KLM 737 opgestegen van taxibaan

Mensen, waar komt die diep gewortelde haat tegen KLMers hier vandaan?
Ik vlieg nog niet zo lang maar ik heb echt tot nu toe bijna alleen maar relaxte mensen in de cockpit gehad..

Onassis: "Ik wens niet die kist te zijn die net richting baan taxiet en 1 of andere eikel vliegt kneiterhard mn cockpit en mn leven aan gort omdat hij achterom naar de meisjes aan het kijken was (zo kan je het toch ook zien?) en hij/zij komt ermee weg omdat "een KLM-er ook maar een mens is".....JEUK!!!!!"

Wat een verschrikkelijk debiele opmerking van iemand met meer dan genoeg uren.
 
Mensen, waar komt die diep gewortelde haat tegen KLMers hier vandaan?
Ik vlieg nog niet zo lang maar ik heb echt tot nu toe bijna alleen maar relaxte mensen in de cockpit gehad..

Onassis: "Ik wens niet die kist te zijn die net richting baan taxiet en 1 of andere eikel vliegt kneiterhard mn cockpit en mn leven aan gort omdat hij achterom naar de meisjes aan het kijken was (zo kan je het toch ook zien?) en hij/zij komt ermee weg omdat "een KLM-er ook maar een mens is".....JEUK!!!!!"

Wat een verschrikkelijk debiele opmerking van iemand met meer dan genoeg uren.

Op pagina 3 proberen een aantal mensen (waaronder ondergetekende) uit te leggen waarom er een aantal mensen nogal cynisch reageren als het om KLM gaat. Het gaat niet om de collega's in de cockpit maar meer om het bedenkelijke aanname beleid dat ze erop nahouden.
 
@Voyager: Nou mag jij me vertellen waar het dan niet debiel is dat je van een taxibaan opstijgt.
Techniek kan je niet de schuld geven, het is wel degelijk een menselijke fout. Waardoor de afleiding kwam is het grote raadsel (fatigue/rushed departure?) Maar je kan onmogelijk iemand anders de schuld geven dan de vliegers zelf. Ik speculeer zeer zeker niet over een mogelijke oorzaak, maar maak idd een cliché-opmerking...Kijken naar de meisjes kan namelijk niet met de cockpitdeur dicht. (Of misschien ook wel als de purser de cabinsecure geeft...wat wel degelijk een afleiding kan zijn)
En dat consequenties van zo'n fout zouden kunnen zijn dat tegenovergesteld taxiend verkeer in gevaar wordt gebracht word even in het hoofdstuk vergeten.."Veel sterkte gewenst aan de vliegers"...yeah right...ze mogen blij zijn dat er niets ernstigs is gebeurd.

En die KLM-referentie gaat over post #155 waarvan ik een acute jeukaanval kreeg waarbij de godenzonen van de KLM zich aangevallen voelden. Die eikel hoefde niet per definitie voor de KLM te werken.
En laten we maar hopen dat Onassis nooit zo'n eikel zou zijn om van een taxiway met gele lijn en groene verlichting op te stijgen in plaats van een runway met een dikke witte centerline en bijbehorende baanverlichting.

@DLMAC: Ja takeoffclearance krijg je idd vaak op de taxibaan, maar niet de clearance om op te stijgen vanaf de taxibaan.
 
Great Balls

Great Balls

Ik weet het ook niet; de meest ervaren, relaxte, sociale, integere vliegers in het groen die ik in de afgelopen 20 jaar heb mogen leren kennen vliegen nu in het blauw.

...of gaan we nu ook afgeven op het hoge TOPGUN gehalte in de KLM cockpit?

Time to bust the TAXIWAY,
[I]negative KLM the pattern is full
God damned, I want some ass
[/I]
Great balls of snow, yeehaw
:haha:
 
"Veel sterkte gewenst aan de vliegers"...yeah right...ze mogen blij zijn dat er niets ernstigs is gebeurd.

Ze mogen inderdaad blij zijn dat het goed afliep. Maar je kan je ook best voorstellen dat zoiets voor jezelf redelijk beangstigend kan zijn, juist door het idee dat het heel erg had kunnen aflopen. Dus die sterkte kunnen ze best gebruiken en ook jou en mij had het zomaar kunnen overkomen. Je zegt het zelf al, de oorzaken kunnen in allerlei factoren liggen zoals fatigue, afleiding door iets in cabine, performance invoeren, verwarrende kruisingen, sneeuw, etc.

En laten we maar hopen dat Onassis nooit zo'n eikel zou zijn om van een taxiway met gele lijn en groene verlichting op te stijgen in plaats van een runway met een dikke witte centerline en bijbehorende baanverlichting.

Definitie van eikel is naar mijn mening iemand die doelbewust dingen fout doet / nalaat omdat het hem / haar geen reet kan schelen. Dat vindt ik in deze context niet passen. Ook niet als het een Turkish of andere airline was geweest.
 
Nosig: Die eikels die ik ken zijn het niet doelbewust...die zijn zo omdat ze het niet kunnen helpen.
:D:D
 
DLMAC: Ook schrijf ik mn taxiclearance vanuit AMS niet op......iets wat ik op LHR wel doe....snap je?

Waarom doe je dat niet in AMS? Is het daar altijd zo'n strak programma dat je altijd dezelfde route taxied naar dezelfde baan? Geen "hold short of.....", overstappen naar een andere taxi baan halverwege e.d.?

Ik schrijf altijd het runway nr op. Ook als controle middel voor de correcte runway. Krijg je nu de vraag bij jezelf "moesten we nu bij "bravo" of "echo" stoppen"? Dan heb je het op papier. Wat bijv je krijgt te horen taxi 18L in Lagos en je taxied naar 18R zoals je miljoenen keren gedaan heb en ze zijn een gat in de baan aan het graven? Dom voorbeeld? Kijk even naar de foto's van de Hydra 747 in het B747 onderwerp in Algemene Luchtvaart. Het enige verschil was dat deze kist landde op een baan die door de verkeersleider foutief was aangegeven, dit zelfs nadat een wakkere crew hem hier meermalen over ondervraagde nav de Notams.

ps. Ik heb in mijn 7000+ uren maar 2 keer vanaf Amsterdam geopereerd en kan dus weinig zeggen over de procedures daar maar ze zullen niet veel afwijken van die andere 175 velden in 52 landen waar ik ben geweest (OK, paar uitzonderingen daargelaten)
 
DLMAC: Ook schrijf ik mn taxiclearance vanuit AMS niet op......iets wat ik op LHR wel doe....snap je?

Waarom doe je dat niet in AMS? Is het daar altijd zo'n strak programma dat je altijd dezelfde route taxied naar dezelfde baan? Geen "hold short of.....", overstappen naar een andere taxi baan halverwege e.d.?

Exact. Het is zeer simpel taxiën op Schiphol. Er zijn 2 parallelle taxibanen rondom het hele veld en je houdt gewoon rechts aan (dus A voor linksom, B voor rechtsom). Je hoeft vrijwel nooit over te hoppen tegen de richting in, behalve af en toe om om een rijtje wachtende kisten bij een andere vertrekbaan te komen, en je hoeft nooit banen te kruizen behalve als je de standaard route naar de Polderbaan volgt wanneer de Zwanenburgbaan niet in gebruik is, of om naar het begin van de Aalsmeerbaan te komen. Maar die beide crossings zijn altijd hetzelfde punt. De routes zijn ook vrijwel altijd hetzelfde en de taxi baan nummering is zeer simpel, logisch en goed aangegeven (zeker als je er 3 keer per dag komt elke dag).
 
Maar dan zou je toch zeggen, doe het wel! De foutjes komen het snelst wanneer je dingen uit gewoonte gaat doen. Het is zo simpel dan je het dus niet meer hoeft op te schrijven zeggen jullie?
Ben ook al 2 jaar STN base. Schrijf nog altijd de taxi route op. Ook al weet ik precies welke route we krijgen. Maar wat is de moeite om even in die FMC de taxi route te tikken. Weet je gelijk waar je moet holden of welke taxibaan je moet hebben. Niks lastigs aan toch? Of denk ik nu veel te simpel?
 
eeeeuuuhhh!!!

makkelijk taxien op SPL, die gasten zijn op hun thuisbasis van een taxibaan opgestegen..
de complacency druipt eraf in je post nosig!!

Volgens mij moet je elke vlucht zoveel mogelijk hetzelfde uitvoeren, op welk vliegveld, ook thuisbasis, goed weer slecht weer, een baan, 5 banen etc.
Je zit er om nil further days te hebben!!
en ok ik geef toe soms is het wat langdradig, maar dat zijn nu juist de momenten dat je op je hoede moet zijn en zeker zijn dat alles ok verloopt
 
eeeeuuuhhh!!!

makkelijk taxien op SPL, die gasten zijn op hun thuisbasis van een taxibaan opgestegen..
de complacency druipt eraf in je post nosig!!

Je haalt wat dingen door elkaar. Ze zijn niet opgestegen vanaf Bravo (of wherever) omdat ze vergeten waren op te schrijven op een papiertje dat ze eigenlijk naar 36C moesten (duh). Ze waren niet verdwaald, ze dachten alleen dat ze op de baan stonden (althans, ik denk dat dat redelijk aanneembaar is). Het verwarren van een baan en het niet bevestigen daarvan heeft niets te maken met het opschrijven van de taxi route.

De taxi clearance naar de baan (die je bevestigd in FMS) is meestal: A.
Is het niet A, dan is het: B.

Het enigste wat je fout kan doen is niet linksom maar rechtsom naar de baan toe rijden, wat op zich niet eens zo erg is. Stel dat er een afwijkende klaring is (dus niet A of B), dan kan je dat natuurlijk terplekke in je scratchpad tikken (at A12 to B, then at A14 back to A: A12BA14A), die krijg je meestal net voordat je dan bij A12 zou zijn (als de 777 dwars op je route al geen hint geeft). Een eventuele intersection komt ook pas meestal als je daar eenmaal bent, afhankelijk of je ready bent of niet.

Naar de polderbaan is het bijna altijd oversteken via het midden, W5. Als 36C / 18C in gebruik is ga je via Z of Y. Dan zou je inderdaad in je scratchpad even Z of Y kunnen zetten. Met lowvis wordt het natuurlijk zaak het goed bij te houden. Maar op Schiphol is de route te simpel om op te schrijven. Linksom of rechtsom, meestal de kortste weg achter de rest van de blauwe buizen aan. Dat heeft veel meer met common sense dan met complacency te maken. En totaal niets met het onderwerp van dit topic.
 
Ze waren niet verdwaald, ze dachten alleen dat ze op de baan stonden (althans, ik denk dat dat redelijk aanneembaar is).


Hmm nosig ze waren zich niet bewust waar ze waren mischien tijdelijke (ver)dwaling ??
Maar hoe staat het nou precies in jullie SOP's omschreven om een baan te identificeren tijdens de line up?
 
Hmm nosig ze waren zich niet bewust waar ze waren mischien tijdelijke (ver)dwaling ??
Maar hoe staat het nou precies in jullie SOP's omschreven om een baan te identificeren tijdens de line up?

Nogmaals, een taxi route opschrijven is leuk maar voorkomt niet een incident zoals dit omdat de vliegers waarschijnlijk dachten te zijn waar ze moesten zijn. Dat is gewoon een ander onderwerp. Als je niet weet waar je bent (verdwaald dus) ga je niet zomaar in take off. Sowieso vind ik een verkeerde taxi route nou niet echt een veiligheidsprobleem, zolang je maar wel weet waar je je bevindt (verkeerde route volgen is wat anders dan verdwaald zijn, alhoewel andersom verdwaald zijn natuurlijk voor een verkeerde route kan zorgen als je je er nog niet van bewust bent) zodat je altijd banen kan identificeren en ze niet niet zomaar kan enteren. "Complacency" omdat je niet de letter "A" als taxi route opschrijft slaat gewoon nergens op. Het oprijden van start / landingsbanen zonder klaring, danwel taxibanen gebruiken als start / landingsbanen is een gewoon een heel ander onderwerp.

Vergelijking: Als ik van mijn vriendin naar de supermarkt moet voor bananen en daarvoor ook nog even langs het postkantoor moet voor postzegels, maar ik door sufheid eerst naar het postkantoor loop en dan pas naar de supermarkt, heb ik mij niet gehouden aan de klaring maar ik was wel de hele tijd bewust waar ik was en er was niets onveiligs aan. Als ik daarentegen onderweg verdwaal en per ongeluk een snelweg oploop is het een ander onderwerp. Of als ik de striptent door de war haal met het postkantoor omdat ze allebei iets met rode of oranje accenten hebben, dan heb ik ook een potentieel probleem.

Als ze onbewust "verdwaald" waren (verkeerde woord lijkt me als je denkt dat je weet waar je bent), dan krijg je natuurlijk een verwarring zoals met dit incident. Maar verdwalen betekent dat je niet weet waar je bent. In dit geval dachten ze zeer waarschijnlijk precies te weten dat ze waren waar ze moesten zijn (en dat ze dus de door hen opgegeven taxi route correct gevolgd hadden, zelfs als ze die hadden opgeschreven). Hoe het heeft kunnen gebeuren dat ze die positie verkeerd of niet hebben bevestigd en hoe ze een taxibaan hebben kunnen verwarren met een startbaan ben ik ook heel erg benieuwd naar.

SOP staat al eerder beschreven in dit topic.
 
Last edited:
Nosig,

Je probeert je eruit te redden door te zeggen dat het niet
uitmaakt om een klaring op te schrijven!
Het gaat niet de klaring opschrijven
het gaat om the big picture! Dat op thuisbasis
anders geopereerd wordt omdat het makkelijker is!!!
Een paar opmerkingen van je

- volg de andere blauwe buizen naar de baan!
- ze warenniet verdwaalt, alleen maar van taxibaan opgestegen

dat zegt toch iets over de stemming in the cockpit!
En daar gaat het om niet die taxi klaring per
say! De stemming in de
cockpit daar gaat het om!!
 
Nogmaals de steming en gedachtengang kan je
aflezen aan het handelen van de crew!
Daarom hoop ik dat de voicerecorder opname
bewaard zijn gebleven, om hier een goede verklaarbare
reden voor te vinden!
 
Wat een hoop regels bullshit achter elkaar zeg, nachtvlucht gehad?

Als ik goed begrijp kun jij de stemming in "de KLM" cockpit aflezen aan de manier waarop nosig zijn overigens terechte punt maakt.

Ik heb toch het onderbuik gevoel dat hier iets anders meespeelt. Ik heb geen idee over je(jullie) werkgever(s) of sollicitatie verleden en ik wil het ook echt, echt niet weten. Maar waarom lees ik dit alleen in het KLM forum en niet bij bijvoorbeeld een incident van Ryanair, of wie dan ook? Is het misschien dat KLM je(jullie) aanzet tot nadenken over dit soort dingen, of is de relevantie ervan opeens hoger? Ik probeer hier niemand op zijn meterslange tenen te trappen maar vraag het mij serieus af.
 
:duh: Omdat de KLM zojuist van een thuisbasis' taxiway is opgestegen

En de KLM heeft niet zo'n invloed op mij dat het me aanzet tot denken over dit soort dingen
 
Bedankt voor het intrappen van deze open deur. En nu graag inhoudelijk.

Of moet ik wat duidelijker zijn. Ik heb het erover dat ik bij dit incident ineens heel veel "KLM" gerelateerde meningen zie, die weinig met het incident te maken hebben. Nu nog wat van mijn andere post erbij en dan door elkaar husselen, kom je een heel eind.
 
Back
Top