Piloten lastig gevallen met laser

Dat is ook al zo'n rare verdediging... dat geloof je als rechter toch niet... hoe kan je nu met een laserpen aantonen dat er kerosine geloosd wordt? (overigens ook m.b.t. logica een onzinnig verhaal; welk vliegtuig gaat nu meteen na t/o brandstof lozen voor z'n plezier? Ook voor een willekeurige leek is dit een zeer onzinnige aanname)

Maar ook al is de opgegeven reden dubieus, betekent dat dan meteen dat meneer daddwerkelijk erop uit was een vliegtuig te laten crashen?
Verder overschat je de intelligentie van de Nederlander en zeker van iemand die met een laser vliegtuigen beschijnt, regelmatig blijkt uit telegraaf reacties dat er voldoende mensen van mening zijn dat er geregeld brandstof geloosd wordt, voor welke reden dan ook. Zowel na takeoff als voor de landing. Net zoals de opvatting "dat omdat de luchtvaart geen accijns betaalt, de brandstof niets kost" welig tiert onder het telegraaf publiek (en dus een aanzienlijk gedeelte van de bevolking).

Hoe verwerpelijk de acties van die man ook zijn, is het bewezen dat hij de vliegtuigen wilde laten crashen? Of kan het aanneemlijk gemaakt worden dat hij wist dat dat een gevolg kon zijn? In beide gevallen is een sterk punt te maken voor een nefatief antwoord (helaas). En dan is het vonnis al snel positief voor deze man.
 
Stoeptegels van een viaduct afgooien is ook zoiets, even mijnheer chauffeur laten schrikken. Er zijn er helaas bij die zich doodgeschrokken zijn. Helaas pas daarna is het fenomeen pas afgenomen (hoop ik).

Maar, tevens mag je een beetje common sense verwachten. Ik bedoel, ze gaan niet zelf, toen ze het lasertje uit het doosje haalden, eens kijken wat het laserpointertje bij hun eigen ogen deed. Ze weten donders goed dat dat niet in hun voordeel zou zijn. Dus waarom zou dat bij piloten dan geen probleem zijn. Als je dat IQ niet hebt, mag je van mij naar een gesloten inrichting. (Als ze PVV stemmen mogen ze ook het land uit.)
 
Stoeptegels van een viaduct afgooien is ook zoiets, even mijnheer chauffeur laten schrikken. Er zijn er helaas bij die zich doodgeschrokken zijn. Helaas pas daarna is het fenomeen pas afgenomen (hoop ik).

Maar, tevens mag je een beetje common sense verwachten. Ik bedoel, ze gaan niet zelf, toen ze het lasertje uit het doosje haalden, eens kijken wat het laserpointertje bij hun eigen ogen deed. Ze weten donders goed dat dat niet in hun voordeel zou zijn. Dus waarom zou dat bij piloten dan geen probleem zijn. Als je dat IQ niet hebt, mag je van mij naar een gesloten inrichting. (Als ze PVV stemmen mogen ze ook het land uit.)
Het wordt een drukke boel in je inrichting. Lees de reacties op de telegraaf site en zie dat drommen mensen denken dat je niet in de cockpit kan schijnen, want die zit immers aan de bovenkant en jij schijnt van onderen, dat een klein laserstipje onmogelijk langer dan een milliseconden op de cockpit gericht kan worden of dat een laser op die afstand geen effect meer heeft...
 
Taakstraf bij defensie voor deze laser-amateurs. Suggestie voor taakstraf; In plaats van wadlopen "wadrennen" op de Vliehorst. Rennen voor de laserstraal van een F16... (And the laser guided ordnance that follows the beam...)
 
ieder probleem kent twee kanten

ieder probleem kent twee kanten

Het zal wel als een hele domme opmerking opgevat worden maar misschien zet het toch sommigen aan het denken.

Zo raar is het niet dat er individuen zijn die met een laser naar een vliegtuig schijnen.
Als ik s'avonds laat met mijn hond wandel dan zie ik ook allerlei soms zeer felle lampen van de airliners naar beneden schijnen. Die lampen kunnen soms heel erg fel zijn en in ieder geval de aandacht trekken.
Is het dan niet logisch dat er soms lieden zijn die terug schijnen. Zeker als die niet beseffen wat ze met hun speeltje eigenlijk aan kunnen richten.

Wellicht moet er eens nagedacht worden over het nut van die headlights tijdens de approach en landing en take off. Als die dingen uit gaan of misschien minder hinderlijk zichtbaar worden op de grond, heb ik het gevoel dat er ook minder met lasers naar boven geschenen wordt.
 
Het zal wel als een hele domme opmerking opgevat worden maar misschien zet het toch sommigen aan het denken.

Zo raar is het niet dat er individuen zijn die met een laser naar een vliegtuig schijnen.
Als ik s'avonds laat met mijn hond wandel dan zie ik ook allerlei soms zeer felle lampen van de airliners naar beneden schijnen. Die lampen kunnen soms heel erg fel zijn en in ieder geval de aandacht trekken.
Is het dan niet logisch dat er soms lieden zijn die terug schijnen. Zeker als die niet beseffen wat ze met hun speeltje eigenlijk aan kunnen richten.

Wellicht moet er eens nagedacht worden over het nut van die headlights tijdens de approach en landing en take off. Als die dingen uit gaan of misschien minder hinderlijk zichtbaar worden op de grond, heb ik het gevoel dat er ook minder met lasers naar boven geschenen wordt.
Ja, dat is inderdaad een hele domme opmerking....

Alsof je ook maar een greintje last hebt van de lichten van een vliegtuig...
Het is toch verdomme de omgekeerde wereld, die lichten zitten er toch niet voor niets op? Ik ga daar ff in het donker landen om Sjonnie niet te storen.

En ook al heb je last ervan, een vliegtuigongeluk naast je deur geeft meer overlast...
 
Doen we die lichten niet aan juist om gezien te worden? Mischien wel iets pre-tcas maar om ze nou op 50 ft aan te zetten voor sjonnie gaat zeker te ver mi
 
Doen we die lichten niet aan juist om gezien te worden? Mischien wel iets pre-tcas maar om ze nou op 50 ft aan te zetten voor sjonnie gaat zeker te ver mi

Landingslichten hebben meerdere doeleinden, maar zien en gezien worden is zeker een hele belangrijke.

En wie kan nu met droge ogen zeggen dat hij last heeft van landingslichten? :blabla:

Dat het een reactie oproept van Sjonnie met zijn 5mW lasertje zegt meer over de bovenkamer van Sjonnie dan het nut van de lampen...
 
En wie kan nu met droge ogen zeggen dat hij last heeft van landingslichten? :blabla:


Zonder nu in de aanval te willen gaan, meer als discussie bedoeld.
Je begaat nu exact dezelfde fout als die persoon met zijn laserlampje van 5mW die denkt die piloot heeft daar toch geen last van.

Als je in de polder kijkt naar de naderende kisten dan is het licht van een kist die op 40 mijl voor touchdown al zijn landingslicht aandoet soms wel hinderlijk.

Ik denk dat met zo lang zo'n felle lamp aan dat je zoveel aandacht naar jezelf trekt dat je erop kan wachten dat er mensen naar je terug gaan schijnen.

Het verhaal van Pre-TCAS enz is toch wel een beetje onzin. In het donker kan jij aan een lamp echt niet zien of die kist op 10 NM van je zit of op 3 NM. Zeker niet als het sky clear is. Ik heb dan liever dat je echt op ATC of TCAS vertrouwd.
 
Zonder nu in de aanval te willen gaan, meer als discussie bedoeld.
Je begaat nu exact dezelfde fout als die persoon met zijn laserlampje van 5mW die denkt die piloot heeft daar toch geen last van.

Als je in de polder kijkt naar de naderende kisten dan is het licht van een kist die op 40 mijl voor touchdown al zijn landingslicht aandoet soms wel hinderlijk.

Ik denk dat met zo lang zo'n felle lamp aan dat je zoveel aandacht naar jezelf trekt dat je erop kan wachten dat er mensen naar je terug gaan schijnen.

Het verhaal van Pre-TCAS enz is toch wel een beetje onzin. In het donker kan jij aan een lamp echt niet zien of die kist op 10 NM van je zit of op 3 NM. Zeker niet als het sky clear is. Ik heb dan liever dat je echt op ATC of TCAS vertrouwd.
Maar wat voor last heb je dan? Ik snap het echt niet. Wordt je verblind terwijl je op de A9 rijdt? Wordt je zo door de lichten beschenen dat je niets meer kan zien? Is het licht zo intens dat je vlekken ziet en een tijdje niet meer fatsoenlijk dingen kan onderscheiden?
Zijn serieuze vragen, in al die jaren dat ik in de luchtvaart rondloop heb ik nog nooit last gehad van landingslichten. Dit zijn echter wel de resultaten van een laser.

Daarnaast, van 1 lichtje kan het inderdaad best lastig zijn de afstand in te schatten, maar als je ooit 's nachts heb gevlogen, moet je het met me eens zijn dat een vliegtuig met meerdere landingslichten (in principe alle vliegtuigen dus) wel degelijk in te schatten zijn qua afstand. En tijdens nacht VFR in de States waren die andere vliegtuigen gelukkig door hun lichten wel te zien in het circuit. En TCAS is leuk, ATC ook, maar bijvoorbeeld in het donker in class E airspace (en dat komt voor, ook na het opheffen van de AMS-MST) heb je aan beide soms niets en dan is een paar landingslichten op die cessna best handig.

Maar wat ik werkelijk niet snap is het argument dat we blijkbaar schuld hebben aan het beschenen worden. Omdat wij lichten aan doen, is het logisch dat Sjonnie ons ook beschijnt? Moeten we dan op de snelweg onze autolichten ook maar uitdoen? Toch niet nodig op onze fel verlichte wegen. En wat te denken van boten? Die hebben ook radar?
Ik weet niet wat erger is, het idee dat er werkelijk mensen zijn die het leuk vinden/zo dom zijn om vliegtuigen te beschijnen of mensen die dat logisch gaan vinden...
 
Het is alweer even stil in dit topic. Wat helaas niet wil zeggen dat de laserellende tot het verleden behoort: van een bevriend vlieger hoorde ik recentelijk nog dat hij er in de afgelopen weken meermaals in de buurt van Schiphol mee te maken heeft gehad. Één keer zelfs zo erg dat de hele cockpitramen groen werden en onbruikbaar werden tijdens de approach. :passed:

Waarom ik dit topic weer omhoog schop heeft echter te maken met het bericht dat ik deze week zowel op de site 'Blik op nieuws' aantrof als in de Televaag over de permanente groene laser die Schiphol heeft geplaatst nabij de Aalsmeerbaan. Dit om de vogels weg te jagen. De laserbundel scheert laag over de start- en landingsbanen ter hoogte van 1,5 cm. Gesteld wordt dat het licht niet schadelijk is voor de ogen van mensen en dieren én dat de piloten er absoluut geen hinder van ondervinden.

Gezien het toenemende aantal (bijna) aanvaringen van vliegtuigen met vogels in de omgeving van Schiphol begrijp ik dat de luchthaven naar andere middelen grijpt dan glitters en windmolentjes.
Met hulp van de zogenaamde 'Tom 500' wordt de laserbundel over de banen bewogen. En hier heeft de vliegtuigbemanning absoluut geen hinder van, aldus de media. Ben benieuwd of de vliegers van het forum er al ervaring mee hebben?

kastje_754957d.jpg


Bronnen:
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/...en_moeten_vogels_op_Schiphol_afschrikken.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7486495/__Nieuw_wapen_tegen_vogels_Schiphol__.html?p=10,1
 
Die laser is er al een tijdje, maar nog nooit wat van gezien (ik neem aan / hoop die ganzen wel waar het voor / tegen bedoeld is). Ze gebruiken zeer veel truuks tegen vogels, maar glitter en molens? Er is speciaal gras tegen nesten, bewegende bordjes die valkjes nadoen, opblaasbare remote vogelverschrikkers, het bekende vuurwerk, speciaal getrainde roofvogels en zelfs een remote controlled roofvogel. High tech stuff...
 
Ervaring, tja het schijnt al een tijdje in gebruik te zijn.
Deze kom ik dagelijks tegen:

A0840/10 NOTAMNQ)EHAA/QFAXX/IV/BO/A/000/999/5218N00445E005A)EHAMB)1006172200 C)1009172200E)A BIRD DETERRING GREEN LASER IS LOCATED ABEAM RWY 18L/36R AND WILLSCAN THE RWY SURFACE USING A DOWNWARD GREEN LASER BEAM.

Nu wordt de 36R 's avonds/ 's nachts nauwelijks gebruikt dus wellicht dat ik er nog niet mee in aanraking ben geweest. In ieder geval is het me nooit opgevallen.

Voor wat betreft de 'doe-dan-op-dat-vliegtuig-schijnen-leipe-shit-ouwe' dwazen,
er scheen er pas nog een recht in m'n bakkes op final 04L in Nice.
Stonden er mooi 2 gendarmes ons op te wachten aan de gate om een uitgebreide statement af te nemen incluis tekeningen met waar het exact vandaan komt etc.
Ik zeg dat is aanpakken. Ook weet ik dat er onlangs een collega heeft moeten getuigen in een Engelse rechtbank tegen zo'n leipo aangaande een incident in MME, en dat deze persoon dus mooi veroordeeld is.

Maarja, ach, in Nederland is het allemaal moeilijk moeilijk en voorlopig niet eens strafbaar te stellen. Te gek voor woorden.
 
Back
Top