Pilotentekort vs. werkloze piloten

Het bizarre blijf ik vinden dat ik nog steeds mensen tegenkom die aan een selectietraject beginnen voor een vliegopleiding. Deze mensen moeten toch minimaal HAVO hebben maar waar het verstand dan zit? Hoe naïef kun je zijn om te denken dat als je nu naar de KLS gaat je binnen 3 jaar een baan hebt? De KLM heeft met de huidige wachtlijst zeker 7 jaar (al dan niet langer) genoeg aan vliegers!

Dan wordt er op mijn school door betreffende naief geroepen dat 'wanneer ze klaar zijn' het allemaal wel beter is. Right, zelfs de sollicitatie KLM is niet meer mogelijk en moet je je in een groep nog veel minder verstandigen, Stella vliegers (niks tegen deze collega's maar ik vind het wonderbaarlijk dat je voor een school kiest die een commerciële zelfingenomen overproductie fabriek is), mengen. Goodluck met je 1,5 ton schuld in je mik, dat de bank uberhaupt nog financiert vind ik al een wonder.

Dan hoor ik veel mensen roepen; "ja maar als dat je droom is moet niets in de weg staan!"Bullcrap, ik heb ook een droom om zonder vliegtuig te vliegen maar omdat ik weet dat ik na enkele seconden dood te pletter val begin ik er ook niet aan.
Spot on!

@ Little, bij welke bedrijven heb je allemaal gevlogen?

ik heb het vermoeden dat dat er maar 1 is (eentje met een blauwe huiskleur) en aan je uren te zien werk je daar al een goede 20(?) jaar. Ik durf daarom te stellen dat je geen duidelijk beeld meer hebt van wat er nu aan de hand is in de markt. Graag een reactie!
Precies, ik ben erg ook benieuwd bij welke maatschappijen deze collega allemaal gevlogen heeft, maar ik heb hetzelfde vermoeden als jij...
 
Het bizarre blijf ik vinden dat ik nog steeds mensen tegenkom die aan een selectietraject beginnen voor een vliegopleiding. Deze mensen moeten toch minimaal HAVO hebben maar waar het verstand dan zit? Hoe naïef kun je zijn om te denken dat als je nu naar de KLS gaat je binnen 3 jaar een baan hebt? De KLM heeft met de huidige wachtlijst zeker 7 jaar (al dan niet langer) genoeg aan vliegers!

Dan wordt er op mijn school door betreffende naief geroepen dat 'wanneer ze klaar zijn' het allemaal wel beter is. Right, zelfs de sollicitatie KLM is niet meer mogelijk en moet je je in een groep nog veel minder verstandigen, Stella vliegers (niks tegen deze collega's maar ik vind het wonderbaarlijk dat je voor een school kiest die een commerciële zelfingenomen overproductie fabriek is), mengen. Goodluck met je 1,5 ton schuld in je mik, dat de bank uberhaupt nog financiert vind ik al een wonder.

Dan hoor ik veel mensen roepen; "ja maar als dat je droom is moet niets in de weg staan!"Bullcrap, ik heb ook een droom om zonder vliegtuig te vliegen maar omdat ik weet dat ik na enkele seconden dood te pletter val begin ik er ook niet aan.

Couldn't agree more!
 
Het bizarre blijf ik vinden dat ik nog steeds mensen tegenkom die aan een selectietraject beginnen voor een vliegopleiding. Deze mensen moeten toch minimaal HAVO hebben maar waar het verstand dan zit? Hoe naïef kun je zijn om te denken dat als je nu naar de KLS gaat je binnen 3 jaar een baan hebt? De KLM heeft met de huidige wachtlijst zeker 7 jaar (al dan niet langer) genoeg aan vliegers!

Dan wordt er op mijn school door betreffende naief geroepen dat 'wanneer ze klaar zijn' het allemaal wel beter is. Right, zelfs de sollicitatie KLM is niet meer mogelijk en moet je je in een groep nog veel minder verstandigen, Stella vliegers (niks tegen deze collega's maar ik vind het wonderbaarlijk dat je voor een school kiest die een commerciële zelfingenomen overproductie fabriek is), mengen. Goodluck met je 1,5 ton schuld in je mik, dat de bank uberhaupt nog financiert vind ik al een wonder.

Dan hoor ik veel mensen roepen; "ja maar als dat je droom is moet niets in de weg staan!"Bullcrap, ik heb ook een droom om zonder vliegtuig te vliegen maar omdat ik weet dat ik na enkele seconden dood te pletter val begin ik er ook niet aan.

Blijkbaar snap jij het zelf ook niet helemaal! Je begint zelf ook aan een 1,5 ton schuld.
Je mag hopen dat wanneer jij de opleiding afrond KLM aanneemt. Anders mag je inderdaad lekker met je 1,5 ton schuld in euro's samen met alle andere wannabe's solliciteren. Succes met de opleiding en je verdere carriere. Met zo'n manier van opstellen zal je verder komen in de luchtvaart. Tip van de dag: Verkeersvliegen doe je samen in een multi crew environment. Samen met andere collega's van andere scholen en of nationaliteiten. Beetje rustig aan graag. Geniet nog even van die blauwe bril op je neus. Roze zal je waarschijnlijk niet mistaan. Maar als die tijd komt is het al te laat.
Jij neemt de werkelijke waarheid ook niet aan van mensen met ervaring in de luchtvaart en van de arbeidsmarkt.

Succes!
 
Blijkbaar snap jij het zelf ook niet helemaal! Je begint zelf ook aan een 1,5 ton schuld.
Je mag hopen dat wanneer jij de opleiding afrond KLM aanneemt. Anders mag je inderdaad lekker met je 1,5 ton schuld in euro's samen met alle andere wannabe's solliciteren. Succes met de opleiding en je verdere carriere. Met zo'n manier van opstellen zal je verder komen in de luchtvaart. Tip van de dag: Verkeersvliegen doe je samen in een multi crew environment. Samen met andere collega's van andere scholen en of nationaliteiten. Beetje rustig aan graag. Geniet nog even van die blauwe bril op je neus. Roze zal je waarschijnlijk niet mistaan. Maar als die tijd komt is het al te laat.
Jij neemt de werkelijke waarheid ook niet aan van mensen met ervaring in de luchtvaart en van de arbeidsmarkt.

Succes!

Ik denk dat hij zijn opleiding al heeft afgerond Strut. Volgens zijn hyvespagina heeft hij in KLS 8-2 gezeten. Dus ongeveer een jaar klaar en zeg maar nog net in de goede tijd vlak voor de crisis begonnen. En nu waarschijnlijk gefrustreerd omdat het anders is gelopen dan vooraf in gedachte.
 

Dacht dat jij zoveel wist?

"Op Tweede Pinksterdag 1986 vierde de RLS haar 40-jarig jubileum met een spetterend vliegfeest op Eelde. Het bleek achteraf het laatste vreugdevolle optreden. Er hingen al donkere wolken over de toekomst van de RLS. Nieuwe bezuinigingsronden en andere inzichten bij het rijk, zorgden ervoor dat de Rijksluchtvaartschool zijn status kwijtraakte. Het rijk verkocht de vliegopleiding en het hele bijbehorende complex en alle bezittingen voor één gulden aan de KLM. Deze zou de luchtvaartschool voortzetten als KLM Luchtvaart School, de KLS. Andere Nederlandse vliegopleidingen tekenden tegen deze 'bevoordeling' van de KLM tevergeefs bezwaar aan."

Maar om te googlen hoef je geen genie te zijn
Ik heb nooit gesnapt dat 'de blauwen' altijd maar stug blijven ontkennen dat de belastingbetaler hun opleidingsinstituut heeft gefinanceerd, en dat lange tijd de KLM ophoog werd gehouden door verkapte subsidies. Is namelijk helemaal geen geheim en zo op te zoeken.
Waarom toch deze rare vorm van trots?

Little heeft wel gelijk dat de markt altijd wel volatiel (leuk woordgrapje) is geweest.
Het enige verschil is dat er nu zoveel commerciele belangen bij zijn.
Het meest ideale is een rijksgeorganiseerde school met numerus fixus en relaties binnen de vliegwereld, dit voorkomt overproductie.
Ik snap ook niet dat nog zoveel mensen in de praatjes trappen van de vliegscholen.
Ja, over een aantal jaren is er weer behoorlijk behoefte aan vliegers, maar de boterberg die we nu aan het opbouwen zijn zal op deze manier nooit kleiner worden.
 
Last edited:
@ Strut en @ San,

Zoals al gezegd heb ik niets tegen deze collega's alleen snap ik de redenatie niet om voor zo'n school te kiezen. Het ging mij meer om de personen die op dit moment met een opleiding beginnen, dat is waanzin. Volstrekte waanzin. De enige reden waarom ik het zou toejuichen is dat men mijn school enigszins overeind houdt. Dat doet me goed maar is een gedachte uit puur egoïsme. En San, ik zie zojuist dat je ook 1 van de beginners bent, nu snap ik je reactie beter ;). Ik heb in mijn tijd van beginnen een dal als deze nooit aan zien komen Strut, sorry daarvoor.

@ Little,
Het is zo verschrikkelijk makkelijk praten met een rating 74 en 16000 uren op de teller (vanuit gaande dat gegeven informatie correct is). Dat de luchtvaart een cyclus heeft is inmiddels wel duidelijk. Dat we in een ongekend dal zitten waar niemand een idee heeft hoe de huidige afstudeerders, van welke school dan ook, hiermee weg komen is een grote vraag.

Ik ben trouwens uit puur praktische overwegingen benieuwd of iemand weet wat de motivatie van een bank is om mensen nog te financieren op dit moment. Hoop op snel beterschap? Is het niet veel te riskant voor een bank op dit moment? Van jongens die nu beginnen is het maar zo de vraag hoe zij de arbeidsmarkt te lijf gaan, van een kale kip kun je niet plukken als ze uiteindelijk geen degelijk salaris verdienen is het niet?
 
Last edited:
Cycli is meervoud van cyclus.

Anyway, je bent recentelijk ondanks neergaande vraag (die zich al rond 2000 inzette) een opleiding begonnen.
Het is weer typisch dat de wannabe's de scholen verdedigen met een passie alsof ze vriendjes willen maken en praten over droombaan etc en nog geen 3 jaar later 180 graden omdraaien..je had toen ook kunnen lezen.
Deal with it, its getting old.
Dat de KLS geen toekomst heeft is ook al een aantal jaren oud. Zie een ander topic in relatie met AF voor de meest recente opinies.

Mijn advies: geef niet teveel af op iemand met 16k aan uren met nu genoeg tijd vanwege een 80% regeling.
Toegegeven ik ken er genoeg die zo detached van de werkelijkheid zijn dat praten bijna geen zin heeft, maar input zoals het was in de goeie tijden kan nooit kwaad als referentie en ze weten nou eenmaal wel hoe een carriere kan verlopen.
 
Dacht dat jij zoveel wist?

"Het rijk verkocht de vliegopleiding en het hele bijbehorende complex en alle bezittingen voor één gulden aan de KLM. Deze zou de luchtvaartschool voortzetten als KLM Luchtvaart School, de KLS. Andere Nederlandse vliegopleidingen tekenden tegen deze 'bevoordeling' van de KLM tevergeefs bezwaar aan."

Nostradanus, in hoeverre is dit een antwoord op "KLM WAS Rijksoverheid"?
 
Vooroordeel!

Vooroordeel!

@ Little, bij welke bedrijven heb je allemaal gevlogen?

ik heb het vermoeden dat dat er maar 1 is (eentje met een blauwe huiskleur) en aan je uren te zien werk je daar al een goede 20(?) jaar. Ik durf daarom te stellen dat je geen duidelijk beeld meer hebt van wat er nu aan de hand is in de markt. Graag een reactie!

Ik ben inderdaad van moeders pap-pot naar de RLS en met 3 maanden wachttijd die gevuld zijn met paradroppen op Texel naar de KLEM geschoven.
Het zijn 24 jaren (met veel plezier)

Ik heb bij meerdere werkgevers gewerkt, maar een echt inkomen alleen bij de KLM.

Dus tot zover heb je helemaal gelijk......................



Ik wordt alleen een beetje zenuwachtig van het feit dat je denkt dat als je captain bij de KLM bent dat je dus automatisch geen idee hebt van de huidige markt. Net zo kortzichtig als stellen dat je vanuit Doha geen idee hebt van de situatie hier.

Toevallig heb je net de verkeerde te pakken. Ik ben bijna elke week in een simulator enthousiaste mannen aan het begeleiden die over een paar maanden/weken/dagen gaan solliciteren bij een maatschappij.
De recente ontwikkelingen op Martinair gebied deden vooral zeer omdat ik weet dat er een aantal mannen (m/v) op het punt stonden om eindelijk na een aantal jaar aan de beurt te zijn nu weer eventjes 67 plaatsen extra moeten wachten.

Ik geef rijkelijk toe dat het gros van de collega's niet ECHT weet hoe erg het op dit moment is.


Groeten en ik hoop tot ziens in de cockpit.
 
Last edited:
Mijn advies: geef niet teveel af op iemand met 16k aan uren met nu genoeg tijd vanwege een 80% regeling.
Toegegeven ik ken er genoeg die zo detached van de werkelijkheid zijn dat praten bijna geen zin heeft, maar input zoals het was in de goeie tijden kan nooit kwaad als referentie en ze weten nou eenmaal wel hoe een carriere kan verlopen.

Goed advies. Afgeven op iemand die je een hart onder de riem wil steken is negatieve energie op de verkeerde plek.

Gewoon 100% overigens.
 
Ik wordt alleen een beetje zenuwachtig van het feit dat je denkt dat als je captain bij de KLM bent dat je dus automatisch geen idee hebt van de huidige markt. Net zo kortzichtig als stellen dat je vanuit Doha geen idee hebt van de situatie hier.

Toevallig heb je net de verkeerde te pakken. Ik ben bijna elke week in een simulator enthousiaste mannen aan het begeleiden die over een paar maanden/weken/dagen gaan solliciteren bij een maatschappij.
De recente ontwikkelingen op Martinair gebied deden vooral zeer omdat ik weet dat er een aantal mannen (m/v) op het punt stonden om eindelijk na een aantal jaar aan de beurt te zijn nu weer eventjes 67 plaatsen extra moeten wachten.

Ik geef rijkelijk toe dat het gros van de collega's niet ECHT weet hoe erg het op dit moment is.


Groeten en ik hoop tot ziens in de cockpit.


In dat geval bied ik je m'n welgemeende excuses aan. Ik was een beetje te kort door de bocht.

Wil er nog wel aan toevoegen dat als u mensen begeleidt die ergens gaan solliciteren, dit het succesvolle gedeelte van de markt is. Het gedeelte dat NIET uitgenodigd wordt, zie je dan niet.
 
Last edited:
De recente ontwikkelingen op Martinair gebied deden vooral zeer omdat ik weet dat er een aantal mannen (m/v) op het punt stonden om eindelijk na een aantal jaar aan de beurt te zijn nu weer eventjes 67 plaatsen extra moeten wachten.

Het is een andere discussie maar dit snap ik even niet. Het is allemaal cyclisch en een jaartje kan er toch nog wel bij? Of heeft u liever dat een collega van een dochterbedrijf (met waarschijnlijk gezin en kinderen) op straat wordt gezet om cadets met een paar honderd uur aan een baan te helpen?

Ik wil absoluut niet zeggen dat u geen idee heeft van de marktsituatie. Als de door u genoemde cyclus zich herhaalt, dan is er tegen de tijd dat het overschot weg gewerkt is weer een diepe crisis en staat de helft van de personen weer op straat.

De opmerking over het in de toekomst niet aan kunnen slepen vind ik schromelijk overdreven en zou er eentje kunnen zijn die rechtstreeks komt van de vliegscholen.

Toevallig heb je net de verkeerde te pakken. Ik ben bijna elke week in een simulator enthousiaste mannen aan het begeleiden die over een paar maanden/weken/dagen gaan solliciteren bij een maatschappij.

Ik ga u niet aanvallen over uw baan bij KLM en eventuele visie op de markt. Mensen ervan proberen te overtuigen dat het allemaal wel meevalt. Ik waag het te betwijfelen en vraag me af of u wel objectief bent? Of bereidt u deze mensen gratis voor op de sollicitatie procedure?

Met collegiale groet
 
Last edited:
Er loopt nog zo'n KLM captain rond die blijkbaar z'n royale salaris niet genoeg vindt.

http://www.aircrewcenter.nl/

Loopt in bovenstaande "website" nog eens hopeloze wannebe's te naaien met pay to fly pakketen.

Triest figuur!

No offence intented mbt Little!
 
Als mijn zoons iets in de luchtvaart willen gaan doen dan adviseer ik ze om iets in de onderhoudshoek te zoeken. Vliegtuigen worden alleen maar ingewikkelder, met meer automatisering en meer veiligheidssystemen aan boord. Gevolg is minder behoefte aan piloten maar meer noodzakelijk onderhoud. Het potentieel salaris zal dan misschien niet zo hoog zijn, maar de job security is er wel. Er gaat altijd wel iets stuk.. Als ze willen vliegen dan halen ze hun GA brevet maar, kunnen ze zonder torenhoge schulden lekker rondboren.
 
@Little

Welcome to Airwork.

It's good to see that there are still people working for Airlines that have decent terms and conditions. Wonderful to see - wish you well.

Unfortunately you are in an ever smaller minority.

Luchtvaart is altijd cyclisch geweest. Vanwege een paar tegenvallers duurt het dalletje mij ook veel te lang, maar als de geschiedenis zich herhaalt kunnen we het straks niet meer bijslepen met aannames en opleidingen.

Niet te zwart kijken hoor...............

It's very different this time. Take the time to research what is really going on with the Global Financial Crisis. The Mainstream media have done a very poor job of reporting on this.

Example:- Greece was not bailed out - the money went to the banks that hold Greek debt (and were stupid enough to lend Greece money in the first place). Greek debt has now been transferred from these banks to the ECB (which means EU taxpayers are now on the hook).

Greece is just the tip of the iceberg.

Do some research on "Peak Oil" - the implications are shocking.

I personally believe the downward trend will continue. I suspect future events may accelerate the trend.

Het zijn 24 jaren (met veel plezier)

Ik heb bij meerdere werkgevers gewerkt, maar een echt inkomen alleen bij de KLM.

Dus tot zover heb je helemaal gelijk......................

Ik wordt alleen een beetje zenuwachtig van het feit dat je denkt dat als je captain bij de KLM bent dat je dus automatisch geen idee hebt van de huidige markt.

Toevallig heb je net de verkeerde te pakken. Ik ben bijna elke week in een simulator enthousiaste mannen aan het begeleiden die over een paar maanden/weken/dagen gaan solliciteren bij een maatschappij.
De recente ontwikkelingen op Martinair gebied deden vooral zeer omdat ik weet dat er een aantal mannen (m/v) op het punt stonden om eindelijk na een aantal jaar aan de beurt te zijn nu weer eventjes 67 plaatsen extra moeten wachten.

Ik geef rijkelijk toe dat het gros van de collega's niet ECHT weet hoe erg het op dit moment is.

With all due respect - unless you've actually been through it you have no idea.

For you these are abstract concepts at best - for a lot of us it's everyday reality.

I've just started the 27th year of my career and I fly A330/A340 all over the place for a small flag carrier.

I'm a graduate of the "Buffalo Airways School of Hard Knocks". Best education I've ever had.

However my career path has been very different than yours. Perhaps an idea to list a few of the "highlights".

  • I'm currently working for my 5th Airline. My last Airline went Bankrupt. I've worked for 3 different companies in 16 months at one point in my career. There's a good chance I will have to move again at some point.
  • A group of Pilots (myself included) being referred to as "Traitors" at a Pilots meeting. That's been the low point of my career so far.
  • Landing at Schiphol on a Friday night to hear that the leases on the aircraft had been cancelled. I'd done the last commercial flight with this aircraft type for the company. Both aircraft repo'd on Tuesday.
  • Attending a meeting after my Airline had been taken over by another Airline. The first words out of the mouth of the representative from this Airline: "If it wasn't for us you'd now be out of a job. We are going to give you contracts on our terms and conditions - it's take it or leave it".
  • Going to the VNV to protect us from the people in the above paragraph - only to have them refuse to represent us. Most of us were associate members at the time.
  • Spending my 40th Birthday updating my details on various employment websites and sending out CV's. I knew I'd be working overseas.
  • Having a "colleague" steal allowance money that I had taken a great deal of effort to organise for my crew - leaving us with nothing. When I confronted him about it he blamed it all on the Airline.
  • Becoming a contractor/Expat. I have a 3 month renewable contract. This year I had to tell my Airline that they could either give me the promised contract or my last day of employment would be March 14. This was after a lady from the HR department told me "this is the contract - you can accept or decline it". I would have walked - getting too old for this crap!
  • I've spent 5 weeks in my own house so far this year - last year it was 4 weeks for the entire year.
  • I've built up about 7 years of (real) pension in total so far - that's going to be a problem.
When I go back next week I'll be fighting with my Airline once again to get them to pay me what I am contractually owed from the end of my last contract- lot's of fun! :rolleyes:

Given the downward trend I'm sure others will be able to post even worse "highlights" in the coming years.
 
Wil er nog wel aan toevoegen dat als u mensen begeleidt die ergens gaan solliciteren, dit het succesvolle gedeelte van de markt is. Het gedeelte dat NIET uitgenodigd wordt, zie je dan niet.

Waarvoor ik dan mijn excuses aanbied. Helemaal gelijk.
 
Zo zonde

Zo zonde

OK, ik begrijp het 19 of 77.
Ik heb het te makkelijk gehad en daarom moet ik mijn mond dichthouden.

En niemand wil straks meer op vakantie, China en Asia Pacific zijn helemaal geen emerging markets en niemand heeft meer Marokkaanse munt nodig of ananas of iPads of.......... en er gaat ook geen één vlieger met pensioen. Nee, zie inderdaad geen toekomst meer in het vliegen. Stom van me!
Sorry to read it has been a rough ride for you until now. Hope for a better future.


Viper2:
natuurlijk heb ik een hekel aan Martinair vliegers. Ik ben tenslotte KLM captain!!! Zal mij een zorg zijn dat ze kinderen en hypotheken hebben.........................
Als jij zo over mij denkt zegt dat meer over jou dan over mij. Zonde dat je het hart onder de riem voor de mannen op de wachtlijst, op deze manier uitlegt.

Ik ben overigens per sessie 8,5 uur kwijt met heen en weer rijden erbij. Hou er ongeveer 1 McDonalds met 4 man netto aan over. Als ik de afschrijving van de auto mee zou nemen nog minder. Kwalificeert dat als (bijna) gratis?


Radar:
'Er loopt nog zo'n KLM captain rond die blijkbaar z'n royale salaris niet genoeg vindt.'............moeten we ons er voor schamen of zo, dat we goed terecht zijn gekomen omdat we toevallig op het juiste moment van school kwamen.
Je zou je moeten schamen dat je mij en mijn collega in een hokje duwt waar jij automatisch van kotst. En ik heb je laatste zinnetje gelezen, maar wie is die derde dan als ik niet bij je lijstje hoor.



Als jullie liever azijn willen blijven pissen, ga je gang. De vraag is of iemand daar beter van wordt. Denk het niet.







ps. Mijn excuses aan ieder ander die wel begreep wat ik wilde doen voor deze reactie van mij, maar kan erg slecht tegen negatieve energie en moest even reageren op deze soms hersenloze verwijten die me gewoon zeer doen.
 
Last edited:
Back
Top