatie uit af te leiden. Iedereen weet dat het sommigen wél lukt een (tijdelijke) baan te krijgen ergens in de luchtvaart en anderen niet. Dat heeft te maken met inzet, motivatie, flexibiliteit van elke kandidaat. En het vereist een absolute wil om alles in het werk te zetten om piloot te worden (en te blijven).
Een hele simpele vraag: als de werkgever moet kiezen tussen twee kandidaten die even oud zijn met dezelfde kwalificaties waarvan één 1.000 vlieguren na het afronden van vliegopleiding heeft en de ander nul, wie kiest hij dan? Ook al voldoen ze beiden aan de aanname eisen zal een werkgever (als het goed is) de meest ervaren piloot kiezen. Toch? Zo niet dan zou de werkgever dat eigenlijk wel moeten doen. Toch?
Het gaat er niet om welke piloot een betere piloot kan worden in het bedrijf, maar welke werknemer een motivatie heeft getoond om te worden aangenomen en waarvan dus een grotere loyaliteit van mag worden verwacht aan het bedrijf. Hé, zo werkt het in alle andere bedrijfstakken in elk geval wel. En terecht.

Niet zo in Nederland. Wanneer kwam een piloot van vliegopleiding? Dan komt hij op een wachtlijst. Waarom zou iemand zich nog inzetten?

Ik daag de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen uit: zoek naar bewijs van motivatie bij een kandidaat. En kijk niet alleen naar eisen versus CV. Je mag best wel waardering tonen voor aantoonbaar gemotiveerde kandidaten. Dat doe je als werkgever toch ook bij sollicitatiegesprekken in alle andere takken van het bedrijf?
Maak een eerste schifting op vliegervaring bijvoorbeeld. Niet dat een piloot met duizenden uren perse een betere piloot is, maar wel dat deze vakman/vrouw na behalen opleiding niet bij de pakken neer is gaan zitten in afwachting van een baan.
Overigens is elke vorm van relevante werkervaring in mijn ogen belangrijk, niet alleen vliegervaring, maar het is aan de toekomstige werkgever te beoordelen of de ervaring 'relevant' is voor de baan die wordt aangeboden.

Hej,
LH
 
Terecht? Nee. Praktijk? In de VS wel. Beter met meer uur? Zeer discutabel. Maar als je iemand snel naar links wil hebben zal je wel moeten. Wachtlijsten die nu nog bestaan zijn eindig. KLS is de enige die nog een wachtlijst heeft met enig vooruitzicht, maar ten eerste heeft deze een geldigheid van max twee jaar, ten tweede zijn alle klassen van de afgelopen twee jaar opgeleid zonder enige wachtlijst garantie, sterker nog met een verbod om bij KLM te solliciteren. Maar we hadden het over Europa dacht ik, en ik vermoed dat elders ook geen wachtlijsten zijn, noch in de planning. Dus je argument is al achterhaald.

Met de exponentiële groei van de wereldwijde bevolkingsgroei zal er ook een grote vraag naar vervoer zijn, daarentegen komt tegelijk met die groei (vooral in de werelddelen met die groei) ook een groot aantal extra mensen in opleiding. Je ziet nu al grote vliegscholen opgezet worden in midden oosten en rest Azië. Ervaren mensen zal de komende tijd veel vraag naar zijn, ab initios is en blijft een ander verhaal. Hoe dat over twintig jaar eruit ziet, als de bevolking nog eens verdubbeld is en de olie gedecimeerd, ben ik heel benieuwd naar. Volgens mij zijn de getallen van Boeing met een klein sterretje, er vanuit gaande dat alles business as usual zal blijven. Spannende tijden de komende twintig jaar, dat sowieso.
 
Jawel!

Er is hoop. Maar niet voor ab-initio's die uitgaan van een ticket to the right seat zonder daarvoor werk te (willen) verzetten.

Economisch ontwikkelingen verminderen vacatures, maar dat wil niet zeggen dat er geen reden is voor optimisme. Je ziet al een geleidelijke shift van een 'wachtlijster' bij een major naar een actieve bij een low cost carrier.

Ik ben altijd een aanhanger geweest van een systeem zoals dat in de VS al decennia werkt v.w.b. het opleveren van copiloten bij een regional. Graduates van een vliegopleiding met college degree vinden emplooi als instructeur om de volgende lichtingen op te leiden. In korte tijd wordt er een enorme ervaring opgedaan in de luchtvaart. Wat in EU vaak wordt minachtend wordt vertaald met '1.000 uur in een C152 op downwind' is in werkelijkheid een weerspiegeling van vliegervaring in allerlei situaties, met allerlei studenten, waarin er van de instructeur flexibiliteit, inleving en didactisch vermogen wordt vereist die hem (m/v) dwingt boven de materie te staan, ie. de luchtvaart te kennen.

Voordat ik velen over me heen krijg: natuurlijk is niet alles koek en ei aan de overkant. De afgelopen 10 jaar zijn piloten heen en weer geslingerd tussen overnames en faillissementen en zijn velen daadwerkelijk gestopt met hun vak. Met de komst van Southwest airlines heeft de low-cost industrie wortel geschoten in de Amerikaanse luchtvaart met alle gevolgen van dien.
Dit is echter vergelijkbaar met de situatie in de EU van tegenwoordig. Met het verschil dat piloten die in de VS zijn getraind een veel lagere opleidingsschuld hebben. Daar hebben ze dan zelfs een college degree bij. Hoger opgeleid dus.

De fout ligt m.i. bij luchtvaartscholen die een veel te rooskleurige toekomst voorspiegelen niet alleen aan kandidaten, maar ook aan de banken die leningen geven. Elke school claimt dat hun opleiding de snelste en beste weg is naar de rechter stoel van ..... (vul maar in).

Terecht vraagt een ab-initio zich af wat de verdiensten zullen zijn en hoe groot de kans op werk is na afzwaaien van vliegopleiding. De kosten zijn immers immens. En de rente / aflossing moet betaald worden.

Waar liggen de mogelijkheden?
Boeing denkt dat er bijna 500.000 piloten nodig zijn tot 2029. Waarvan een slordige 100.000 in de VS alleen al. De 65 regel die door Bush overnight werd ingevoerd resulteert het komende jaar al tot een hausse in pensioneringen.
ME luchtvaartmaatschappijen als Emirates, Ethihad en Qatar kunnen hun cockpits niet vullen.
Asian carriers hebben een nog groter probleem.
Ja, ze eisen bovenop basis brevet een pak uren. En soms turbo-jet ervaring.
En dat is precies het probleem in de EU. Piloten worden de arbeidsmarkt gezet zonder enige ervaring. En er is ook geen mogelijkheid die ergens op te doen: de meeste EU vliegopleidingen doen hun opleiding (deels) in de VS waar enthousiaste jonge Amerikaanse piloten de EU kandidaten graag opleiden om daarmee de broodnodige ervaring op te doen voor een volgende positie -bij ME carriers bijvoorbeeld.
Waarom trainen de EU piloten de EU kandidaten niet inde VS? Nee, INS kan zeer zeker meewerken. Een M-1 of J-1 visum geeft mogelijkheden om, na eigen opleiding, ervaring op te doen voor terugkeer naar eigen land. Het past echter niet in de opleidingen van de EU scholen. En dat is dan ook precies het probleem.

Er is op korte termijn een cultuuromslag nodig in de luchtvaart in de EU en in Nederland in het bijzonder.
Werkgevers in de VS kijken naar de verhouding van vlieguren na het behalen van solo per jaar tot aan sollicitatie om een motivatie uit af te leiden. Iedereen weet dat het sommigen wél lukt een (tijdelijke) baan te krijgen ergens in de luchtvaart en anderen niet. Dat heeft te maken met inzet, motivatie, flexibiliteit van elke kandidaat. En het vereist een absolute wil om alles in het werk te zetten om piloot te worden (en te blijven).
Een hele simpele vraag: als de werkgever moet kiezen tussen twee kandidaten die even oud zijn met dezelfde kwalificaties waarvan één 1.000 vlieguren na het afronden van vliegopleiding heeft en de ander nul, wie kiest hij dan? Ook al voldoen ze beiden aan de aanname eisen zal een werkgever (als het goed is) de meest ervaren piloot kiezen. Toch? Zo niet dan zou de werkgever dat eigenlijk wel moeten doen. Toch?
Het gaat er niet om welke piloot een betere piloot kan worden in het bedrijf, maar welke werknemer een motivatie heeft getoond om te worden aangenomen en waarvan dus een grotere loyaliteit van mag worden verwacht aan het bedrijf. Hé, zo werkt het in alle andere bedrijfstakken in elk geval wel. En terecht.

Niet zo in Nederland. Wanneer kwam een piloot van vliegopleiding? Dan komt hij op een wachtlijst. Waarom zou iemand zich nog inzetten?

Ik daag de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen uit: zoek naar bewijs van motivatie bij een kandidaat. En kijk niet alleen naar eisen versus CV. Je mag best wel waardering tonen voor aantoonbaar gemotiveerde kandidaten. Dat doe je als werkgever toch ook bij sollicitatiegesprekken in alle andere takken van het bedrijf?
Maak een eerste schifting op vliegervaring bijvoorbeeld. Niet dat een piloot met duizenden uren perse een betere piloot is, maar wel dat deze vakman/vrouw na behalen opleiding niet bij de pakken neer is gaan zitten in afwachting van een baan.
Overigens is elke vorm van relevante werkervaring in mijn ogen belangrijk, niet alleen vliegervaring, maar het is aan de toekomstige werkgever te beoordelen of de ervaring 'relevant' is voor de baan die wordt aangeboden.

Hej,
LH

Could not agree more!
 
Een bericht dat de marketing praatjes van Boeing, waar vliegscholen vaak mee pronken om te doen laten lijken dat er een tekort gaat komen, in een ander daglicht zet. Brant Harrison wilde wel eens weten wat de data nu echt zegt over al die wijsheid dat er (in de VS) een groot tekort aan vliegers zou komen. Hieronder een samenvatting met links naar een podcast en naar zijn website met getallen, waarop dan ook weer het complete onderzoek (betaald) te downloaden is als de data op de site niet voldoende is.

Spoiler alert: er is geen tekort en het gaat minimaal 10 jaar duren voordat er eventueel weer een tekort zou zijn. De roze zonnebrillen kunnen dus weer een tijdje in de kast gelegd worden.

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Study_Challenges_Pilot_Shortage_208333-1.html
 
Back
Top