Is toch niet zo moeilijk? Je kiest toch zelf wie je aanneemt? Er is geen wet die dat verbied volgens mij..
Daar ben ik dus benieuwd naar. Op o.a. leeftijd mag je niet discrimineren, vandaar dat er geen maximale leeftijd meer wordt vermeld in de advertentie.
Het uitsluiten van HV-vliegers van aanname bij de KLM (nogmaals: onbevestigd gerucht!) is wel degelijk een kwestie met interessante (juridische) bijwerkingen. Veel bedrijven kennen regelingen waarbij vacatures bij voorkeur intern moeten worden ingevuld, de KLM zal daarop geen uitzondering zijn. Nou denk ik dat de kans klein is dat er in afwijzingsbrieven expliciet wordt vermeld dat de afwijzing voortvloeit uit het feit dat de sollicitant werkzaam is bij HV. Waarschijnlijk zijn er heel veel juniore FO's bij HV die aan de eisen uit de advertentie voldoen. Stel: die solliciteren en masse bij de KLM maar er wordt niemand van hen aangenomen. Dat zal niet onopgemerkt blijven, en dan kunnen ze op verschillende manieren verhaal gaan halen. Waarom sluit de KLM vliegers van binnen het eigen concern uit? Als de KLM met het verweer komt dat geen enkele van de HV-sollicitanten door de KLM-selectie is gekomen, hoe valt dat te rijmen met het feit dat de HV-selectieprocedure sterke gelijkenis vertoont met die van de KLM? Voer voor juristen...
De 150 commerciële ureneis voor militaire vliegers lijkt mij puur het gevolg van een herenakkoord tussen de KLu en de KLM om te voorkomen dat er mensen direct van defensie (waar ze volgens mij niet echt ruim in de piloten zitten) overstappen naar de KLM.