Oproep aan alle NL woonachtigen

Space invader,
weet ik, ik reageerde specifiek op de gequote alinea mbt sociale premies, deze is deels onjuist.

Xolon,
verandering van base of contract: bye bye grandfather rights.
Zit je rechts of links (eventueel via pm)? Gefeliciteerd met NRN, ik maak een plaatsje voor je vrij ;)

Sorry voor de topic kaap, een mod mag dit ook naar RYR forum verplaatsen.
 
Als de hoofdvestiging van je werkgever niet in Duitsland zit , kunnen ze je niet dwingen om in Duitsland belasting te betalen - althans volgens huidige wetgeving.
Als dat nieuwe verdrag er zo door komt wordt het vanaf 2014 een ander verhaal...
 
Gestald inkomen
*
Voor belastingplichtigen welke door het nieuwe verdrag worden onderworpen aan Nederlandse belastingheffing geldt dat zij hun eventueel gestalde restant persoonsgebonden aftrek en/of hypotheekrente in mindering kunnen gaan brengen op het in Nederland op te geven inkomen.
*

Als ik het goed begrijp kan ik dus mijn persoonsgebonden aftrek in NL van mijn opleiding gaan gebruiken, wonende in NL en werkend in Duitsland. Scheelt me weer even een hoop geld.

Echter woon ik op dit moment in Duitsland en betaal daar ook belasting, met mijn Steuerberater probeer ik op dit moment mijn opleiding ook in Duitsland af te trekken van de belasting.

De vraag is nu: mag en kan de persoonsgebonden aftrek in 2 landen (NL & D dus) gebruikt worden, of kan je het maar in 1 land gebruiken? Iemand ervaring daarmee? Klinkt vrij tricky namelijk...

Anders zou ik theoretisch in Duitsland kunnen blijven wonen, om daar de hele PA te verbruiken, om vervolgens naar NL te verhuizen en het spelletje nog een keer opnieuw te spelen. :biertje:

Grüßle
 
Kort vraagje, Is er al iets meer bekend over het belastingverdrag?
Zag in de lijst van belastingverdragen dat het nu ter behandeling voorligt.
Als iemand meer info heeft dan hoor ik dat graag.
Groeten
 
Ik ben sinds kort ook in de materie gedoken met het oog op een verhuizing terug naar NL ergens in 2014. Nu zie ik dat het nieuwe verdrag waarschijnlijk per 1 januari 2015 ingaat; een jaar vertraagd. Nu staat in artikel 8, lid 1:

Voordelen uit de exploitatie van schepen of luchtvaartuigen in internationaal verkeer zijn slechts belastbaar in de verdragsluitende staat waarin de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen.

Lijkt er dus op dat het allemaal goed gaat komen?
 
Van de belastingdienst-site:

Privé ›Internationaal ›Fiscale regelingen ›Nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland ›Werknemer in Nederland (waaronder overheid) ›U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig › U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

Lees voor
Is 1 van de volgende situaties op u van toepassing?

U werkt (bijvoorbeeld als matroos) aan boord van een schip in het internationale verkeer.
U werkt (bijvoorbeeld als piloot) aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer.
U werkt aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren.
Dan is het voor de belasting van belang in welk land u woont. Woont u in Duitsland, dan betaalt u in Duitsland belasting.

Let op!
De afspraken voor personeel dat werkt aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer kunnen nog wijzigen.

Voorbeeld: werken aan boord van een schip in het internationale verkeer
U woont in Duitsland en bent werkzaam als matroos bij een in Nederland gevestigde rederij. U verricht uw werkzaamheden aan boord van een zeecontainerschip. Regelmatig vaart u van Hamburg via Londen naar Rotterdam.

Omdat u in Duitsland woont, betaalt u in Duitsland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat het schip in Nederland is.

Voorbeeld: werken aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer
U woont in Duitsland en bent werkzaam als piloot bij een in Nederland gevestigde luchtvaartmaatschappij. U verricht uw werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig. U vliegt tussen de luchthavens van Amsterdam en Berlijn.

Omdat u in Duitsland woont, betaalt u in Duitsland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u in Amsterdam bent.

Voorbeeld: werken aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren
U woont in Duitsland en bent werkzaam als schipper bij een in Nederland gevestigde rederij. U verricht uw werkzaamheden aan boord van een binnenvaartschip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren. Het schip bevaart de binnenwateren van Duitsland en Nederland.

Omdat u in Duitsland woont, betaalt u in Duitsland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u op de Nederlandse binnenwateren vaart.

Let op!
De nieuwe afspraken voor werknemers aan boord van een schip of luchtvaartuig kunnen ongunstiger voor u zijn dan de afspraken die gelden tot en met 2014. Hebt u financieel nadeel door de nieuwe afspraken? Dan kunt u kiezen voor toepassing van het overgangsrecht.
 
En de omgekeerde versie:

Privé ›Internationaal ›Fiscale regelingen ›Nieuw belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland ›Werknemer in Duitsland (waaronder overheid) › U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

U werkt aan boord van een schip of luchtvaartuig

Lees voor
Werkt u aan boord van een schip of luchtvaartuig? En is 1 van de volgende situaties op u van toepassing?

U werkt (bijvoorbeeld als matroos) aan boord van een schip in het internationale verkeer.
U werkt (bijvoorbeeld als piloot) aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer.
U werkt aan boord van een schip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren.
Dan is het voor de belasting van belang in welk land u woont. Woont u in Nederland, dan betaalt u in Nederland belasting.

Let op!
De afspraken voor personeel dat werkt aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer kunnen nog wijzigen.

Voorbeeld: werken aan boord van een schip in het internationale verkeer
U woont in Nederland en werkt als matroos bij een in Duitsland gevestigde rederij. U doet uw werk aan boord van een zeecontainerschip. Regelmatig vaart u van Hamburg via Londen naar Rotterdam.

Omdat u in Nederland woont, betaalt u in Nederland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat het schip in Duitsland is.

Voorbeeld: werken aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer
U woont in Nederland en werkt als piloot bij een in Duitsland gevestigde luchtvaartmaatschappij. U doet uw werk aan boord van een luchtvaartuig. U vliegt tussen de luchthavens van Amsterdam en Berlijn.

Omdat u in Nederland woont, betaalt u in Nederland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u in Berlijn bent.

Voorbeeld: werken aan boord van een luchtvaartuig in het internationale verkeer
U woont in Nederland en werkt als schipper bij een in Duitsland gevestigde rederij. U doet uw werk aan boord van een binnenvaartschip dat dient voor het vervoer in de binnenwateren. Het schip bevaart de binnenwateren van Duitsland en Nederland.

Omdat u in Nederland woont, betaalt u in Nederland belasting over uw inkomen. Ook over uw inkomen dat u verdient op de momenten dat u op de Duitse binnenwateren vaart.

Let op!
De nieuwe afspraken voor werknemers aan boord van een schip of luchtvaartuig kunnen ongunstiger voor u zijn dan de afspraken die gelden tot en met 2014. Hebt u financieel nadeel door de nieuwe afspraken? Dan kunt u kiezen voor toepassing van het overgangsrecht.
 
voor jou geldt art. 14

Ok en voor wie geldt dan Artikel 8? Dacht namelijk dat wij tot deze uitzonderingsgroep behoorden. Supergrover, de tekst op de website heb ik inderdaad gelezen, maar was dus in de veronderstelling dat er een uitzondering gemaakt gaat worden voor de beroepsgroep in Artikel 8. Ligt het aan mij of is dit enigszins verwarrend?
 
Is artikel 8 niet het bedrijf wat de vliegtuigen exploiteert? Dus de voordelen die bedrijven erui halen? Of is dit klok klepel?
 
Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind het alleen vreemd dat er dan gesproken wordt over "de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming". Robin200, heeft het nog zin om het ministerie van Financiën aan te schrijven waar je het eerder over had?
 
Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind het alleen vreemd dat er dan gesproken wordt over "de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming". Robin200, heeft het nog zin om het ministerie van Financiën aan te schrijven waar je het eerder over had?

De maatschappij exploteert de vliegtuigen, de vlieger vliegt ze. Maatschappij is Artikel 8. De vlieger artikel 14.

Over je vraag over de plaats van de leiding van de onderneming, even een voorbeeld.

RYR opent een base in Weeze. RYR is een Iers bedrijf. Die betaalt dus de belasting in Ierland en niet in Duitsland daar de werkelijke BV in Ierland is bevestigd. Als ik het goed begrijp tenminste...
 
Ik geloof dat je gelijk hebt. Ik vind het alleen vreemd dat er dan gesproken wordt over "de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming". Robin200, heeft het nog zin om het ministerie van Financiën aan te schrijven waar je het eerder over had?

Neen, niet om de al ingeslagen weg af te buigen. Dat proces is al in gang gezet. Zie de opmerking van Supergroover. Maar je kunt natuurlijk nog wel even je hart luchten bij Weekers.
 
RYR opent een base in Weeze. RYR is een Iers bedrijf. Die betaalt dus de belasting in Ierland en niet in Duitsland daar de werkelijke BV in Ierland is bevestigd. Als ik het goed begrijp tenminste...


Dat grapje gaat ze volgens mij overal in EU nog zwaar opbreken , maar dat geheel terzijde.
 
Ja ,interessant - ook die rare regeling dat je loonbelasting naar het ene land zou gaan en je sociale premies naar het andere wordt even aangehaald alsmede de ongelijkheid op de werkvloer.

Biedt perspectief , was blij het te lezen
 
De maatschappij exploteert de vliegtuigen, de vlieger vliegt ze. Maatschappij is Artikel 8. De vlieger artikel 14.

Over je vraag over de plaats van de leiding van de onderneming, even een voorbeeld.

RYR opent een base in Weeze. RYR is een Iers bedrijf. Die betaalt dus de belasting in Ierland en niet in Duitsland daar de werkelijke BV in Ierland is bevestigd. Als ik het goed begrijp tenminste...

Dank, het is me helemaal duidelijk. cheeta ook bedankt voor het verslag. Erg interessant en laten we hopen op een goede afloop.
 
Back
Top