Piloten lastig gevallen met laser

Vorige week 2-3 kisten die vanaf Orly vertrokken, allemaal gepakt door een groene laser.. tis nog steeds "kicken"
 
Het zou in feite niet moeten hoeven, maar kan dit niet eenvoudig opgelost worden door tijdens takeoff en approach een extra bril te dragen (of toch aanwezig te hebben in de cockpit) zoals men ook in labo's gebruikt ?
 
Het zou in feite niet moeten hoeven, maar kan dit niet eenvoudig opgelost worden door tijdens takeoff en approach een extra bril te dragen (of toch aanwezig te hebben in de cockpit) zoals men ook in labo's gebruikt ?

Ik heb het eens geprobeerd tot de schemer cool te blijven wezen met me zonnebriletje op en moet zeggen dat dat geen succes was.

Beste oplossing lijkt mij de verkoop van die dingen verbieden (als een red bull verbod bespreekbaar is, moet dit toch ook wel kunnen) en gewoon een voorbeeld stellen met de eerste de beste die daadwerkelijk gesnapt wordt ipv een aai over de bol en vrijspraak (http://www.parool.nl/parool/nl/224/...rijspraak-beschijnen-Awacs-met-laserpen.dhtml)
 
Beste oplossing lijkt mij de verkoop van die dingen verbieden (als een red bull verbod bespreekbaar is, moet dit toch ook wel kunnen) en gewoon een voorbeeld stellen met de eerste de beste die daadwerkelijk gesnapt wordt ipv een aai over de bol en vrijspraak (http://www.parool.nl/parool/nl/224/...rijspraak-beschijnen-Awacs-met-laserpen.dhtml)

Helaas een trentje in (politiek) Nederland, maar dingen verbieden omdat je er nare dingen mee kan doen, is natuurlijk van de zotte. Ik heb ook een aantal lasers thuis en gebruik die alleen voor legale dingen. Echter is de verkoop van lasers met een vermogen van >5mW al gereguleerd. (maar weer doodsimpel te omzeilen).
Wat waarschijnlijk wel helpt is het strafbaar maken van dit soort praktijken (is in Nederland nog niet het geval) en de pakkans vergroten (door er tijdelijk veel meer aandacht op te vestigen), al zal dat laatste altijd moeilijk blijven.
 
Het zou in feite niet moeten hoeven, maar kan dit niet eenvoudig opgelost worden door tijdens takeoff en approach een extra bril te dragen (of toch aanwezig te hebben in de cockpit) zoals men ook in labo's gebruikt ?

Lasers schijnen s'nachts en dan zie je niet zo veel met je zonnebril op. Ik trek wel de shades omhoog als een laser me aan de zijkant beschijnt.

Gisteren een laser direct voor ons op WGM VOR bij Wenen, terwijl we inbound waren naar dit punt. Die gasten doen dus research om te kijken hoe ze je het beste kunnen pakken...
 
Lasers schijnen s'nachts en dan zie je niet zo veel met je zonnebril op. Ik trek wel de shades omhoog als een laser me aan de zijkant beschijnt.

Een zonnebril zal ook niet zoveel uitdoen, ik dacht aan doorzichtige beschermbrillen die specifiek gebruikt worden om laserstralen bij 1 of meerdere frequenties te filteren. Deze zijn meestal doorzichtig voor andere stralen. Vaak zijn ze ook in grote maten verkrijgbaar zodat ze over andere brillen etc kunnen gedragen worden.

L_T56005GRY.jpg
 
Een zonnebril zal ook niet zoveel uitdoen, ik dacht aan doorzichtige beschermbrillen die specifiek gebruikt worden om laserstralen bij 1 of meerdere frequenties te filteren. Deze zijn meestal doorzichtig voor andere stralen. Vaak zijn ze ook in grote maten verkrijgbaar zodat ze over andere brillen etc kunnen gedragen worden.

L_T56005GRY.jpg


waar kun je deze brillen kopen? ik word namelijk standaard door minimaal 1, maar soms tot 5, verschillende lasers beschenen in Cairo!
 
waar kun je deze brillen kopen? ik word namelijk standaard door minimaal 1, maar soms tot 5, verschillende lasers beschenen in Cairo!

Nieuwsgierig: al eens geprobeerd stealth te gaan bij / voor beschijning (alle lichten uit)?
 
@Nosig; zeker.. in 1x alle lichten uit,. werkt prima. En ik beeld me altijd in dat de laserschijner een rol beroerte krijgt... 'o shit het is me gelukt'...
 
Nieuwsgierig: al eens geprobeerd stealth te gaan bij / voor beschijning (alle lichten uit)?

Volgens mij had ik zoiets al eens ter sprake willen brengen hier maar dat werd toen niet echt begrepen. (zie mijn eerder item 109).
En ja inderdaad je hebt geen last van de headlights op de grond maar het trekt wel onwillekeurig je aandacht.

Als je zorgt dat je zelf niet zo opvallend zichtbaar bent roep je de laser ellende ook niet zo snel op je af. Nu zien ze je (in de winterperiode) al soms van meer dan 40 mijl afstand naderen. Alle kans dat iemand een idee krijgt en eens denkt he daar kan ik wel eens met mijn laser op richten.

Maar goed als je de stealth mode eng vind omdat je dan niet meer gezien wordt door andere vluchten bij jou in de buurt (die je toch ook nog kan zien op je TCAS) en die ook door de verkeersleiding gezien worden ja dan moet je wel met die grote headlights zorgen dat alle aandacht op je getrokken wordt.
Ja dat je dan het risico neemt dat iemand naar je terug schijnt is dan toch wel erg aanwezig.

Ik denk dat in stealth mode inderdaad het aantal laser voorvallen drastisch zal verminderen.
 
Klopt, zeker als je onder een ceiling hangt op arrival/dept ben je een makkelijk target. Landinglights uit is (meestal) al voldoende. Zodra je een paar mijltjes verder bent, lampjes weer aan.

Zou niet moeten, maar om het gevaar 'af te wenden' vind ik het prima werken
 
weet je wat ik zo eng vind.... ik heb me laatst verdiept in die lasers, en nu zijn er al blauwe lasers te koop. voor iets meer dan 100 euro kan je er een kopen die een gat in een papier brandt!! kun je voorstellen als die op je gericht word? ik wil er niet aan denken.... er zouden toch richtlijnen voor moeten komen ofzo?
 
Back
Top