Is het niet beter om het IVW te pushen voor het openbaar maken van wat algemene (lees: anonieme) gegevens die meer duidelijkheid verschaffen?
Bijvoorbeeld; het totale aantal Nederlandse CPL/ATPL houders (als benchmark), het aantal CPL/IR houders zonder een type rating in hun brevet (werkeloos of althans niet werkzaam in de "grote" luchtvaart), de gemiddelde duur tussen afgifte CPL/IR en het toevoegen van een type rating (gemiddelde duur van werkeloosheid), het aantal B737/A320 type ratings wat na het initieel behalen niet meer verlengt wordt (ex-P2F kandidaten zonder een nieuwe baan), aan de hand van gegevens op het medical formulier het aantal CPL/IR houders met een B737/A320 rating die geen noemenswaardig aantal vlieguren, bijv. <50, per jaar vliegen (ex-P2F zonder baan), het aantal CPL/IR's zonder geldig medical (hoogstwaarschijnlijk vliegpet aan de wilgen gehangen), aantal medicals van CPL/IR houders die <50 vlieguren per jaar vliegen (geen baan) enz enz.
Ik heb maar vlug effe uit de losse pols wat dingen getypt, maar you get the picture. Iemand met meer verstand van dit soort onderzoeken kan waarschijnlijk betere vragen/criteria bedenken.
Denk dat een onderzoek met actuele IVW gegevens toch net ietsjes *kuch* wetenschappelijker is dan wat vage geruchten/roddels ("ik heb gehoord dat die en die geen baan heeft") in een thread te posten.
Of het IVW bereid is om mee te werken of überhaupt in staat is om wat gegevens te verstrekken is natuurlijk zeer de vraag...