Lessen (verslag)

Vorige week vrijdag was het weer tijd voor stall/spin.

Nou is "onze" Katana een "no spins" toestel, maar incipient mocht wel.

En wat is die Katana daar moeilijk toe te bewegen, zeg. Je moet echt héél erg je best doen om dat voor elkaar te krijgen. Maar uiteindelijk wist de instructeur hem zo te mishandelen dat ie daadwerkelijk in één klap "omviel". Volledig 'blue side down' met de ASI op nul en zoek het maar uit.

Dat ging allemaal prima, maar achteraf de GoPro beelden terugkijkend ziet het er toch veel makkelijker uit dan wanneer je er middenin zit. Goede les in hoe je niet te licht moet denken over dit soort dingen, vanachter je luie YouTube-stoel.
 
@berggeit : Wanneer ben jij van plan de theorie examens af te leggen …. ???

Jij bent WO opgeleid wat vindt jij persoonlijk van de PPL theorie ( makkelijk, gemiddeld of toch wel pittig) ???

Gegroet,

Mede PPL’er in opleiding SMJP
 
Theorie staat a.s. vrijdag gepland bij Orbit. Ben dus druk aan het studeren...

Voor mij is het goed te doen, maar ik ben wel een "beta", met wedstrijd-zeilervaring en veel te veel (auto en electronica) technische hobbies. Die voorkennis helpt me enorm bij zeker de helft van de 9 onderwerpen. Ik zou zeggen dat het allemaal niet ingewikkelder is dan HAVO-VWO natuurkunde, maar het is vooral heel veel.

Wie zonder zulke voorkennis via bijvoorbeeld een "PPL brainwash" in korte tijd z'n theorie haalt, heb ik dus grote bewondering voor...

Je kunt ook ver komen door vooral veel oefenexamens te doen, maar ik probeer het ook op een manier te leren dat het lang blijft hangen en ook echt parate kennis wordt, want ik wil er toch op doorbouwen met IR, CPL, enz... Dan kom je jezelf wel tegen als je je er iets te makkelijk vanaf maakt aan het begin van de rit.
 
@berggeit : Kerel alvast veel succes voor aanstaande vrijdag !

Tevens hartelijk bedankt voor de uitgebreide respons op mijn vraag.

Last but not least : Ik neem aan dat jij de Austro examens gaat afleggen vrijdag bij Orbit in Arnhem …. ? En welk lesmateriaal gebruik jij eigenlijk voor de PPL theorie…. ?
 
Inderdaad. Ik gebruik ook het PPL lesmateriaal van Orbit. Daar had ik veel goeds over gehoord, maar zelf ben ik er niet onverdeeld tevreden over.

Het materiaal komt duidelijk uit de UK, en die horen sinds twee weken niet meer bij EASA...

Er zitten ook wat dubbelingen in, terugverwijzingen naar een volgend hoofdstuk en je komt wel eens een oefenvraag tegen die net even buiten de lesstof valt. Beetje slordig dus. Verder is het niet duidelijk welk deel nu precies nodig is voor het EASA Austro examen, en welk deel UK-specifieke extra informatie is die je dus niet uit je hoofd hoeft te leren.

Moet ik bijvoorbeeld uit m'n hoofd weten dat F415 de forecast voor continental Europe is van het UK MetOffice? Geen idee. De UK MetOffice is onze WAFC, dus misschien wel. Of nog zoiets: een deel van de gepresenteerde vuistregels welke luchtstroom tot welk weertype leidt, kloppen alleen voor de UK. (Met name continentaal polaire lucht. Hier is dat droge lucht, terwijl diezelfde lucht nog vocht uit de Noordzee oppikt voordat-ie de UK bereikt. Dat maakt verschil.)

Maar op het totaal zijn dat wel details. Echter als piloot word je nu eenmaal geacht nauwkeurig te werk te gaan, dus geef ik dat toch even aan ;)
 
Dat ging allemaal prima, maar achteraf de GoPro beelden terugkijkend ziet het er toch veel makkelijker uit dan wanneer je er middenin zit. Goede les in hoe je niet te licht moet denken over dit soort dingen, vanachter je luie YouTube-stoel.
Waarbij ik niet kon vermoeden dat ik vandaag beelden uit Nepal zou zien, waarop een 'wingdrop on short final' te zien is, met zeer ernstige gevolgen. Dat komt wel dichtbij, zeg. Over twee jaar weten we de oorzaak, vermoed ik...
 
Theorie staat a.s. vrijdag gepland bij Orbit. Ben dus druk aan het studeren...

Voor mij is het goed te doen, maar ik ben wel een "beta", met wedstrijd-zeilervaring en veel te veel (auto en electronica) technische hobbies. Die voorkennis helpt me enorm bij zeker de helft van de 9 onderwerpen. Ik zou zeggen dat het allemaal niet ingewikkelder is dan HAVO-VWO natuurkunde, maar het is vooral heel veel.

Wie zonder zulke voorkennis via bijvoorbeeld een "PPL brainwash" in korte tijd z'n theorie haalt, heb ik dus grote bewondering voor...

Je kunt ook ver komen door vooral veel oefenexamens te doen, maar ik probeer het ook op een manier te leren dat het lang blijft hangen en ook echt parate kennis wordt, want ik wil er toch op doorbouwen met IR, CPL, enz... Dan kom je jezelf wel tegen als je je er iets te makkelijk vanaf maakt aan het begin van de rit.
@berggeit : Kerel vertel eens hoe is het je vergaan vandaag in Arnhem bij Orbit met de Austro examens …. ?
 
Inderdaad. Ik gebruik ook het PPL lesmateriaal van Orbit. Daar had ik veel goeds over gehoord, maar zelf ben ik er niet onverdeeld tevreden over.

Het materiaal komt duidelijk uit de UK, en die horen sinds twee weken niet meer bij EASA...

Er zitten ook wat dubbelingen in, terugverwijzingen naar een volgend hoofdstuk en je komt wel eens een oefenvraag tegen die net even buiten de lesstof valt. Beetje slordig dus. Verder is het niet duidelijk welk deel nu precies nodig is voor het EASA Austro examen, en welk deel UK-specifieke extra informatie is die je dus niet uit je hoofd hoeft te leren.

Moet ik bijvoorbeeld uit m'n hoofd weten dat F415 de forecast voor continental Europe is van het UK MetOffice? Geen idee. De UK MetOffice is onze WAFC, dus misschien wel. Of nog zoiets: een deel van de gepresenteerde vuistregels welke luchtstroom tot welk weertype leidt, kloppen alleen voor de UK. (Met name continentaal polaire lucht. Hier is dat droge lucht, terwijl diezelfde lucht nog vocht uit de Noordzee oppikt voordat-ie de UK bereikt. Dat maakt verschil.)

Maar op het totaal zijn dat wel details. Echter als piloot word je nu eenmaal geacht nauwkeurig te werk te gaan, dus geef ik dat toch even aan ;)
Geeft maar weer eens aan hoe over the top ze gaan in Europa met de PPL examens.
Basis kennis geachte examen commissie, BASIS kennis.
 
Oh, oeps. Ik had zo veel andere dingen op m'n bord (allemaal uitgesteld om me volledig op de theorie te richten) dat ik hier even niet gekeken heb.

Leuk dat jullie (nouja, in elk geval @SMJP ) eraan denken...

Ter compensatie heb ik nu maar meteen twee mijlpaaltjes te melden.

Allereerst de theorie. Geslaagd! In 1x, zonder her. Maar niet zonder stevig aan de bak te moeten, zoals hierboven geschreven. En dan ook nog in alle vroegte dwars door code oranje (sneeuw) om überhaupt tijdig bij het examen aan te komen. Zo zie je maar, niet alleen de praktijk is weerafhankelijk. Het gaf dan wel weer leuke oefeningen in het interpreteren van METAR en TAF teksten die je normaal zelden tegenkomt in Nederland. Elk nadeel heeft z'n voordeel...

Met over het geheel een 93% score mag ik niet klagen denk ik (per onderwerp ligt de lat op 75%).
 
Dank je!

Mijlpaal nummer twee... het zal geen grote verrassing zijn... SOLO ! ! !

Vandaag dus m'n eerste PIC tijd in het log mogen schrijven - en dat direct na drie weken niet vliegen (door slecht weer).

Vier circuitjes, de instructeur stapte uit en nog eens vier. Maar dat klinkt wel wat eenvoudiger dan het was.

Mét instructeur naast me heb ik nog een go-around 'veroorzaakt' door de beslissing te nemen na de laatste landing NIET vol in de ankers te gaan, om op twee wielen door de bocht exit S3 te halen. In plaats daarvan ben ik vlot doorgerold naar S4. Unable. ATC zag het zelf ook - nog tijdens het verzoek om S3 te nemen (ik stond echt nét op de wielen en was S3 al bijna voorbij) werd dat al half ingeslikt, en de volgende gevraagd een go-around te maken.

Geen spijt: het is niet aan mij om risico's te nemen om de net even te krappe spacing van ATC op te lossen. De instructeur vond het ook een verstandige beslissing, ookal had hij die exit met z'n 20 jaar ervaring misschien net wél gehaald. Maar niet zonder dingen te doen die het POH afraadt.

Waarna hij uitstapte en mij meteen weer op pad stuurde. Even de benen strekken en wat water drinken werd sterk afgeraden: zo'n pauze zou me maar nerveus maken. Zelf denk ik van niet, want ik had me mentaal al veel eerder voorbereid, maar ok. Door dus. Kneeboard erbij, weer vanaf het begin delivery oproepen voor startup, die me vriendelijk succes wenste, en gaan!

Eenmaal op de baan diep ademhalen, volgas en hoppa! Zomaar 50 meter eerder dan normaal de lucht in. Ik kan echt niet zeggen dat ik een zwaarlijvige instructeur heb (hij staat voor 62kg op de W&B!) maar toch voel je dat verschil wel. En je hoort het ook, lekker rustig ;) Niet dat ik daardoor veel beter kon focussen en dus geen fouten meer maakte ofzo. Ik kwam bijvoorbeeld één keer aan het einde downwind aan met de flaps nog op takeoff. Nouja, daar konden ze dan meteen blijven. Geen halszaak.

Maar het is niet dat ATC het me makkelijk maakte. Halverwege het eerste circuitje kwam er een andere stem op de toren, uitgerekend de stem die ik het minst goed versta (je herkent ze op een gegeven moment). Niets wat een "say again" niet op kon lossen. Maar achteraf denk ik dat ik de 'nieuwe' controller beter nog een keer had kunnen vertellen dat ik 'student solo' of 'first solo' was, want hij schrok er niet voor terug opdrachten uit te delen die ik nog niet eerder gehoord had, zoals "extend downwind by two miles". Dan helpt het wel om de theorie al in de pocket te hebben, want in plaats van me te gaan zitten afvragen hoe ver twee mijl nou precies zou zijn, heb ik gewoon (grof hoofdrekenend) anderhalve minuut genomen bij 80 knopen. Dat pakte prima uit, de base call (die ik niet verwacht had na zo'n specifieke instructie) kwam net toen ik de draai aan het inzetten was.

Maar toen ik na de eerste T&G het dringende verzoek kreeg een full stop landing te maken dacht ik eerst dat ik iets heel erg verkeerd deed. Dat ze me daarom onmiddellijk wilden laten landen. Had de toren iets gezien, had de instructeur de toren gebeld? Maar nadat ik - na readback - aangaf dat m'n voorkeur anders lag, kwam hij daar op short final op terug en kreeg ik alsnog de vraag of ik toch nog wat circuitjes wilde. Zo kon ik m'n "opdracht" toch afmaken. Achteraf bleek er niets aan de hand: het was gewoon wat druk in het circuit, wat ATC op deze manier wilde oplossen. Maar het was wel weer even op het laatste moment van plan veranderen. Dat leidde af en tot een iets hardere landing. Kortom het was een dag vol leermomenten. Aviate, navigate, communicate... maar hoe je dat ook oplost (negeren of 'standby'), zo'n wijziging van plan kort voor touchdown leidt toch af.

Eenmaal terug op de grond stond de instructeur samen met zijn volgende student mijn aankomst te filmen. De hele vliegschool bleek te weten dat ik met de eerste solo bezig was. Zo regende het felicitaties. Net toen ik bij de debriefing - tikkie natrillend van de spanning - aan het uitleggen was hoe het gegaan was, kwam er nog een piloot binnen banjeren die ook net geland was, en er zélf over begon dat de toren het moeilijk gemaakt had. Kijk, da's mooi, dan lag het dus niet (alleen) aan mij...

Maargoed, het was ook gewoon heel druk. Ook voor de toren geen makkie, zo'n zootje ongeregeld in goeie banen leiden (Talloze leskisten, een snelle Blackshape tussendoor en ik was niet eens de enige "first solo" deze middag). De eerste echt mooie VFR dag in tijden, dan kan je dat verwachten.

Thuis gevierd met wat lekkers en een Weizen - ik kijk alweer uit naar het vervolg.
 
Last edited:
Hierna volgt nog een paar keer solo vliegen, dan ben ik halverwege de opleiding en volgt het navigatie/overland gedeelte. Omdat ik alle andere papieren nu heb, en het navigatie gedeelte natuurlijk wat langere vluchten omvat, kan dat snel gaan als het weer een beetje meewerkt.

Ik ga in het navigatie gedeelte ook de overstap maken van Katana naar DA40, om ook al meteen wat glass cockpit ervaring op te doen, en dan uiteindelijk ook daarin examen te doen.

Maar op dit moment staat m'n 'urenteller' nog ruim onder de twintig - van het minimum van 45 wat voor een PPL opleiding staat. December en januari waren allebei maanden met maar twee vluchtjes elk... dan schiet het dus niet zo op. Ik ben best blij dat het überhaupt gelukt is om met zulke grote tussenpozen het 'first solo' niveau te bereiken.
 
Last edited:
En nogmaals gefeliciteerd!

Vreemd dat de toren iemand zo kort achter je zet als je een full stop landing gaat doen. Meestal zorgen ze voor meer ruimte. Extenden van downwind of een orbit op downwind zijn vrij gebruikelijk. Ze zijn inmiddels redelijk ingespeeld op de unieke situatie op Lelystad waar het op mooiweerdagen zwart zie van de GA kisten. De eerste maanden ging er nog wel eens wat mis. Zo hebben ze een keer een DA42 met twee motoren opdracht gegeven om vlak achter een helikopter op downwind in te voegen. De piloot heeft ze toen uitgelegd dat dat niet mogelijk was.

Met die 62 kilo kan ik wel inschatten wie je instructeur was. Die heeft mij voor mijn night qualification een keer solo laten gaan door uit te stappen op het platform terwijl de motor nog draaide. Ik had aan Tower op downwind al laten weten dat hij zou uitstappen en dat ik dan nog wat solo circuits zou draaien, dus dan hoef je niet eerst langs Delivery om een startup te vragen, maar kun je gelijk taxi aanvragen aan Tower.

Maar goed, je eerste solo gaat nooit volgens plan. Er gebeuren altijd onverwachte dingen. Toen ik in 2009 mijn eerste solovlucht mocht vliegen was er nog geen verkeersleiding. Op het moment dat ik de baan op rijd hoor ik op de radio een IFR kist melden dat hij op long final zat, five minutes out. Nooit eerder meegemaakt. Een circuit duurt vijf minuten, dus dan ga je elkaar tegenkomen. Lelystad Radio wist dat ik met mijn eerste solo bezig was, dus hebben ze halverwege downwind maar gevraagd of ik de aircraft on long final zag, en daarna nog eens of ik downwind wilde extenden. Mooi dat ze meedenken, maar dat was ik dus al van plan.

En die gevraagde full stop als je circuits aan het draaien bent komt me ook bekend voor. Vorig jaar, in de weinige nachten dat er geen lockdown was en iedereen tegelijk met zijn night qualification bezig was moest ik vijf solo circuits draaien in een extreem vol circuit. Ze hebben mij bij de tweede keer op final aangegeven dat het een full stop moest zijn. After that, taxi back to holding point S5 runway 05. Dat heb ik dus gedaan en daar heb ik bijna 20 minuten gestaan met draaiende motor tot er een paar anderen klaar waren. Wel leuk, al die lichtjes van al die andere kisten op downwind in het pikkedonker, maar wel een duur schouwspel. Het was echt druk.

Jouw volgende mijlpaal is een overland, gevolgd door een solo overland en daarna een solo grote driehoek neem ik aan. Dan gaat het pas echt leven. Niet alleen maar oefenen op nieuwe dingen, maar gewoon ergens heen en daar een glas cola of een broodje op het terras voordat je weer terugvliegt. En daarna komt die oersaaie examentraining. Alles wat je al lang kunt, maar dan alle oefeningen steeds kort achter elkaar en meer commentaar van rechts als het even niet perfect is. Sterkte.
 
Dual overland (Teuge) was een voorwaarde voor solo, zodat ik zou kunnen uitwijken indien nodig. Dus één overland staat al in het log.

Tower heeft ons bij de eerste fullstop specifiek gevraagd om opnieuw bij delivery te melden. Misschien vanwege de drukte, zodat ze nog een kans hadden om de hele vlucht te weigeren of zo?

Ik hoorde inderdaad dat het druk was met night ratings. De lockdowns zijn dan wel voorbij, maar Lelystad heeft wel bovengemiddeld last van mist. Of het nu in het oosten, westen, noorden of zuiden mistig is, Lelystad zit er altijd bij. Dat zal ook wel niet helpen, met de beschikbare night VFR slots. Er schijnen ook niet zo veel andere velden te zijn waar je dat kan doen? Nog niet naar gekeken.

Ja die examentraining, iets met angst en beven... maar ik heb nog even, om m'n checklists beter in te studeren. Dat moet echt beter kunnen dan ik het nu doe, ookal zit de instructeur daar in dit stadium nog niet zo mee. En dan ondertussen ook hoogte en snelheid goed houden. Strakker op de centerline blijven. Dat soort dingen.
 
Dual overland (Teuge) was een voorwaarde voor solo, zodat ik zou kunnen uitwijken indien nodig. Dus één overland staat al in het log.

Tower heeft ons bij de eerste fullstop specifiek gevraagd om opnieuw bij delivery te melden. Misschien vanwege de drukte, zodat ze nog een kans hadden om de hele vlucht te weigeren of zo?

Je kan op downwind vragen het vliegplan open te houden na de landing. Dan zou je direct op Tower kunnen blijven, maar als ze dat niet goed uitkomt moet je toch weer via Delivery. Kan zijn dat dat door de drukte komt. Dan kunnen ze je bijvoorbeeld tien minuten laten wachten of zo. Bij drukte zijn ze de hele tijd aan het plannen: hoeveel zitten er in het circuit? Hoeveel zijn van plan circuits te gaan vliegen? Hoeveel take-offs en hoeveel landingen verwachten we het komende uur? En zo plannen ze de drukte in het circuit een uur vooruit. Een vlucht weigeren zullen ze niet zo snel doen, want je vliegplan is al goedgekeurd. Wat ik wel eens meemaak is dat ik na request start-up iets terugkrijg van start-up at 45 of zo. Je moet dan wachten tot die tijd voordat je de motor mag starten.

Ik hoorde inderdaad dat het druk was met night ratings. De lockdowns zijn dan wel voorbij, maar Lelystad heeft wel bovengemiddeld last van mist. Of het nu in het oosten, westen, noorden of zuiden mistig is, Lelystad zit er altijd bij. Dat zal ook wel niet helpen, met de beschikbare night VFR slots. Er schijnen ook niet zo veel andere velden te zijn waar je dat kan doen? Nog niet naar gekeken.

Night rating moet vanaf een gecontroleerd veld. De andere velden hebben geen baanverlichting en gaan daarom na einde UDP dicht. En je moet een overland naar een ander gecontroleerd veld maken. Je kan terecht op Lelystad, De Kooy, Eelde, Rotterdam om er maar een paar te noemen.

En die mist in Lelystad: De Flevopolder heeft de vorm van een badkuip met opstaande randjes in de vorm van dijken. Daar blijft die mist lekker lang in hangen. Het moet wel erg hard waaien als de wind die mist over de dijken wil blazen.

Ja die examentraining, iets met angst en beven... maar ik heb nog even, om m'n checklists beter in te studeren. Dat moet echt beter kunnen dan ik het nu doe, ookal zit de instructeur daar in dit stadium nog niet zo mee. En dan ondertussen ook hoogte en snelheid goed houden. Strakker op de centerline blijven. Dat soort dingen.
 
Oh, oeps. Ik had zo veel andere dingen op m'n bord (allemaal uitgesteld om me volledig op de theorie te richten) dat ik hier even niet gekeken heb.

Leuk dat jullie (nouja, in elk geval @SMJP ) eraan denken...

Ter compensatie heb ik nu maar meteen twee mijlpaaltjes te melden.

Allereerst de theorie. Geslaagd! In 1x, zonder her. Maar niet zonder stevig aan de bak te moeten, zoals hierboven geschreven. En dan ook nog in alle vroegte dwars door code oranje (sneeuw) om überhaupt tijdig bij het examen aan te komen. Zo zie je maar, niet alleen de praktijk is weerafhankelijk. Het gaf dan wel weer leuke oefeningen in het interpreteren van METAR en TAF teksten die je normaal zelden tegenkomt in Nederland. Elk nadeel heeft z'n voordeel...

Met over het geheel een 93% score mag ik niet klagen denk ik (per onderwerp ligt de lat op 75%).
@berggeit : Kerel van harte gefeliciteerd ten eerste 🤝.

Ten tweede hoe heb jij de Austro examens ervaren ( Easy , Gemiddeld of toch best wel Moeilijk ) …. ?

Last but not least zoals gezegd ben ik verleden jaar op 30 augustus 2022 begonnen in Spanje bij een zéér gerenommeerde “ATO” die ook de opleiding verzorgt voor Iberia met mijn modulaire vliegopleiding van PPL tot Frozen (ATPL) .

Ik ben morgen 30 januari 2023 dan al precies 5 maanden aan het stoeien met de theorie ik ben bijna klaar ik ben nu (AGK) Aircraft General Knowledge aan het afronden vervolgens moet ik nog Principles of Flight , Flight Planning & Performance en als laatste Navigation and Radio Aids.
 
Goed bezig. Ik ben helaas min of meer gebonden aan Nederland in deze fase, ik heb hier nu eenmaal de baan waar ik de opleiding van betaal. Later kan ik eventueel wat maanden in het buitenland vliegen, maar niet onbeperkt. Mocht ik daadwerkelijk broodvlieger worden, dan is verhuizen wél een optie.

Ik zou de Austro examens als "gemiddeld" typeren. Ken je de stof goed, dan fiets je er vlot doorheen. De opgaven zijn zeker niet ingewikkeld, en échte strikvragen ben ik niet tegengekomen. Maar als je de stof niet goed beheerst, zak je toch door het ijs. Het is niet zo dat je alles op boerenverstand kan beantwoorden, zelfs niet met een flinke basis in wis- en natuurkunde. Heleboel dingen moet je echt wéten.

Je kunt trouwens her en der proefexamens online vinden. Dan kun je het zelf proberen. Bijvoorbeeld
https://pplexamtrainer.nl/ is gebaseerd op de Austro database.
 
Back
Top