Nacht vliegen

Ik geloof niet dat in NL N-VFR toegestaan gaat worden.

EASA maakt regeltjes op Europees niveau. Lcale overheden mogen hun eigen regeltjes toepassen, zolang ze niet in conflict zijn met de Europese en bovendien een "strenger" karakter hebben (ja, daar kun je eindeloos over discussiëren ;) ).
Daarom denk ik niet dat er op korte termijn veel zal veranderen in NL en voorlopig zeker niet v.w.b. N-VFR
 
Volgens mij was het hele idee van EASA dat je als lokale overheid dus niet meer dit soort regels kan blokkeren?! Mocht dat nog steeds kunnen wat is dan het nut van EASA ten opzichte van JAA?

8 april 2013 zullen ze proberen om in Nederland die EASA regelgeving in te gaan voeren. Dus ik hoop ook nachtvliegen.

Ik denk alleen dat als je alle vliegvelden dicht doet of heel duur maakt 's nachts, dat je alsnog hetzelfde effect hebt als dat er nu is.
 
Volgensmij heeft Immortal gelijk. EU regelgeving overruled nationale wetgeving, zoals ook hieroner wordt beschreven

http://europedia.moussis.eu/books/Book_2/2/3/3/index.tkl?all=1&pos=29

Dit is nou juist de kracht van de EU.

EASA maakt regeltjes op Europees niveau. Lcale overheden mogen hun eigen regeltjes toepassen, zolang ze niet in conflict zijn met de Europese en bovendien een "strenger" karakter hebben

Dat kan natuurlijk niet, er is 1 regelgeving, dus verzwaren van die regels is dus wel degelijk in conflict met de EU regelgeving. Als ik straks als Brit, waar nachtvliegen wel is toegestaan, in NL een bekeuring krijg omdat ik 's nachts vlieg, terwijl dit EU regelgeving is ga je toch in protest tegen die boete en dan wordt de EU regelgeving gevolgd en niet die extra zware regelgeving van ons kikkerlandje weer.

Maargoed, we zullen zien. Nachtvliegen als VFR is toch niet echt heel veilig tenzij je je gebied op je duimpje kent, navigeren kan erg moeilijk denk ik. Maargoed ff een keer in het donker een rondje boven je vliegveld maken geeft wel een erg leuk perspectief!
 
Je zal merken dat nachtvliegen in Europa soort IFR vliegen is. Je staat "onder controle van" verkeersleiding en je vertelt je route aan ATC en die zegt meestal iets van: report (waypoint) next. Dan doe je dat netjes en dan weten zij ook waar je uit hangt. Soms geven ze ook gewoon een IFR waypoint op als je je koers iets moet verleggen voor ander verkeer of om een andere reden. Een kist met een IFR capable GPS is dus wel een must.

Navigeren zonder GPS zal ik nooit doen 's nachts. Als er een Garmin 430 aan boord is zou ik ook altijd minstens mijn iPhone of een iPad als backup willen met AirNav Pro. Navigeren zonder GPS is echt vreselijk moeilijk 's nachts. Je moet aan de hand van je koers, je verplaatsing ten opzichte van je laats bekende positie en dan de lichtvlekken (steden/snelwegen) om je heen bepalen waar je zit... Succes, ik vond het erg moeilijk in ieder geval. Een kustlijn volgen is wel makkelijk nachts, maar verder...

De veiligheid 's nachts zit hem in 2 dingen. Als je single engine vliegt en je krijgt een motor storing dan kan je niet een mooi veld uitzoeken om een landing uit te voeren. Advies is om een donker (onbebouwd) gebied in te vliegen en te hopen dat je niks raakt. De keuze is dan aan jezelf of je je landingslichten aandoet of die uitlaat zodat je wel of niet weet waar je gaat landen op het allerlaatste moment. :biertje:
Daarnaast kan je zomaar een wolk in vliegen waardoor je op dat moment gelijk in IMC condities zit. Overdag kan je een wolk zien aankomen, 's nachts is dat veel moeilijker.
Enig verstand van IFR vliegen is wel handig voor je 's nachts aan het vliegen gaat.

Maar 's nachts vliegen is wel heel erg gaaf! Ik heb in april dit jaar samen met een andere airworker vanaf Monpellier (LFMT) via Marseille, omhoog via Avignon, Lyon, Roanne naar Nevers (LFQG) gevlogen. Heel erg mooie tocht. We vertrokken iets na midden nacht en kwamen vroeg in de ochtend aan. Het Rhônedal is ook 's nachts erg mooi!
 
Ja precies IR rating is een must in het donker zoals je zegt. Maargoed ik ben gewoon benieuwd of er al iets bekend is of dit in ieder geval toegelaten wordt in NL.

Het nachtvliegen lijkt me erg leuk om een keer te doen, maar niet alleen ;)
Als er nieuws is dan horen we het hier wel.
 
...
Dat kan natuurlijk niet, er is 1 regelgeving, dus verzwaren van die regels is dus wel degelijk in conflict met de EU regelgeving. ..

Sorry, maar mijn ervaring (Toegegeven, uit de machinebouw met de EU regelgeving op het gebied van machineveiligheid; CE) is toch echt anders.

In de lap tekst achter de link die je stuurt:
The legal instruments, which substantiate the common policies, have legal effect only if a treaty provision empowers the competent institutions - the European Parliament and/or the Council - to enact them (principle of conferral or of attribution of powers). Article 288 of the Treaty on the functioning of the EU (ex Article 249 TEC) provides for five forms of legal instruments, each with a different effect on the Member States' legal systems. Some are directly applicable in place of national legislation, while others permit the progressive adjustment of that legislation to the European legislation.
Misschien dat het in de machinebouw nog bijna allemaal onder dat laatste stukje "progressive adjustment" valt, maar daar geloof ik eerlijk gezegd niet in.

Maar inderdaad, we gaan het zien hoe EASA en NL door de bocht gaan. Ik schat zo in dat NL het argument "too busy / narrow airspace" zal (blijven) gebruiken om toch aan een N-VFR verbod vast te houden. Ik hoop het niet, maar ik verwacht het wel.
 
Volgensmij heeft Immortal gelijk. EU regelgeving overruled nationale wetgeving, zoals ook hieroner wordt beschreven

Dat lossen ze heel snel op. Hoe lang denk je dat het duurt voordat er een NOTAM voorbij komt met "EHAA FIR Airspace elevated to Class A SFC-FL195 outside daylight period"?
 
[/QUOTE] Dat lossen ze heel snel op. Hoe lang denk je dat het duurt voordat er een NOTAM voorbij komt met "EHAA FIR Airspace elevated to Class A SFC-FL195 outside daylight period"?
Ja dat is wat anders, de EU regelgeving wordt hiermee wel in stand gehouden. Maargoed het resultaat is hetzelfde, geen nacht VFR

We wachten af!
 
Ben benieuwd in welk land je dit zou mogen doen? Night VFR zonder radio navigatie apparatuur aan boord.

Er bestaat zo iets als een IFR certified GPS.

Ik snap overigens ook niet waarom night VFR niet mag. Ik ken de argumentatie die hiervoor wordt gebruikt, maar snappen doe ik het niet.

Enigszins offtopic, maar ballonvaarders mogen het wel in Nederland.
 
Ja maar die hebben een beter glijgetal igv motorstoring ;)

De discussie is niet of VFR night onveilig is, maar of single engine night veilig is.
Immortal, als je zegt dat je VFR night zonder GPS nooit zou doen geef je eigenlijk al aan dat het niet kan.
Wat is het verschil tussen IFR en VFR met IFR GPS?
 
Ik niet. Maar wellicht kan je het me uitleggen?

Het weer in NL is nu eenmaal niet als in Florida of Zuid EU. De kans dat je hier 's nachts in de 'problemen' komt als je NVFR vliegt is vrij groot. 5 uur opleiding voor een NQ is ook heel weinig (mijn mening, natuurlijk). Als de opleiding beter zou zijn zou ik mijn mening eerder bijstellen.
 
Bovendien is NL helemaal niet geschikt voor Night VFR!

Wat is het verschil tussen IFR en VFR met IFR GPS?

Dat je met VFR GPS wel als primair navigatiehulpmiddel kunt gebruiken, mits je zicht hebt, maar met IFR eigenlijk niet ;)
 
Het weer in NL is nu eenmaal niet als in Florida of Zuid EU. De kans dat je hier 's nachts in de 'problemen' komt als je NVFR vliegt is vrij groot. 5 uur opleiding voor een NQ is ook heel weinig (mijn mening, natuurlijk). Als de opleiding beter zou zijn zou ik mijn mening eerder bijstellen.

Deze argumentatie is ook van toepassing op de rest van west-Europa en daar mag het wel. Daarnaast is die NVFR opleiding in heel europa maar 5 uur. Ik vind dat de piloot zelf maar moet bepalen of hij capabel genoeg is om na 5 uur 's nachts te vliegen, dat hoeven de instanties niet te doen. Als een PPL'er met 50 uur op de teller op een C150 een SR22 G3 Turbo koopt is dat ook niet verstandig, maar dan verbieden de instanties toch ook niet dat zoiets niet mag?

@ JC
Single engine nacht vliegen is inderdaad een andere discussie, daar begrijp ik de argumentatie beter van, maar dan maakt het niet veel meer uit of je IFR of VFR rond vliegt.

Een GPS met IFR waypoints erin noem ik even een IFR GPS. Ook handig als je er approach procedures erin kan laden mocht het weer op je bestemming minder zijn.

VFR nachtvliegen is denk ik wel veiliger als je een iR hebt.
 
VFR nachtvliegen in NL

VFR nachtvliegen in NL

Als je het VFR nachtvliegen wil proeven dan kan je natuurlijk altijd samen met een IFR rated instructeur een keer een tochtje maken. Je gaat dan formeel een IFR vlucht maken en kan je ook als IFR les in je log bijschrijven.
Heb ik al diverse keren gedaan en het is echt heel fraai en leuk om te doen.
Je moet dan natuurlijk wel volgens IFR regels vliegen maar zeker op de mooie dagen met prachtig VFR weer is dat niet eens lastig. Wel lastig blijft om je VFR te oriënteren. Om het eerlijk te zeggen is dat best erg moeilijk zo niet haast onmogelijk. Dus IFR hulpmiddelen zijn noodzakelijk en een moving map GPS is wel erg prettig erbij.

Voor een vluchtje met instructeur moet je natuurlijk wel kunnen starten en landen op een veld dat open is en IFR toelaat.

Single engine night VFR is wel heel erg vertrouwen op dat motortje. Als dat uit zou vallen heb je echt een mega groot probleem. Of dat in landen waar night VFR wel toegestaan wordt anders is betwijfel ik.
Dus de reden waarom het in Nederland niet mag is mij nog steeds een raadsel. Hooguit is in NL de kans dat je op de grond iemand schade toebrengt bij een ongeval groter dan in buitenland. Maar dat is in NL natuurlijk overdag ook zo.

Of we ooit night VFR krijgen in NL, ik betwijfel het alhoewel we hebben speciale gevallen die het wel mogen, luchtvaartpolitie en lifeliner.
 
Back
Top