KLM 737 opgestegen van taxibaan

Nee, maar je hebt een high profile job als vlieger van een Flag Carrier. Vandaar dat salaris, mooie roosters en goede pensioen. Ja, het is meten met 2 maten, maar zo is het nou eenmaal.
Wat lees je eerder in de krant: Beckham die met de babysitter de koffer in duikt of je buurman?
Daarom haal ik de PBX erbij. Er zijn wel degelijk verschillende maten waarmee gemeten wordt.
Zou je zelf net zo verbaasd zijn over dit incident als het Sunair was geweest?
Ja, het is lullig voor de crew. En nee, ik zeg niet dat ik nooit fouten maak. Maar het is nou eenmaal zo dat je in de spotlight staat als je voor een premium carrier werkt en dus dit soort reakties kan verwachten.
 
Zou je zelf net zo verbaasd zijn over dit incident als het Sunair was geweest?
Ja, absoluut. Ik ga ervan uit dat elke maatschappij voldoet aan bepaalde (trainings)normen. En dus ook een sunair.
Wat me wel verbaast is dat het op een homebase gebeurt op een veld waarbij op zich de onderscheid tussen start- en taxibaan best groot is.
Ja, het is lullig voor de crew. En nee, ik zeg niet dat ik nooit fouten maak. Maar het is nou eenmaal zo dat je in de spotlight staat als je voor een premium carrier werkt en dus dit soort reakties kan verwachten.
Ja, in de reacties op de telegraaf site, niet van vliegers die beter zouden moeten weten.

Jij weet dat elke fatsoenlijke maatschappij hun vliegers in principe goed opleidt en dat fouten los kunnen staan van welke mate van training dan ook en dan verwacht ik van jou -en alle andere beroepsvliegers hier- enige mate van terughoudendheid als het hierop aankomt.
Het kan me geen bout interesseren of KLM PZ dan wel PR die uitlatingen leuk vindt, maar ik vind het wel zeer kwetsend richting je collega's, al dan niet van dezelfde maatschappij. En dat was niet anders geweest als het over sunair dan wel poekiepoekie air had gegaan...

Maar goed, dat is mijn mening en (helaas) niet de wet ;)
 
ktv; is het nou niet een beetje erg dom dan? Dit is iets wat ze zelfs bij Wizzair, Easy, Ryanair Astreus of wat voor andere Low Cost Carrier niet voor elkaar hebben gekregen. En daar zit 'em de knijp. Altijd afgeven op de LCCs en daarna zo'n high profile incident krijgen is niet echt goede PR. Hoge bomen vatten nou eenmaal veel wind, maar dat krijg je als je adverteerd met "The Reliable Airline".

Dat afgeven op Low Cost Carriers gebeurt andersom ook.
Als het neerkomt op afgeven op andere maatschappijen is Rynair volgens mij toch wel koploper.
Maar goed, dat heeft verder niets te maken met de discussie of met de manier van vliegen want dat afgeven is gewoon de keiharde realiteit in het wereldje wat marketing heet.
Dat heeft niets meer met vliegen te maken, dat weet jij ook.

Overigens grappig dat het lijkt alsof iedere KLMer zich persoonljik aangesproken voelt op ieder commentaar. Echte goede redenen waarom het mis is gelopen kan ik echter helaas in deze 6 pagina's nog niet vinden.
:nicethread:

Ik vind dat wel meevallen eigenlijk, dat mensen zich persoonlijk aangesproken voelen.

De KLM/KLC'ers die hier reageren zijn over het algemeen ook niet de mensen die direct in andere topics heel hard lopen te schreeuwen over dat zij het beter zouden doen. Dat kan je niet van alle gebruikers hier zeggen.
 
Hey Eikie,

Niet zo'n grote waffel over mijn werkgever Poekiepoekie Air ja!! Alle kinderen moeten even ophouden met kleinepiemeltjespraat over aannamebeleid en andere irrelevante bijzaken.
Iedereen maakt fouten, iedereen maakt domme fouten. Opstijgen van een taxibaan is echter wel zo OER en OER en OER dom dat de darwin award van deze week naar de KLM gaat. Morgen gaat er weer wat mis bij RYR, Easy, Luftie of andere incompetente vliegmaatschappijtjes ;) en dan gaan we die weer bashen met alle gevolgen van dien. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en hopelijk worden de mannen iig niet strafrechtelijk vervolgd. En aangezien er geen beter vermaak is dan leedvermaak ben ik nu benieuwd naar de leuke geintjes die er ongetwijfeld over in omloop zijn.
 
Hey Eikie,

Niet zo'n grote waffel over mijn werkgever Poekiepoekie Air ja!! Alle kinderen moeten even ophouden met kleinepiemeltjespraat over aannamebeleid en andere irrelevante bijzaken.
Iedereen maakt fouten, iedereen maakt domme fouten. Opstijgen van een taxibaan is echter wel zo OER en OER en OER dom dat de darwin award van deze week naar de KLM gaat. Morgen gaat er weer wat mis bij RYR, Easy, Luftie of andere incompetente vliegmaatschappijtjes ;) en dan gaan we die weer bashen met alle gevolgen van dien. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en hopelijk worden de mannen iig niet strafrechtelijk vervolgd. En aangezien er geen beter vermaak is dan leedvermaak ben ik nu benieuwd naar de leuke geintjes die er ongetwijfeld over in omloop zijn.
Ik zeur niet over poekiepoekie air als jij eens opzoekt voor wie en wat de darwin awards zijn ingesteld... (hint, we mogen ons gelukkig prijzen dat deze award niet in dit geval toegewezen hoeft te worden) :kiss:
 
Mierenneuker ;)

Overigens hoef je niet persé te VERONGELUKKEN om de Darwin Award te mogen winnen. Het gaat puur om het verliezen van je vruchtbaarheid en daarmee de mogelijkheid tot voortplanting. Toch neem ik aan dat jij, als redelijk intelligent persoon, begrijpt wat ik bedoel.

Note: Voordat iedereen weer alles letterlijk gaat nemen. Ik wens de crew GEEN onvruchtbaarheid toe! (nooit gedacht zoiets ooit op een forum te plaatsen...)
 
Last edited:
A Darwin Award is a tongue-in-cheek honour named after evolutionary theorist Charles Darwin. Awards have been given for people who "do a service to Humanity by removing themselves from the gene pool" (i.e. lose the ability to reproduce either by death or sterilization in a stupid fashion).

;)
 
Mierenneuker ;)

Overigens hoef je niet persé te VERONGELUKKEN om de Darwin Award te mogen winnen. Het gaat puur om het verliezen van je vruchtbaarheid en daarmee de mogelijkheid tot voortplanting. Toch neem ik aan dat jij, als redelijk intelligent persoon, begrijpt wat ik bedoel.

Note: Voordat iedereen weer alles letterlijk gaat nemen. Ik wens de crew GEEN onvruchtbaarheid toe! (nooit gedacht zoiets ooit op een forum te plaatsen...)
Uiteraard snap ik het, maar in het licht van de vele aanvallen op de evolutie theorie en Darwin, leek het me nodig om accuraat om te springen met een dergelijke award :blabla::blabla::blabla:

:kiss:
 
Verhaaltje krijgt zeker nog een staartje, het Openbaar Ministerie is namelijk gek op luchtvaart incidenten en zullen ook zeker niet laten om de hoge heer gezagvoerder voor de rechter te slepen...
 
Vond deze wel grappig in het kader van de hele discussie.





more-61a-trustinstruments.gif


Ik blijf heel benieuwd hoe de chain of events geleid heeft tot het hele gebeuren.


DL.
 
Enkelen blazen hier wel heel hoog van de cockpit cq. hun luchtkasteel.

Janneke, als je toch in de keuken bent, pak dan meteen een paar biertjes uit de koelkast, kunnen we met z'n allen drinken op de goede afloop :biertje:
 
Kan iemand mij vertellen wat er verkeerd aan is niet een slachtoffer te willen worden van een oerdomme fout?! Of enig ander risico te lopen in dat opzicht?
Tell me.
Er word weer wat geblazen dat ik een carriere heb gemaakt, WTF heeft DAT er mee te maken?
Airmanship is het woord inderdaad.
Maar Meester: ga je niet een beetje ver het op de man te spelen en te suggereren dat ik "er zó één" ben?
Ongelofelijke hoeveelheid BS over kleinepiemeltjespraat, poepiepoepieairline, Janneke, biertjes pakken, koelkasten en keukens hoor je voorbij komen en dat is geen onzin?
Good luck mensen ik heb gezegd wat ik wilde zeggen en wat ik er van vind. Het topic verwatert weer door ongelooflijke domheid en flauwekul
 
Het topic verwatert weer door ongelooflijke domheid en flauwekul

Tsja het gaat al zo sinds airwork bestaat. Lekker kansloos gelul in loze ruimten en dito gespeculeer over wat er wel en niet gebeurd is. Op één of andere manier worden alle topics verdraaid naar aannname beleid KLM en iedereen wil daar iets over zeggen. Dat op de man spelen slaat ook nergens op. Ik denk dat deze discussie in de kroeg er heel anders uit had gezien met mensen tegenover je ipv een toetsenbord. En daar maak ik me nu ook weer schuldig aan.

Er is hier gewoon opgekloot en ik mag hopen dat we wat van dit incident leren ipv het nietes/welles-en-taxi-klaringen-wel-of-niet-opschrijven-niveau wat hier nu hangt.

De dag dat je stopt met fouten maken is de dag dat je met pensioen bent gegaan.
 
De laatste drie airlines waar ik voor gewerkt heb vereisten (!) dat je het Airport Diagram (10-9 in de Jepps) open had en dat de airway clearance en taxiclearance werden opgeschreven en bij een ocenic crossing de clearance door twee personen werd opgeschreven en daarna vergeleken. Oostende, Vatry, Lagos, Nairobi: 1 taxibaan, 1 runway. Heel simpel allemaal. Toch opschrijven.

Waarom? Omdat er geleerd was van fouten van anderen. Ik (als f/o) heb ooit eens onze senior loadmaster uitgekafferd omdat hij tijdens het intaxien de vuilnis uit de cockpit ging halen. Dit gebeurde in Miami na een landing op Rwy 9, met alleen nog een rechter bocht te gaan, maar wel met verkeer dat op de Western en Eastern U klaar stond om te vertrekken. Dit was ook een onnodige afleiding die kon wachten tot we geparkeerd waren en die mogelijk op een ander veld, ander tijdstip een probleem had kunnen veroorzaken. Een zoveel mogelijk steriele cockpit tijdens taxien is ook een vereiste.
Zo mochten we ook nooit alvast spullen opbergen totdat er geparkeerd was. Allemaal om runway of taxiway incursions te voorkomen. De laatste jaren is dat een onderwerp waar de FAA en Alpa een keiharde campagne voor voeren. En dit is terug te vinden in de jaarlijkse trainingen.
De VS manier van vliegen is anders dan in NL. Ik weet het. Anthony Fokker heeft het vliegen uitgevonden en sindsdien denkt iedereen in het kikkerlandje beter te zijn dan de rest (ok, Lufthansa misschien daargelaten ;) ). De hoeveelheid runway incursions in NL is met 1 groot veld en een paar kleintjes op de vingers van een hand te tellen, over de laatste 50 jaar. In de VS zijn er elk jaar een aantal, waarvan er met de regelmaat een (bijna) dramatische gevolgen heeft. De FAA wil dit tot nul terugbrengen. Vandaar nieuwe borden, nieuwe lichten, nieuwe cockpitprocedures en avionica. Misschien wordt het tijd om eens naar het westen te kijken en te zien wat voor procedures de "cowboys" hebben. Misschien valt er nog iets te leren
 
In NL is er de laatste jaren ook heel veel aandacht geweest voor runway incursions. Veel informatie met folders om bewustzijn te vergroten, beleid om rode stopbars niet over te steken zelfs met klaring, aandacht tijdens recurrency training, DVD's en nieuwe (zeer duidelijke) belijning op het baanvak (grote rode vlakken met witte text) zoals je op steeds meer velden ziet (ik vermoed een ICAO aanbeveling).
 
True, nou praat ik puur over mijn eigen training(en) die ik gedaan heb en het aan het taxiën zelf zou bestwat meer aandacht geschonken kunnen worden. Ik denk ook dat het helpt wanneer FO's mogen taxiën van de baas. Zo ben je er al vroeger mee bezig en wanneer je dan een keertje links komt te zitten heb je het al honderden keren gedaan en ben je veel meer bewust van hoe te taxiën. Persoonlijk schrijf ik ook lang iet altijd de taxiclearance op (heb me voorgenomen dit gewoon wel te gaan doen, kleine moeite). Ook is mijn mening dat in zulke gevallen de voordelen van een 3-man's cockpit duidelijk worden, 3 zien immers meer dan 2 en je hebt weer een extra veiligheidsnet... leve de bwk.

@ Onassis, het is idd beter je frustraties hier te uitten dan in de cockpit. goed zo!
 
Back
Top