Tja, je kunt je er makkelijk vanaf maken en roepen dat deze crew liep te kutten. Probleempje daarbij is dat je dan wel even 30 jaar Human Factors onderzoek in de prullenmand gooit. Je zou denken dat vliegers die professioneel bezig zijn met hun vak wel beter weten, maar helaas blijkt uit dit soort fora iets anders.
Voor vliegers die wèl serieus verder kijken en durven na te denken over hun eigen menselijke beperkingen, hier een lijstje met interessant leesvoer:
Voor vliegers die wèl serieus verder kijken en durven na te denken over hun eigen menselijke beperkingen, hier een lijstje met interessant leesvoer:
- The Multitasking Myth - Handling Complexity in Real-World Operations. Loukia D. Loukopoulos, NASA Ames Research Center / San José State University Research Foundation, USA, R. Key Dismukes, NASA Ames Research Center, USA and Immanuel Barshi, NASA Ames Research Center, USA
- The Limits of Expertise - Rethinking Pilot Error and the Causes of Airline Accidents. R. Key Dismukes, NASA Ames Research Center, USA, Benjamin A. Berman, NASA Ames Research Center, USA, and Loukia D. Loukopoulos, NASA Ames Research Center, USA
- The ETTO Principle: Efficiency-Thoroughness Trade-Off - Why Things That Go Right Sometimes Go Wrong. Erik Hollnagel, MINES ParisTech, France, and Linköping University, Sweden.
- The Field Guide to Understanding Human Error. Sidney Dekker, Lund University, Sweden.
- Ten Questions About Human Error. Sidney Dekker, Lund University, Sweden.
"When anyone asks me how I can best describe my experience in nearly forty years at sea, I merely say, uneventful. Of course there have been winter gales, and storms and fog and the like. But in all my experience, I have never been in any accident... or any sort worth speaking about. I have seen but one vessel in distress in all my years at sea. I never saw a wreck and never have been wrecked nor was I ever in any predicament that threatened to end in disaster of any sort."
E. J. Smith, 1907, Captain, RMS Titanic