Piloten lastig gevallen met laser

Ik vind het vergelijkbaar met mensen die stoeptegels van viaducten gooien; Wellicht ook niet direct met het idee om anderen blind/dood te krijgen maar dat kan wel het directe gevolg zijn van een dergelijke actie.
Ik heb eens rond gevraagd naar wat (jonge) mensen denken at het effect is van een laser op een vliegtuig.
Velen denken dat het onmogelijk is om de laserstraal te zien vanuit de cockpit. Bijna net zo veel denken dat de laserstraal in de cockpit slechts als een lichtpuntje zichtbaar is. Slechts weinig (het was een kleine groep) dachten dat het erg gevaarlijk was, een enkeling kon zich voorstellen dat het gevaarlijk zou zijn, maar vond "lastig" een waarschijnlijker antwoord.
Ik heb ook eens gevraagd wat men denkt dat een stoeptegel doet van 2 meter hoogte op een voorruit. 100% dacht dat het schade en gevaar met zich zou meebrengen.

Er is teveel onbekend over lasers en hun uitwerking op, in dit geval, vliegtuigen om te stellen dat een ieder die met een laserpointer op vliegtuigen richt dit doet om met voorbedachte rade schade of ongelukken te veroorzaken.
En het is leuk dat er hele units te koop zijn in de vorm van pistolen, maar die zie je niet rond Schiphol. Tegenwoordig heb je als hangjongere beschikking over relatief high-powered laserpointers. Vroeger had je voor 2000 gulden een 5mw helium neon laser, maar nu heb je voor nog niet een tiende van dat bedrag een 200mw laserpointer. Let wel een laserpointer die met gemak in je broekzak past.
Moeten we het daarom maar negeren, omdat het jeugdige rebellie is en ze 'een beetje aan het kloten waren'? Ik vind hier een zeer zware straf minstens van toepassing en hoop dan ook van harte dat het eikeltje dat hier aan het werk is geweest als voorbeeld zal dienen voor de rest van die mongolen die zoiets in hun hoofd halen. Desnoods kijkt hij zelf eens een halfuur in zijn eigen laser.
Ongelooflijk dat er zo zalvend en begripvol naar 'baldadige pubers' wordt gekeken, maar misschien verander je van mening nadat je zelf een aantal van dit soort grapjes hebt meegemaakt.
Als je het topic leest, zie je dat ik ook beschenen ben. Verder lees je niet dat ik vind dat deze figuren niet gepakt dan wel gestraft moeten worden. Echter het getuigt van niet helder nadenken als je afgeeft op de politie/justitie als deze figuren, mits gepakt, niet vervolgd worden voor doodslag. Dat kun je niet bewijzen en mijns inziens is dat 9 van de 10 keer ook niet de insteek. De vergelijking met snelheids bekeuringen slaat de plank geheel mis. Te hard rijden is wel een erkende overtreding met een daaraan hangende boete, het beschijnen van een vliegtuig nog niet. Ik ben het met je eens dat daar verandering in gebracht moet worden, echter op dit moment is het blijkbaar niet mogelijk om volgens de wet iemand aan te pakken die dat doet. En dan kun je uitzonderingen maken, maar zo werkt onze samenleving (gelukkig) niet. Dus of de wet moet veranderd worden, of het OM moet een constructie verzinnen waarbij dit gedrag onder de huidige wetgeving wel strafbaar gesteld kan worden, maar dat vereist vaak een dusdanige gedachtensprong dat een beetje advocaat daar al snel korte metten mee maakt.

Dat staat los van het feit dat het gevaarlijk en irritant is. Ik denk dat voorlichting zou helpen, maar ook dat er harder opgetreden moet worden richting die figuren. Het wegsturen is denk ik een middel of mogelijk onder het mom van overlast de laser pointer in beslag nemen, maar meer dan dat zal de gemiddelde agent niet kunnen doen. Laser pointers zijn niet verboden om te hebben (de handel wel). Mogelijk dat 24 uur de cel in mogelijk is als je de wet heel ruim leest, dat zou ook wel helpen.

Geen fout in samenlevingshandboek? Volgens mij is poging tot doodslag en mishandeling met voorbedachte rade wel degelijk strafbaar.
Dat is dus precies mijn punt; wat maakt het uit dat er niet EXACT staat omschreven dat je geen vliegtuigen/vliegers mag lastigvallen met verboden krachtige lasers? Het wordt tijd dat er eens niet zo zeer naar de exacte punt komma van de wet wordt gekeken maar naar de intentie van bepaalde artikelen en aan de hand daarvan situaties worden bekeken/veroordeeld.
Er staan een aantal foutieve aannames. De laser pointers zijn dus niet verboden. Een ieder mag een high powered laser in bezit hebben, er mag alleen niet in gehandeld worden. Dit geldt trouwens alleen voor laser pointers van een bepaalde klasse en niet voor lasers met een aparte powersupply. (maar die zie ik je ook niet richting Schiphol slepen).
Verder is de wet zo opgesteld dat emotie en subjectieve kijk zo veel mogelijk vermeden moeten worden. Als het niet volgens de letter van de wet verboden is, mag het. Punt. En aangezien ik nogmaals stel dat poging tot doodslag en mishandeling met voorbedachte rade niet bewezen zal kunnen worden, blijft er vrij weinig over.

Let wel, nogmaals, ik snap je punt en ben er ook voor om een mogelijkheid te creëren om dit soort gedrag uit te bannen. Echter de wet is er voor een ieder, ook voor diegene die iets doet waar jij het niet mee eens bent. Dat jij het niet met zijn gedrag eens bent, betekent niet dat we dan maar "feiten" (poging tot doodslag en mishandeling met voorbedachte rade) aan moeten nemen zonder bewijs. Wat je wel kan doen is proberen de wet te veranderen of justitie manieren te laten verzinnen waarop dit gedrag wel aan te pakken is binnen de wet.
 
Ik heb eens rond gevraagd naar wat (jonge) mensen denken at het effect is van een laser op een vliegtuig.
Velen denken dat het onmogelijk is om de laserstraal te zien vanuit de cockpit. Bijna net zo veel denken dat de laserstraal in de cockpit slechts als een lichtpuntje zichtbaar is. Slechts weinig (het was een kleine groep) dachten dat het erg gevaarlijk was, een enkeling kon zich voorstellen dat het gevaarlijk zou zijn, maar vond "lastig" een waarschijnlijker antwoord.
Ik heb ook eens gevraagd wat men denkt dat een stoeptegel doet van 2 meter hoogte op een voorruit. 100% dacht dat het schade en gevaar met zich zou meebrengen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar een persoon die een laser bewust op een vliegtuig/cockpit richt doet dat met een reden, en dat de meeste mensen denken dat er weinig van te zien is, is mijns inziens geen reden om het als onschuldig af te doen.
Ik kan me simpelweg niet anders voorstellen dan dat het een bewuste actie is om de piloten te verblinden om eens te zien wat er dan gebeurt. Dat dat permanente oogschade/blindheid tot gevolg kan hebben zullen die personen inderdaad misschien niet meteen beseffen maar dat neemt niet weg dat het simpelweg gevaarlijk is en dat dat gevaar bewust wordt toegebracht door mensen die die laser richten.


Er is teveel onbekend over lasers en hun uitwerking op, in dit geval, vliegtuigen om te stellen dat een ieder die met een laserpointer op vliegtuigen richt dit doet om met voorbedachte rade schade of ongelukken te veroorzaken.
En het is leuk dat er hele units te koop zijn in de vorm van pistolen, maar die zie je niet rond Schiphol.

Er zijn al verschillende rapporten uitgebracht door o.a. de FAA die duidelijk aantonen wat de gevolgen zijn voor vliegers, hun ogen en de gevolgen tijdens de landing.
Verder kan je op internet en andere media veel informatie vinden over het verblinden van piloten wereldwijd, dus echt onbekend is het niet.
Daarnaast is er ook een groot copy-cat effect; het komt steeds vaker in de media dat piloten worden verblindt en steeds meer gekken worden zo op ideeën gebracht om het ook eens te proberen. Nog meer reden om een persoon te vervolgen voor zijn bewuste actie.
Overigens zijn sommige lasers die rond Schiphol worden gezien wel degelijk zeer sterk en van een veel zwaarder type dan het powerpoint-aanwijs-lasertje dat nog hier en daar te koop is.

Tegenwoordig heb je als hangjongere beschikking over relatief high-powered laserpointers. Vroeger had je voor 2000 gulden een 5mw helium neon laser, maar nu heb je voor nog niet een tiende van dat bedrag een 200mw laserpointer. Let wel een laserpointer die met gemak in je broekzak past.
Als je het topic leest, zie je dat ik ook beschenen ben. Verder lees je niet dat ik vind dat deze figuren niet gepakt dan wel gestraft moeten worden. Echter het getuigt van niet helder nadenken als je afgeeft op de politie/justitie als deze figuren, mits gepakt, niet vervolgd worden voor doodslag. Dat kun je niet bewijzen en mijns inziens is dat 9 van de 10 keer ook niet de insteek. De vergelijking met snelheids bekeuringen slaat de plank geheel mis. Te hard rijden is wel een erkende overtreding met een daaraan hangende boete, het beschijnen van een vliegtuig nog niet. Ik ben het met je eens dat daar verandering in gebracht moet worden, echter op dit moment is het blijkbaar niet mogelijk om volgens de wet iemand aan te pakken die dat doet. En dan kun je uitzonderingen maken, maar zo werkt onze samenleving (gelukkig) niet. Dus of de wet moet veranderd worden, of het OM moet een constructie verzinnen waarbij dit gedrag onder de huidige wetgeving wel strafbaar gesteld kan worden, maar dat vereist vaak een dusdanige gedachtensprong dat een beetje advocaat daar al snel korte metten mee maakt.

Dat staat los van het feit dat het gevaarlijk en irritant is. Ik denk dat voorlichting zou helpen, maar ook dat er harder opgetreden moet worden richting die figuren. Het wegsturen is denk ik een middel of mogelijk onder het mom van overlast de laser pointer in beslag nemen, maar meer dan dat zal de gemiddelde agent niet kunnen doen. Laser pointers zijn niet verboden om te hebben (de handel wel). Mogelijk dat 24 uur de cel in mogelijk is als je de wet heel ruim leest, dat zou ook wel helpen.

Ik snap niet dat het bewust richten van een schadelijke laser (je hebt inderdaad gelijk, de handel er in is verboden, bezit zonder vergunning nog niet) op een persoon/voertuig niet kan worden vervolgd voor doodslag omdat de intentie niet kan worden aangetoond.
Wat voor insteek heeft de desbetreffende persoon dan wel? Wat voor gedachten zijn er nog meer mogelijk vóór iemand bewust een laser pakt, aan zet, op een vliegtuig richt en de trekken over haalt behalve de piloot te verblinden?
Hier kan ik maar één conclusie trekken en dat is de vlieger verblinden.

Met dezelfde redenering kan je ook iemand die stoeptegels van een viaduct af gooit niet vervolgen omdat niet te bewijzen is of het met voorbedachte rade was. Gelukkig zijn we het er over eens dat dat wél strafbaar is en duurt het hopenlijk niet lang meer voor dat ook geldt voor het geven van een gratis oogbehandeling van piloten.

Nogmaals; mensen zullen idd soms niet direct beseffen wat precies de gevolgen zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook niet vervolgd kan worden.
In het allerergste geval wordt één of zelfs beide vliegers (is ook al eens voorgekomen op SPL en ergens in de VS) op short final verblindt door een idioot en wordt het toestel feitelijk onbestuurbaar. De gevolgen zijn dan niet te overzien.
Natuurlijk; het is wel een worst-case scenario maar niet onrealistisch.
Ik blijf er bij; in mijn ogen staat dit gelijk aan het gooien van stoeptegels vanaf een viaduct, doordacht of niet, en is het zeer legitiem om te vervolgen voor doodslag.

Overigens; de officier die mijn aangifte op nam was het volledig met mij eens en het frustreert hen ook mateloos dat dit soort mensen niet kunnen worden berecht. Watertandend kijken zij dan ook naar bv de Engelse of Australische regelgeving waar al enkele gevangenis straffen zijn uitgedeeld. En terecht.

En als afsluiting; mijn bruggetje naar de snelheidsovertreding was enkel om even stoom af te blazen over de prioriteiten van de politie/marechaussee.
Als er wel met man en macht parkeerboetes worden uitgedeeld en snelheidsovertredingen worden bestraft, waarom dan niet een gedeelte van dat personeel rond Schiphol laten rondrijden? Een vriend van mij is op short-final 18R al twee keer beschenen door een groene laser... dat valt volgens mij toch echt binnen een patrouilleerbare zone.
Komt ook bij dat ik ook buiten de luchtvaart al een paar keer in erg nare situaties ben gekomen waar ik letterlijk aan mijn lot werd overgelaten door de politie. Onbegrijpelijk en verachtelijk, en een excuusbrief achteraf is dan nog maar weinig waard.
Maar goed, dat heeft weinig met dit verhaal verder te maken.



Hier laat ik het bij, mocht er nog interesse zijn post ik het vervolg van deze aangifte.
(maar nu eerst een maandje op vakantie! :biertje:).


Even bijgevoegd voor diegenen die m nog niet kenden; en dit is met een laserpointer met 'maar' 5mW.
diagram_laser-safety-distances_with_examples.gif
 
Ik begrijp wat je bedoelt, maar een persoon die een laser bewust op een vliegtuig/cockpit richt doet dat met een reden, en dat de meeste mensen denken dat er weinig van te zien is, is mijns inziens geen reden om het als onschuldig af te doen.
Ik kan me simpelweg niet anders voorstellen dan dat het een bewuste actie is om de piloten te verblinden om eens te zien wat er dan gebeurt. Dat dat permanente oogschade/blindheid tot gevolg kan hebben zullen die personen inderdaad misschien niet meteen beseffen maar dat neemt niet weg dat het simpelweg gevaarlijk is en dat dat gevaar bewust wordt toegebracht door mensen die die laser richten.
Wederom stel ik dat het niet de bedoeling is van 9 van de 10 eikels met laser pointers om piloten te verblinden. Dat het wel het resultaat is van het beschijnen staat los van de intentie. Dat concludeer ik door te horen dat mensen zich niet realiseren dat het gevaar van een laserstraal nauwelijks vermindert met afstand en dat mensen zich niet realiseren dat een (goedkope) laser pointer wel begint met een diameter van enkele mm's, maar op honderden meters zich uitspreidt tot enkele meters (en dus en veel groter gebied beschijnt)
Ik denk dus werkelijk dat het gros van de "overtreders" werkelijk nie weet wat men doet.
Waarom doet men het dan wel? Ik wete neit of jij in het bezit bent van een laser (pointer)? Ik wel, ik heb hier thuis een 4mw laserdiode en er is een 20mw helium neon laser onderweg. Nu sta ik niet 's avonds in de buurt van Schiphol vliegtuigen aan te stralen, maar ook ik heb wel in de tuin gekeken hoe ver zo'n straal eigenlijk komt. Even kijken of ik die verste boom "haal" en ik heb zelfs het speeltuintje aan de andere kant van de straat even beschoten. Deels vanuit de kinderlijke nieuwsgierigheid (heb vroeger hetzelfde gedaan met een nieuwe sterke zaklamp) en deels uit de fascinatie over de techniek achter lasers. En ik kan me voorstellen dat ene bewegend doel nog leuker is om te raken en te volgen. nu zijn mijn lasers niet echt dingen die je in je achterzak stopt en komen na die 5 minuten (veilig) spelen ook niet meer in het daglicht, maar als eigenaar en gebruiker van lasers kan ik me de fascinatie wel degelijk voorstellen. En mogelijk is het ook daadwerkelijk wel de bedoeling om de piloten te pesten, net zoals er in bepaalde bioscopen regelmatig met laser pointers op het filmdoek geschenen werd, even lekker etteren. Maar hoe verachtelijk dit gedrag ook is, ik denk niet dat men werkelijk het doel heeft om een vliegtuig neer te laten storten. Maar nogmaals, uiteraard moet dit gedrag hard aangepakt worden en ook al mag de intentie er niet zijn, gevaarlijk is het uiteraard wel.

Daarentegen ben ik soms slachtoffer van een zwak optimisme over de medemens, dus mogelijk heb je gelijk en staan Kevin, Achmet en Johan elke avond met hun 100mw laser pointer onder de ILS van 18R te hopen op een neerstortende 747...
Er zijn al verschillende rapporten uitgebracht door o.a. de FAA die duidelijk aantonen wat de gevolgen zijn voor vliegers, hun ogen en de gevolgen tijdens de landing.
Verder kan je op internet en andere media veel informatie vinden over het verblinden van piloten wereldwijd, dus echt onbekend is het niet.
Daarnaast is er ook een groot copy-cat effect; het komt steeds vaker in de media dat piloten worden verblindt en steeds meer gekken worden zo op ideeën gebracht om het ook eens te proberen. Nog meer reden om een persoon te vervolgen voor zijn bewuste actie.
Overigens zijn sommige lasers die rond Schiphol worden gezien wel degelijk zeer sterk en van een veel zwaarder type dan het powerpoint-aanwijs-lasertje dat nog hier en daar te koop is.
Dat de FAA een onderzoek heeft gepubliceerd is leuk voor ons, maar Kevin van 15 heeft er geen kennis van. Die besteld een laser pointer of krijgt er een op de kermis en gaat ermee spelen. Die gaat echt niet googlen naar het effect van lasers op vliegtuigen.

En ik weet wel zeker dat er sterkere laserpointers gebruikt worden dan een simpel powerpoint aanwijsstokje. Vanuit Azië zijn al 200mw laserpointers voor nog geen 50 euro te koop. Deze zijn echter niet veel groter dan een flink uitgevallen parker pen. Sterker nog, de reden waarom hij zo "groot" is, is vanwege de batterijen. Het pure laser gedeelte is niet langer dan een cm of twee.

Ik snap niet dat het bewust richten van een schadelijke laser (je hebt inderdaad gelijk, de handel er in is verboden, bezit zonder vergunning nog niet) op een persoon/voertuig niet kan worden vervolgd voor doodslag omdat de intentie niet kan worden aangetoond.
Wat voor insteek heeft de desbetreffende persoon dan wel? Wat voor gedachten zijn er nog meer mogelijk vóór iemand bewust een laser pakt, aan zet, op een vliegtuig richt en de trekken over haalt behalve de piloot te verblinden?
Hier kan ik maar één conclusie trekken en dat is de vlieger verblinden.
Zoals al gezegd, ik ben van mening dat het niet per se is om de piloot te verblinden. Maar eigenlijk maakt het niet uit wat wij denken dat de reden is, het moet bewezen worden wil je iemand veroordelen voor de aanklachten die jij in gedachten had. En dat is verdomd moeilijk in dit geval.
Met dezelfde redenering kan je ook iemand die stoeptegels van een viaduct af gooit niet vervolgen omdat niet te bewijzen is of het met voorbedachte rade was. Gelukkig zijn we het er over eens dat dat wél strafbaar is en duurt het hopenlijk niet lang meer voor dat ook geldt voor het geven van een gratis oogbehandeling van piloten.

Nogmaals; mensen zullen idd soms niet direct beseffen wat precies de gevolgen zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat het ook niet vervolgd kan worden.
In het allerergste geval wordt één of zelfs beide vliegers (is ook al eens voorgekomen op SPL en ergens in de VS) op short final verblindt door een idioot en wordt het toestel feitelijk onbestuurbaar. De gevolgen zijn dan niet te overzien.
En dit is dus het probleem. Ten eerste mag aangenomen worden dat het gooien van een stoeptegel op de A2 bij een ieder boven een bepaald geestelijk niveau bekend staat als gevaarlijk. En, ook al ben ik geen expert op het gebied van de verkeerswet, ik kan me voorstellen dat het volgende mogelijk is: als gooier ben je voetganger, dus deelnemer aan het verkeer en er staat specifiek in de wet dat je het verkeer niet in gevaar mag brengen. Alleen al met dat kapstok artikel kun je een stenengooier aanpakken, echter dat wordt wat lastiger met lasers vanaf P40. (het zou mij niets verbazen dat het gemakkelijker is om een passagier met een laser te veroordelen dan een persoon op de grond). Mogelijk kun je een artikel vinden waarbij het in gevaar brengen van een vliegtuig gebruikt kan worden, maar dan nog moet je op heterdaad betrapt worden. het bezit was immers niet illegaal en het feit dat ik een mes in de keuken heb, wil niet zeggen dat ik de buurman heb neergestoken.
Natuurlijk; het is wel een worst-case scenario maar niet onrealistisch.
Ik blijf er bij; in mijn ogen staat dit gelijk aan het gooien van stoeptegels vanaf een viaduct, doordacht of niet, en is het zeer legitiem om te vervolgen voor doodslag.
Blijkbaar voor de wet dus niet. Van mij mag dat ook veranderen, maar of daar doodslag aan vast moet zitten, vraag ik mij nog steeds af. Kun jij bewijzen dat Kevin met opzet iemand het leven berooft (of en poging daartoe doet) om doodslag rond te krijgen? Bij een ongeluk zou dood door schuld misschien een mogelijkheid zijn, maar zolang het "goed" gaat kun je dat dus ook niet gebruiken

Overigens; de officier die mijn aangifte op nam was het volledig met mij eens en het frustreert hen ook mateloos dat dit soort mensen niet kunnen worden berecht. Watertandend kijken zij dan ook naar bv de Engelse of Australische regelgeving waar al enkele gevangenis straffen zijn uitgedeeld. En terecht.
Natuurlijk is het voor de echte politie man frustrerend, ook hij weet dat het potentieel gevaarlijk, maar zeker lastig en ongewenst gedrag is dat aangepakt moet worden. Mar de wet geeft hem geen mogelijkheid om te doen. Echter ook in Australië maakt men onderscheid tussen het beschijnen van vliegtuigen en het beschijnen van vliegtuigen met de intentie tot het toebrengen van schade. Ook in de UK wordt het beschijnen van vliegtuigen "slechts" bestraft met het doen van 150 uur schoffelen. Altijd nog beter dan in ons land, maar ook dat maakt duidelijk dat ook daar doodslag, moord, grove mishandeling etc niet bewezen of gebruikt kan worden.

Hier laat ik het bij, mocht er nog interesse zijn post ik het vervolg van deze aangifte.
(maar nu eerst een maandje op vakantie! :biertje:).
De interesse is er, ben het immers met je eens dat er wat aangedaan moet worden, alleen op de manier waarop verschillen we van mening. Van mij mogen die jochies (even generaliseren) door een peloton ME-ers hardhandig nar hun bed worden geknuppeld, maar ik vrees dat wettelijk gezien (gellukig) niet mogelijk is.
 
Het is wettelijk verboden om lasers van klasse 3B in het openbaar te gebruiken (5-500mW) verder zijn deze alleen voor 18 jaar en ouder en mag er vanaf klasse 3A niet in gehandeld worden.. dus er is wel degelijk een wet;)
 
Het is wettelijk verboden om lasers van klasse 3B in het openbaar te gebruiken (5-500mW) verder zijn deze alleen voor 18 jaar en ouder en mag er vanaf klasse 3A niet in gehandeld worden.. dus er is wel degelijk een wet;)
De lasers die gebruikt worden bij vele discotheken vallen vaak ook in klasse 3B en zijn door iedereen zonder vergunning te kopen en te gebruiken.... Henkie die de lokale kermis opleukt met zijn amateur drive-in compleet met 5 200mw disco-lasers overtreedt de wet niet, tenzij BREIN langskomt... ;)

De wet maakt onderscheid tussen laserpennen/pointers (genoemd laser gadgets in de warenwet) en de overige lasers. Die laatste categorie is net zo gevaarlijk, echter vanwege de afmetingen en energievoorziening niet handig om mee te slepen richting Schiphol. (om het te verduidelijken, de laser die naar mij onderweg is bestaat uit een buis van 50cm lang en 5 cm diameter en een powersupply van een kilo of 5 die op het lichtnet aangesloten moet worden.)

En het volgende forum topic maakt duidelijk dat lang niet iedereen met een laserpointer bewust is van de gevaren:
astroforum
 
Ook in de UK wordt het beschijnen van vliegtuigen "slechts" bestraft met het doen van 150 uur schoffelen. Altijd nog beter dan in ons land, maar ook dat maakt duidelijk dat ook daar doodslag, moord, grove mishandeling etc niet bewezen of gebruikt kan worden.

De interesse is er, ben het immers met je eens dat er wat aangedaan moet worden, alleen op de manier waarop verschillen we van mening. Van mij mogen die jochies (even generaliseren) door een peloton ME-ers hardhandig nar hun bed worden geknuppeld, maar ik vrees dat wettelijk gezien (gellukig) niet mogelijk is.

Ik heb zelf geen laserpointer, maar ik kan me de fascinatie voorstellen. Ook voor (amateur)astronomen is het een uitkomst dat je 'snachts makkelijk kan aanwijzen waar je je collega's of je sterrenkijker op wil wijzen.
Tegelijk is iedereen er wel zeker van op de hoogte dat die dingen gevaarlijk zijn als je ze op dieren of mensen richt, misschien niet bewust dat dat over afstand nog steeds zo is, maar toch.
Laten we het er op houden dat we van mening verschillen over de aanpak van dit soort mensen (en ik denk eerlijk gezegd niet dat het alleen 15-20 jarige pubers zijn die dit doen, veel artikelen die melden dat mensen zijn opgepakt hebben het vaak over mensen tussen de 20 en 30, een leeftijd waarbij je zou mogen verwachten dat ze volwassen zijn en iets meer nadenken).

Nog even een kleine toevoeging voor ik definitief een tijdje weg ben;
In Engeland zijn er al eens een gevangenis straffen van 4 maanden en 8 maanden voorwaardelijk gegeven; in Australie komt er een minimum straf van 2 jaar op te staan met een maximum van levenslang als kan worden aangetoond dat er opzet was (zoals meerdere malen achter elkaar vliegtuigen bestralen), in de VS 2 jaar gevangenis voor het bestralen van een vliegtuig en ook Nieuw Zeeland is niet van dit gedrag gediend.

Gelukkig worden overal steeds meer wetten aangepast en worden dit soort mensen hardhandig aangepakt. Nu nog Nederland.
 
En zo kan het ook :haha:

http://www.defensie.nl/actueel/nieu...anhoudingen_na_beschijnen_Apache_met_laserpen

23 september 2009, 14.31 uur

De Koninklijke Marechaussee heeft 5 mannen aangehouden die met een laserpen een vliegende Apache gevechtshelikopter beschenen. De verdachten konden gisteravond in de omgeving van Vliegbasis Eindhoven worden aangehouden met hulp van de beschenen Apache.

Marechaussees van de Brigade Brabant Zuid gingen rond 22.00 uur af op de melding dat personen met lasers naar Apache helikopters aan het schijnen waren. Via de verkeersleiding van de vliegbasis legden zij contact met de vliegers die hen met de nachtzichtapparatuur van hun helikopter naar de mannen leidden, bij het tennispark in Veldhoven.

Nadat de vliegers bevestigden dat het om de bewuste personen ging, werden zij aangehouden. Na verhoor zijn de mannen, tussen de 18 en 22 jaar, in vrijheid gesteld. Een piloot kan tijdelijk verblind raken door een laser, ook kan het zicht ernstig verstoord worden. Beide situaties zijn levensgevaarlijk.

Ik vrees alleen dat de uitgedeelde straffen uiteindelijk niet bepaald afschrikwekkend zullen zijn... :mad:
 
en toch wat ontwikkelingen, ook in ons landje:

Man voor rechter voor schijnen laserpen op piloot
SCHIPHOL - Een 19-jarige man moet woensdag voor de politierechter op Schiphol verschijnen, omdat hij met een laserpen op een helikopter van de politie heeft geschenen. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) dinsdag laten weten. Het is voor het eerst dat iemand wordt vervolgd voor een dergelijk vergrijp.

Gaat wel om een zaak waarbij een helikopter is beschenen..

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4948165/__Rechtszaak_rond_schijnen_met_laserpen__.html

De verdenking is als volgt:
voor het belemmeren van de piloten bij de uitvoering van hun politietaak.
 
Deze zaak onderscheidt zich volgens justitie overigens van andere incidenten waarbij met laserpennen op vliegtuigen is geschenen, omdat het hier een helikopter van de politie betreft.
Waarom dan uitgerekend nu vervolgen? Ik vind het krom.
 
Had volgens mij te maken met het feit dat er niet echt een wet is die het belemmeren van piloten bij hun werk verbiedt. Nu gooien ze het op het feit dat het politie is, niet echt luchtvaart gerelateerde aanklacht dus.
 
Waarom dan uitgerekend nu vervolgen? Ik vind het krom.
Omdat het hinderen van de politie wel iets is wat strafbaar is in onze huidige wet en het hinderen van een piloot (blijkbaar) niet. Dat is nu precies wat ik probeerde duidelijk te maken met mijn eerdere posts.

Als de politieagenten in een auto hadden gezeten, was er waarschijnlijk dezelfde aanklacht uit gekomen.
 
uitkomst:

Boete voor schijnen laserpen op politiehelikopter

SCHIPHOL - De politierechter op Schiphol heeft woensdag de 19-jarige Ramsey B. uit Purmerend veroordeeld tot een boete van 150 euro, omdat hij mei vorig jaar in Purmerend met een laserpen op een politiehelikopter scheen.
 
Tjonge jonge, die OvJ heeft er ook geen kaas van gegeten. Had 'm dan poging tot zware mishandeling o.i.d. ten laste gelegd!

Laatst een snelheidsboete van 170 euro gekregen. Ben ik nu een grotere crimineel?
 
Tjonge jonge, die OvJ heeft er ook geen kaas van gegeten. Had 'm dan poging tot zware mishandeling o.i.d. ten laste gelegd!
Ja, een feit ten laste leggen waarbij je van te voren al weet dat geen enkele rechter daarin mee zal gaan. Dat is een prima besteding van ons belastinggeld...

Denk je dat als dat binnen de wet kon, dat ze dat niet zouden doen?

Onder mishandeling wordt verstaan:
"Met mishandeling wordt gelijkgesteld opzettelijke benadeling van de gezondheid"(art 300 wetboek v strafrecht)

Dat is niet te bewijzen, laat staan dat hij voor zware mishandelingveroordeeld wordt. Denk je nu werkelijk dat het OM niet zou gaan voor (poging tot) mishandeling dan wel doodslag als dat kon binnen de huidige wetgeving?

Beetje vreemd dat elke kritiek op de werkwijze van een vlieger altijd met de grootste woorden als voorbarig en ongefundeerd van de hand worden gedaan, maar er wel zonder enig benul over de werkwijze van het OM gepraat wordt...
 
Tjonge jonge, die OvJ heeft er ook geen kaas van gegeten.

Right :blabla:

Poging tot mishandeling is niet strafbaar. Poging tot zware mishandeling wel, maar dat blijft in dit soort gevallen écht niet overeind in een rechtzaal.

Opzet gericht op het toebrengen van het zwaar lichamelijk letsel kan afgeleid worden uit de omstandigheden waaronder de mishandeling is gepleegd.
Zo zal er sprake zijn van (poging tot) zware mishandeling als de verdachte :

- met voorwerpen gewerkt heeft (knuppel, mes, vuurwapen, een auto)

of

- een op de grond liggend slachtoffer met geschoeide voet getrapt/geschopt heeft, vooral als de verdachte het slachtoffer daarbij ook opzettelijk tegen het hoofd heeft getrapt;

- een vechtsport beheerst en toepast of

- door het spannen van een touw over de weg een (Brom)fietser (zwaar) lichamelijk letsel toebrengt.

Je kan dus iemand zwaar mishandelen met een laserpen, maar dan moet je er héél hard mee slaan. :grijns:
 
@ Eikie: Je quote het verkeerde artikel. 300 is eenvoudige mishandeling, 302 is zware mishandeling, waarbij een poging al strafbaar is. Het aanbrengen van oogletsel en ook een arbeidsongeschiktheid van 4 weken vallen onder zware mishandeling.

Waarom zou een rechter niet met poging tot zware mishandeling mee gaan? Dit was de ideale mogelijkheid voor een proefproces! Op betreffende lasers staat dat ze (tijdelijke) blindheid kunnen veroorzaken. De verdachte is hier dus van op de hoogte. Als hij dus opzettelijk een vliegtuig of helikopter beschijnt weet hij dus dat hij mensen aan boord oogletsel kan toe brengen. In dat opzicht is opzet ook aangetoond (zeker naarmate er steeds meer media aandacht hier voor komt). Enige probleem kan zijn dat er geen aangifte is gedaan door de betreffende vliegers...

Het OM verwoord het ook als poging tot zware mishandeling:

...Volgens het OM werd daardoor de veiligheid ernstig in gevaar gebracht, omdat de mogelijkheid bestaat dat de piloot daardoor geen details meer kan waarnemen. „Bovendien kan een piloot 's nachts verblind raken of schrikken, aldus het OM.

Laatst heb ik een lange tijd met ons flight safety department aan de lijn gehangen naar aanleiding van 2 situaties waarbij ik ook beschenen ben. Probleem was dat er geen specifiek wetsartikel was, maar dat ''poging tot zware mishandeling'' ten laste gelegd kon worden (zie bovenstaand verhaal). Ons bedrijf heeft daarvoor zo veel mogelijk bewijs overlegd aan de OvJ van het kanton Haarlem. Er was alleen een proefproces nodig zodat er jurisprudentie zou komen voor soortgelijke gevallen zonder dat dat er een specifiek wetsartikel zou moeten komen.

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/3226-mishandeling-nader-bekeken.html

@ MHA: Quote dan ook de volgende zin, dan zie je dat ik ook poging tot zware mishandeling schrijf... Het toebrengen van oogletsel is ook zware mishandeling (zie mijn bovenstaande link). Jouw quote zijn alleen voorbeelden en sluiten natuurlijk andere voorwerpen of manieren waarmee zwaar lichamelijk letsel worden toegebracht niet uit.
 
Last edited:
Back
Top