KLM 737 opgestegen van taxibaan

En omdat AMS je homebase is ben je minder snel geneigd om dat te doen.

Routine is de meest gevaarlijke eigenschap die je kan ontwikkelen in de luchtvaart. Als je een pro bent dan snap je dat.

Ook schrijf ik mn taxiclearance vanuit AMS niet op......iets wat ik op LHR wel doe....snap je?

Omdat je geen takeoffclearance vanaf de taxiway kan verwachten. En je spreekt jezelf in twee alinea's tegen.

Waren de vliegers op de hoogte van wat er gebeurd was of is er misschien bewust gewacht totdat ze aan de grond stonden.???
Familieomstandigheden worden om begrijpelijke redenen ook niet via ATC gerelayed.

(...) en ik wens de betrokken vliegers veel sterkte de komende tijd.

Is al eerder gezegd hoor maar dit is toch echt iets actiefs geweest wat de professionele vliegers niet echt bepaald is overkomen maar waar voor beslist is.
Ga nou niet zeggen dat dit een incident is dat passief overkomen is.

We worden betaald in onze professie cruciele beslissingen te nemen in vluchtkritieke omstandigheden. Line-up, takeoff en approach zijn dat in tegenwoordige luchtvaart per definitie.
Je hebt een verantwoordelijkheid en die moet je dragen. Het is geen hobby-club voor leuk tijdverdrijf.

Dat de vliegers zeer waarschijnlijk niet doorhadden dat er wat aan de hand was en dat er niets gebeurd is, behoort wel degelijk tot de realiteit.
Maar dit mag gewoon niet gebeuren, want voor het zelfde geld taxiet net een andere kist in tegenovergestelde richting en dan was de ramp niet te overzien geweest. (Teneriefje?)

Ik wens niet die kist te zijn die net richting baan taxiet en 1 of andere eikel vliegt kneiterhard mn cockpit en mn leven aan gort omdat hij achterom naar de meisjes aan het kijken was (zo kan je het toch ook zien?) en hij/zij komt ermee weg omdat "een KLM-er ook maar een mens is".....JEUK!!!!!

Nogmaals, ik veroordeel niets, maar dit neemt niet weg dat de situatie best ernstig is.
Ik wens de vliegers ook veel sterkte hoor: In het dragen van de schaamte, gelukkig is er niets gebeurd.
 
Het punt is dat jij net zo goed die een of andere eikel kan zijn. Het zal mij nooit gebeuren, famous last words.

Je doet zo goed mogelijk je best om dit soort en andere incidenten en erger te voorkomen. Maar feit is dat we allemaal mensen zijn. En mensen maken fouten, ook de aces.
Een gemiddelde vlieger maakt zo,n 7 fouten per vlucht(Boeing). Die fouten worden meestal opgevangen door je collega, of zijn zo minimaal dat ze geen gevolgen hebben.

Bij de analyse van in- en accidents word tegenwoordig ook niet meer gesproken van menselijke fouten maar van menselijk handelen. Sinds tenerife is dit steeds meer naar voren gekomen als een grote oorzaak bij crashes.(+-70% door de human interface). Daar hebben we nu gelukkig crm courses e.d. voor.

Om dan te insinueren dat het komt doordat ze bijvoorbeeld naar de vrouwtjes hebben gekeken of dat ze maar gewoon een domme fuck up hebben gemaakt is in mijn ogen te simpel en een paar jaartjes terug in de luchtvaart.

Of dit dan gebeurd bij klm, ryanair of cathay is totaal niet relevant. In mijn ogen allemaal clubs met een steeds verder ontwikkelende safety cultuur.
 
Toch weer typisch, al die bash-theorieën, pseudo wijsheden en heldhaftige standpunten. :angel::angel::angel:

Aan de wal staan wederom de stuurlui hand in hand met de debielen ongenuanceerd te blaten.

Hou 't safe, Murphy's watching.

K.
 
Gewoon doen waar je voor betaald wordt en dat is vooruit kijken en opletten, de rest is BS
 
Last edited:
En voorganger Kebab wil de preek van dominee Koentje aanvullen met gristelijke waarden, "Hij die geen zonden heeft, gooie de eerste steen...."
 
Heb nergens gezegd dat ikzelf zonder fouten ben en nooit fouten zal maken (touch wood). De situatie is een goed voorbeeld hoe fouten gemaakt kunnen worden, en hoe belangrijk het is je verstand erbij te houden.
 
Amen. Blij dat je het zo kort samenvat. Ik denk dat velen juist dachten dat jij bovenstaande niet deelde omdat je beweerde dat ze moesten opletten (en dat dat het voorkomen zou kunnen hebben).
Natuurlijk moeten ze opletten en daarom is als redundancy nog altijd twee man aan boord. Als ze allebei opletten maar beiden echter in de verkeerde mind-set komen is het kwaad snel geschied. De omvang is natuurlijk iets groter dan je broekrits vergeten dicht te doen en de gevolgen hadden zeer kwalijk kunnen zijn.

Gelukkig goed afgelopen, piloten voelen zich klotuh en hopelijk leert een ieder hiervan.
 
Omdat je geen takeoffclearance vanaf de taxiway kan verwachten. En je spreekt jezelf in twee alinea's tegen.

Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb dan.......ik bedoelde: Ik schrijf de ROUTE nooit op in AMS.....iets wat ik bijv wel op LHR doe.

En routine is idd een heel gevaarlijk iets en we moeten er ook voor waken, daar worden we ook voor betaald, maar die vliegers zijn woensdagavond niet uitgetaxied met de gedachte om de grootste fuck up van hun leven te maken.

@onassis verder kom je met heel veel cliche statement in de trant van...keep the sunny side up en al dat moois...maar draagt verder weinig bij vind ik.....

Omdat je geen takeoffclearance vanaf de taxiway kan verwachten

Ik heb al ontelbare keren van SPL TWR een T/o clearance gehad terwijl ik nog op de taxiway reed......dus ik acht de kans aanwezig dat zij al een t/o clearance op zak hadden terwijl ze nog op Q (de brug) reden.

Tenzij ze vanaf de J apron kwamen na De-icen maar dat weet ik niet.

Begrijp me goed Onassis.....ik vind dat dit ook niet kan en MAG gebeuren echter probeer ik mijn conclusie uit te stellen totdat er meer feiten boven tafel zijn...

DL.
 
Om maar even in het wilde weg te gissen wat natuurlijk not done is (maar mij niks uitmaakt...)

Het lijkt me dat ze met een take-off clearance op zak A26 voor W6 aangezien hebben en voordat de toren het in de gaten had B opgedenderd zijn. Ik moet zeggen dat er op meerdere vliegvelden stukjes te vinden zijn die uitnodigen tot zo'n fout en dit is er een van. Doordat A ook nog parallel loopt kun je die nog mooi voor B aangezien hebben om het verkeerde beeld wat je hebt compleet te maken.

Hoewel dit een fout is die niet goed te praten valt ben ik van mening dat op zulke punten aanvullende wegbewijzering aanzienlijke problemen kunnen voorkomen. Ik ben benieuwd wat de onderzoekscommissie daarop te zeggen heeft.
 
Back
Top