En omdat AMS je homebase is ben je minder snel geneigd om dat te doen.
Routine is de meest gevaarlijke eigenschap die je kan ontwikkelen in de luchtvaart. Als je een pro bent dan snap je dat.
Ook schrijf ik mn taxiclearance vanuit AMS niet op......iets wat ik op LHR wel doe....snap je?
Omdat je geen takeoffclearance vanaf de taxiway kan verwachten. En je spreekt jezelf in twee alinea's tegen.
Waren de vliegers op de hoogte van wat er gebeurd was of is er misschien bewust gewacht totdat ze aan de grond stonden.???
Familieomstandigheden worden om begrijpelijke redenen ook niet via ATC gerelayed.
(...) en ik wens de betrokken vliegers veel sterkte de komende tijd.
Is al eerder gezegd hoor maar dit is toch echt iets actiefs geweest wat de
professionele vliegers niet echt bepaald is
overkomen maar waar voor beslist is.
Ga nou niet zeggen dat dit een incident is dat passief overkomen is.
We worden betaald in onze professie cruciele beslissingen te nemen in vluchtkritieke omstandigheden. Line-up, takeoff en approach zijn dat in tegenwoordige luchtvaart per definitie.
Je hebt een verantwoordelijkheid en die moet je dragen. Het is geen hobby-club voor leuk tijdverdrijf.
Dat de vliegers zeer waarschijnlijk niet doorhadden dat er wat aan de hand was en dat er niets gebeurd is, behoort wel degelijk tot de realiteit.
Maar dit mag gewoon niet gebeuren, want voor het zelfde geld taxiet net een andere kist in tegenovergestelde richting en dan was de ramp niet te overzien geweest. (Teneriefje?)
Ik wens niet die kist te zijn die net richting baan taxiet en 1 of andere eikel vliegt kneiterhard mn cockpit en mn leven aan gort omdat hij achterom naar de meisjes aan het kijken was (zo kan je het toch ook zien?) en hij/zij komt ermee weg omdat "een KLM-er ook maar een mens is".....JEUK!!!!!
Nogmaals, ik veroordeel niets, maar dit neemt niet weg dat de situatie best ernstig is.
Ik wens de vliegers ook veel sterkte hoor: In het dragen van de schaamte, gelukkig is er niets gebeurd.