Koning Lucht
Well-known member
Chester, ik geloof dat je de basics van een 'just safety culture' nog niet helemaal begrepen hebt. Het gaat er helemaal niet om, erachter te komen WAT er fout gegaan is. Het gaat erom te voorkomen dat ditzelfde scenario zich wéér voordoet.
Opmerkingen als:
'Los van de piloot een flinke stroomstoot door het lijf jagen'
'dit soort keihard falen'
'Laat staan als captain in een verkeersvliegtuig.'
'opkloten'
'aanmodderen'
Dit soort opmerkingen hebben totaal geen zin, als je, zoals je zelf zegt, een discussie op inhoud wilt voeren. Het past niet in deze discussie en is daarnaast ook nog eens zeer ongepast, wanneer je bedenkt dat deze heren het met de hoogste prijs hebben moeten bekopen.
Feit is en blijft dat deze machine gecrashed is. Ben je werkelijk van mening dat als je deze mannen, op de grond, bij een kopje koffie gevraagd had, of ze zich ooit konden indenken dat ze door de kist te stallen om het leven zouden komen? Dan hadden ze je waarschijnlijk uitgelachen.
Dit ongeluk is gebeurd: er hebben mensen die dachten dat dit ze nooit zou overkomen, een bijna goedwerkend vliegtuig de grond ingevlogen.
Alleen constateren dát deze vliegers fouten gemaakt hebben en dat ze daarom 'schuldig' 'incompetent' of 'niet geschikt' of whatever zijn, (wat je hier feitelijk doet) is veel te beperkt.
Als we er even vanuit gaan dat wat je zegt klopt, en dat deze vliegers er inderdaad niet hadden moeten zitten. Eindigt het daar dan? Is dat dan een conclusie waar je iets mee kunt? Dit statement op zichzelf zegt toch helemaal niets, wanneer je uitgangspunt is, dat je dit ongeval in de toekomst wilt voorkomen?
Veel beter is het mijns inziens om te kijken naar wat de dynamics waren binnen de crew, op welk punt CRM mogelijk gefaald heeft, op welk vlak training verbeterd kan worden. Mogelijk kan er OOK naar selectie en intiële opleiding van vliegers gekeken worden. Wanneer al deze punten bekeken worden en er verandering geïmplementeerd wordt, ben je zinvol bezig. Proberen een zondebok aan te wijzen, heeft nogmaals, helemaal geen zin.
Tenslotte:
Kun je het verschil tussen deze
'Je hebt het nu mijns inziens over twee volledig andere zaken. Niet "snappen" in welke situatie je zit en dus het verkeerde doen (Colgan, AF447) vs niet doorhebben dat je vér onder je approach speed zakt, terwijl er verder niets aan de hand is. Dat eerste kan ik me indenken, sterker nog, in die onfortuinlijke situatie heb ik me zelf ook wel eens mogen bevinden en ik heb minder fortuinlijke piloten in zo'n situatie de grond in zien gaan. Ik denk dat dat voor iedereen met een beetje ervaring wel geldt ("wat doet ie nu!?").'
twee situaties uitleggen? Ik zie het verschil namelijk niet.
'Precies en als dat dan van krap naar té krap gaat en ze op 1000 ft nog steeds niet established zijn, er nog checklists gedaan moeten worden usw, dan was het toch de bedoeling om rond te gaan? Dat is namelijk precies de motivatie achter zo'n decision point; als het allemaal te krap, te snel en te haastig moet, probeer het dan nog een keer in plaats van doorgaan met aanmodderen en het allerbelangrijkste - de goede snelheid - opkloten.'
Denk je dat deze vliegers dit niet geweten hebben? natuurlijk wel, echter, verklaar nu maar eens WAAROM ze het in deze situatie niet toegepast hebben.
P.S. ik ben van mening dat er niet zoiets bestaat als een 'vrije wil', maar dan wordt deze discussie bijna filosofisch/religieus van aard. Volgens mij zijn hersenen net een soort computer, waarbij bepaalde input een bepaalde output geeft. Dit is een zeer grote beperking...
Opmerkingen als:
'Los van de piloot een flinke stroomstoot door het lijf jagen'
'dit soort keihard falen'
'Laat staan als captain in een verkeersvliegtuig.'
'opkloten'
'aanmodderen'
Dit soort opmerkingen hebben totaal geen zin, als je, zoals je zelf zegt, een discussie op inhoud wilt voeren. Het past niet in deze discussie en is daarnaast ook nog eens zeer ongepast, wanneer je bedenkt dat deze heren het met de hoogste prijs hebben moeten bekopen.
Feit is en blijft dat deze machine gecrashed is. Ben je werkelijk van mening dat als je deze mannen, op de grond, bij een kopje koffie gevraagd had, of ze zich ooit konden indenken dat ze door de kist te stallen om het leven zouden komen? Dan hadden ze je waarschijnlijk uitgelachen.
Dit ongeluk is gebeurd: er hebben mensen die dachten dat dit ze nooit zou overkomen, een bijna goedwerkend vliegtuig de grond ingevlogen.
Alleen constateren dát deze vliegers fouten gemaakt hebben en dat ze daarom 'schuldig' 'incompetent' of 'niet geschikt' of whatever zijn, (wat je hier feitelijk doet) is veel te beperkt.
Als we er even vanuit gaan dat wat je zegt klopt, en dat deze vliegers er inderdaad niet hadden moeten zitten. Eindigt het daar dan? Is dat dan een conclusie waar je iets mee kunt? Dit statement op zichzelf zegt toch helemaal niets, wanneer je uitgangspunt is, dat je dit ongeval in de toekomst wilt voorkomen?
Veel beter is het mijns inziens om te kijken naar wat de dynamics waren binnen de crew, op welk punt CRM mogelijk gefaald heeft, op welk vlak training verbeterd kan worden. Mogelijk kan er OOK naar selectie en intiële opleiding van vliegers gekeken worden. Wanneer al deze punten bekeken worden en er verandering geïmplementeerd wordt, ben je zinvol bezig. Proberen een zondebok aan te wijzen, heeft nogmaals, helemaal geen zin.
Tenslotte:
Kun je het verschil tussen deze
'Je hebt het nu mijns inziens over twee volledig andere zaken. Niet "snappen" in welke situatie je zit en dus het verkeerde doen (Colgan, AF447) vs niet doorhebben dat je vér onder je approach speed zakt, terwijl er verder niets aan de hand is. Dat eerste kan ik me indenken, sterker nog, in die onfortuinlijke situatie heb ik me zelf ook wel eens mogen bevinden en ik heb minder fortuinlijke piloten in zo'n situatie de grond in zien gaan. Ik denk dat dat voor iedereen met een beetje ervaring wel geldt ("wat doet ie nu!?").'
twee situaties uitleggen? Ik zie het verschil namelijk niet.
'Precies en als dat dan van krap naar té krap gaat en ze op 1000 ft nog steeds niet established zijn, er nog checklists gedaan moeten worden usw, dan was het toch de bedoeling om rond te gaan? Dat is namelijk precies de motivatie achter zo'n decision point; als het allemaal te krap, te snel en te haastig moet, probeer het dan nog een keer in plaats van doorgaan met aanmodderen en het allerbelangrijkste - de goede snelheid - opkloten.'
Denk je dat deze vliegers dit niet geweten hebben? natuurlijk wel, echter, verklaar nu maar eens WAAROM ze het in deze situatie niet toegepast hebben.
P.S. ik ben van mening dat er niet zoiets bestaat als een 'vrije wil', maar dan wordt deze discussie bijna filosofisch/religieus van aard. Volgens mij zijn hersenen net een soort computer, waarbij bepaalde input een bepaalde output geeft. Dit is een zeer grote beperking...