Nacht vliegen

Dat ben ik inderdaad met je eens. Dus het wordt hoog tijd dat we nacht vliegen in Nederland toelaten. :biertje:
 
Je zal wel weer een boer moeten zijn om hierover te beginnen, maar wat gaat zo'n nacht-landing kosten ?
Overdag zijn de kosten hiervan op gecontroleerde velden al abnormaal hoog !
 
Goedkoper dan ergens transport + dinner + overnachting + parking kist regelen lijkt mij / hoop ik.
 
Nogal.. Na daylight verlengde openstelling een toeslag van 38,90 per kwartier, plus 7.50 voor baanverlichting. Daar nog BTW overheen, en je kijkt tegen 55 Euro per kwartier 'nacht'vlucht. Uurtje NVFR en je bent 220 Euro extra kwijt. Dan is de lol er gauw af.
 
Het lijkt mij dat er hier wat mensen "toelating" met "verplichting" verwisselen. Als night VFR toegelaten wordt in Nederland wil dat niet zeggen dat jullie per sé allemaal 's nachts moeten vliegen. Neen, het laat dan gewoon die groep piloten die graag eens 's nachts willen vliegen het toe om zélf de risico's in te schatten en zélf te gaan vliegen.

Daar heeft die andere groep helemaal geen last van. En ja, 's nachts zonder IFR in een donker gaat terechtkomen is best eng, maar mits wat planning is dat toch perfect te vermijden. Zelfs met OVC050. Ik vermoed dat ze in Nederland ook de gloeilampen al uitgevonden hebben en dat er 's nachts (in feite 's avonds) toch iets van licht schijnt in dorpen en steden ? Dan heb je toch al een betrouwbare indicatie van een horizon, of niet ?
 
Ja, met de lichtvervuiling van tegenwoordig zal je geen moeite hebben met een horizon herkennen, tenminste wanneer de lucht droog genoeg is zodat je wolken duidelijk herkent en kunt vermijden. Bij een hoge luchtvochtigheid, iets wat in Nederland vaak voorkomt, is dat onderscheid al lastiger. Het beste nachtvlieg weer hier is dan ook in de winter.
Het omgevingslicht helpt helemaal niet bij het herkennen van mogelijke plaatsen voor een noodlanding. Zoals ik al eerder zei, een heldere lucht en maanlicht verhogen de veiligheid.
In Nederland is weinig ervaring met NVFR, het klimaat zit tegen, en goede noodlanding plaatsen overdag zijn slect 's nachts door sloten en dijken en slechte zichtbaarheid. Er heerst een totaal ongeschikte veiligheidscultuur.

Wil je VFR gaan nachtvliegen, ga het dan alstjeblieft ergens leren waar men je kunt bijbrengen wat wel en niet kan.
 
In Nederland is weinig ervaring met NVFR

Iedereen die onder JAR een IR rating heeft gehaald heeft NVFR gevlogen.

er heerst een totaal ongeschikte veiligheidscultuur.
Waar is dit op gebaseerd ? Speak for yourself !


Als jij je er niet prettig bij voelt, prima, moet je het niet doen. Maar loop hier alsjeblieft geen onzin en halve onwaarheden te verkopen. Op dit moment is AOPA er hard aan het trekken om NVFR in Nederland mogelijk te maken ! Dit soort ongefundeerd commentaar kunnen we missen als kiespijn.
 
Sorry, maar ik heb nog niet meegemaakt dat je in Nederland een NVFR overlandvlucht zou kunnen maken. Het enige wat mogelijk is, en ook gedaan wordt, is 's nachts lokaal vliegen en nachtlandingen oefenen met een tijdelijke ontheffing en onder begeleiding van IR instructeurs. Het is een begin.

In dit topic hoor ik weinig over de echte uitdagingen van nachtvliegen en veel over het gebruik van instrumenten. Natuurlijk maakt de GPS navigatie gemakkelijker en 's nachts zeker veiliger. Echter wanneer het een voorwaarde wordt, kan je dan nog wel zonder?
In Nederland doet men graag aan veiligheid door zware eisen te stellen aan het vliegtuig, instrumentatie en uitrusting.
Nachtvliegen zoals dat ik Engeland of in de VS wordt gedaan, met minimale middelen en bemoeiing zie ik hier niet zo snel mogelijk worden.
 
Sorry, maar ik heb nog niet meegemaakt dat je in Nederland een NVFR overlandvlucht zou kunnen maken. Het enige wat mogelijk is, en ook gedaan wordt, is 's nachts lokaal vliegen en nachtlandingen oefenen met een tijdelijke ontheffing en onder begeleiding van IR instructeurs. Het is een begin.

Ik ben zelf voor de NQ overland geweest naar Antwerpen (vanaf EHBK). Ik denk dat elke goede vliegschool een overland maakt voor de NQ. Waarom zou het persé van een NL veld naar een NL veld moeten zijn ? Er zijn ook veel mensen naar een Duits veld geweest vanaf EHBK

Dat verhaal van die tijdelijke ontheffing geldt al lang niet meer. Om te lessen mag je gewoon VFR nachtvliegen. De instructeur moet wel een aparte aantekening hebben om les te mogen geven voor de NQ. Maar het is gewoon VFR.

Je bent slecht geïnformeerd en roept maar wat, ik wil je nogmaals vragen hiermee te stoppen.
Op dit moment wordt er hard geprobeerd NVFR mogelijk te maken in Nederland


Nachtvliegen zoals dat ik Engeland of in de VS wordt gedaan, met minimale middelen en bemoeiing zie ik hier niet zo snel mogelijk worden.

Bedoel je dit:

Het was VFR, ik vl;oog een tailwheel kist met minimaal VFR instrumentarium (geen koerstol geen NAV,ook de radio was niet verplicht), wel navigatie verlichting natuurlijk. Twee rode maglights erbij en vliegen maar.
.

Dit vind ik zelf inderdaad onverantwoord. Als het verkleinen van de veiligheidsmarges jouw idee is van meer fun hebben, dan moet je dat misschien inderdaad maar in het buitenland gaan doen. Maar uit dit soort ervaringen concluderen dat NVFR niet veilig mogelijk is in Nederland is absurd.
 
Last edited:
Je bent slecht geïnformeerd en roept maar wat, ik wil je nogmaals vragen hiermee te stoppen.
LHU, je begrijpt mij verkeerd. Ik heb nooit gezegd dat ik doelbewust zonder instrumenten vlieg omdat het meer 'fun' is. Nachtvliegen op die manier is gevaarlijk. Toch is de mogelijkheid van vliegen op die manier een consequentie van het toestaan van NVFR, wanneer elk toestel dat overdag mag vliegen dat ook 's nachts mag doen wanneer het beschikt over cockpitverlichting, een landingslicht en navigatie verlichting.

Het is waar dat ik mij niet verdiept heb in de huidige stand van zaken rond het nachtvliegen in Nederland en de regelgeving eromheen. Een verplichte GPS met goede terrein- en obstakel informatie is geen gek idee, maar bij mijn weten bestaat zo'n regel niet.

Geen nood, ik stop met het geven van verder commentaar en zal wel zien wat het gaat worden.
 
Geen NVFR alsjeblieft. Het is verstandig om een groep mensen te beschermen die anders onnodig meer risico nemen tijdens het vliegen. De gemiddelde PPLer vliegt eigenlijk al bar weinig gemiddeld per jaar, laten we dan alsjeblieft hopen dat ze niet gaan proberen een paar uurtjes per jaar 's nachts te sprokkelen. Nachtvliegen is in NL sowieso niet zo verstandig, en laat het dan alleen toe op een CPL. Alleen op die manier kan je de veiligheid en kwaliteit waarborgen, want PPLers hoeven maar aan bar weinig te voldoen om hun PPL geldig te houden. De resultaten van het slechte beleid zien we terug in het aantal incidenten.
 
Geen NVFR alsjeblieft. Het is verstandig om een groep mensen te beschermen die anders onnodig meer risico nemen tijdens het vliegen. De gemiddelde PPLer vliegt eigenlijk al bar weinig gemiddeld per jaar, laten we dan alsjeblieft hopen dat ze niet gaan proberen een paar uurtjes per jaar 's nachts te sprokkelen. Nachtvliegen is in NL sowieso niet zo verstandig, en laat het dan alleen toe op een CPL. Alleen op die manier kan je de veiligheid en kwaliteit waarborgen, want PPLers hoeven maar aan bar weinig te voldoen om hun PPL geldig te houden. De resultaten van het slechte beleid zien we terug in het aantal incidenten.

Alsjeblieft zeg. "mensen beschermen tegen zichzelf". Mijn haren gaan rechtstaan telkens ik dat zinnetje lees. Waar haal jij het recht vandaan om iemand anders zijn vrijheid te ontnemen "om hem tegen zichzelf te beschermen". Dat impliceert verschillende enge zaken:
1) je vindt jezelf beter dan de andere, want jij beslist dat die andere moet beschermd worden
2) dat impliceert dat je geen vertrouwen hebt in die andere persoon zijn karakter/zelfkennis/... om zelf te beslissen of hij dit aandurft of niet.
3) je scheert iedereen over dezelfde kam, zowel de macho privé vlieger die elk jaar 100 uur vliegt en 15 jaar geleden zijn laatste W&B gemaakt heeft, als de nieuwe PPL'er die voor elke vlucht 5 uur op zijn kaart zit te tekenen en de AIP van buiten leert. En elke andere mogelijke variatie.

Iemand met een PPL moet zelf in staat zijn om te beslissen wanneer hij wel of niet gaat vliegen, en of hij wel of niet 's nachts wenst te vliegen. Zijn er extra risico's ? Laat ons even zeggen van wel (zijn hier onderzoeken naar gedaan ?). So what ? Naar Engeland vliegen kan ook gevaarlijker zijn als je neerstort in het water, zullen we dat dan ook maar verbieden ?

Enerzijds klaagt iedereen over een teveel aan regeltjes in de luchtvaart, en anderzijds zijn er mensen die er nog meer zouden invoeren omdat ze een totaal gebrek aan vertrouwen hebben in andere piloten. Zo gaat dat niet. Elke regel zal ooit wel eens ingevoerd zijn omdat iemand het belangrijk vond dat "mensen tegen zichzelf beschermd moesten worden". Stop die waanzin.
 
Alleen op die manier kan je de veiligheid en kwaliteit waarborgen, want PPLers hoeven maar aan bar weinig te voldoen om hun PPL geldig te houden. De resultaten van het slechte beleid zien we terug in het aantal incidenten.

Dat is nogal een uitspraak.. Graag een overzicht van alle recente incidenten veroorzaakt door PPL vliegers die te wijten waren aan gebrek aan kennis of ervaring?
 
Het is verstandig om een groep mensen te beschermen die anders onnodig meer risico nemen tijdens het vliegen.

Ik vind dat nogal een botte uitspraak. Regels hebben om mensen te beschermen tegen zichzelf?!

Ik quote mezelf even:

Meer vrijheid geeft juist meer verantwoordelijkheid is mijn observatie. Dit zie je in heel veel sectoren en ik geloof dat het werkt. Zoals je al ziet zijn er een aantal mensen op dit forum die Night VFR niet zien zitten ook al zouden ze de bevoegdheid hebben. We hebben het hier over prive piloten en ik denk dus dat deze mensen niet zo snel het luchtruim zullen kiezen in de periode tussen sunset en sunrise. De anderen die het wel doen geef je de verantwoordelijkheid om goed met de NQ bevoegdheid om te gaan. Het gaat tenslotte wel om hun eigen leven die ze in de waagschaal leggen als ze onvoorbereid of met slecht weer 's nachts de lucht in gaan.
 
Geen NVFR alsjeblieft. Het is verstandig om een groep mensen te beschermen die anders onnodig meer risico nemen tijdens het vliegen. De gemiddelde PPLer vliegt eigenlijk al bar weinig gemiddeld per jaar, laten we dan alsjeblieft hopen dat ze niet gaan proberen een paar uurtjes per jaar 's nachts te sprokkelen. Nachtvliegen is in NL sowieso niet zo verstandig, en laat het dan alleen toe op een CPL. Alleen op die manier kan je de veiligheid en kwaliteit waarborgen, want PPLers hoeven maar aan bar weinig te voldoen om hun PPL geldig te houden. De resultaten van het slechte beleid zien we terug in het aantal incidenten.


Over de wereld genomen zijn er bijzonder veel goede PPL-vliegers (ook slechte natuurlijk), maar zo is het ook andersom; bijzonder veel slechte CPL-vliegers (ook goede natuurlijk:))

Het is "grappig" om te zien hoe u zich aan de ene kant beroept op het beleid (u vindt immers dat deze goede CPL'ers aflevert), terwijl u aan de andere kant dit zelfde beleid de nek omdraait (die PPL'ers die zo bar weinig hoeven te doen.. etc.).
Dat u met uw opmerking hier een hele groep vliegers op hun geslachtsdeel staat,
lijkt u te ontgaan.
 
Back
Top