Het kwijtschelden van de schuld gaat niet gebeuren, misschien zal de rente drastisch worden verlaagd.
ABN-AMRO is geen sinterklaas, die willen er gewoon nog steeds zoveel mogelijk geld aan verdienen en hebben er werkelijk waar alle belang bij dat de rente van deze leningen onveranderd blijft. Er zal nooit wat aan de voorwaarden van de leningen veranderen, tenzij er misschien een gang naar de rechter gemaakt wordt, maar ook dat is niet simpel en brengt voor ieder individu hoge kosten met zich mee, met onzekere uitkomst. Bijkomend probleem is dat deze werkloze vliegers ook geen geld hebben voor een dure advocaat.
De strategie van de bank is er zo op gericht om de schuldenaar net niet te laten verzuipen, zodat hij zijn hele leven lang flink rente kan blijven betalen, zonder dat de schuld misschien zelfs ook maar enigszins afgelost wordt. Dat is toch de doelstelling van elke grote multinational, zoveel mogelijk klanten aan je binden en ervoor zorgen dat deze klaten de rest van hun leven zoveel mogelijk geld naar je toe brengen, in wat voor vorm dan ook. Dit commerciële basisprincipe wordt bij vliegerleningen in optima forma uitgevoerd. Zo verdienen ze een veelvoud van de inleg terug, helemaal legaal en volgens de regels. Maximale winst is altijd het streven.
Reken maar uit: 150.000 tegen 6 % is 750 euro per maand. Na zo'n 17 jaar heeft de bank zijn geld dan terug (inflatie en liquiditeitsnadelen niet meegerekend). Maar de schuld van 150.000 euro staat dan nog gewoon uit, want ik zie niet in hoe een groot deel van die 1200 werkloze vliegers in staat zouden moeten zijn om ook maar aan aflossen te denken.
Dan begint het echte verdienen pas voor de bank. Stel dat de schuldenaar na 17 jaar de leeftijd van 40 jaar heeft, bij een levensverwachting van 85 jaar. Dan heeft de bank nog 45 jaar lang een jaarlijks rendement van 9000 euro in het vooruitzicht. Totale verdiensten: ruim 4 ton (nogmaals inflatie en liquiditeits-voor/nadelen niet meegerekend).
Dan is het nog maar de vraag of de voorwaarden van deze leningen zo zijn dat de rente de komende 60-70 jaar vast is en of deze leningen een onbeperkte looptijd kennen. Iemand die deze voorwaarden kent? Zeker als na 20-30 jaar de lening opnieuw gefinancierd moet worden tegen nog hogere percentages(want: risico voor bank is dan nog groter wegens hogere leeftijd wat resulteert in een flinke risico-opslag), dan zijn de rapen helemaal gaar.
Een groot deel van deze 1200 werkloze vliegers (met enkel mbo/havo/vwo) is ook niet in staat om ergens anders buiten de luchtvaart carrière te maken, aangezien ze daarvoor eerst op zijn minst 4 jaar moeten studeren, om kans te maken op een hogere salarisschaal waarbij daadwerkelijk aflossen mogelijk wordt. Er is gewoon geen geld om 4 jaar lang te kunnen studeren, ze hebben al die tijd nodig om de rente te kunnen ophoesten. Voor velen zal het dus helaas betekenen dat ze de rest van hun leven (tot in het bejaardentehuis) aan een zeer grote schuld vast zullen zitten. Dus nooit in staat om een eigen huis te kunnen kopen, laagopgeleid werk doen, mager pensioen en altijd die zware maandelijkse rentelast op je schouders.
Verder zie ik weinig mogelijkheden voor de politiek om hier wat aan te kunnen doen. Ze kunnen hooguit druk zetten op de ABN-AMRO om nieuwe kredietverstrekking zo veel mogelijk terug te dringen/ in te dammen. En de banken nog meer te wijzen op hun zorgplicht, want daar zijn ze wel degelijk op aan te spreken. Zeker als aan een 18-jarige scholier zomaar 1,5 ton wordt meegegeven zonder enige vorm van onderpand, dat is te belachelijk voor woorden.
Daarnaast kunnen ze het IVW mogelijk aansporen tot het geven van voorlichting of meer openheid van zaken omtrent de marktsituatie vs. de werkloze vliegers. Meer is eigenlijk niet mogelijk. Een groot deel van deze 1200 werklozen zal uiteindelijk een verloren generatie zijn. Ook al trekt de markt over een paar jaar weer iets aan, dan maakt deze groep geen schijn van kans. Vijf jaar of langer niet vliegen is behoorlijk funest voor je skills. Tegen die tijd staan er genoeg verse fATPL'ers te trappelen om selecties te doen, want daar zal nooit een gebrek aan zijn.
De vliegscholen kunnen ze niet reguleren, die leiden alleen maar klanten op voor een bewijs van bevoegdheid. Net zoals een vrachtwagenrijschool dat doet. Iedereen is vrij om een PPL, ME, IR of ATPL te halen, zoals bijvoorbeeld voor hobby. Het is net een rijbewijs, maar dan wat duurder en uitgebreider. Het is ook geen studie, dat doe je op een HBO of universiteit. Waar je het geld vandaan haalt zal die vliegscholen worst wezen, als je maar betaalt.
Kortom; de markt is de afgelopen jaren (o.a. in Nederland vanaf 2005 ongeveer) compleet verpest doordat nieuwkomers als Stella (ooit doelstelling 500 vliegers per jaar af te leveren), DFA, Martinair, AIS, ASL, etc. massaal naïeve scholieren hebben opgeleid, tegen véél te hoge tarieven. En dat valt niet meer terug te draaien, gebeurd is gebeurd.
Vliegopleidingen aanbieden voor 120.000 euro + nog eens 30.000 euro financiering voor je iPhone, uitgaan, eten, etc, dat was absoluut ongekend, wereldwijd gezien. En zelfs dan nog meldden de scholieren zich massaal aan, die keken blijkbaar niet over de grens over hoe dat in bijv. de UK of Duitsland ging (enkel met hypotheek als onderpand, een degelijk businessplan voor elke ab-initio en veel minder hoge leningen en absoluut niet voor je levensonderhoud). ABN-AMRO heeft net zo hard aan meegedaan aan deze goudmijn. Dit concept was gewoon een winstmachine, met een behoorlijke marge voor beide partijen. De werkelijke kostprijs van zo'n opleiding ligt misschien rond de 60.000 euro. Dan vind ik het niet gek dat de eigenaar van Stella een mooie Citation voor de deur heeft staan.