superpilut
Active member
Mooi gedaan!
Denk dat het niet verkeerd is een hoop dingen te doen voor 'legal reasons', gewoon om je in te dekken. Je weet maar nooit.
Het volgen van de procedures is één ding, het open hebben van een kaartje (hoe goed je het ook kent) is een ander.
Als er dan toch onverwachts iets gebeurt kunnen ze je in ieder geval niet zo makkelijk je kop afhakken.
>Natuurlijk bent u van de taxibaan opgestegen, u heeft geen taxi briefing gedaan en u heeft niet eens de moeite genomen om het kaartje op te zoeken.
>Ja maar, ik vlieg al vijftien jaar vanaf Amsterdam en ik kan het wel dromen...
Liever dan:
>U bent van de taxibaan opgestegen ondanks dat u een taxibriefing heeft gegeven en het taxikaartje voor uw neus had, vreemd niet?
Wil er nog wel even aan toevoegen dat ik vandaag weer vier legs heb gevlogen en me op geen enkele manier kan bedenken hoe je een taxibaan voor een startbaan kunt aanzien.
Een complete loss of situational awarness is de enige mogelijkheid, en dan van beide vliegers. Ook zal er een complete breakdown van procedures moeten plaatsvinden, en dat al vanaf een veel eerder moment in de vlucht.
Vandaag in onze safety meeting met succes doorgedrukt dat wij voortaan verplicht waar dan ook minimaal een pagina 10-9 open hebben bij vertrek en aankomst, de (verwachte) taxi route brieffen en taxi klaring opschrijven op een stukkie papier.
Zo doen wij het ook. Ook voor hoogteklaringen en frequenties boven de oceaan.Ik schrijf nooit de clearances op, bij mij gaat het in de scratch pad van de FMS, zodra de clearance klopt, erase ik het weer. Zo doet elke collega het, waar ik mee gevlogen heb. Op de bus werkt dit prima.
Onafhankelijk van de juistheid van de keuze hebben de KLM en de vliegers besloten dat de terugvlucht veilig kon worden uitgevoerd.
Ik stel voor dat we op dit forum bij dit en ieder volgend incident op zoek gaan naar de voor de vliegers meest gunstige mogelijkheid die past op de tot dan toe bekende feiten.
D-Day,
Als Seedorf weer eens een penalty mist wordtie helemaal uitgekafferd en nu piloten van een taxibaan opstijgen moeten we opeens medelijden hebben omdat het "al pijnlijk genoeg is"??