Over de jumpseater, ik moest laatst als safetypilot op de jump voor een jongen die na zijn vliegschool bij ons begon op de Airbus. De eerste drie sectoren waren ontzettend moeilijk, zowel voor de baas als voor mij. Je probeert je er zo veel mogelijk niet mee te bemoeien, maar toch moet je af en toe prompten en dingen zeggen op de heel vroege ochtend. Op de vierde sector gingen we weg uit DTM, de tower belt 'WZZ I've got your clearance', wij waren net motoren aan het starten en de baas zegt 'SBY'. Eerder had tower gezegd 'Expect NUDGO2U departure, clearance later.'
De tower, de baas, ik én de FO hadden het allemaal gemist én toch waren we vertrokken zonder IFR clearance. Ondanks de checklist die ons vraagt om de altitude, sid en squawk te checken tijdens de taxi. Fatigue, workload, human factors, noem het maar op. Dit was niet zo héél serieus, maar geeft toch maar te kennen dat het heel snel kan gaan en zéker als er training gaande is. Het is mij in elk geval nog nooit overkomen en toch voel je je best naar als safety zijnde dat je het niet gezien hebt.
Als laatste kanttekening, die kerels van FR op EIN hebben ook mooi werk geleverd. Alles ging prima, tot ze een short vector kregen met slechte upper wind op de base-leg. Long story short: loss of SA, hot and high, false glide intercept, IAS 98 (!!!) knots, stickshaker, go-around. Dat had heel anders af kunnen lopen, want die sequence of events is ook maar op het allerlaatste moment opgevangen. Anders hadden we een grote deuk voor de threshhold van 22 in EIN.