Oproep aan alle NL woonachtigen

Tja, als ze dat echt invoeren zijn we goed de lul! Weer!! Eerst ook al met die doppelversteurerung
en nu dit..geen reiskosten meer! Terwijl je in nl een vergoeding van je werkgever krijgt.. Geen idee idd wat er met de steuerfreie zulage gaat gebeuren.. Geen kinderopvangtoeslag die je kan aftrekken wat errug handig is aangezien we in nl niets meer krijgen..hogere belastingschuldig etc etc etc.. Daar komt bij dat we relatief gezien veel minder verdienen dan onze blauwe vrienden.. Daar is het bruto loon kennelijk aangepast op een duur land!
Iig erg goed bezig Robin!!!ik ga ze ook een brief sturen..
Hopelijk helpt t:)
Vlieg ze!!
 
Oh ja... Zullen we een petitie ophangen in de crewrooms?
Ik regel dat wel bij gwi! Robbie jij bij lh? Iemand anders bij air berlin?
 
Ha, soon to be collega-GWI-jij-links-ik-rechts-in-DUS-hebbietochstiekumgoedgedaan.....

In DUS hing er een tijd geleden in ieder geval al zo iets.

Maar spread the rumor....

Nu de 1e en 2e kamerleden zijn ge-installeerd,wordt het tijd om ze eens aan te gaan schrijven.
 
Huh? Ga jij ook naar gwi?? Of is er nieuws in de komende veranderingen?
Haha kunnen we samen vliegen!! Gezellig:)
 
Ik ga niet vrijwillig naar GWI of D4U or whatever, maar ik vrees dat ik mijn vaselinepotje weer van stal moet halen. Veel discussie (of juist weinig?) over de contractverlenging in DUS ( en HAM) voor ons. Tot oktober blijft de 73 in DUS. Dus wij in principe ook. Verlengingscontract nu in handen, maar PV wil dat we het niet ondertekenen. Reden is me niet bekend (behalve dat de VC ze dat schijnbaar aanraadt) en lijkt onlogisch. Vanaf oktober die nieuwe club met 320 in DUS. Ik ga ervan uit dat jij dan snel naar DUS kan. En wij mogen daar dan waarschijnlijk ook wel op, om in DUS te blijven, maar dan met jullie MTV en wie weet jullie VTV. Geen haar op de hoofd.....
Het andere scenario is dan echter 320 te FRA....en wie wil dat nou? Langstrecke is voorlopig dood zoals bekend.
Het zijn weer fijne tijden.:stapelge:
Maar het lijkt me wel lachen idd om saampies te CRM´en. :biertje:
 
Verlengingscontract nu in handen, maar PV wil dat we het niet ondertekenen. Reden is me niet bekend (behalve dat de VC ze dat schijnbaar aanraadt) en lijkt onlogisch.
Omdat je werkgever het dan schirftelijk van je heeft dat je vanaf Oktober niet meer in DUS bent. Kunnen ze ook bij de PV argumenteren "X procent vindt het prima vanaf Oktober niet meer in DUS te werken, wat willen jullie nu eigenlijk?".

Of stel de vraag eens omgekeerd: Als LH zo zeker zou zijn van hun rechtspositie, waarom zouden ze jullie dan een verlenging aanbieden? Dat hoeven ze dan toch helemaal niet?

Een werkgever in D mag je best overplaatsen, daar gaat het niet eens om. Maar normaal gesproken moeten ze dan wel voor je verhuiskosten of dubbele huishouding opkomen. Het standpunt van LH was altijd dat dat bij dezentrale in de cockpit niet van toepassing was omdat het een vrijwillige en tijdelijke stationering betreft. Maar in het arbeidsrecht is het nog lang niet altijd zo dat een werkgever met een formalisme de rechten van een werknemer buiten spel kan zetten. Wat ook heel zwaar telt, is hoe het in de praktijk gehandhaafd werd. Hier zou je een rechter bijvoorbeeld kunnen vertellen dat heel DUS draaide op alleen maar "vrijwillige" overplaatsingen. En de PV zal ook wel kunnen zeggen hoeveel er ooit weer terug naar FRA zijn gegaan.

Als LH dat verliest, dan zal het voor hun waarschijnlijk voordelig zijn jullie a) op kosten van de zaak steeds vanuit DUS naar FRA of MUC te brengen of mogelijk ook b) jullie met behoud van voorwaarden uit DUS aan GWI uit te lenen. Dus dat is denk ik waar de PV op aan zit te sturen.
 
Last edited:
Dank voor het meedenken, en ik ben het allemaal met je eens, maar:

Omdat je werkgever het dan schriftelijk van je heeft dat je vanaf Oktober niet meer in DUS bent. Kunnen ze ook bij de PV argumenteren "X procent vindt het prima vanaf Oktober niet meer in DUS te werken, wat willen jullie nu eigenlijk?".

Dat is voor mij onlogisch, omdat we altijd al aan het eind van het jaar een verlengingscontract kregen. Deze is niet anders, dan dat de datum niet op 31.12.13 staat, maar op 30.09.13. De rest is identiek. Dus wilden wij altijd al niet meer per 1.1.xx in DUS blijven, als jouw argument (wellicht ook PV) wordt gevolgd. Er is dan geen onderscheid te maken in de contracten, behalve de datum. Het houdt tevens in dat als je het niet ondertekend, je per 1.1.13 in FRA bent,want dat is de datum van het oude contract.
Als je je zaakje voor de rechter wil laten beslissen, dan lijkt mij het dus een non-argument. Maar ik ben geen arbeidsjurist, laat staan vwb het Duitse arbeidsrecht.
We horen er een hoop over (bv. na 2x verlengen zal de rechter in jouw voordeel gaan beslissen), maar wat is er van waar? Niemand die het weet, totdat je het aanvecht. En dat aanvechten kan wat mij betreft dus net zo goed op 1.10.13 ipv 1.1.13. Of mis ik iets?

Ik heb de PV nog om stellingname gevraagd. Eens kijken wat de reactie wordt.
 
Hallo Robin200.

Even weer on-topic: Zijn er al weer ontwikkelingen bekend op het gebied van dit verdrag? Dit is misschien ook wel iets waar de VC en VNV zich eens in zouden kunnen/moeten mengen. Een goede gelegenheid om samen een project te starten en echt een onderwerp waar dit soort partijen hun waarde kunnen laten zien. Als het goed is kunnen zij veel meer bereiken dan wij als afzonderlijke piloten..
 
De respectievelijke vakbonden zijn geen partij in belastinggeschillen en gaan dat ook nooit worden.

Je kan een stichting oprichten , of je op een andere manier verenigen.
 
Oneens, VC en Ialpa helpen ons ook met onze belasting/sociale premie perikelen.

Edit: ze zijn idd geen partij, maar ze helpen wel.
 
Betreft: piloten in dienst bij een Duitse Luchtvaartmaatschappij.
Sociale zekerheid

Op het gebied van de sociale zekerheid veranderd er niets. U blijft verplicht verzekerd voor de sociale zekerheid in de staat waar de werkelijke leiding van uw werkgever is gevestigd. Dit blijft dus toegewezen aan Duitsland.

Voor zover ik het begrijp moet je betalen in het land waar je ZElF gebased bent, niet waar de leiding van je bedrijf zich gevestigd heeft.

De leiding van mijn werkgever zit in IRL, maar aangezien ik based in DLD wordt moet ik in DLD betalen.

Dit niet naar aanleiding van het gewijzigde belastingverdrag maar EU sociale verzekerings wetgeving die recentelijk veranderd is.
 
Dit geldt alleen voor mensen die na de invoeringsdatum (even niet paraat) van contract of base zijn gewijzigd. De rest heeft grandfather rights. Ik weet niet of die grandfather rights een keuze zijn. Link ga ik nazoeken. Voor ons FR / BRK vliegers allemaal erg actueel.
 
Deze grandfather rights hebben een geldigheid van 10 jaar na invoering van deze wetgeving (geloof begin 2013). Daarna moet iedereen sociale zekerheid gaan betalen in het land waar hij/zij gestationeerd is.

http://www.euractiv.com/socialeurope/cross-border-workers-cabin-crew-news-512265

Overigens gaat dit voor de Nederlanders die in Duitsland werken en in Nederland wonen helaas geen verschil maken, aangezien de officiële standplaats in Duitsland ligt.

Sterkte met het vinden van een oplossing, hopelijk komen jullie eruit!
 
JC,

We hebben het hier over de belasting afdracht, niet over de sociale premies waarvoor alle Ryanair piloten van hun bed werden gelicht.
 
Overigens gaat dit voor de Nederlanders die in Duitsland werken en in Nederland wonen helaas geen verschil maken, aangezien de officiële standplaats in Duitsland ligt.

We willen graag wel belasting in Duitsland betalen ipv in Nederland. Maar ook jij verwijst naar de sociale premies en niet naar de belasting wat het verdrag over gaat.
 
Voor mij is dit (net als voor velen) nog een groot grijs gebied. Nu is het zo dat ik ergens aankomende maand NYO ga inwisselen voor NRN als basis. Nu sta ik geregistreerd als woonachtig in NL en heb ik een A1 document waarmee ik akkoord heb dat ik in Ierland mijn premies betaal.

Nu had ik mijn accountant al gevraagd of ik straks in Duitsland belasting moet gaan betalen en deze zei 'nee'. Omdat mijn woonadres niet wijzigt, is er geen wijziging van toepassing op mijn A1 en kan ik gewoon alles in Ierland blijven betalen. Zelf ben ik hier dus niet helemaal zeker van. Nu zat ik dus al in Zweden voor die nieuwe wetgeving, betekend dit dan dat ik gebruik kan maken van die grandfather rights en dus gebruik kan maken van die overgangsperiode van 10jr?
 
Back
Top