Ik kwam 's middags na jou binnen en heb hem naast/achter jou geparkeerd. Ik wilde na je vlucht nog even naar je toe komen om kennis te maken, maar je instructeur kwam al naar je toe lopen. Toen ben ik maar de kist gaan uitpakken en schoonmaken. Heb je wel de hele dag gevolgd op de radio terwijl ik zelf vlak na jou vertrok naar Midden-Zeeland, daar een lokale vlucht deed en na de lunch weer terug naar Lelystad vloog. RT klinkt goed. Beginners willen graag te veel vertellen. Na vertrek op Teuge naar Dutch mil: "student pilot - last leg". Dat eerste is nuttig, dat laatste hoeven ze echt niet te weten.
Ja, dat besefte ik ook, ongeveer een halve seconde nadat ik het had uitgesproken ;-) Dat flapte eruit - missie bijna volbracht. Maar je hebt volledig gelijk dat dat iets te frivool was.
Je hoort overigens wel meer "ruis" op de radio. Sommige controllers gaan daarin mee als het niet druk is, of initieren het zelfs. Andere houden het heel kort en strikt professioneel. Op de radio van de kleine velden is het soms al helemaal ouwe-jongens-krentenbrood. Terwijl juist daar de RT ook gewoon heel belangrijk is.
Jammer, hebben we elkaar net gemist. Ik herinner me overigens niet dat m'n instructeur naar me toe kwam lopen. Die ontmoette ik pas binnen, samen met de volgende student. Er liep wel iemand anders beneden rond, maar die ben ik met een "hallo" voorbijgelopen, weet niet meer wie dat was. Maar of ik echt nog de energie had gehad om kennis te maken kun je je ook afvragen ;-) Heb wel even de tijd genomen om m'n spulletjes bij elkaar te zoeken uit de kist. Om ook even te genieten van het moment.
Later kwam er nog iemand binnen met een Hoogvliegers uniform die klaagde over de warmte, maar dat was jij dan waarschijnlijk niet.
En bij vertrek kwam er net een andere instructeur aanrijden, die uit het raam van zijn auto hing om te vragen hoe het gegaan was. Blijkbaar wist de hele vliegschool dat ik die dag m'n grote driehoek zou doen...
Maargoed, aankomende zaterdag sta ik weer ingepland, dit keer begin v.d. middag. Mocht je dan in de buurt zijn.
Zicht niet meer kwijtgeraakt? Als ik over Rucphen op 700 voet naar het circuit vlieg zie ik het veld niet.
De
baan blijf je niet zien inderdaad, maar de plek waar het veld is, met wat er omheen ligt wel. Laat ik het zo verwoorden: ik heb niet opnieuw hoeven zoeken waar het veld lag.
Vreemd dat de toren van Teuge zich daarmee bemoeit. Hebben ze een telefoontje van Dutch mil gekregen en geven ze de boodschap even door? Zou kunnen. Ze hebben er verder niks mee te maken.
Dat was inderdaad precies wat er gebeurde. Zij waren gebeld omdat de piloot in kwestie niet (meer) bereikbaar was op de frequentie van Dutch Mil terwijl hij door EHR9 heen vloog.
Ja, leerlingen snappen dat van elkaar. Als ik als participant 50 minuten te laat binnenkom weet ik al wat ik van de volgende vlieger te horen krijg. Die heeft een vliegplan ingediend en passagiers uitgenodigd en wordt er niet vrolijk van als iemand anders zijn tijd opmaakt. Soms worden vijf minuten al niet geaccepteerd.
Snap ik ook wel weer, dan ben je ook geen student meer en liggen de verwachtingen hoger. Wat bij ons nog wel eens gebeurt, is dat het lesschema zo ver uitloopt dat de volgende student z'n vliegplan al ingediend heeft terwijl de vorige nog de laatste vlucht moet maken. En dan krijgt die z'n vliegplan er dus niet meer tussen... moet je de volgende student weer gaan bellen om z'n vliegplan te cancellen...
Daar moest ik met mijn laatste stukkie ook al rekening mee houden. Direct ingediend zodra ik op de grond stond, zo kort mogelijk allemaal en dat was niet voor niks: eenmaal terug bleek dat ik inderdaad maar 15 minuten speling had met het reeds ingediende vliegplan van de volgende.
Dat ging dan een stuk beter dan mijn grote driehoek. Bij mij gaven ze me een kist mee waar ik nog nooit eerder in gevlogen had. Ook een C172, maar de flap switch werkte anders. Traploos. Drie seconden indrukken, dan gaan ze 10 graden omlaag. Op final voor EHMZ zag ik op het metertje dat ik per ongeluk 35 graden flaps had in plaats van 30. Dus ik anderhalve seconde de switch omhoog gedrukt en weer vooruit gekeken. Even later kijk ik toch nog even en blijken de flaps in de nulstand te staan. Switch omhoog blijft hangen. Moet je maar net weten. En de snelheidsmeter ging in SM/hr in plaats van in knopen, dus ik zat ook langzamer op final dan de bedoeling was. Ook dat had niemand mij verteld. Had heel fout kunnen aflopen.
Au, dat zijn nare "details"! Zeker de combinatie van die twee.
Ik heb trouwens ook een deel van de solo's met een
andere DA40 D gevlogen, maar behalve een totaal ander instrumentarium verder geen grote verschillen. De meest essentiele bedieningsorganen zijn hetzelfde. Het enige probleem van dat andere toestel is het minuscule radio/nav schermpje met wat vochtvlekken erin ofzo, wat vanaf de left seat slecht leesbaar is. En de circuit breakers zitten vrij onzichtbaar langs de onderrand van het dashboard, tenzij je wat kleiner bent dan ik.
Tweede leg naar EHSE eindigde wat vreemd. Ik kwam op de frequentie en hoorde een piloot met paniek in zijn stem. Had een harde klapper gemaakt toen hij een sleep probeerde op te pakken. Was in de go around gegaan, maar was bang voor schade. Terwijl de toren hem geruststelde ben ik in de buurt gaan cirkelen tot hij veilig geland was. Ik wilde hem niet in de weg zitten.
Dat zijn nou typisch van die dingen waarom de instructeurs hier ook VFR met volledige IFR brandstofreserve laten vliegen... ik heb mezelf dat ook ingeprent: brandstof zat, beter wat extra tijd nemen in de lucht, dan risico's nemen met haast.
Op de terugweg naar EHLE lees ik de baanrichting terug en vergeet hem weer. Vlak voor het circuit besef ik dat ik niet weet welke kant ik op moet. Gelukkig net op dat moment een piloot die meldde dat hij ging oplijnen en daarbij de baan noemde. Dat scheelt een radio call om iets te vragen wat je eigenlijk al had moeten weten.
No shame in een "confirm" vraag. Tien keer beter dan op de verkeerde baan landen omdat je geen "domme" vraag wilde stellen...
Ik hoor zoiets (confirm) vaak genoeg op de radio, het gebeurt iedereen wel eens vermoed ik...
En erger is ook zowat elke dag wel te horen. Vorige week kreeg er één een veeg uit de pan dat-ie dan maar een beter vliegplan had moeten indienen. Die wilde in de lucht een IFR opening aanvragen, en probeerde in discussie te gaan met de controller.
En gisteren werd er nog iemand uit de Eindhoven CTR geblaft, die verongelijkt vroeg of het een en ander niet automatisch voor hem werd geregeld of zoiets, ik weet niet meer precies. Waarna hij er doodleuk wéér in vloog door te zakken. Oeps...
Controllers krijgen soms ook grijze haren van weekendpiloten, gok ik