Geslaagd!
Toch gingen er heus wat dingen mis.
Ter lering en/of vermaeck:
Na een goed begin (complimenten voor de briefing volgens ANWB + TEM, én wonderlijk mooi weer!)...
Kreeg ik pas boven de 1500 voet contact met Dutch Mil, ze hoorden me gewoon niet. Dat is ongebruikelijk. Ik paste "Aviate, navigate, communicate..." wel toe, maar toch bracht het me uit m'n ritme (naast de spanning van het examen zelf).
Zo maakte ik de turn iets te laat en zat ik meteen al een eind naast m'n route. Verder klopte de route gelukkig wel precies. De diversion ging ook gewoon echt goed, ware het niet dat ik
alweer te laat draaide, en zo naast m'n route ging vliegen. Leerpuntje.
Eenmaal contact met Dutch Mil kreeg ik direct een traffic advisory voor kruisend verkeer op 3000 voet, maar de examinator had 2000 voet gehoord. Bij twijfel nog maar eens vragen nietwaar? Helaas: zoals wel vaker was het zodanig spitsuur op Dutch Mil dat
dat er niet inzat. Gelukkig geen opmerking over gehad. Het andere toestel in kwestie hebben we nooit gezien.
Er zijn verschillende versies van de "Six T's" of the "Four T's" in omloop als waypoint-checklist, maar zorg dus in elk geval dat je die checklist zodanig tijdig begint, dat je boven je punt of vlak ervoor bij "Turn" bent, anders vlieg je te ver door.
Hier ligt (voor de andere PPL-kandidaten) echt een valkuil op de VFR-kaart: lang niet alle dorpjes staan erop. Je kunt dus
denken dat je precies je route vliegt, en dat
"dat andere dorpje daar" degene is die niet op de kaart staat, maar daarmee zat ik dus fout. Ik werd gered doordat ik koers en afstand wél precies goed had, en zo 30 mijl verderop toch nog vrijwel precies aankwam waar ik wezen moest. Precies even ver naast de route. Dat had ik inmiddels ook wel gezien aan wat minder dubbelzinnige herkenningspunten.
Achteraf in de track bijzonder om te zien dat alle koersen precies klopten, maar dat ik wel de hele tijd
iets naast m'n route gevlogen heb.
Tijdens je normale navigatie voorbereiding kun je zorgen voor ondubbelzinnige herkenningspunten, maar bij een diversion moet je ze echt, van binnen naar buiten dus, zoeken op de VFR kaart.
Het airwork gedeelte was ook niet vlekkeloos. Ik had misschien nog een les nodig gehad om de noodlanding verwarring op te klaren. Ik denk dat het kwartje nu wel gevallen is, maar dat had wat eerder gemogen. Elke precisie-oefening zoals de steep turns en alle soorten van landingen mag je twee keer doen, en die tweede poging had ik iets vaker nodig dan ik had gehoopt. Tegen het eind van 2 uur stevig airwork begon de vermoeidheid ook op te spelen. Ik heb m'n best gedaan, maar het mag allemaal nog net even wat strakker. Wel een heel setje echt keurige landingen neergezet trouwens, alleen niet allemaal precies waar ze bedoeld waren.
Dus toen de examinator bij het uitstappen met een flinke grijns me feliciteerde, was ik eigenlijk gewoon verrast. In eerste instantie voelde het zelfs niet helemaal verdiend. Maar hij benadrukte dat het weliswaar niet perfect was, maar wel allemaal volstrekt veilig en afdoende binnen de marges. En die paar dingen nog wat strakker? Dat kon ik ook wel mét brevet oefenen, vond hij.
Nou, wie ben ik om daar iets tegenin te brengen